Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Forord og resumé







Forord

Publikationen omfatter erhvervsuddannelser (EUD), landbrugsskolernes grunduddannelse: faglært landmand og social- og sundhedsuddannelser (SOSU).

Publikationen har til formål at give læseren et overordnet billede af elevbevægelser på de erhvervsfaglige uddannelser.

Denne publikation er udviklet efter et dynamisk koncept. Det betyder, at alle de data, der ligger bagved de fleste af de publicerede tabeller kan vises direkte i Undervisningsministeriets nøgletalsdatabase på Internettet.

Det sker ved enten at klikke med musen på tabellen eller på en linkadresse under tabellen. Begge steder åbner op for at søge efter andre typer af data end dem, som er vist i den publicerede tabel.

De statistiske oplysninger i publikationen omfatter både centrale elevoplysninger (tilgang, bestand, fuldførte og afbrudte, køn og alder) og elevoplysninger om fuldførelsesprocenter, fuldførelsestid, frafaldstid, overgangsmønster til anden uddannelse, som indgår som oplysninger i fx Undervisningsministeriets tilsynssystem. Elevoplysningerne vises enten over en treårig periode: 2000-2002 eller over en tiårsperiode med tal alene for 1993 og 2002.

Publikationen indeholder uddannelsesstatistiske data, som bygger på indberetninger fra institutioner med erhvervsfaglige uddannelser til Danmarks Statistik. Hertil kommer resultater fra forskellige uddannelsesstatistiske modeller, som er udviklet af UNI•C Statistik & Analyse.

I et bilag er der også oprettet internetadgang til yderligere informationskilder om de erhvervsfaglige uddannelser. Der er også udarbejdet en oversigt over de særlige ord og begreber, der forekommer i de enkelte tabeller.

Resumé

  • Tilgangen til de erhvervsfaglige uddannelser under ét har i perioden 2000-2002 været i tilbagegang. De færre nystartende skal dog ses i forhold til, at gruppen af 16- 24 årige i befolkningen i samme tidsrum er gået tilbage med 12,6 %.
  • Frafaldet på de erhvervsfaglige uddannelser har samlet været stigende 2000-2002. Dog har både SOSU og faglært landmand haft en mindre nedgang i antallet af elever, der afbryder. Stigningen i frafaldet ligger især på de teknisk EUD både på grundforløbet og hovedforløbet.
  • Gennemsnitsalderen på elevbestanden af de erhvervs- faglige uddannelser samlet er steget mellem 1993 og 2002, men der er forskel mellem mandlige og kvindelige elevers gennemsnitsalder. På EUD grundforløb har kvinder den højeste gennemsnitalder, uanset om det er den tekniske eller merkantile retning. Den mest markante stigning i gennemsnitsalder er sket for kvinder på SOSU, hvor gennemsnits-alderen på SOSU-assistent er steget med over 8 år til 37,7 år.
  • Andelen af indvandrere og efterkommere (I&E) af elevbestanden på de erhvervsfaglige uddannelser har været stigende 1997-2002. På EUD grundforløb udgør I&E 11 % i 2002 mod 9 % i 1997. Der er især sket en stigning på indgangen til håndværk og teknik fra 6 % til 11 %. Den største andel af I&E i 2002 befandt sig på indgangen til service med 14 %.
  • Antallet af elever der fuldførte på det samlede EUD har været nedadgående i perioden 2000-2002. De merkantile uddannelser har dog en højere fuldførelsesprocent end de tekniske uddannelser. Selvom tallene for 2002 er foreløbige, kan der peges på enkelte områder på EUD, som har fået flere elever igennem i 2002 i forhold til 2001, fx på indgangen jord til bord fra 66 % til 68 % og hovedområdet mekanik, transport og logistik fra 70 % til 74 %.
  • Den gennemsnitlige fuldførelsestid omregnet til måneder er generelt steget fra 1993 til 2002 på de erhvervsfaglige uddannelser. Dog skal det medregnes, at der i perioden er gennemført reform på EUD, så de anførte tal for 1. og 2. skoleperiode under den gamle EUD-lov ikke umiddelbart kan sammenlignes med de nye grundforløb.
  • Elever med afgang fra EUD fortsætter i stigende grad på de mellemlange videregående uddannelser. To eksempler er elever med kontoruddannelse, som er steget fra en andel i 1993 på 7,5 % til 12,5 % i 2002, og elever fra området for service med en stigning fra 4,7 % i 1993 til 9,5 % i 2002. Der er et generelt fald i antallet af elever, som går ud af uddannelsessystemet. Det skyldes, at mange elever med frafald genoptager deres uddannelse eller starter på ny.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Statistik om erhvervsfaglige uddannelser 2004" som Forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top