Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord
– En stjernerolle til skolebiblioteket







stjerne

Skolebiblioteket er det sted på skolen, hvor alle lærere og elever jævnligt kommer for at indsamle, bearbejde og formidle informationer. Derfor er det oplagt at lade skolebiblioteket spille en central rolle i arbejdet med at få nye pædagogiske ideer og metoder til at vinde fodfæste i skolens hverdag. En sådan rolle er en fordel for både elever, lærere, ledelse og forvaltning. Det viser erfaringerne fra udviklingsprojektet Fra pædagogisk servicecenter til pædagogisk udviklingscenter:

  • På skolebiblioteket kan eleverne lære på nye, inspirerende måder.
  • Kurser, efteruddannelse og introduktion til nye pædagogiske metoder er en oplagt opgave for skolebiblioteket, som i forvejen har et godt indblik i lærere og elevers behov og forhåndsviden.
  • Med skolebiblioteket har skolens ledelse et effektivt redskab til styrkelse af skolens pædagogiske linje og sikring af lærernes efteruddannelse.
  • Forvaltningen og lokalpolitikerne kan udnytte skolens ressourcer bedre ved at medtænke skolebibliotekerne i forhold til udviklingsopgaver på skolerne.

På de fleste skoler har skolebiblioteket de senere år undergået en markant udvikling. Det er er blevet et centralt omdrejningspunkt for undervisningen, hvor alle har adgang til de mange medier, informationer og kommunikationsredskaber, som er uundværlige i dagens skole. Samtidig har skolebiblioteksteamet udviklet særlige kompetencer, som skolens lærere kan trække på, når nye pædagogiske metoder skal implementeres i undervisningen.

Skolebibliotekarer har stor erfaring i at vejlede lærere og elever i at søge og anvende materialer og medier til brug i undervisningen, både i forbindelse med den faglige og den tværfaglige/ projektorganiserede undervisning.

Det er oplagt at videreudvikle denne konsulentrolle, så skolebibliotekarerne på en struktureret og formaliseret måde kan formidle nye pædagogiske visioner og metoder.

I projektet Fra PSC til PUC har fem skoler afprøvet konkrete strategier for, hvordan skolebiblioteket i praksis kan fungere som skolens pædagogiske udviklingscenter. Udviklingsarbejdet er foregået i perioden 2002-2004 og er initieret af Undervisningsministeriets Udviklingspulje for skolebiblioteker.

Formålet med denne publikation er at dele projektets erfaringer med andre skolefolk, embedsmænd og politikere, som er interesseret i at udvikle skolebibliotekets rolle og funktion i skolens hverdag.

Vi håber, at publikationen kan inspirere andre i arbejdet med den fortsatte udvikling af skolebiblioteket/det pædagogiske servicecenter.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for redaktionsgruppens egen regning.

Ulla Sverrild Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen Område for grundskolen og folkeoplysning November 2004


"Gode ideer smitter:
De andre skoler i kommunen bliver ofte nysgerrige og interesserede i selv at sætte projekter i gang, når det er synligt og tydeligt, at en lokal skoles udviklingsarbejde har gjort en markant forskel."

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "En stjernerolle til skolebiblioteket - fra pædagogisk servicecenter til pædagogisk udviklingscenter" som Forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top