Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Forord

Denne publikation retter sig mod de faglige udvalg inden for erhvervs-uddannelserne, men er også henvendt til de lokale uddannelsesudvalg ved erhvervsskolerne. Formålet er at inspirere, men også at bidrage med konkrete ideer, som kan bruges i arbejdet med at styrke uddannelsernes praktikdel.

De faglige udvalg har en meget vigtig og central rolle i forhold til at beskrive, kvalitetssikre og udvikle uddannelsernes praktikdel. Og netop praktikuddannelsen er der ekstra meget fokus på i disse år – ikke mindst i forlængelse af regeringens handlingsplan for globalisering, hvor der både er ambitioner om bedre kvalitet i uddannelserne og ønsker om at mindske frafaldet.

Hidtil har fokus især været rettet mod skoledelen, som jo typisk kun udgør en tredjedel af den samlede uddannelsestid i en erhvervsuddannelse. Men mange faglige udvalg er nu optaget af, hvordan de bedst kan kvalitetsudvikle og kvalitetssikre praktikdelen.

Styrkelse af praktikuddannelsen kan ske på flere måder: Det kan ske ved at sikre oplærerne et kompetenceløft via uddannelse/kurser. Men det kan også ske ved at tilbyde praktikstederne en række værktøjer og ideer, der umiddelbart kan bruges i den daglige oplæring. Det er med udgangspunkt i førstnævnte tilgang, at denne publikation er udarbejdet. I tilknytning hertil er der udarbejdet et trykt hæfte til praktikvirksomheder og oplærere, hvor den sidstnævnte tilgang beskrives.

Publikationen er udarbejdet af Morten Piil Hansen og Charlotte Bjerre, begge fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL). De to har i en årrække samarbejdet med faglige udvalg og praktikvirksomheder, herunder udviklet og gennemført kurser for oplærere, holdt oplæg for skuemestre med videre.

Flere faglige udvalg har bidraget med ideer, konstruktiv kritik og synspunkter. I den forbindelse skal følgende have en særlig tak:
Det faglige Udvalg for gastronomuddannelsen, Industriens Uddannelser og Malerfagets Fællesfaglige Udvalg.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen og håber på denne måde at kunne bidrage til de faglige udvalgs og de lokale uddannelsesudvalgs arbejde med at udvikle erhvervsuddannelsernes praktikdel. Meninger og synspunkter i publikationen afspejler de to forfatteres erfaringer med området.

Publikationen er ét af flere initiativer fra Undervisningsministeriet med det formål at fremme kvaliteten i praktikuddannelsen. Der er desuden etableret en internetbaseret “TrænerGuide”, som praktikvirksomhederne har adgang til – se senere.

Roland Svarrer Østerlund
Uddannelsesdirektør
Oktober 2006

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen " De faglige udvalg og den gode praktikoplæring"
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top