|       
     |  |   22. Litteraturliste
 
 
 
 
 
 
 Ajzen, I. (1985). From intentions to action: A theory of planed behavior. I J. Kuhl & J. Beckmann (Eds.). Action control: From cognition to behavior (pp. 11-39). Berlin: Springer.
 Ajzen, I. (1988). Attitudes, personality, and behavior. Milton Keynes, CA: Open University Press.
 Andersen, D. & Appeldorn, A. (1995). Tiden efter tres. SFI-rapport 95:9. Social- forskningsinstituttet, København.
 Andersen, V., Clematide, B. og Høyrup, S. (2004). Arbejdspladsen som Læringsmiljø. Roskilde Universitetsforlag.
 Andersen, A.M., Egelund, N., Jensen, T.P., Krone, M., Lindenskov, L. & Mejding, J. (2001). Forventninger og færdigheder – danske unge i en international sammenhæng. 
Socialforskningsinstituttet, København.
 Andersen, J. G. (2004). Magtudredningen – Et ganske levende demokrati. Aarhus Universitetsforlag. 
 Archibugi, D. and Lundvall, B.-Å. (eds.) (2000). The globalising learning economy: Major socio-economic trends and European innovation policy. Oxford: Oxford University Press.
 Argyris, C. and Schön, D. A. (1978). Organisational learning: A theory of action perspective. Reading, Mass.: Addison-Wesley. 
 Baltes, P.B. (1991). The many faces of human ageing. Toward a psychological culture of old age. Psychological medicine, vol 21.
 Beck, U. (2001). Risikosamfundet – på vej imod en ny modernitet. København: Hans Reitzels Forlag.
 Becker, M. H. (1974). The health belief model and personal health behavior. Thoro-fare, NJ: Slack.
 Beckmann, S., Brokmose, S. & Lind, R. L. (2001). Danske forbrugere og Økologiske fødevarer. Handelshøjskolen, København
 Berger, B.G., & Motl, R.W. (2000). Exercise and mood: A selective review and synthesis of research employing the Profile of Mood States. Journal of Applied Sport Psychology, 12, 69 92.
 Bjørnåvold, J. (2000). Making learning visible. Identification, assessment and recognition of non-formal learning in Europe. Thessaloniki: CEDEFOP.
 Boothby, Daniel (2002). Literacy Skills, Occupational Assignment and Returns to Overand Under-Education.
 Bontis, N. (2004). National Intellectual Capital Index: A United Nations Initiative for the Arab Region. In Journal of Intellectual Capital, 5, 1, pp. 13-39.
 Borg, V. & Kristensen, T. S. (2000). Social class and self related health: can the gradient be explained by differences in life style or work environment. Social Science and Medicine. 2000, 51, 
1019-1030.
 Bottrup, P. og Høyrup, S. (2004). Bæredygtighed på arbejdspladsen. Refleksion og læring i arbejdet. LO.
 Bottrup, P. og Jørgensen, C.H. (2004). Læring I et spændingsfelt – mellem uddannelse og arbejde. Learning Lab Denmark, Roskilde Universitetsforlag. 
 Boud, D. & Garrick, J. (1999). Understanding learning at work. Taylor & Francis Ltd.
 Brown, P. (2001). The political economy of high skills. In: Brown, P., Green, A. & Lauder, H. (eds). High skills. Globalization, Competitiveness and skill formation. Oxford: Oxford University Press.
 Bruun Pedersen, J. (1975). Aldringens psykologi. Gyldendal, København. 
 Chandola T., Kuper H., Singh-Manoux A., Bartley M. & Marmot M. (2004). The effect of control at home on CHD events in the Whitehall II study: Gender differences in psychosocial domestic 
pathways to social inequalities in CHD. Soc Sci Med. 2004 Apr; 58(8):1501-9.
 CEDEFOP (v/Lynne Chisholm, Anne Larson & Anne-France Mossoux) (2004). Lifelong learning: citizens' wiev in close up. Findings from a dedicated Eurobarometer survey. Luxembourg. 
 CIRIUS Danmark. Information. Marts (2004a) Mobilitetsstatistik 3: Erasmusprogrammet i detaljer.
www.ciriusonline.dk/download/erasmus_m obilitet_1014.pdf 27-05-04
 CIRIUS Danmark. Information. Maj (2004b). Mobilitetsstatistik 2: Videregående uddannelse. www.ciriusonline.dk. 
www.ciriusonline.dk/download/711_mob-stat_2_2004_1032.pdf 26-05-04 
 CIRIUS Danmark (2003). Nye tal om mobilitet fra OECD.
www.ciriusonline.dk/visaktivitet.asp?id=40 40&Menu=2174 27-05-04
 Csonka, A. (2000). Ledelse og arbejde under forandring. SFI 2000/2.
 Dansk Arbejdsgiverforening (1997). Senior på arbejdsmarkedet – muligheder og barrierer. DA, København.
 Dansk Arbejdsgiverforening (2003). Ældre og arbejdsmarkedet. DA, København.
 Dalgaard, C-J. (2003). Dansk økonomisk vækst og helbredskapital. I Samfundsøkonomen no. 1, pp. 9-14.
 Danmarks Erhvervsråd (2004). Brugerdreven innovation i dansk erhvervsliv. Inside Consulting, Oxford Research og Kontrapunkt.
 Danmarks Statistik og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling (2004). Nøgletal om informationssamfundet Danmark. København.
 Danmarks statistik. (2003). Tiårsoversigt. København.
 Dansk Industri, Erhvervspolitisk Indsigt (2004a) nr. 9, p. 11.
 Dansk Industri, Erhvervspolitisk Indsigt (2004b). Flere udenlandske investeringer i Danmark vil øge produktiviteten.
www.di.dk/custom/page2.asp?page=doc&o bjno=300548 04-02-2004
 Dansk Industri (2004c). Kompetenceindeks 2004. 
 DeSeCo (2002). Definition and selection of competences (deseco): theoretical and conceptual foundations. www.portalstat.admin.ch-/deseco/deseco_strategy_paper_final.pdf
 Det Økonomiske Råd (2003). Dansk Økonomi, efterår 2003 – uddannelse.
 Dragonetti, N.C; Roos, D.C., Ross, G. & Edvinsson, L. (1997). Intellectual capital: navigating in the new business landscape. Houndsmil: Macmillan Business.
 Drucker, P. (1993). The Post-Capitalist Society. Butter Worth Heinemann, Oxford.
 Erhvervsfremmestyrelsen (2000). Guideline for videnregnskaber – en nøgle til videnledelse.
 Ellström, P-E. Gustavsson, B., Larsson, S. (eds.) (1996). Livslångt lärande. Studentlitteratur, Lund.
 Ellström, P-E. (1992): Kompetens, utbildning och lärande i arbetslivet. Publica, Stockholm.
 Erhvervs- og Boligstyrelsen (2002). De nye virksomheder og iværksættere anno 2000. København.
 Erhvervsfremmestyrelsen (2000). En strøm af viden – videnregnskaber og videnstyring i kommunerne. København.
 Erhvervsfremmestyrelsen (2001a). Kort og godt om danske iværksættere. København.
 Erhvervsfremmestyrelsen (2001b). Global entrepreneurship monitor. København.
 Erhvervs- og Byggestyrelsen (2004). Iværksætterindeks 2004 – Vilkår for iværksættere i Danmark. København. 
 Ernst, D. and Lundvall, B.-Å. (1997). Information technology in the learning economy – challenges for developing countries. DRUID Working Paper 97-11, Aalborg, Department of Business 
Studies.
 EU-kommissionen (2003a). Erasmus student and teacher mobility 2002-2003. NA_04_06_Anneks.
http://europa.eu.int/comm/education/pro-grammes/socrates/erasmus/stat_en.html p. 6, 26-05-04
 EU-kommissionen (2003b). Eurobarometer 2003. CEDEFOP. www.eu.int
 European Foundation (2000). Third European Working Conditions survey on working conditions. www.eurofound.eu.int/wor-king/3wc/3wcindex.htm
 EUROSTAT (2001). Foreign owned enterprises. Statistics in focus. Theme 4. 20/2001. 
 EUROSTAT (2003). Statistics in Focus. Theme 4. 38/2003.
 Ezzati, M., Lopez, A.D., Rodgers, A., Murray, C.J.L. (2003). Comparative Quantification of Health Risks – Global and Regional Burden of Diseases Attributable to Selected Major Risk Factors. 
Volume 1 & 2. WHO.
 Finansministeriet (2000a). Finansredegørelse 2000. 
 Finansministeriet (2000b). Videnstyring og videnregnskaber i staten. København.
 Finansministeriet (2002). Finansredegørelse 2002.
 FORA (2003a). Et Benchmark Studie af Innovation og Innovationspolitik – hvad kan Danmark lære? www.foranet.dk
 FORA (2003b). Et benchmark Studie af Iværksætteraktivitet – hvad kan Danmark lære? www.foranet.dk
 FORA (2004). Et benchmark Studie af menneskelige ressourcer – hvad kan Danmark lære? www.foranet.dk
 Foray, D. and Lundvall, B.-Å. (1996). The Knowledge-based Economy: From the Economics of Knowledge to the Learning Economy. In Foray, D. and Lundvall, B.-Å. (eds.), Employment and 
Growth in the Knowledge- based Economy. OECD Documents, Paris.
 Forum for Motion (2002). Motion og sundhed. Pjece. København: Forum for Motion (se også: http://www.folkesundhed.dk/media/motio n_og_sundhed.pdf).
 Fridberg, T. (2000). Kultur- og fritidsaktiviteter 1975-1998. København: Social- forskningsinstituttet.
 Gertsen, M. C., Søderberg, A-M. (1995).Changes in Companies organization and Identity – Theoretical considerations in Connection With a Series of Case Studies of Foreign Acquisitions of 
Danish Companies. Paper published on the web at
www.old.cbs.dk/departments/ikl/
 Gjerding, A.N. (1996). Organizational innovation in the Danish private business. DRUID Working Paper, no. 96-16, Department of Business Studies, Aalborg University, Aalborg.
 Green, David A. & Riddell, W. Craig (2001). Literacy, Numeracy and Labour Market Outcomes in Canada.
www.statcan.ca
 Grøn Information (1997). Gi'r grønne holdninger grønne handlinger?
 Gullestrup, H. (2002). Interkulturel kompetence. I: Nøglekompetencer – forskerbidrag til Det Nationale Kompetenceregnskab. Sekretariatet for det Nationale Kompetenceregnskab. 
Undervisningsministeriet. NKR. pp. 168-181.
 Gundelach, P. (2003). Danskernes særpræg. Hans Reitzels Forlag.
 Husmer, L (2003). Miljø og forbrugeradfærd. Miljøstyrelsen, Miljøministeriet. www.mst.dk/udgiv/publikatio-ner/2003/87-7614-014-8/html
 Høyrup, S. og Kjærsgaard, C. (2000). Nye læringsformer i arbejdslivet. Virksomhederne: Læring og udvikling i arbejdet. Delrapport.
 IEFS (1999). A Pan-EU Survey on Consumer Attitudes to Physical Activity, Body Weight and Health. European Commission, Directorate V/F.3.
 IFKA (1998). Kompetenceløft i Danmark. En kvantitativ analyse af uddannelsesaktiviteten på danske arbejdspladser. 
 IFKA (2004). Det danske kursusmarked – Kompetenceudvikling i den offentlige og private sektor.
 IFKA (2005). Det danske kursusmarked – Kompetenceudvikling i den offentlige og private sektor. 
 Illeris, K. (2002). Udspil om læring i arbejdslivet. Learning Lab Denmark, Roskilde Universitetsforlag, 
 Jensen, B. (2002a). Social kompetence. I: Undervisningsministeriet (2002). Nøglekompetencer – forskerbidrag til Det Nationale Kompetenceregnskab. Sekretariatet for det Nationale 
Kompetenceregnskab. Undervisningsministeriet. pp. 1-20.
 Jensen, B. (2002b). Evaluering af kompetence som "ny faglighed". I Uddannelse nr. 3, marts 2002, Undervisningsministeriet. København. 
 Jensen, B.B. & Jørgensen, M. S. (2002). Natur- og miljøkompetence. I: Undervisningsministeriet (2002). Nøglekompetencer – forskerbidrag til Det Nationale Kompetenceregnskab. Sekretariatet 
for det Nationale Kompetenceregnskab. Undervisningsministeriet. pp. 110-146.
 Jensen, T. P. (2003). Internt notat til NKR om Literacy. 
 Jensen, T. P. og Holm, A. (2000). Danskernes læse- og regnefærdigheder – i et internationalt lys. AKF Forlag, København
 Jørgensen, E. og Skærbæk, J. (1998). Efteruddannelse af medarbejdere over 40 år. Hvilke erfaringer – hvilke barrierer? DTI Arbejdsliv, Taastrup.
 Jørgensen, K. (1997). Ældre og arbejdsliv. Tilbagetrækningsmønstre og seniorpolitik. Udviklingscenter for folkeoplysning og voksenundervisning, København.
 Jørgensen, A.L.V., Lassen, M. og Houmann Sørensen, J. (2003). Forbundne Kar og Åbne Sind. Center for Arbejdsmarkedsforskning v/ Aalborg Universitet.
 Kjøller, M & Rasmussen, N. Kr. (2002). Sundhed og sygelighed i Danmark 2000 & udviklingen siden 1987. Statens Institut for Folkesundhed. København.
 KL (2000). En strøm af viden – videnregnskaber og videnstyring i kommunerne. København.
 Kristensen, P.H. (1996). Denmark, An Experimental Laboratory of Industrial Organization. København.
 Lam, A. (2000). Tacit knowledge, organisational learning and societal institutions: an integrated framework. In Organization Studies, 21/3. pp. 487-513.
 Larsen, K. (2003). Idrætsdeltagelse og idrætsforbrug i Danmark. SFI. Klim. Århus. 
 Larsen, M. (2002). Hvordan fastholdes ældre på arbejdsmarkedet? Arbejdspapir 4:2002, Socialforskningsinstituttet, 
København.
 Ledernes Hovedorganisation (2002). Det Danske Ledelsesbarometer 2002. København.
 Lev, B. (2001). Intangibles. Management, measurement, and reporting. Brookings Institution Press, Washington.
 Lund, R. and Gjerding, A.N. (1996). The flexible company, innovation, work organisation and human resource management. DRUID Working Paper 96-17, Department of Business Studies, 
Aalborg University, Aalborg.
 Lundvall, B.-Å. (1996). The Social Dimension of the Learning Economy. DRUID Working Paper, No 1, Aalborg University, Department of Business Studies. Aalborg.
 Lundvall, B.-Å. (2001). Universiteterne i den lærende økonomi. I Maskell, P. & Siggaard Jensen (red.). Universiteter for fremtiden – universiteterne og videnssamfundet. Rektorkollegiet. 
København. 
 Lundvall, B.-Å. (2002). Innovation, growth and social cohesion; the Danish model. Elgar. London.
 Lundvall, B.-Å. and Johnson, B. (1994). The learning economy. In Journal of Industry Studies. Vol. 1, No. 2, December 1994, pp. 23-42.
 Lundvall, B.-Å. and Nielsen, P. (1999). Competition and transformation in the learning economy – illustrated by the Danish case. Revue d'Economie Industrielle, No. 88, 1999, pp. 67-90. 
 Mandag Morgen (1998). Kompetencerådets rapport 1998. En ny dagsorden for Danmark. MM Strategisk Forum. København. 
 Mandag Morgen (1999). Kompetencerådets rapport 1999. Danmarks nationale kompetenceregnskab. MM Strategisk Forum. København. 
 Mandag Morgen (2001). Velfærdsbevægelsen – et debatoplæg om den nye civile velfærd. MM. Strategisk Forum. København.
 Mandag Morgen (2003). Det uforløste potentiale. MM. Strategisk Forum. København.
 Mandag Morgen (2001). Fremtidens Iværksættere – en analyse af unges drømme om egen virksomhed. MM. Strategisk Forum. København.
 Mandag Morgen (2004). Temanummer. Nr. 20, 24. maj, 2004.
 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og Undervisningsministeriet (2004). Implementering af innovation, iværksætterlyst og selvstændighedskultur i uddannelsessystemet. København.
 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling (2003a). Nye veje mellem forskning og erhverv – fra tanke til faktura. København.
 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling (2003b). Regeringens videnstrategi – viden i vækst. 
 Morgan, W.P. (1981). Psychological benefits of physical activity. In F.J. Nagle & H.J. Montoye (Eds.). Exercise in health and disease. pp. 299-314). Charles C. Thomas. Springfield, IL.
 Morgan, W.P., & O'Connor, P.J. (1988). Exercise and mental health. In R.K. Dishman (Ed.). Exercise adherence: Its impact on public health. pp. 91-121. Human Kinetics. Champaign, IL. 
 Murray, T.S. (2003). Reflections on international competence assessments. Pp. 135-160 in Rychen/Salganik (2003).
 Navrbjerg, S.E., Strøby, C. & Lubanski, N. (1998). Den samarbejdende tillidsrepræsentant: forhold til kollegaer og ledelse. Temarapport 2, Tillidsrepræsentantundersøgelsen 1998. LO, 
København. 
 Nitsch, J. R. (2000). Handlungstheoretische Grundlagen der Sportpsychologie. I H. Gabler, R., J. R. Nitsch & Singer (Hrsg.). Einführung in die Sportpsychologie, Teil 1: Grundthemen. Pp. 
43-164. 3. gennemarbejdet oplag. Schorndorf. Hofmann.
 Nonaka, I. & Takeuchi, H. (1991). The Knowledge-creating Company. Harvard Business Review, November-December.
 Nonaka, I. (1994). A Dynamic Theory of Organizational Knowledge Creation. Organization Science, Vol. 5-1, February.
 Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). The Knowledge Creating Company. Oxford University Press. Oxford. 
 OECD (1996). Transitions to Learning Economies and Societies. Paris.
 OECD (1996a). Measuring what people know – Human Capital accounting for the knowledge economy. Paris.
 OECD (1996b). Measuring students knowledge and skills. A new framework for assessment. Paris.
 OECD (2000). Literacy in the Information Age. Paris.
 OECD (2001a). The New Economy: Beyond the Hype. Paris. 
 OECD (2001b). Programme for International Student Assessment (PISA). Paris.
 Personalestyrelsen (2001). Hvordan motiverer og fastholder man seniorer? www.perst.dk/seniorpolitik/viden om seniorer. IDEALprojektet, Personalestyrelsen og CFU.
 Personalestyrelsen (2003). ISOLA 2003. Finansministeriet. 
 Prahalad, C.K. & Hamel, G. (1990). The Core Competence of the Corporation. Harvard Business Review May-June, pp. 79-91.
 Putnam, R. D. (2000). Bowling alone. The collapse and revival of American community. New York: Touchstone. 
 Rambøll Management (2004). Seniorers konkurrencekraft. Analyse af seniorpolitikker og seniorers værdi i fire nordiske lande. Rapport, København.
 Regeringen. Folkeskoleloven. http://www.retsinfo.dk/index/UND/AT00 1437.htm
 Regeringen. (2002). Bedre Uddannelser. København.
 Regeringen. (2003). Danmarks nationale handlingsplan for beskæftigelsen. København.
 Riis, J.O. (2004). Centrale kompetencer og vilkår for læring i vidensamfundets virksomheder. Danmarks Erhvervsråd.
 Rosenstock, I. M. (1974). The health belief model and preventive health behavior. Health Education Monographs, 2, 4. pp. 355-387.
 Rychen, D.S. & Salganik, L.H. (Eds.) (2003). Key Competencies for a Successful Life and a Well-Functioning Society. Hogrefe & Huber Publishers. Göttingen.
 SBU (2003). Sjukskrivning – orsaker, konsekvenser och praxis. En systematisk litteraturöversikt. Stockholm.
 Schultz, P.W & Zelezny, L (1999). Values as predictors of environmental attitudes. In Journal of Environmental Psychology, 19(3), pp. 255-276. 
 Scully, J. (1996). The Golden Age of Work – Job design for the Aging Workforce. University of Florida, Gainsville Fl. 
 Senge, P. (1990). The fifth discipline: The art and practice of learning. New York, Doubleday.
 Sennett, R. (1999). Det fleksible menneske. Eller arbejdets forvandling og personlighedens nedsmeltning. Højbjerg: Forlaget Hovedland. 
 Shalla, V. og Schellenberg, G. (1998). The Value of Words: Literacy and Economic Security in Canada. The Centre for International Statistics Canadian Council on Social Development. 
www.statcan.ca
 SIBIS (2003). SIBIS the Pocket Book 2002/03 – Measuring the Information Society in the EU. The EU succession Countries, Switzerland and the US. www.sibis-eu.org
 Stelter, R. (1995). Oplevelse og iscenesættelse – identitetsudvikling i idrætten. DHL's Forlag/forlaget systime. København/Herning
 Stelter, R. (1999). Med kroppen i centrum – idrætspsykologi i teori og praksis. Dansk psykologisk Forlag. København.
 Stern, P.C. (2000). Towards a coherent theory of environmentally significant behaviour. In Journal of Social Issues, 56(3), pp. 407-424.
 Strati, A. (1999). Organisation and Aesthetics. Sage Publications Ltd.
 Sundhedsstyrelsen (2003). Befolkningens motivation og barrierer for fysisk aktivitet. København.
 Sveiby, K.E. (1997). The New Organizational Wealth: Managing and Measuring Knowledge-based Assets. San Francisco: Berrett-Koehler.
 Sørensen, E. & Torfing, J. (2000). Skanderborg på landkortet; et studie af lokale styringsnetværk og politisk handlekraft. Jurist- og Økonomiforbundets Forlag.
 Tidemand, F. og Lindstrøm, P. (2003). Arbejde der uddanner. DI. København. 
 Thorgaard, D. og Schou, L. (2000). Seniorer og ledelse...jo før, jo bedre. Kommunernes Landsforening.
 Undervisningsministeriet og Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling (2004). Styrket Internationalisering af uddannelserne. Redegørelse til Folketinget. 
 Undervisningsministeriet (2002). Nøglekompetencer – forskerbidrag til Det Nationale Kompetenceregnskab. Sekretariatet for det Nationale Kompetenceregnskab. Undervisningsministeriet.
 Undervisningsministeriet (2003a). Fremtidens sprogfag – vinduer mod en større verden. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5 – 2003.
 Undervisningsministeriet (2003b). Uddannelse: Viden, vækst og velfærd.
 Undervisningsministeriet (2004a). Fremtidens uddannelser. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 2 – 2004.
 Undervisningsministeriet (2004b). OECD- rapport om grundskolen i Danmark – 2004. Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie nr. 5 – 2004. 
 Undervisningsministeriet (2004c). Innovation, iværksætterlyst og selvstændighedskultur i uddannelsessystemet.
 United States Department of Health and Human Services (2000). Healthy People 2010 (2nd edition, vol. 2). Washington, DC: United States Government Printing Office.
 Utdannings- og forskningsdepartementet (2003). Kan livslang læring måles? Kompetanseberetningens læringsbarometer. Norge.
 von Hippel, E. and Tyre, M. (1995). How learning by doing is done: Problem identification and novel process equipment. In Research Policy vol. 24, No 5.
 Wégens, J. (1994). Seniorlederen. Kompetenceudvikling og arbejdsengagement i senkarrieren. Handelshøjskolen i København. ph.d.-serie 8.94, København. 
 Wilkinson, R. G. (1996). Unhealthy societies. The Afflictions of Inequality. London: Routledge.
 Winter, S. (1987). Knowledge and competence as strategic assets. In Teece, D. (ed.) The competitive challenge: strategy for industrial innovation and renewal. Ballinger Publishing Company. 
Cambridge, Mass.
 Woercom, M. (2003). Critical reflection at Work. Bridging individual and Organisational learning. Twente University.
 Woolcock, M. (1998). Social capital and economic development: toward a theoretical synthesis and policy framework. In Theory and Society, No. 2, Vol. 27, pp. 151-207.
 Økonomi- og Erhvervsministeriet (2003).Vækst med vilje. København.
    Denne side indgår i publikationen "Det Nationale Kompetenceregnskab - hovedrapport" som kapitel 22 af 23 © Undervisningsministeriet 2005
 |  |