Eksempler på dele af fagplaner udarbejdet af forskellige skolers fagteam på baggrund af indgangssætningen i Fælles Mål:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har erhvervet sig de kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at ...
Fagplanerne er udtryk for fagteamets vurdering af, hvilke kundskaber og færdigheder det er, der skal til for at ...
Dansk
Undervisningsmål:
0. årgang
Det er et mål, at undervisningen i børnehaveklassen indeholder
- skriveøvelser holde på blyanten
- børneskrivning
- lydarbejde håndfonemer.
Det er et mål, at eleverne kan anvende
- billede og lyd som udtryksmiddel i egen produktion.
Ved starten af 1. årgang
Det er et mål, at undervisningen i starten af 1. klasse indeholder
- lyd, form og navn på bogstaver
- sanglege, rim og remser, gode historier.
Det er et mål, at undervisningen giver
- børnene tillid til at bruge børneskrivning
- eleverne mulighed for at kunne tage vare på sig selv.
Ved udgangen af 1. årgang
Det er et mål, at undervisningen giver eleverne mulighed for at
- sætte lyde sammen
- bruge grafem, navn og fonem
- fortælle træning kronologisk mundtligt/skriftligt genfortælle
- anvende dramatisering mundtligt/skriftligt
- få et begyndende genrekundskab: virkelighed/fantasi faglitteratur/skønlitteratur
- bruge historiefortælling mundtligt/skriftligt
- deltage i frilæsning
- deltage i læsekursus
- introducere analyse vha. fisk/hoved model
- opnå computerkendskab.
Det er et mål, at eleverne kan anvende
- billede og lyd som udtryksmiddel i egen produktion.
Ved udgangen af 2. årgang
Det er et mål, at undervisningen giver eleverne mulighed for at
- opnå genrekendskab
- få kendskab til navneord, udsagnsord, tillægsord ordklasser
- øve skrivning i forskellige genrer
- øve individuel læsning
- indgå i dramatisering/rollespil
- analysering af tekst
- få computerkendskab
- øve 10-finger på computer (bogstavrepetition).
Det er et mål, at eleverne har fået et indgående kendskab til
Det er et mål, at eleverne kan anvende
- billede og lyd som udtryksmiddel i egen produktion.
Ved udgangen af 3. årgang
Det er et mål, at eleverne
- er i stand til at forstå tekster tilpasset alderstrinnet
- kan læse højt, klart og tydeligt i en forsamling
- behersker lydering
- behersker stavelsesdeling
- kan anvende punktum og spørgsmålstegn
- kan skelne og bruge nutid, datid og navneform
- er i stand til at læse faglitteratur.
Det er et mål, at eleverne har fået et indgående kendskab til
Det er et mål, at eleverne kan anvende
- billede og lyd som udtryksmiddel i egen produktion.
Ved udgangen af 4. årgang
Det er et mål, at eleverne
- har automatiseret deres læsning, således at de læser sikkert og med god forståelse
- skal kende og kunne anvende forskellige angrebsteknikker, således at læsningen automatiseres
- kan læse undertekster på tv svarende til deres alderstrin
- kan anvende lydfølgereglerne (3. trin i Staveraketten)
- kan skrive en sammenbunden letlæselig grundskrift.
Det er et mål, at eleverne har fået et indgående kendskab til
Det er et mål, at eleverne kan anvende
- billede og lyd som udtryksmiddel i egen produktion.
Ved udgangen af 5. årgang
Det er et mål, at eleverne
- har kendskab til skimning
- har viden om nærlæsning
- behersker brugen af ordbog til arbejdet med egen tekstproduktion og til udvidelse af ordforråd
- behersker morfemerne som beskrevet på 5. trin i Staveraketten
- er fortrolige med ordklasserne: navneord, tillægsord, udsagnsord, forholdsord
- er fortrolige med komma og de øvrige tegn
- kan skelne og bruge førnutid, førdatid, fremtid, kort og lang tillægsform
- har udviklet deres sproglige bevidsthed, således at de er i stand til at fastholde tiden, have et varieret sprogbrug og kunne variere sætningsopbygningen i en tekst
- kan skelne mellem forskellige genrer inden for skønlitteratur og faglitteratur
- har opnået bevidsthed om afsender- og modtagerforhold i skriftlige udtryk og kan anvende det i egen tekstproduktion
- har begyndende kendskab til en teksts komposition og dens betydning for det skriftlige udtryk
- kender betydningen af et godt layout og kan anvende et hensigtsmæssigt layout i egen produktion
- kan udtrykke sig i samtale og diskussion og give udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og viden
- er bevidste om billeders og lyds virkemidler
- kender forskellige genrer inden for faglitteraturen
- kender forskellige genrer inden for skønlitteraturen
- kan anvende forskellige skrifttyper alt efter opgavens karakter.
Det er et mål, at eleverne har fået et indgående kendskab til
· et forfatterskab og ved, at litteratur fra forskellige tider kan afspejle den tid, den er skrevet i.
Det er et mål, at eleverne kan anvende
- billede og lyd som udtryksmiddel i egen produktion.
Det er et mål, at eleverne behersker:
- tekstbehandling: Redigering, stavekontrol, tekstjustering
- tegneprogram: Klip, kopier og sæt ind, indsættelse af tekst, roter, spejlvend, vrid m.m.
- kommunikation: Elektronisk post
- informationssøgning: I leksikon på cd-rom, i bibliotekets søgesystem, på internettet .
Det er et mål, at der i undervisningen fokuseres på forskellen på tale- og skriftsprog
Ved udgangen af 6. årgang
Det er et mål, at eleverne
- behersker skimning
- behersker nærlæsning
- har kendskab til en teksts komposition og dens betydning for det skriftlige udtryk.
Det er et mål, at eleverne har fået et indgående kendskab til
- to forfatterskaber og ved, at litteratur fra forskellige tider kan afspejle den tid, den er skrevet i
- osv.
Engelsk
3. klasse
Mål:
For faget engelsk i 3. klasse er det vores overordnede mål, at den enkelte elev opnår følgende:
- fornemmelse for sprogtonen
- forstår enkle ord og sætninger
- kan imitere
- tør gætte
- tør prøve.
4-5 klasse
Mål:
For faget engelsk i 4.-5. klasse er det vores overordnede mål, at den enkelte elev opnår følgende:
- at kunne læse små lette tekster
- at kunne skrive små lette tekster
- at kunne simple grammatiske regler, retstavning, ordstilling
- at kunne kommunikere indbyrdes
- at kunne lytte til, forstå og gengive talt og skrevet engelsk
- at kunne læse om engelsk kultur.
6.7. klasse
Mål:
For faget engelsk i 6.-7. klasse er det vores overordnede mål, at den enkelte elev opnår følgende:
- at kunne læse engelsksprogede tekster af en vis sværhedsgrad
- at kunne skrive engelsk af en vis sværhedsgrad
- at kunne lytte og forstå engelsk
- at kunne kommunikere med andre på engelsk
- læse om kultur i andre engelsktalende lande
- at kunne kommunikere forståeligt med engelsk talende personer
- at kunne udtrykke følelser, meninger og holdninger både mundtligt og skriftligt
- et udvidet kendskab til grammatik og retstavning m.m.
- evt. elevudveksling med en klasse fra udlandet
Biologi:
Krop og sundhed
Eleverne skal have kendskab til:
- de vigtigste kropsfunktioner
- kost, motion og hygiejnes betydning for sundheden.
Celler
Eleverne skal have kendskab til:
- definitioner på liv
- forskelle på plante- og dyreceller
- en celles elementære opbygning
- forskel på kønnet og ukønnet formering
- encellede og flercellede organismer.
Generelt om planter og dyr - fysiske naturforudsætninger
Eleverne skal have kendskab til:
- fotosyntese og respiration
- planters opbygning samt de enkelte deles funktion
- de almindeligste dyregrupper og plantefamilier samt deres levesteder, levevis og tilpasning
- fødekæder.
Biotoparbejde med udgangspunkt i det lokale (drøftelse af natursyn)
Eleverne skal:
- kunne anvende håndbøger til bestemmelse
- kunne anvende ekskursionsudstyr
- have kendskab til færdselsregler i naturen
- kunne indsamle og opbevare materialer
- have kendskab til forskellige natursyn
- have kendskab til forskellige abiotiske og biotiske forhold på den givne biotop.
Håndarbejde.
Færdighedsmål:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig færdigheder, der sætter dem i stand til at
- håndtere de redskaber, der hører faget til
- tage et symaskinekørekort
- fremstille enkle ting i flade og rummelige former
- klippe og sy efter enkle mønstre
- udføre bundne og frie, fabulerende broderiopgaver.
Kundskabs- og interessemål:
Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne tilegner sig kundskaber, der sætter dem i stand til at
- eksperimentere med materialer, farver og teknikker
- planlægge en arbejdsgang og vurdere materialevalg og forbrug, økonomi og teknikker
- lære at være opmærksomme på fagets faremomenter
- have kendskab til forskellige teknikkers historiske og kulturelle baggrund
- være i stand til at forholde sig kritisk til kvalitet og udseende af færdige produkter.
Hjemkundskab
Kundskabsmål
Det er et mål, at eleverne skal erhverve kendskab til
- hvordan man vælger, sammensætter og tilbereder forskellige typer af måltider
- måltidets sociale og kulturelle aspekt
- brug af kostanbefalinger og digitale kostberegninger
- forskellige madkulturer
- hvordan man planlægger indkøb og arbejdsprocesser
- hvordan man navngiver almindelige anvendte fødevarer og inddeler dem i fødevaregrupper
- hvordan man vurderer en vare ud fra en varedeklaration
- hvordan man kan håndtere grundlæggende principper for almen køkken- og personlig hygiejne
- hvordan man opbevarer fødevarer korrekt.
Færdighedsmål
Det er et mål, at eleverne kan
- vælge, sammensætte og tilberede forskellige typer af måltider
- give eksempler på måltidets sociale og kulturelle aspekt
- anvende kostanbefalinger og digitale kostberegninger
- beskrive forskellige madkulturer
- planlægge indkøb og arbejdsproces
- sætte navne på almindelige anvendte fødevarer og inddele dem i fødevaregrupper
- vurdere en vare fra en varedeklaration
- håndtere grundlæggende principper for almen køkken- og personlig hygiejne
- opbevare fødevarer korrekt.
Interessemål
Det er et mål, at eleverne bliver interesserede i at
- sætte ord på sansemæssige oplevelser af måltidet
- vurdere retter og måltider ud fra sundheds-, smags- og forbrugskriterier
- undersøge forskellige fødevarer og deres kvalitet i forhold til sundhed, miljø og teknologi
- give eksempler på fødevarers vej fra jord til bord
- sætte forbrug i relation til behov, valg og vaner
- tage kritisk stilling som forbruger
- forstå betydningen af vedligeholdelse, oprydning, rengøring og vask
- forklare hygiejnens betydning for miljø og sundhed.
Det skal bemærkes, at skoler, der har arbejdet med fagpplaner, har fagplaner for alle fag og obligatoriske emner.
|