Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Tal der taler

- Uddannelsesnøgletal 2003




(Billede : Publikationens forside)

Det danske uddannelsessystem er en stor og bevægelig størrelse. Nye generationer, nye og anderledes krav fra arbejdsmarkedet og fra internationale samarbejdspartnere sætter naturligt sine spor i uddannelsessystemet.

I flere årtier har der været mange centrale målsætninger for uddannelsessektoren, eksempelvis uddannelse til alle, kvalitet i uddannelsessystemet, krav om effektivisering, decentralisering og mål-og rammestyring, et mere fleksibelt uddannelsessystem med mulighed for merit, åbenhed og gennemsigtighed m.v.

I denne publikation præsenteres en række overordnede nøgletal, der skal tages som strømpile for, hvilken vej udviklingen går og forventes at gå i uddannelsessystemet.

Nøgletallene er grupperet i tre områder:

  • Ressourcer , dvs. udgifter, antal lærere, skoler m.v.

  • Elevbevægelser, dvs. antal elever, tilgang, afgang og overgang fra et uddannelsesniveau til et andet.

  • Resultater , dvs. hvad der kommer ud af uddannelsesindsatsen som fx den endelige uddannelsesprofil for en ungdomsårgang samt sammenhængen mellem uddannelse og ledighed.

I ”Tal der taler” fokuseres der også på internationale sammenligninger med de andre OECD- og EU-lande.

Man skal være påpasselig ved sammenligning
med nøgletal fra tidligere udgivelser af ”Tal der taler”, bl.a. på grund af såkaldte retrospektive rettelser der løbende foretages af fx Danmarks Statistik og UNI-C Statistik & Analyse.


Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2004
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top