Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo







Ny viden skal videre, men hvordan?

Transfer og partnerskab med virksomheder er nøgleord, når kursisters nye viden skal udnyttes på deres arbejdsplads

Kort og godt er der ikke meget ved at deltage i et kursus, man ikke kan se, hvad man skal bruge til – hverken personligt eller i praksis.
- Ordrerne står i kø, man føler det er spild af tid, og jeg har travlt på arbejdspladsen.
Så kontant ridsede Anne Lund, Aarhus tekniske Skole, virkeligheden op for nogle kursister under emnet: »Fra viden om arbejdspraksis til didaktik – nye lærerroller i praksisnær kompetenceudvikling«, et projekt, som i samarbejde med Kubix er gennemført på TEC (Lager og Transport) og skolen i Århus.
Nogle af de nye ord i åbenbaringen er »partnerskab med virksomheder «.
- Når emnet er aktuelt, er det fordi, vi gerne vil fremme transfer mellem arbejde og undervisning - og omvendt, sagde Bruno Clematide, Kubix. Men desværre virker transfer ofte ikke i praksis, og i sidste ende er det kun kursisterne, der kan sørge for transformationen. De bringer i bund og grund den viden ind og får den viden fra undervisningen, der gerne skulle være til gavn på arbejdspladsen.

Kolleger og ledelse skal spille med

I et undervisningsforløb sker der noget i både hoved og krop, men for at transformation for alvor kan virke i den anden ende, er det nødvendigt at have kolleger at diskutere med og en lydhør ledelse.
- I undervisningen kan lærerne støtte deltagerne f.eks. ved aktivt at bruge arbejdspladsernes læringsrum og måske tematisere forløbet i forhold til den arbejdsplads, de skal tilbage til. Det er i høj grad de emner, projektet har handlet om - hvordan man bringer ikke bare branchen og arbejdet, men også arbejdspladserne ind i undervisningen. Og tale med deltagerne om, hvad der skal ske, når de vender tilbage.
- Der er kanonstor forskel på, når man med sin nye viden vender hjem og møder en kollega, der siger: Det er godt med dig, men vi har altså travlt – eller møder kolleger, der siger, at det lyder spændende, og det skal vi gøre noget ved.
Bruno Clematide pegede også på et andet skisma, der kan blokere for, at der drages nytte af ny viden, og som i høj grad handler om, hvordan faggrupper har det indbyrdes.
- Jeg har oplevet en kursist, som skulle lære noget om en skydelære (et måleinstrument). Hun kom hjem, og fik af en ansat at vide, at den skulle hun ikke røre ved, for det var hans arbejde. I andre virksomheder arbejder man sammen om projekterne.
På den baggrund har uddannelseskonsulenter og lærere arbejdet med at analysere virksomheders læringsrum med udgangspunkt i en spørgeguide med de tre temaer: Arbejdet og dets organisering, den politiske kultur og det uformelle samliv i virksomheden. Eller kort og godt: »Hvordan har I det egentlig på jeres arbejdsplads?« Og få deltagerne til indbyrdes at diskutere, hvordan de i højere grad kan drage arbejdspladsen ind.
- Der er tale om en vejledende guide eller en hjælp til orientering, enten når man taler med den virksomhed, kursisterne kommer fra, eller spørge deltagerne om, hvordan deres arbejdsplads fungerer - bl.a. med hensyn til logistik.
Lærere har også deltaget ved at lave små analyser ude i virksomhederne. De har talt med ansatte og ud fra resultater af spørgeskemaer brugt oplysningerne i undervisningen eller taget dele af undervisningen og lagt dem ud i virksomheden. Dette fremmer også forståelsen for og betydningen af transfer.

LEGO-klodser – nej tak!

Kursisterne er dog ikke altid medgørlige. Som eksempel nævnte Bruno Clematide et forløb, hvor en virksomhed, som var i gang med store omstillinger – teknologiske og organisatoriske, mente, den havde brug for et kursus i logistik og samarbejde.
– I et simulationsspil arbejdede vi undervejs med LEGO-klodser i forhold til forståelse, flaskehalse mv., men efter to dage kom kursisterne og sagde, at det gider vi ikke, og at det ikke har noget med vores verden at gøre. Så transfer fra arbejde til undervisning – eller omvendt – lykkedes overhovedet ikke.
Reaktionen skyldtes, at kursisterne ikke forstod, hvorfor det var relevant for dem at sætte sig ind i de omstillinger, der var i gang, men spurgte, om ikke det var ledelsens ansvar?
- De tog hjem og begyndte at stille spørgsmål til deres ledere, og vupti – fandt de ud af, at logistik og samarbejde var yderst centralt, og kunne så også se, at arbejdet med LEGO-klodserne var relevant.
Her gav det netop mening at bringe arbejdspladsen ind i undervisningen. Deres chef, som der blev stillet spørgsmål til, mødte op og erkendte, at medarbejderne skulle have mere at vide nu, end han havde forestillet sig, og nåede siden til den erkendelse, at det var langt bedre at få medarbejderne involveret tidligt i processen.

Pressede lærere

Kursisterne, som AMU møder, er typisk en bred skare, og lærerne »erfarne rotter«, som Anne Lund udtrykte det.
- De har en fornemmelse for deltagerne og kan få et hold til at fungere, men bliver også involveret i den her proces, hvor de skal trække viden fra deltagernes arbejdspladser ind i deres undervisning. Et af de spørgsmål, de tidligt rejste, var, om det overhovedet er nødvendigt at pille ved deres undervisning, som de allerede anså for at være praksisnær. Og spurgte, om det ikke netop er AMU’s kendemærke, at vi altid tilpasser undervisningen, så den er praksisnær?
- Eller sat på spidsen: Når lærerne gennemfører et truckkursus, som kører meget stramt, er der ikke altid plads til at spørge Karl Ejnar, hvordan arbejdet nu lige er organiseret på hans virksomhed, når han skal løfte paller.
- Det skal også ses i lyset af, at lærerne føler sig pressede, men det er vigtigt at få emnet debatteret, og vi har trods alt haft gode refleksioner fra dem. Måske handler det snarere om, at vi i højere grad skal synliggøre den nye praksis, for når vi bliver os den bevidst, er skridtet i virkeligheden ikke så langt til at sige, at vi måske kan gøre det lidt bedre.
- Man kan i bund og grund ikke lave praksis i kompetenceudvikling uden at have en viden om virksomheden eller generelt om en branche og anvende oplysningerne systematisk. Ligesom det af gode grunde er vigtigt, at deltagerne kan se, hvad de skal bruge deres nye viden til i praksis. Men der er endnu mange barrierer, der skal overvindes, og det gør man ikke på få dage.

Workshop 2: Praksislæring

Hvorfor efteruddanner håndværkere sig ikke?

Både mestre og håndværkere er enige om, at der er behov for efteruddannelse, men tager ikke selv initiativet og kender meget lidt til det nye AMU-system

- Blandt ledere i håndværksvirksomheder og deres ansatte er der en utrolig uvidenhed om, hvad det nye AMU-system kan, og selv om de kan se behovet for efteruddannelse, er det ganske få, som har overskuddet til selv at tage et initiativ, sagde Steen Elsborg fra FOBU (Forskningsbaseret udvikling).
Netop i lyset af, at bygge- og anlægsbranchen stort set ikke benytter sig af arbejdsmarkedsuddannelser, er han i gang med et pilotprojekt for at undersøge baggrunden for den ringe interesse, og interviewer i den forbindelse både ledere og håndværkere i en snes virksomheder for at få deres bud på, hvad der skal til for at motivere dem til efteruddannelse.
Han illustrerede problemstillingen med et konkret og repræsentativt eksempel.
- Jeg har besøgt en murervirksomhed, hvor lederen erkendte behovet for større viden om nye materialer, mere viden om nye lovkrav mv., men ikke har taget initiativ til at få sat processen i gang. Han har gjort sig nogle tanker om at invitere konsulenter fra producenter til at holde nogle kurser om konkrete emner i firmaet, og til daglig bliver han bombarderet med tilbud om kurser fra sine egne organisationer, og selv om de gerne bliver arkiveret lodret, er det også dem, AMU er oppe imod.
- Undervejs nævnte jeg emner som ledelse, sikkerhed, samarbejde og kommunikation, der fik ham til at spærre øjnene op og indse, at det også var meget relevante områder især i forhold til sine kernemedarbejdere.
- Virksomheden er på få år vokset fra 10 til cirka 25 ansatte, og han ser sig selv løbe rundt som trold i en æske og prøve at holde fast i det hele, men oplever, at tingene er løbet fra ham, og er overrasket over, at AMU kan være en sparringspartner. Hidtil har han ikke kendt mulighederne og siger, at han har behov for at blive hjulpet til at se sine egne behov, og at AMU henvender sig direkte til ham, for at han kan blive motiveret. Det afgørende er ikke muligheden for refusion af løntab, men at mestrene oplever, der er kvalitet i AMU’s udbud, og at de har mulighed for at få indflydelse på forløbet.
På den baggrund rejste Steen Elsborg spørgsmålet, om AMU-systemet har ressourcer til at tage ud og møde de enkelte mestre.
- Får man kontakt med dem, er der er for mig ingen tvivl om, at potentialet er der, til at AMU kan vokse. Med fokus på praksisnær kompetenceudvikling at gå ud i virksomheden og tage afsæt i den læring, som allerede eksisterer der.

Lærere ud i virksomhederne

Undersøgelsen retter sig primært mod mellemstore virksomheder – typisk fra 8-25 mand, men et par af de store med 150 ansatte eller flere er også med, og netop de har opdaget, at der findes et system med muligheder, som også tilbyder organisations- og kompetenceudvikling.
- Derimod har de mellemstore firmaer behov for coaching for at blive præsenteret for processen, mens de små til en start er sværere at få med. Her er strategien nok først at få fat i de mellemstore, som så siden kan trække de små med.
Steen Elsborg nævnte også, at i mange håndværksmestres erindring står AMU som det sted, hvor man lærte det gamle håndværk, der ikke tager udgangspunkt i nuet, men hvor man kan møde de samme lærere som for 15-20 år siden.
- Derfor skal AMU formidle, at systemet nu tager udgangspunkt i måden, tingene bliver struktureret på i dag med sigte på fremtiden.
For at øge faglærernes kompetence anbefalede han også, at de skal ud og blive en del af virksomhedskulturen.
- Man kunne overveje, om ikke lærerne burde være konsulenter eller arbejde i virksomhederne om sommeren og undervise om vinteren. Behovet er der, og ligesom virksomhedernes primære sigte er produktion, er skolernes sigte udviklingslogikken og altså deres »produktion«, og det skal de erkende. I det lys skal der skabes et ligeværdigt samspil mellem parterne, men initiativet skal komme fra skolerne, for det er dem, der har overskuddet til at tænke, og dem, der har det som deres primære opgave.

Eleverne er ikke dumme!

Større tolerance og mindre frafald er nogle af de resultater, IBC har opnået ved at tage fat i elevernes forskellige intelligenser og sende dem i praktik i virksomheder, eleverne selv fandt

Mindre frafald og større tolerance i klasserne er nogle af de resultater, IBC (International Business College) i Fredericia- Midddelfart har opnået ved at udvikle og afprøve en ny indgang til undervisningen for deres hg-elever.
- Vi havde det ønske, at eleverne i højere grad fik mulighed for at relatere teori til praksis og opleve »den virkelige virkelighed«, sagde Ingvard Houmøller.
Lærernes eget udgangspunkt var, at de deltog i et kursus i praktisk undervisning, hvor de kom ind på de syv intelligenser. Og ud fra det argument, at fornuft, intelligens, logik og viden ikke er synonyme her, blev lærerne præsenteret for den amerikanske psykolog Howard Gardners argument om et nyt syn på intelligens, der inkluderer musik, rumlige forhold og selverkendelse – udover matematiske og sproglige evner.
Målet var at lave et erhvervsnært afklaringsforløb med brug af forskellige læringsmetoder og anvende undervisningsmaterialer i forhold til den enkelte elevprofil og bevidstgøre eleven om sine stærke sider.
- Mange af eleverne har et lavt selvværd, men vi vil gerne vise dem, at de kan noget – herunder de kropsligt begavede elever.

Hvert år – nyt forløb

Lærerne hos IBC har det princip aldrig at lave de samme forløb to år i træk og at tvinge sig selv til at tænke nyt og udvikle nye metoder. Det seneste forløb blev indledt med at screene de 150 nye elever, som fik en lang række spørgsmål, der skulle afsløre deres intelligensprofil. Dette blev fulgt op af en aktivitetsdag på Trelde Næs nær Fredericia, hvor eleverne blev udsat for 20 poster med forskellige opgaver – praktiske og boglige - igen for at afprøve deres forskellige intelligenser og med det formål at fremme det sociale samvær.
- Vi gav dem karakterer ved hver post med ekstra point til de kreative – opgaverne var lige fra at skrive en sang, udføre en matematisk-logisk opgave og til at lave en Storm P-opfindelse, som skulle virke. For vi har også erfaret, at eleverne kan lide at konkurrere.

Find selv en virksomhed

Dagen blev siden fulgt op af en uges praksisnær undervisning, hvor eleverne ud over selv af finde en praktikvirksomhed også skulle beskrive den.
- Før har vi fundet virksomhederne til dem og var derfor spændte på, om det kunne lade sig gøre, men det lykkedes over al forventning, sagde Ingvard Houmøller.
Faktisk fik de 150 elever positiv kontakt med ikke færre end 47 virksomheder i nærområdet – bortset fra et par af elever, som foretrak en tøjforretning i København.
- At eleverne skulle slippes løs og selv finde en virksomhed, de gerne ville besøge, fik hårene til at rejse sig på flere, som forestillede sig at populære forretninger som f. eks. sportsbutikker ville blive rødglødende efter at have fået 20 henvendelser, sagde Preben Nielsen. Eleverne dannede nogle grupper – typisk med to til tre elever i hver, og vi oplevede ingen konflikter og stort set ingen overlap i deres valg. Fordelen ved, at eleverne selv valgte, var, at de så kunne forberede sig til at komme ud i en virksomhed, de virkelig gerne ville være i. De kunne nu besøge den og få svar på deres spørgsmål og komme hjem med deres indtryk og bearbejde oplysningerne.
Elever, som ikke selv fandt en virksomhed, kunne blive på skolen og løse en bunden opgave.
Før eleverne blev sendt af sted blev de bedt om at lave en beskrivelse af virksomheden og en problemformulering, hvor de skulle liste en række opgaver op - selv om det var svært for flere, som gerne vil slippe for det teoretiske stof, der lå i en del af opgaverne. Eleverne skulle sikre sig et vist antal point, men opnåede de flere og løste opgaven godt, fik de en højere karakter.
- Jeg tror meget på det her system, hvor vi stiller nogle krav og siger, at de som minimum skal opnå et vist antal point, med den udfordring, der ligger i, at har nogle elever større ambitioner, kan de påtage sig flere opgaver – gerne efter eget valg, som vi siden vurderede.
Da eleverne på »den store dag« skulle præsentere deres resultater, var de traditionelle rapporter stort set lagt på hylden. I stedet havde de valgt andre medier som plancher og Power Point – nogle havde taget fotos eller lavet en video. Lærerne har godt nok nemmere ved at læse en rapport i forhold til at vurdere elevernes faglige udbytte af praktikken, men som Ole Nyborg Pedersen sagde, kan vi godt høre, om »der er bund i det, de siger«.
Virksomhederne gav også eleverne en lille karakterbog, hvori de bl.a. havde skrevet, hvordan det var at have eleverne på besøg, om de havde opført sig ordentligt – og det havde de.

Forskel på lærere og elevers intelligensprofil

Imellem aktivitetsdagen og praktikken er der på skolen en periode »præget af daglig kedelig undervisning«, som Preben Nielsen udtrykte det.
- Men den vil vi også gerne peppe lidt op. Vi repræsenterer fagene informationsteknologi, erhvervsøkonomi og samfundsfag, hvor vi i de enkelte fag gerne vil tilgodese elevernes forskellige læringsstile. Og gøre eleverne bevidste om deres egne styrker og forskellige intelligenser også med det formål at eleverne bliver mere tolerante over for hinanden. Ligesom lærerne i øvrigt har fået større tolerance over for elever med »alternativ opførsel«.
I det forløb indgik også de syv intelligenser, hvor en test af eleverne ikke overraskende viste, at de især scorer på social, visuel og kropslig intelligens – »de er jo i den alder, hvor hormonerne sprutter i alle retninger«, som Preben Nielsen sagde, mens den laveste score opnås på logisk, sproglig og musisk intelligens. Og her er det tankevækkende, at tilsvarende undersøgelser blandt lærere typisk viser det omvendte billede.
Netop i forhold til den kropslige del af undervisningen er det en hæmsko at skulle have 30 elever i et mindre lokale, ligesom den del af undervisningen kan være svær at »sælge« til eleverne, hvis lærerne ikke føler sig tilpas undervejs. Mens undervisningen i forhold til den musiske intelligens, hvor høretelefoner kan løse mange problemer, også kan være en direkte hindring i f. eks. gruppearbejde, hvor nogle elever melder sig helt ud.
- Undervejs fik vi desuden besøg af repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, som dækker brancherne kontor, detail og engros, og bad også dem fortælle, hvilke typer af intelligenser, de søger efter, sagde Preben Nielsen.
- Vi har ikke før arbejdet med intelligenserne, men via vores karakter- og pointgivning har eleverne fået mere teori ind, og vi har oplevet et større engagement hos dem.
Selv har lærerne fået mere viden og flere ideer til variation af undervisningen og i det lys bedre muligheder for at tilgodese forskellige elevtypers læringsstile. Og der har vist sig gode muligheder for at tilgodese både svage og stærke elever i det praksisnære forløb, hvor eleverne selv kunne vælge ambitionsniveau.

Oplæg v/ afdelingsleder Finn Brøndum, Grundfos

Ny kombination af htx og EUD

Store kendte virksomheder er bannerførere i forsøg

Hvordan kan vi gøre noget for de stærke elever? Fokus, når det gælder nye uddannelsestiltag, er oftest rettet mod de svage elever, som vi naturligvis skal tage hånd om. Men vi må ikke glemme de stærke og de muligheder, der ligger i dem.
Denne holdning er udgangspunktet for et forsøg på at kombinere EUDog htx-uddannelserne. Forsøget er et samarbejde mellem fire store danske virksomheder, Danfoss, Grundfos, Terma og B&O samt erhvervsskolerne EUC Syd og EUC MIDT.
Uddannelsesleder Finn Brøndum fra Grundfos fortalte som konferencens sidste oplægsholder i plenum om baggrunden for forsøget og de foreløbige erfaringer med syv elektronikfagteknikerelever og ni automatikfagteknikerelever.
- Vi er naturligvis hele tiden optaget af at skabe arbejdskraft, som vi kan have mest muligt gavn af i fremtiden. Og vi kunne konstatere, at der i dag stadig er meget lidt prestige i erhvervsuddannelserne, mens der er meget i gymnasieverdenen.
- Så vi spurgte os selv: Kunne det være en idé at kombinere de to verdener, så vi på én gang får nogle fagligt stærke håndværkere og samtidig nogle mennesker med ressourcer og lyst til at læse videre, først og fremmest i ingeniøruddannelserne.
- Og det er det, vi er i gang med at undersøge nu, sagde Finn Brøndum. Han erkendte, at muligheden for, at en del af dem forbliver på erhvervsuddannelsesniveauet, er der.
- Det er da også helt OK, men ikke helt, hvad vi har tænkt os med kombinationen. Målet er, at de fleste skal videreuddanne sig til gavn for den fremtidige udvikling i vore virksomheder. Og kombinationen giver fuld studiekompetence på lige fod med andre gymnasiale uddannelser, sagde han.
Da forsøget endnu er meget nyt, var det sparsomt, hvad Finn Brøndum kunne byde på af konkrete erfaringer.
- Der ligger selvfølgelig mange nye udfordringer i projektet, eksempelvis nye typer vejledningsopgaver for såvel virksomheder som uddannelsesinstitutioner. Og så har vi en opgave med at finde ud af, hvor de potentielle elever er, hvem de er, og hvordan vi kommer i kontakt med dem.

- Det har nemlig vist sig lidt svært at rekruttere unge til uddannelseskombinationen, fortalte Finn Brøndum og sluttede:
- Derfor har vi nok også fortrudt, at vi i markedsføringen af uddannelsen har nedtonet kraftigt, at man får løn under hele uddannelsen. Den oplysning vil vi nok ikke holde helt så tæt til kroppen fremover.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "FoU konferencen2006" som kapitel 3 af 6
© Undervisningsministeriet 2006

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top