Tosprogede børns overgang fra dagtilbud til skole - fokus på den sproglige udvikling mellemstykke Uvm logo

Til forsiden

Litteraturliste

Lovgivning, vejledninger mv.

Bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog. Bekendtgørelse nr. 31 af 20. januar 2006. (Der udgives en revideret vejledning for området i efteråret 2006)

Forvaltningslovens kapitel 8. Lov nr. 571 af 19. december 1985.

Kapitel 8

Tavshedspligt m.v.

Tavshedspligt

§ 27. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jfr. borgerlig straffelov § 152 og §§ 152 c-152 f, når en oplysning ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser, herunder navnlig til:

1) statens sikkerhed eller rigets forsvar,

2) rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder forholdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner,

3) forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straffuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferetlig eller disciplinær forfølgning,

4) gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksomhed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen,

5) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentliges forretningsvirksomhed,

6) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at beskytte oplysninger om deres personlige eller interne, herunder økonomiske, forhold, eller

7) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers økonomiske interesse i at beskytte oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold.

Stk. 2. Inden for den offentlige forvaltning kan der kun pålægges tavshedspligt med hensyn til en oplysning, når det er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til bestemte offentlige eller private interesser som nævnt i stk. 1.

Stk. 3. En forvaltningsmyndighed kan bestemme, at en person uden for den offentlige forvaltning har tavshedspligt med hensyn til fortrolige oplysninger, som myndigheden videregiver til den pågældende uden at være forpligtet hertil.

Stk. 4. Fastsættes der i henhold til § 1, stk. 2, regler om tavshedspligt, eller pålægges der tavshedspligt efter stk. 3, finder straffelovens § 152 og §§ 152 c-152 f tilsvarende anvendelse på overtrædelse af sådanne regler eller pålæg.

 

Videregivelse af oplysninger til en anden forvaltningsmyndighed

 

§ 28. Oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold, herunder oplysninger om race, religion og hudfarve, om politiske, foreningsmæssige, seksuelle og strafbare forhold samt oplysninger om helbredsforhold, væsentlige sociale problemer og misbrug af nydelsesmidler og lignende, må ikke videregives til en anden forvaltningsmyndighed.

Stk. 2. Videregivelse af de i stk. 1 nævnte oplysninger kan dog ske, når

1) den, oplysningen angår, har givet samtykke,

2) det følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov, at oplysningen skal videregives,

3) videregivelsen sker til varetagelse af private eller offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår, eller

4) videregivelsen er et nødvendigt led i sagens behandling eller er nødvendig for, at en myndighed kan gennemføre tilsyns- eller kontrolopgaver.

Stk. 3. Andre fortrolige oplysninger må ud over de i stk. 2 nævnte tilfælde kun videregives til en anden forvaltningsmyndighed, når det må antages, at oplysningen vil være af væsentlig betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, myndigheden skal træffe.

Stk. 4. Samtykke efter stk. 2, nr. 1, skal meddeles skriftligt og indeholde oplysning om, hvilken type oplysninger der må videregives, til hvem oplysninger må videregives og til hvilket formål. Kravet om skriftlighed kan dog fraviges, når sagens karakter eller omstændighederne i øvrigt taler derfor.

Stk. 5. Samtykke efter stk. 2, nr. 1, bortfalder senest et år efter det er givet.

Stk. 6. Lokale administrative organer, som ved lov er tillagt en selvstændig kompetence, anses som en selvstændig myndighed efter stk. 1 og 3.

 

§ 29. I sager, der rejses ved ansøgning, må oplysninger om ansøgerens rent private forhold ikke indhentes fra andre dele af forvaltningen eller fra en anden forvaltningsmyndighed.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, hvis

1) ansøgeren har givet samtykke hertil,

2) andet følger af lov eller bestemmelser fastsat i henhold til lov eller

3) særlige hensyn til ansøgeren eller tredjemand klart overstiger ansøgerens interesse i, at oplysningen ikke indhentes.

§ 30. Fortrolige oplysninger, der udelukkende er indhentet med henblik på statistiske uddrag eller som led i en videnskabelig undersøgelse, må ikke videregives til en forvaltningsmyndighed til anden anvendelse.

§ 31. I det omfang en forvaltningsmyndighed er berettiget til at videregive en oplysning, skal myndigheden på begæring af en anden forvaltningsmyndighed videregive oplysningen, hvis den er af betydning for myndighedens virksomhed eller for en afgørelse, som myndigheden skal træffe.

 Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder dog ikke anvendelse, hvis videregivelsen påfører myndigheden et merarbejde, der væsentligt overstiger den interesse, den anden myndighed har i at få oplysningerne.

 § 32. Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, må ikke i den forbindelse skaffe sig fortrolige oplysninger, som ikke er af betydning for udførelsen af den pågældendes opgaver.


Bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i dansk som andetsprog. Bekendtgørelse nr. 31 af 20. januar 2006. (Der udgives en revideret vejledning for området i efteråret 2006)

Fælles Mål. Børnehaveklassen. Undervisningsministeriet: www.faellesmaal.uvm.dk

Fælles Mål. Dansk som andetsprog. Undervisningsministeriet: www.faellesmaal.uvm.dk

Lov om behandling af personoplysninger (med hensyn til edb-behandling af personoplysninger), særligt §§ 6-8. Lov nr. 429 af 31. maj 2000.

Lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Sprogstimulering af tosprogede børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen) Lov nr. 478 af 9. juni 2004

Lov om ændring af lov om folkeskolen (Obligatorisk sprogstimulering af tosprogede småbørn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen) Lov nr. 477 af 9. juni 2004

Lov om ændring af lov om folkeskolen og lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Modersmålsundervisning og sprogstimulering) Lov nr. 412 af 6. juni 2002.

Pædagogiske læreplaner. Ministeriet for Familie- og forbrugeranliggenders webside om læring og pædagogiske læreplaner.

Vejledning om obligatorisk sprogstimulering. Folkeskolelovens § 4a. Undervisningsministeriet, 2005.

Litteratur om overgangen mellem dagtilbud og skole

Børnene udgør broen – brug dem i brobygningen. Temanummer, februar 2006, af bladet Skolestart udgivet af Børnehaveklasseforeningen.

Fuld fart mod skolestart – pædagogiske metoder til at forberede børnene. Stig Broström, Dansk Pædagogisk Forum, forlaget, 2005. ISBN 87-90114-33-7

Før og efter skoletid. Undervisningsministeriets tidsskrift Uddannelse, marts 2006.

Overgange. Temanummer, oktober 2005, Sprog og Integration, Videncenter for tosprogethed og interkulturalitet. ISBN 87-90114-30-2.

Overgangen mellem børnehave, SFO/fritidshjem og skole. Stig Broström og Jette Schytte. Dansk Pædagogisk Forum, forlaget, 2004.

Pædagogiske forbindelser – Kontinuitet mellem børnehave, skole og fritidsordning. Cecchin D. og Larsen I. S., BUPL, 2002.  

Pædagogiske udfordringer – samarbejde om børns overgang fra børnehave/§4a til skole og fritidsinstitution. Et inspirationshæfte udgivet af Københavns Kommune.

Samarbejde mellem dagtilbud og skole, Socialministeriet og Undervisningsministeriet, 1998.

Test og vurdering af tosprogede elever. Temanummer, april 2005, Sprog og Integration, Videncenter for tosprogethed og interkulturalitet.

Litteratur om tosprogede børn

Ansel-Henry, Pauline og Pia Markersen
Vi er alle sammen anderledes – om arbejdet med tosprogede børn
BUPL, 2001.
ISBN: 87-7738-121-1

Det handler om mere end retstavning. Evaluering af dansk som andetsprog i de frie grundskoler
Rambøll Management, juli 2004

Evaluering af sprogstimuleringsindsatsen for tosprogede småbørn – folkeskolelovens § 4a
PLS rapport til Undervisningsministeriet, december 2002

Evaluering af dansk som andetsprog i folkeskolen
CVU København og Nordsjælland, juni 2004

Holmen, Anne og J. Normann Jørgensen
Tosprogede børn i Danmark
Hans Reitzels Forlag, 1993
ISBN: 87-412-3273-9

Holm, Lars og Helle Pia Laursen
Andetsprogsdidaktik
Dansklærerforeningen, 2004 (2. reviderede udgave)
ISBN: 87-7996-052-9

Høyrup, Fie og Barbara Acobi
Det tosprogede førskolebarn
Danmarks Lærerhøjskole, 1993
ISBN: 87-88295-78-8

Inspiration til bedre integration i folkeskolen
Undervisningsministeriet, 2003
ISBN: 87-603-2277-2

Klausen, Lis og Gry Hodal

Et sprog – flere sprog. En håndbog om sprogstimulering og børns sprogudvikling

Hans Reitzels Forlag, 2005

ISBN 87-412-0352-6

Ladberg, Gunilla
Børn med flere sprog
Socialpædagogisk Bibliotek, 1994
ISBN: 87-11267-9

Ladberg, Gunilla
Tal mange sprog – Fordele ved flersprogethed
Socialpædagogisk Forlag, 1998
ISBN: 87-16-12140-6

Løntoft, Jette og Kirsten Raal
Fra FIL til ELEFANT. Om tosprogede småbørns sprogtilegnelse
Special-pædagogisk forlag, 1998
ISBN: 87–7399-42-8

Løntoft, Jette
Mange ord – om tosprogede 4-8-åriges ordforrådstilegnelse
Special-pædagogisk forlag, 2000
ISBN: 86-7399-675-0

Rettigheder og pligter i folkeskolen
Udgivet på 11 sprog
Undervisningsministeriet, 2002
ISBN: 87-603-2179-2



Materiale til vurdering af andetsprogstilegnelsen

Bundgaard, Bente, Mubeen Hussain, Merete Engel og Karen Kjær
Du har ik’ spørt appelsin
Hasse, 2001
ISBN: 87-559-1145-5

Isager, Mette
Medina
Special-pædagogisk forlag, 1997
ISBN: 87-7399-476-6

Isager, Mette
Spørg ind til sprogene
Special-pædagogisk forlag, 2002
ISBN: 87-7399-799-4

Løntoft, Jette
Sprogdata
En digital udgivelse. Dansklærerforeningens Forlag.
ISBN 87- 7996-050-2

Løntoft, Jette og Kirsten Raal
De’ er ham’ses
Special-pædagogisk forlag, 1998
ISBN: 87-7399-540-1



Interkulturel kommunikation og pædagogik

Bornemann, Rigmor
Kulturmøde i småbørnsinstitutioneren udfordring
Mellemfolkeligt Samvirke og BUPL, 1998
ISBN: 87-7028-898-4

Horst, Christian (red.)
Interkulturel Pædagogik. Flere sprog – et problem eller ressource?
Kroghs forlag, 2003
ISBN: 87-624-0402-4

Jensen, Iben
Kulturforståelse
Center for Tværfagligt Boligarbejde, 2000
ISBN: 87-90265-30-0

Jensen, Iben
Interkulturel kommunikation i komplekse samfund
Roskilde Universitetsforlag, 1998
ISBN: 87-7867-058-6

Kontakt og Tone – Fortællinger om Kulturmøder
Ibis, 2002
ISBN: 87-87804-20-4

Nørskov, Karen
Det somaliske barn – ud af skyggen
Kulturkælderens forlag, 1999
ISBN: 87-983579-1-3

Wessman, Camilla
Kulturmøder i daginstitutionerne
BUPL, 2004
ISBN: 87-7738-144-0



Samarbejdet med forældrene

Det kæreste vi har – en film til tosprogede forældre om dagtilbud.

Ord på det vi gør – en film til personale i dagtilbud om samarbejde med tosprogede forældre.

CVU København og Nordsjælland. Videncenter for tosprogethed og interkulturalitet, 2005

www.uc2.dk

Isager, Mette og Jørgen Mygind
Spørgsmål om sprog, Information til tosprogede børns forældre
Findes på arabisk, tyrkisk, somali, serbokroatisk og dansk
Special-pædagogisk forlag, 1999

Jeppesen, Kirsten Just og Anne Nielsen
Tosprogede småbørn i Danmark
Rapport nr. 4 fra forløbsundersøgelsen af børn født i 1995
Socialforskningsinstituttet, 2001
ISBN: 87-7487-662-7

Khader, Naser
Ære og skam
Borgen, 2002 (2. reviderede udgave)
ISBN: 87-21-01607-0

Lilledal, Inger-Marie Corfitz
Fortællinger om forældreskab – på tværs af kultur og etnicitet
UFC Børn og Unge, 2004
ISBN: 87-990018-1-0

Dvd’erne Ord på det vi gør og Det kæreste vi har med tilhørende pjecer
Bestilles via www.uc2.dk
Lene Timm
CVU København & Nordsjælland, 2005

Paulsen, Lise Galal og Ehab Galal
Goddag mand – økseskaft. Samtale gennem tolk
Mellemfolkeligt Samvirke, 1999
ISBN: 87-7028-955-7

Skytte, Marianne
Etniske minoritetsfamilier og socialt arbejde
Hans Reitzels forlag, 1997
ISBN: 87-412-2662-3



Tosprogede børn med særlige behov

Løntoft, Jette
Tosprogede småbørns tale- og sprogvanskeligheder
Special-pædagogisk forlag, 1999
ISBN: 87-7399-553-3

Møller, Sanne Nissen og Marianne Skytte
Mit barn er anbragt
Socialforskningsinstituttet, 2004
ISBN: 87-7487-760-7

Skytte, Marianne
Anbringelse af etniske minoritetsbørn
Om socialarbejderes vurderinger og handlinger
Lunds Universitet, 2002
ISBN: 91-89604-13-X



Traumatiserede børn:

Lauritzen, Marianne og Stinne Marie Nørregaard (red.)
Når det almindelige bliver ualmindeligt vigtigt
Special-pædagogisk forlag, 2002
ISBN: 87-7399-789-7

Lyng, Nina
Gør mig glad igen – Mødet med det traumatiserede barn i institution og skole
Forlaget Hovedland, 2004
ISBN: 87-7739-718-5

Svendsen, Grete
Traumatiserede flygtninge og socialt arbejde
Dansk Flygtningehjælp, 2000
ISBN: 87-7710-355-6



Tidsskrifter

Det Flyvende Tæppe
Elektronisk publikation, der bringer nyt om undervisningen af tosprogede børn, unge og voksne
www.inm.dk

Sprog & Integration
Udgives af uc2, Videnscenter om tosprogethed og interkulturalitet i CVU København & Nordsjælland
www.uc2.dk

Sprogforum: Tidsskrift for sprog og kulturpædagogik. Udgives af Danmarks Pædagogiske Bibliotek
www.dpb.dpu.dk/infodok/sprogforum

ufe-Nyt
Udgives af ufe – undervisere for tosprogede elever www.ufe.dk