Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Bilag 1: Kort redegørelse for Thomas Dicksons designbegreb







Thomas Dicksons tilgang til designbegrebet20 er et opgør med den traditionelle forståelse af design: "Design er et kunstnerisk udtryk med et formål" – altså produktudvikling med et væsentlig element af æstetisk fascinationskraft.

Designere og produktudviklere fejler ofte på det kulturelle plan, mener forfatteren. Fiaskoprodukter er i reglen ikke dårligt ingeniørarbejde eller ringe design, de passer bare ikke til brugernes oplevede behov. Det handler om at kunne sætte sig i (for)brugerens sted – at kontakte brugeren – deltage i brugerens hverdag. Så fag som etnografi, antropologi, sociologi og psykologi må derfor blive en del af et designfag. Bredt kan man sige, at designarbejde i bredeste forstand er at løse problemer, som opleves som problemer af nogle (for)brugere. Traditionel design kan ikke længere stå alene. Designprocessen bliver stadig mere analytisk og mangfoldig.

Så en ny definition på design kunne lyde:

  • "Design er en humanistisk disciplin – hvor kunsten er at udtænke, planlægge og realisere alle de produkter, der skabes af mennesker med henblik på at tjene mennesker til at opnå deres individuelle og kollektive mål" (citat fra kronikken).

Kommentar:
Denne tilgang har været særdeles inspirerende i undervisningsplanlægningen, da det kobler designbegrebet sammen med innovationsbegrebet. En begrebsmæssig udvikling der er sammenhængende med Praktikum-ideen og i det hele taget erhvervsuddannelserne, da begrebet kobler æstetik, problemløsning og produktudvikling sammen i en højst anvendelig form.

Gennemgang og diskussion af begreberne produktudvikling og markedsanalyse21:

  • 70% af alle ideer bliver ikke til noget (USA-undersøgelse) grundet for få ressourcer i den indledende idéfase. Kun ca. 10% af omkostningerne bruges til dette.

Eleven skal lære at "arbejde langsomt" – lade være med at træffe for hurtige beslutninger, men lære at veksle mellem divergente (åbnende) og konvergente (lukkende) tankeprocesser. Gør altid følgende, før der træffes endelige beslutninger vedrørende et produkt:

  1. Udskyd vurdering.
  2. Diskontinuitet og provokation.
  3. Inkubationsperiode (sov på det).

Fodnoter

20 Thomas Dickson: Designforskning – en international oversigt, Arkitektskolens Forlag, 2002.
Thomas Dickson: Designerens nye rolle, kronik Politiken 3. september 2002.
Thomas Dickson: Designeres nye udfordringer, artikel i Politiken 14. januar 2003.

21 Hans Graversen & Herluf Trolle: Produktudvikling – en skabende proces, Arbejdspsykologi,
Teknologisk Institut, 1983.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Praktikum i praksis - aktivering af skole-virksomhedssamspillet" som Bilag 1
© Undervisningsministeriet 2005

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top