|
Det danske uddannelsessystem er en stor og bevægelig størrelse.
Nye generationer, nye og anderledes krav fra arbejdsmarkedet og
fra internationale samarbejdspartnere sætter naturligt sine spor
i uddannelsessystemet.
I flere årtier har der været mange centrale målsætninger for
uddannelsessektoren, eksempelvis uddannelse til alle, kvalitet
i uddannelsessystemet, krav om effektivisering, decentralisering
og mål-og rammestyring, et mere fleksibelt uddannelsessystem med
mulighed for merit, åbenhed og gennemsigtighed m.v.
I denne publikation præsenteres en række overordnede nøgletal,
der skal tages som strømpile for, hvilken vej udviklingen går
og forventes at gå i uddannelsessystemet.
Nøgletallene er grupperet i tre områder:
- Ressourcer , dvs. udgifter, antal lærere, skoler m.v.
- Elevbevægelser, dvs. antal elever, tilgang, afgang
og overgang fra et uddannelsesniveau til et andet.
- Resultater , dvs. hvad der kommer ud af uddannelsesindsatsen
som fx den endelige uddannelsesprofil for en ungdomsårgang samt
sammenhængen mellem uddannelse og ledighed.
I ”Tal der taler” fokuseres der også på internationale
sammenligninger med de andre OECD- og EU-lande.
Man skal være påpasselig ved sammenligning
med nøgletal fra tidligere udgivelser af ”Tal der taler”, bl.a.
på grund af såkaldte retrospektive rettelser der løbende
foretages af fx Danmarks Statistik og UNI-C Statistik & Analyse. |