Til forsiden
Krone
Undervisningsministeriets logo

Statistik for erhvervsfaglige uddannelser 2004







Kolofon

Titel: Statistik om erhvervsfaglige uddannelser 2004t
Udgiver:Undervisningsministeriet
Institution:Undervisningsministeriet
Copyright:Undervisningsministeriet
Forfatter:Seniorkonsulent Asger Hyldebrandt Pedersen, UNI•C Statistik & Analyse
Emneord: Erhvervsfaglige uddannelser, eud, social- og sundhedsuddannelser, faglært landmand, elevbevægelser, elevadfærd
Resumé: Publikationen har til formål at give læseren et overordnet billede af elevbevægelser i de erhvervsfaglige uddannelser. Der er mulighed for selv at hente flere supplerende oplysninger, da der i publikationen via de fleste af enkelte tabeller er adgang til en dynamisk database (Undervisningsministeriets Nøgletalsdatabase), hvor læseren selv kan afgrænse andre dimensioner end dem, som er valgt i tabellen. De statistiske oplysninger i publikationen omfatter både centrale elevoplysninger (tilgang, bestand, fuldførte og afbrudte, køn og alder) og elevoplysninger om fuldførelsesprocenter, fuldførelsestid, frafaldstid, overgangsmønster til anden uddannelse, som indgår som oplysninger i fx Undervisningsministeriets tilsynssystem. Elevoplysningerne vises enten over en treårig periode: 2000-2002 eller over en tiårsperiode med tal alene for 1993 og 2002. Publikationen indeholder uddannelsesstatistiske data, som bygger på indberetninger fra institutioner med erhvervsfaglige uddannelser til Danmarks Statistik. Hertil kommer resultater fra forskellige uddannelsesstatistiske modeller, som er udviklet af UNI•C Statistik & Analyse.
Sprog: Dansk
URL:http://static.uvm.dk/publikationer/2004/statistikerhverv
Den elektroniske udgaves ISBN: 87-603-2413-9
Den elektroniske udgaves ISSN: 1399-6207
Pris for den elektroniske udgave: 0 DKK
Version: 1.0
Versionsdato: 2004-11-26
Publikationsstandard nummer: 2.0
Formater: html; gif; jpg; pdf; css;
Inventarliste:index.html, kolofon.html, hel.html, kap00.html, kap01.html, kap02.html, kap03.html, kap04.html, kap05.html, kap06.html, bil01.html, green.gif, graa.gif, pilh.gif, pilnede.gif, pilo.gif, pilv.gif, stdlogo.gif, tom.gif, get_adobe_reader.gif, fig1.gif, fig2.gif, fig3.gif, fig4.gif, fig5.gif, fors.jpg, statistik.pdf, publikation.css
Den trykte udgaves ISBN:Publikationen findes kun i elektronisk form
Publiceringsstandard nr. 2.0

Eventuelle henvendelser bedes rettet til:

Seniorkonsulent Asger Hyldebrandt Pedersen tlf.nr. 35 87 83 45 eller e-mail:Asger.Hyldebrandt.Pedersen@uni-c.dk






Indholdsfortegnelse

Den trykte publikations forside

Forord og resume

1. Elevstrømme: Tilgang, bestand, fuldførte og afbrudte

2. Køn og alder

3. Indvandrere og efterkommere

4. Fuldførelsesprocenter

5. Fuldførelsestid og frafaldstid

6. Overgangsmønster for elever med afgang på de erhvervsfaglige uddannelser

Bilag:
a. Anvendte begreber
b. Elevbestand på institutioner med erhvervsfaglige uddannelser
c. Yderligere information

Kolofon
Hele publikationen i PDF-format (422 kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe"s hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.






Forord og resumé

Forord

Publikationen omfatter erhvervsuddannelser (EUD), landbrugsskolernes grunduddannelse: faglært landmand og social- og sundhedsuddannelser (SOSU).

Publikationen har til formål at give læseren et overordnet billede af elevbevægelser på de erhvervsfaglige uddannelser.

Denne publikation er udviklet efter et dynamisk koncept. Det betyder, at alle de data, der ligger bagved de fleste af de publicerede tabeller kan vises direkte i Undervisningsministeriets nøgletalsdatabase på Internettet.

Det sker ved enten at klikke med musen på tabellen eller på en linkadresse under tabellen. Begge steder åbner op for at søge efter andre typer af data end dem, som er vist i den publicerede tabel.

De statistiske oplysninger i publikationen omfatter både centrale elevoplysninger (tilgang, bestand, fuldførte og afbrudte, køn og alder) og elevoplysninger om fuldførelsesprocenter, fuldførelsestid, frafaldstid, overgangsmønster til anden uddannelse, som indgår som oplysninger i fx Undervisningsministeriets tilsynssystem. Elevoplysningerne vises enten over en treårig periode: 2000-2002 eller over en tiårsperiode med tal alene for 1993 og 2002.

Publikationen indeholder uddannelsesstatistiske data, som bygger på indberetninger fra institutioner med erhvervsfaglige uddannelser til Danmarks Statistik. Hertil kommer resultater fra forskellige uddannelsesstatistiske modeller, som er udviklet af UNI•C Statistik & Analyse.

I et bilag er der også oprettet internetadgang til yderligere informationskilder om de erhvervsfaglige uddannelser. Der er også udarbejdet en oversigt over de særlige ord og begreber, der forekommer i de enkelte tabeller.

Resumé

  • Tilgangen til de erhvervsfaglige uddannelser under ét har i perioden 2000-2002 været i tilbagegang. De færre nystartende skal dog ses i forhold til, at gruppen af 16- 24 årige i befolkningen i samme tidsrum er gået tilbage med 12,6 %.
  • Frafaldet på de erhvervsfaglige uddannelser har samlet været stigende 2000-2002. Dog har både SOSU og faglært landmand haft en mindre nedgang i antallet af elever, der afbryder. Stigningen i frafaldet ligger især på de teknisk EUD både på grundforløbet og hovedforløbet.
  • Gennemsnitsalderen på elevbestanden af de erhvervs- faglige uddannelser samlet er steget mellem 1993 og 2002, men der er forskel mellem mandlige og kvindelige elevers gennemsnitsalder. På EUD grundforløb har kvinder den højeste gennemsnitalder, uanset om det er den tekniske eller merkantile retning. Den mest markante stigning i gennem-snitsalder er sket for kvinder på SOSU, hvor gennemsnits-alderen på SOSU-assistent er steget med over 8 år til 37,7 år.
  • Andelen af indvandrere og efterkommere (I&E) af elevbestanden på de erhvervsfaglige uddannelser har været stigende 1997-2002. På EUD grundforløb udgør I&E 11 % i 2002 mod 9 % i 1997. Der er især sket en stigning på indgangen til håndværk og teknik fra 6 % til 11 %. Den største andel af I&E i 2002 befandt sig på indgangen til service med 14 %.
  • Antallet af elever der fuldførte på det samlede EUD har været nedadgående i perioden 2000-2002. De merkantile uddannelser har dog en højere fuldførelsesprocent end de tekniske uddannelser. Selvom tallene for 2002 er foreløbige, kan der peges på enkelte områder på EUD, som har fået flere elever igennem i 2002 i forhold til 2001, fx på indgangen jord til bord fra 66 % til 68 % og hovedområdet mekanik, transport og logistik fra 70 % til 74 %.
  • Den gennemsnitlige fuldførelsestid omregnet til måneder er generelt steget fra 1993 til 2002 på de erhvervsfaglige uddannelser. Dog skal det medregnes, at der i perioden er gennemført reform på EUD, så de anførte tal for 1. og 2. skoleperiode under den gamle EUD-lov ikke umiddelbart kan sammenlignes med de nye grundforløb.
  • Elever med afgang fra EUD fortsætter i stigende grad på de mellemlange videregående uddannelser. To eksempler er elever med kontoruddannelse, som er steget fra en andel i 1993 på 7,5 % til 12,5 % i 2002, og elever fra området for service med en stigning fra 4,7 % i 1993 til 9,5 % i 2002. Der er et generelt fald i antallet af elever, som går ud af uddannelsessystemet. Det skyldes, at mange elever med frafald genoptager deres uddannelse eller starter på ny.





1. Elevstrømme: tilgang, bestand, fuldførte og afbrudte

a. Tilgang

Tilgangen til de erhvervsfaglige uddannelser under ét har i perioden 2000-2002 været i tilbagegang, jf. tabel 1 og figur 1. De færre nystartende skal dog ses i forhold til, at gruppen af 16- 24 årige i befolkningen i samme tidsrum er gået tilbage med 12,6 %.

Tilbagegangen har været størst i antallet af nystartende på tekniske grundforløb med 11 % og på det merkantile hovedforløb på knap 20 %. Tilbagegangen på det tekniske grundforløb kan til dels forklares med virkninger fra de nye EUD-reform, jf. note 2.

På EUD har der alene været en lille vækst på 3 % i tilgang til de tekniske uddannelser på hovedforløbet. Ellers

På SOSU har der mellem 2000 og 2002 været en stigning i antallet af nye elever på grundforløbet, men et fald på 13 % i tilgangen til de ordinære uddannelser. Landbrugsskolernes uddannelse til faglært landmand har igennem hele perioden fået et stigende antal nye elever til det første modul 1a, selvom de absolutte tal er små.

Tabel 1. Tilgang af elever på de erhvervsfaglige uddannelser fra 2000 til 2002. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.

  Tilgang
  2000 2001 2002 1) 2000-2002
i %
EUD grundforløb merkantile 2) 3) 10.577 10.112 10.391 -1,8
EUD grundforløb tekniske 2) 3) 34.339 30.895 30.530 -11,1
EUD hovedforløb merkantile 11.406 10.018 9.164 -19,7
EUD hovedforløb tekniske 17.660 19.417 18.146 2,8
Social- og sundhedsudd.,grundforløb 1.127 1.030 1.270 12.7
Social- og sundhedsuddannelser 11.831 11.172 10261 -13.3
Faglært landmand 1a 650 789 792 21,8
Faglært landmand 1b 768 600 711 -7,4
Faglært landmand 2 865 824 781 -9,7

Note: se tabel 3

Figur 1. Ændring i tilgang af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent

Figur 1. Ændring i tilgang af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent

b. Bestand

Elevbestanden på de erhvervsfaglige uddannelser under ét har været for nedadgående 2000-2002, jf. tabel 1. Størst tilbagegang i bestanden er sket på det merkantile hovedforløb med 15 %. Dog kan nedgangen været påvirket af, at en stor del af eleverne kan forlænge grundforløb med 1 år, jf. note 2 til tabel 1.

Dog har der været en stigning i tallet for bestand på grundforløbet af social- og sundhedsuddannelser på knap 7 %

Bestandstal for uddannelsen til faglært landmand er lavt sat, da mange elever på registreringsdagen den 1.oktober befinder sig for eksempel på et af de lange praktikophold.

Tabel 2. Bestand af elever på de erhvervsfaglige uddannelser fra 2000 til 2002. Opgjort pr. 1/10 iåret.

  2000 2001 2002 2000-
2002

i %
EUD grundforløb merkantile 2) 3) 14.976 14.432 14.120 -5,7
EUD grundforløb tekniske 2) 3) 24.817 25.049 23.698 -4,5
EUD hovedforløb merkantile 21.836 19.950 18.509 -15,2
EUD hovedforløb tekniske 48.105 47.847 46.420 -3,5
Social- og sundhedsudd. grundforløb 1.060 982 1.129 6,5
Social- og sundhedsuddannelser 13.586 13.382 12.555 -7,6
Faglært landmand 164 155 161 -1,8

Se ellers noter til tabel 3

Figur 2. Ændring i bestand af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort pr. 1.okt. i året

Figur 2. Ændring i bestand af elever på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort pr. 1.okt. i året

c. Fuldførte

Antallet af elever, der fuldfører på de erhvervsfaglige uddannelser har under ét været for nedadgående 2000-2002, jf. tabel 3 og figur 3. Nedgangen er især sket på det merkantile EUD, hvor der på hovedforløbet har været et fald på 17 %. Derimod har 7 % flere elever fuldført på det tekniske grundforløb 2000-2002. Der dog stigninger i antallet af fuldførte elever på både grundforløbet af social- og sundhedsuddannelser på 13 % og modul 1a af faglært landmand på 19 %

Tabel 3. Fuldførte og afbrudte på de erhvervsfaglige uddannelser 2000- 2002. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

  Fuldførte Afbrudte
2000 2001 2002 1) 2000-2002
i %
2000 2001 20021) 2000-2002
i %
EUD grundforløb merkantile 2) 3) 9.864 8.685 8.532 -13,5 1.973 1.971 2.171 10,0
EUD grundforløb tekniske 2) 3) 19.586 20.897 20.882 6,6 8.195 9.766 10.999 34,2
EUD merkantile uddannelser 11.094 10.466 9.232 -16,8 1.266 1.438 1.373 8,5
EUD tekniske uddannelser 16.170 15.737 15.157 -6,3 3.425 3.938 4.416 28,9
Social- og sundhedsudd.,grundforløb 899 891 893 -0,7 199 217 230 15,6
Social- og sundhedsuddannelser 9.738 9.186 8.879 -8,8 2.279 2.190 2.209 -3,1
Faglært landmand 1a 619 741 739 19,4 44 26 39 -11,4
Faglært landmand 1b 744 583 680 -8,6 52 11 30 -42,3
Faglært landmand 2 831 858 776 -6,6 27 3 14 -48,1

Noter til tabel 1-3.

Arbejd selv videre i Nøgletalsdatabasen:

1) 2002 er p.t. det seneste indberetningsår. Der kan forekomme manglende eller forkerte indberetninger fra institutionerne. Indtil der bliver rettet op på disse mangler og fejl, bør 2002-tallene betragtes som foreløbige.

2) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb blev fejlagtigt registreret som fuldførte forløb. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til det merkantile EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge det 1-årige indgangsforløb til et 2-årigt forløb efterfulgt af praktik med kortere skoleophold end tidligere. Pr. 1. januar 2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan variere fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter de elever, der før startede på HI og TI, direkte på grundforløbet; derfor stiger tilgangen hertil. Den tilgang, der oprindeligt var til uddannelserne er desuden for lav, da Danmarks Statistik frem til 1995 kunstigt har forlænget hhx ved af lægge efg-basis og - skoleforløb til som et indledede år af denne uddannelse. I forbindelse med reformen, som trådte i kraft 1. januar 2001, blev indgangsåret til social- og sundhedsuddannelserne erstattet af et grundforløb

3) De seneste år er antallet af afbrud fra grundforløb for højt. Det skyldes, at de elever som har fuldført et grundforløb og siden genstartet det samme grundforløb på samme skole, vil få registreret et afbrud fra deres første forløb.

Kilde: UVM - Elevtal fordelt på uddannelse, alder, køn og institution (1978-2002) - Elevtal, 1978 til 2002

Figur 3 Ændringer i antallet af fuldførte på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

Figur 3 Ændringer i antallet af fuldførte på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

d. Afbrudte

Frafaldet på de erhvervsfaglige uddannelser har samlet været stigende 2000-2002, jf. tabel 3. Dog har både social- og sundhedsuddannelser og faglært landmand haft en mindre nedgang i antallet af afbrudte elever. Det skal dog bemærkes at antallet af afbrudte elever på grundforløbet på social- og sundhedsuddannelser er steget i perioden med knap 7 %

Stigningen i frafaldet ligger især på de teknisk EUD både på grundforløbet og hovedforløbet. Den største stigning på 34 % er sket på grundforløbet. For de merkantile EUD er stigningsprocenten 2000-2002 mindre og ligger på både grundforløb og hovedforløb på omkring 10 %, jf. figur 4.

Figur 4 Ændringer i antallet af elever med frafald på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

igur 4 Ændringer i antallet af elever med frafald på erhvervsfaglige uddannelser 2000-2002 i procent. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året






2. Køn og alder

a. Køn

Af tabel 4 fremgår det, at andelen af mænd på de erhversfaglige uddannelsers elevbestand under ét er faldet mellem 1993 og 2002. Det gælder både på uddannelser, hvor mænd er i flertal og de uddannelser, hvor kvinder er i flertal. Fx er andelen af mænd faldet på EUD tekniske hovedforløb fra 79% til 76% og på det merkan-tile grundforløb fra 35 til 33%.

På social- og sundhedsuddannelserne er andelen af kvinder steget specielt på grundforløbet med 6%. Andelen af mænd på soical- og sundhedsuddnannelser udgør i 2002 omkring 5%.

Der er også sket en stigning i antallet af kvinder, der er startet på uddannelsen til faglært landmand. På alle moduler har stigningen været stor målt over 10 år. På det afsluttende modul 2 er andelen af kvinder i 2002 oppe på 44%.

Tabel 4. Elevbestand 2002 på erhvervsfaglige uddannelser fordelt på køn i procentpoint. Opgjort pr. 1/10 i året

      1993  2002  Forskel i
procentpoint

1993-2002
EUD grundforløb merkantile Mænd 37,8 33,4 4,4
  Kvinder 62,2 66,6 4,4
EUD grundforløb tekniske Mænd 72 68,8 3,2
  Kvinder 28 31,2 3,2
EUD hovedforløb merkantile Mænd 36,3 32,6 3,7
  Kvinder 63,7 67,4 3,7
EUD hoveforløb tekniske Mænd 78,5 76,1 2,4
  Kvinder 21,5 23,9 2,4
Pædagogisk grunduddannelse (pgu) Mænd - 14,3 -
  Kvinder - 85,7 -
Social- og sundhedsudd. grundforløb Mænd 8, 5 2,9 5,6
  Kvinder 91,5 97,1 5,6
Social- og sundhedshjælper Mænd 5,5 5,3 0,2
  Kvinder 94,5 94,7 0,2
Social- og sundhedsassistent Mænd 5 4,5 0,5
  Kvinder 95 95,5 0,5
Faglært landmand 1a Mænd 92,2 71,4 20,8
  Kvinder 7,8 28,6 20,8
Faglært landmand 1b Mænd 86,8 59,4 27,4
  Kvinder 13,2 40,6 27,4
Faglært landmand 2 Mænd 90,2 56 34,2
  Kvinder 9,8 44 34,2

Note:

Arbejd selv videre i Nøgletalsdatabasen:
http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=59825412

b. Alder

Gennemsnitsalderen på elevbestanden af de erhvervsfaglige uddannelser samlet er steget mellem 1993 og 2002, men der er forskel mellem mandlige og kvindelige elevers gennemsnits-alder, jf. tabel 5. På EUD grundforløb har kvinder den højeste gennemsnitalder, uanset om det er den tekniske eller merkantile retning.

Den mest markante stigning i gennemsnitsalder er sket for kvinder på SOSU, hvor gennemsnitsalderen på SOSU-assistent er steget med over 8 år til 37,7 år, hvilket også er det højeste gennemsnit på alle erhvervsfaglige uddannelser. De forholds- vise få (ca. 5%) mandlige elever har en højrere gennemsnitalder end de kvindelige elever.

Derimod starter eleverne på social– sundhedsuddannelsernes grundforløb med næsten samme gennemsnitalder uanset køn og med næsten uforandret alder i de ti år. På uddannelsen til faglært landmand er der en tendens til, at de kvindelige elever starter tidligere end de mandlige, jf. tabel 5.

Tabel 5. Gennemsnitsalder for elevbestand på de erhvervs-faglige uddannelser 1993 og 2002 fordelt på køn i procentpoint.Opgjort pr.1/10 i året

      1993  2002  Forskel i år
1993-2002
EUD grundforløb merkantile Mænd 18,6 18,8 0,2
  Kvinder 19,7 20,6 0,9
EUD grundforløb tekniske Mænd 19,8 19,7 -0,1
  Kvinder 21,9 21,6 -0,3
EUD hovedforløb merkantile Mænd 20,9 22,3 1,4
  Kvinder 21,6 24,6 3
EUD hoveforløb tekniske Mænd 20,4 22,8 2,4
  Kvinder 21,8 25,6 3,8
Pædagogisk grunduddannelse (pgu) Mænd   28,9 -
  Kvinder   30,5 -
Social- og sundhedsudd. grundforløb Mænd 16,7 17,6 0,9
  Kvinder 16,5 17,5 1,0
Social- og sundhedshjælper Mænd 27,3 34,4 7,1
  Kvinder 27,4 31,6 4,2
Social- og sundhedsassistent Mænd 28,6 37,1 8,5
  Kvinder 29,9 35,7 5,8
Faglært landmand 1a Mænd 17,4 16,5 -0,9
  Kvinder 17,8 18,3 0,5
Faglært landmand 1b Mænd 18,2 22,3 4,1
  Kvinder 24,6 21 -3,6
Faglært landmand 2 Mænd 24,2 24,9 0,7
  Kvinder 22,3 22,1 -0,2

Note.

Arbejd selv videre i Nøgletalsdatabasen:
http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=67958024






3. Indvandrere og efterkommere

Andelen af indvandrere og efterkommere (I&E) på elevbestanden på de erhvervsfaglige uddannelser har været stigende 1997-2002, jf. tabel 6 og figur 5.

På EUD grundforløb udgør I&E 11 % i 2002 mod 9 % i 1997. Der er især sket en stigning på indgangen til håndværk og teknik fra 6 % til 11 %. Den største andel af I&E i 2002 befandt sig på indgangen til service med 14 %.

Andelen af I&E på EUD hovedforløb er steget fra 3 % i 1997 til 6 % i 2002 og dermed mindre end på grundforløbet. En af de medvirkende årsager kan være, at især I&E i perioden har haft problemer med at finde praktikpladser. Den største stigning er sket på området for handel og kontor fra 3 % til 7 %. Den største andel af I&E i 2002 havde området for teknik og industri i øvrigt med 13 %.

På landbrugsskolernes uddannelse til faglært landmand er der i perioden 1997-2002 sket en vækst i antallet af I&E til 21 % i 2002. Elever på uddannelsen til faglært landmand er typisk udenlandske praktikanter fra typisk de baltiske lande og Polen. Det er en gruppe af elever, som vender hjem efter ophold i praktik og på landbrugsskole.

På social- og sundhedsuddannelserne har især uddannelsen til social- og sundhedshjælper fået flere I&E i 2002 i forhold til 1997: fra 5 % til 12 %, hvilket også er den største andel af I&E i 2002 på social- og sundhedsuddannelserne..

Tabel 6. Elevbestand på erhvervsfaglige uddannelser efter uddannelse, år og herkomst. Opgjort pr. 1/10 i året.

    Personer med dansk
oprindelse
Indvandrere Efter-
kommere
%
i alt
Antal i alt
EUD GRUNDFORLØB 1997 90,1 6,3 2,6 100,0 28887
  2002 88,2 8,0 2,8 100,0 37818
Det merkantile område 1997 88,3 7,4 3,8 100,0 15970
  2002 85,8 9,7 4,1 100,0 14120
Teknologi og kommunikation 1997 92,9 4,5 1,1 100,0 2532
  2002 88,3 7,8 2,7 100,0 6211
Bygge og anlæg 1997 95,1 3,1 0,8 100,0 3105
  2002 92,7 5,1 1,4 100,0 4531
Håndværk og teknik 1997 92,2 5,3 0,8 100,0 1443
  2002 87,2 9,0 2,3 100,0 2017
Fra jord til bord 1997 91,9 4,8 0,7 100,0 2920
  2002 92,2 4,9 0,8 100,0 4974
Mekanik, transport og logistik 1997 91,4 6,2 1,4 100,0 2077
  2002 90,6 6,4 2,5 100,0 2996
Service 1997 83,9 10,1 3,5 100,0 840
  2002 84,0 10,8 3,1 100,0 2969
EUD HOVEDFORLØB 1997 95,8 2,6 0,8 100,0 70514
  2002 92,7 4,9 1,3 100,0 64825
Handel og kontor 1997 96,4 1,7 1,0 100,0 22733
  2002 92,4 4,8 1,8 100,0 18509
Bygge og anlæg 1997 97,5 1,7 0,5 100,0 14964
  2002 95,8 3,0 0,9 100,0 16029
Jern og metal 1997 95,2 3,5 0,8 100,0 15983
  2002 91,8 6,1 1,3 100,0 13799
Grafisk 1997 96,5 1,7 0,4 100,0 1384
  2002 95,1 2,6 0,2 100,0 1666
Teknik og industri i øvrigt 1997 88,8 8,4 1,3 100,0 1446
  2002 86,2 11,3 1,5 100,0 1294
Service 1997 90,8 6,3 1,0 100,0 2285
  2002 88,7 6,2 1,7 100,0 2422
Levnedsmiddel og husholdning 1997 94,8 3,1 0,6 100,0 7648
  2002 90,9 5,7 0,7 100,0 6464
Jordbrug og fiskeri 1997 98,0 1,1 0,3 100,0 2259
  2002 96,1 2,1 0,2 100,0 1829
Transport mv. 1997 97,0 2,5 0,5 100,0 1102
  2002 95,4 3,4 0,8 100,0 1768
Faglært landmand 1) 1997 96,4 3,5 0,1 100,0 828
  2002 78,6 20,8 0,6 100,0 159
Social- og sundhedshjælper 1997 94,6 4,9 0,5 100,0 7631
  2002 88,2 10,7 1,1 100,0 6193
Social- og sundhedsassistent 1997 95,6 4,0 0,4 100,0 5213
  2002 92,8 6,3 0,9 100,0 4542
Pgu 1997 93,6 5,3 1,1 100,0 564
  2002 88,9 9,6 1,5 100,0 1820

Anmærkning:

Næste år vil antallet af elever på erhvervsuddannelserne i år 2002 blive opskrevet med de ca. 7.000 elever, der fik en uddannelsesaftale efter tællingstidspunktet i 2002

Note:

Arbejd selv videre i Danmarks Statistikbank:
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1024

1. Tal for 2002 er foreløbige. Det betyder fx for uddannelsen til faglært landmand, at når de tre moduler 1a, 1b og 2, ligger på samme forspaltekode, medfører det en elev, der har gennemført alle tre moduler, vil stå i registret som én record med et starttidspunkt fra modul 1a og et sluttidspunkt fra modul 2. Med tiden vil bestanden for 2002 altså vokse efterhånden som de elever der er i gang nu bliver færdige/kommer videre i forløbet. Dette vil først fremgå ved indberetning for 2003.

Kilde: Statistikbanken, Danmarks Statistik.

Figur 5. Elevbestand på erhvervsfaglige uddannelser efter uddannelse, år og herkomst i procent. Opgjort pr. 1/10 i året

Figur 5. Elevbestand på erhvervsfaglige uddannelser efter uddannelse, år og herkomst i procent. Opgjort pr. 1/10 i året






4. Fuldførelsesprocenter

Andelen af elever der fuldfører på det samlede EUD har været nedadgående i perioden 2000-2002, jf. tabel 7. De merkantile uddannelser har dog en højere fuldførelsesprocent end de tekniske uddannelser.

Selvom tallene for 2002 er foreløbige, kan der peges på enkelte områder på EUD, som har fået flere elever igennem i 2002 i forhold til 2001, fx på indgangen jord til bord fra 66 % til 68 % og hovedområdet mekanik, transport og logistik fra 70 % til 74 %.

Der er stor forskel på fuldførelsesprocenterne på EUD hovedforløb: fra 56 % på indgangen service på EUD grundforløb til 88 % på området kontor på EUD hovedforløb.

Med en fuldførelsesprocent på over 80 % er der flere elever der fuldførte på SOSU end på EUD, men som på EUD har der været en mindre tilbagegang 2000-2002. Pædagogisk grunduddannelse ligger højest med 88 % i 2001.

Tabel7. fuldførelsesprocenter for elever på erhvervsfaglige 2000-2002. Opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året

  2000 2001 20021)
EUD2) Grundforløb 96,2 95,2 94,6
EUD Grundforløb, merkantile 81,8 81,5 79,1
Grundforløb, teknologi og kommunikation 68,8 61,7 57,5
Grundforløb, bygge og anlæg 81,3 75,8 72,7
Grundforløb, håndværk og teknik 74 68,1 69,5
Grundforløb, fra jord til bord 71,5 66,3 67,5
Grundforløb, mekanik, transp. & logistik 65,8 60,1 58,4
Grundforløb, service 64,4 55,5 55,9
EUD Hovedforløb, handel 84,9 83,3 81,4
Hovedforløb, kontor 89,7 89,2 87,8
Hovedforløb, håndværk og teknik 82,1 76,2 78,5
Hovedforløb, bygge og anlæg 85 81,2 79,1
Hovedforløb, teknologi og kommunikation 85,2 82,4 82,3
Hovedforløb, service 81,4 80,1 78,1
Hovedforløb, mekanik, transp. & logistik 77,8 70,1 74,4
Hovedforløb, levnedsmidler 74,2 70,3 ..
Hovedforløb, jordbrug 70,2 62,8 70,6
Pædagogisk grunduddannelse (pgu) m.v. 85,9 88,2 ..
Social- og sundhedshjælper 80,9 81,6 79,7
Social- og sundhedsassistent 82,4 80,9 80,7

Noter:

Arbejd selv videre i Nøgletalsdatabasen:
http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=78637171

1) 2002 er p.t. det seneste indberetningsår. Der kan forekomme manglende eller forkerte indberetninger fra institutionerne. Indtil der bliver rettet op på disse mangler og fejl, bør 2002-tallene betragtes som foreløbige.

2) De seneste år er antallet af afbrud fra grundforløb for højt. Det skyldes, at de elever som har fuldført et grundforløb og siden genstartet det samme grundforløb på samme skole, vil få registreret et afbrud fra deres første forløb.

Kilde: UVM - Elevtal fordelt på uddannelse, alder, køn og institution (1978-2002) - Elevtal, 1978 til 2002






5. Fuldførelsestid og frafaldstid

a. Fuldførelsestid

Den gennemsnitlige fuldførelsestid omregnet til måneder jf. tabel 8 er generelt steget fra 1993 til 2002 på de erhvervsfaglige uddannelser. Dog skal det medregnes, at der i perioden er gennemført reform på EUD, så de anførte tal for 1. og 2. skoleperiode under den gamle EUD-lov ikke umiddelbart kan sammenlignes med de nye grundforløb.

På EUD hovedforløb er eleverne længere om at fuldføre. Dog findes der områder på hovedforløbet, hvor uddannelsestiden er afkortet mellem 1993 og 2002, fx på området for bygge og anlæg med 2,2 måneder.

På social- og sundhedsuddannelserne er den gennemsnitlige fuldførelsestid for social- og sundhedsassistent gået ned med knap 4 måneder, mens elever på faglært landmand i tiårsperioden er blevet længere om at fuldføre på alle uddannelsesmoduler.

Tabel 8. Gennemsnitlige fuldførelsestid i måneder på de erhvervsfaglige uddannelser 1993 og 2002

  1993 20021)
EUD grundforløb 2+3) 8,3 10,7
Handel og kontor, 1. & 2. skoleperiode 10,8  
Grundforløb, merkantile   16
Teknik, 2. Skoleperiode 5,9  
Grundforløb, teknologi og kommunikation   8,3
Grundforløb, bygge og anlæg   6,7
Grundforløb, håndværk og teknik   6,9
Grundforløb, fra jord til bord   7,8
Grundforløb, mekanik, transp. & logistik   6,7
Grundforløb, service   5,7
EUD Hovedforløb, handel 23,9 25
Hovedforløb, kontor 23,3 23,5
Hovedforløb, håndværk og teknik 34,8 38,5
Hovedforløb, bygge og anlæg 37,8 35,6
Hovedforløb, teknologi og kommunikation 36,7 35,3
Hovedforløb, service 33,2 34,7
Hovedforløb, mekanik, transp. & logistik 35,1 37,2
Hovedforløb, levnedsmidler 29 32,1
Hovedforløb, jordbrug 33,3 31,9
Social- og sundhedsudd. grundforløb 10,0 10,3
Pædagogisk grunduddannelse (pgu) m.v.   14,5
Social- og sundhedshjælper 11,9 12,1
Social- og sundhedsassistent 20,9 17,1
Landbrugets grundsk. 1a 1,3 1,7
Landbrugets grundsk. 1b 3,1 4,2
Landmand faglært modul 2 5 5,4

b. Frafaldstid

Den gennemsnitlige frafaldstid i måneder på de erhvervsfaglige uddannelser i tabel 8 viser, at frafaldstidspunktet på de merkantile grunduddannelser ikke har ændret sig mellem 1993 og 2002. Gennemsnitligt falder eleverne fra omkring 6 måneder inde i grundforløbet, jf. tabel 9.

På det merkantile hovedforløb falder eleverne i gennemsnit fra 8 måneder inde i uddannelsen. I 2002 er det dog lidt tidligere i forhold til 1993.

På det tekniske grundforløb, hvor den gennemsnitlige uddannelsestid er på 5-6 måneder, viser tallene for 2002, at frafaldet sker i slutningen af grundforløbet.

På det tekniske hovedforløb under ét er frafaldstidspunktet 1- 3 måneder senere i 2002 i forhold til 1993. Mest udtalt er forlængelsen af den gennemsnitlige frafaldstid på hovedforløbet for mekanik, transport og logistik på over 3 måneder.

På social- og sundhedsassistentuddannelsen ligger det gennemsnitlige frafaldstidspunkt tidligere i 2002 end i 1993.

Tabel 9. Gennemsnitlige frafaldstid i måneder på de erhvervsfaglige uddannelser 1993 og 2002 i procent

  1993 20021)
EUD grundforløb 2+3) 5,1 7
Handel og kontor, 1. & 2. skoleperiode 6,2  
Grundforløb, merkantile   6,1
Teknik, 2. Skoleperiode 3,6  
Grundforløb, teknologi og kommunikation   6,3
Grundforløb, bygge og anlæg   4,6
Grundforløb, håndværk og teknik   4,9
Grundforløb, fra jord til bord   5,3
Grundforløb, mekanik, transp. & logistik   4,9
Grundforløb, service   5,2
EUD Hovedforløb, handel 8,2 7,2
Hovedforløb, kontor 8,3 8,8
Hovedforløb, håndværk og teknik 11,3 11,6
Hovedforløb, bygge og anlæg 11,7 13,4
Hovedforløb, teknologi og kommunikation 10,7 13,1
Hovedforløb, service 9,1 10,1
Hovedforløb, mekanik, transp. & logistik 8 11,4
Hovedforløb, levnedsmidler 8,9 9,9
Hovedforløb, jordbrug 9,7 10,8
Social- og sundhedsudd. grundforløb 5,1 5,6
Pædagogisk grunduddannelse (pgu) m.v.   13,1
Social- og sundhedshjælper 5,9 6,5
Social- og sundhedsassistent 12,1 8,9
Landbrugets grundsk. 1a 1 3,5
Landbrugets grundsk. 1b 1,1 10,5
Landmand faglært modul 2 1,4 5,5

Noter til tabel 8 og 9.

Arbejd selv videre i Nøgletalsdatabasen:

Fuldførelsestid:
http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=30690627

Afbrudstid:
http://www.uddannelsesstatistik.dk/pls/www_ndb/ndb?z_action=tabel&z_rapportid=37889798

1) 2002 er p.t. det seneste indberetningsår. Der kan forekomme manglende eller forkerte indberetninger fra institutionerne. Indtil der bliver rettet op på disse mangler og fejl, bør 2002-tallene betragtes som foreløbige.

2) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb blev fejlagtigt registreret som fuldførte forløb. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til det merkantile EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge det 1-årige indgangsforløb til et 2-årigt forløb efterfulgt af praktik med kortere skoleophold end tidligere. Pr. 1. januar 2001 trådte en ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan variere fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter de elever, der før startede på HI og TI, direkte på grundforløbet; derfor stiger tilgangen hertil. Den tilgang, der oprindeligt var til uddannelserne er desuden for lav, da Danmarks Statistik frem til 1995 kunstigt har forlænget hhx ved af lægge efg-basis og - skoleforløb til som et indledede år af denne uddannelse.

3) De seneste år er antallet af afbrud fra grundforløb for højt. Det skyldes, at de elever som har fuldført et grundforløb og siden genstartet det samme grundforløb på samme skole, vil få registreret et afbrud fra deres første forløb.

Kilde: UVM - Elevtal fordelt på uddannelse, alder, køn og institution (1978-2002) - Elevtal, 1978 til 2002






6. Overgangsmønster for elever med afgang på de erhvervsfaglige uddannelser

Overgangsmønster for elever med afgang omfatter både fuldførte og afbrudte elever.

Mellem 1993 og 2002 er antallet af unge med afgang fra de erhvervsfaglige uddannelser og som fortsætter videre i uddannelsessystemet steget, jf. tabel 10

Elever med afgang fra EUD fortsætter i stigende grad på de mellemlange videregående uddannelser. To eksempler er elever med kontoruddannelse, som er steget fra en andel i 1993 på 7,5 % til 12,5 % i 2002, og elever fra området for service med en stigning fra 4,7 % i 1993 til 9,5 % i 2002.

Af tabel 10 fremgår det også, at der er et generelt fald i antallet af elever, som går til omverden, altså ud af uddannelsessystemet. Det skyldes, at mange elever efter frafald genoptager deres uddannelse eller begynder på en ny igen. Et eksempel er elever fra EUD handel, hvor andelen til omverden er faldet fra 74 % i 1993 til 66 % i 2002. Enkelte områder som fx. Teknologi og Kommunikation har sendt flere elever til omverden med en stigning på 61, 6 % i 1993 til 69,2 % i 2002.

På området for SOSU er antallet af afgangselever på SOSU- assistentuddannelsen som fortsætter på mellemlange videregående uddannelser, steget fra 9 % i 1993 til 12 % i 2002

De samme tal for den pædagogiske grunduddannelse er dog lang større. I 2002 valgte 35 % eller over 1/3 med pgu at starte på en mellemlang videregående uddannelse.

Tabel 10. Overgangsmønster for elever med afgang (fuldførte og afbrudte elever) fra en erhvervsfaglig uddannelse, og som gik til en ny uddannelse, opgjort i procent 1993 og 2002 i procenttal . Opgjort 1/10 året før til 30/9 i året.

    1993 20021)
Handel og kontor, 1. & 2. skoleperiode 2) Omverden 12,91  
  Grundskole, 8-10. klasse 0,52  
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 5,61  
  Almengymnasiale uddannelser 13,3  
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 5,54  
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 8,16  
  Erhvervsfaglige hovedforløb 51,85  
  Korte videregående uddannelser 0,44  
  Mellemlange videregående uddannelser 1,45  
  Bacheloruddannelser 7) 0,2  
  Kandidatuddannelser 8) 0,03  
Grundforløb, merkantile Omverden   14,21
  Grundskole, 8-10. klasse   0,18
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   5,17
  Almengymnasiale uddannelser   4,73
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   7,78
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   14,32
  Erhvervsfaglige hovedforløb   48,52
  Korte videregående uddannelser   1,31
  Mellemlange videregående uddannelser   2,95
  Bacheloruddannelser 7)   0,7
  Kandidatuddannelser 8)   0,12
Teknik, 2. skoleperiode 2) Omverden 15,26  
  Grundskole, 8-10. klasse 0,35  
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 1,82  
  Almengymnasiale uddannelser 3,06  
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 2  
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 11,4  
  Erhvervsfaglige hovedforløb 64,44  
  Korte videregående uddannelser 0,44  
  Mellemlange videregående uddannelser 1,02  
  Bacheloruddannelser 7) 0,12  
  Kandidatuddannelser 8) 0,09  
Grundforløb, teknologi og kommunikation 6) Omverden   13,14
  Grundskole, 8-10. klasse   1,2
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   6,76
  Almengymnasiale uddannelser   3,15
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   2,77
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   20,46
  Erhvervsfaglige hovedforløb   44,51
  Korte videregående uddannelser   2,85
  Mellemlange videregående uddannelser   3
  Bacheloruddannelser 7)   1,67
  Kandidatuddannelser 8)   0,48
    1993 20021)
Grundforløb, bygge og anlæg 6) Omverden   9,15
  Grundskole, 8-10. klasse   1,19
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   5,32
  Almengymnasiale uddannelser   0,68
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   1
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   18,62
  Erhvervsfaglige hovedforløb   62,09
  Korte videregående uddannelser   0,23
  Mellemlange videregående uddannelser   1,14
  Bacheloruddannelser 7)   0,22
  Kandidatuddannelser 8)   0,35
Grundforløb, håndværk og teknik 6) Omverden   12,73
  Grundskole, 8-10. klasse   0,52
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   5,59
  Almengymnasiale uddannelser   0,73
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   0,57
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   18,88
  Erhvervsfaglige hovedforløb   57,98
  Korte videregående uddannelser   0,71
  Mellemlange videregående uddannelser   1,58
  Bacheloruddannelser 7)   0,58
  Kandidatuddannelser 8)   0,14
Grundforløb, fra jord til bord 6) Omverden   14,83
  Grundskole, 8-10. klasse   1,35
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   7,85
  Almengymnasiale uddannelser   1,66
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   1,33
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   17,05
  Erhvervsfaglige hovedforløb   51,53
  Korte videregående uddannelser   0,89
  Mellemlange videregående uddannelser   2,85
  Bacheloruddannelser 7)   0,6
  Kandidatuddannelser 8)   0,06
Grundforløb, mekanik, transp. & logistik 6) Omverden   15,56
  Grundskole, 8-10. klasse   1,84
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   8,24
  Almengymnasiale uddannelser   0,9
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   1,11
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   23,58
  Erhvervsfaglige hovedforløb   47,46
  Korte videregående uddannelser   0,45
  Mellemlange videregående uddannelser   0,68
  Bacheloruddannelser 7)   0,12
  Kandidatuddannelser 8)   0,05
    1993 20021)
Grundforløb, service 6) Omverden   13,49
  Grundskole, 8-10. klasse   0,69
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   8,32
  Almengymnasiale uddannelser   2,85
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   1,24
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   26,71
  Erhvervsfaglige hovedforløb   39,88
  Korte videregående uddannelser   2,18
  Mellemlange videregående uddannelser   3,97
  Bacheloruddannelser 7)   0,62
  Kandidatuddannelser 8)   0,05
Hovedforløb, handel Omverden 73,9 65,68
  Grundskole, 8-10. klasse 0,01  
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 1,29 1,07
  Almengymnasiale uddannelser 2,97 1,18
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 2,92 0,53
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 3,32 6,43
  Erhvervsfaglige hovedforløb 9,36 9,8
  Korte videregående uddannelser 2,01 5,02
  Mellemlange videregående uddannelser 3,4 8,54
  Bacheloruddannelser 7) 0,72 1,64
  Kandidatuddannelser 8) 0,09 0,11
Hovedforløb, kontor Omverden 74,55 69,31
  Grundskole, 8-10. klasse 0,01  
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 0,63 0,22
  Almengymnasiale uddannelser 1,02 0,34
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 1,47 0,24
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 1,37 2,1
  Erhvervsfaglige hovedforløb 4,96 4,96
  Korte videregående uddannelser 5,66 4,97
  Mellemlange videregående uddannelser 7,55 12,46
  Bacheloruddannelser 7) 2,45 5,07
  Kandidatuddannelser 8) 0,32 0,33
Hovedforløb, håndværk og teknik Omverden 70,9 69,53
  Grundskole, 8-10. klasse 0,02 0,04
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 1,04 2,08
  Almengymnasiale uddannelser 1,09 0,71
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 3,34 3,05
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 3,61 7,01
  Erhvervsfaglige hovedforløb 5,56 5,89
  Korte videregående uddannelser 9,34 6,44
  Mellemlange videregående uddannelser 4,89 4,86
  Bacheloruddannelser 7) 0,13 0,3
  Kandidatuddannelser 8) 0,07 0,08
    1993 20021)
Hovedforløb, bygge og anlæg Omverden 75,95 72,5
  Grundskole, 8-10. klasse   0,04
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 0,77 1,85
  Almengymnasiale uddannelser 1,54 1,06
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 2,01 1,28
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 5,33 7,76
  Erhvervsfaglige hovedforløb 3,2 2,25
  Korte videregående uddannelser 9,48 2,95
  Mellemlange videregående uddannelser 1,42 9,94
  Bacheloruddannelser 7) 0,07 0,25
  Kandidatuddannelser 8) 0,22 0,13
Hovedforløb, teknologi og kommunikation Omverden 61,57 69,17
  Grundskole, 8-10. klasse    
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 1,6 0,99
  Almengymnasiale uddannelser 1,83 1,24
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 4,92 4,09
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 5,17 6,93
  Erhvervsfaglige hovedforløb 4,69 2,5
  Korte videregående uddannelser 15,85 8,92
  Mellemlange videregående uddannelser 3,75 5,69
  Bacheloruddannelser 7) 0,35 0,34
  Kandidatuddannelser 8) 0,27 0,11
Hovedforløb, service Omverden 75,1 64,16
  Grundskole, 8-10. klasse    
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 1,08 0,82
  Almengymnasiale uddannelser 1,59 1,37
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 0,9 0,63
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 6,89 10,16
  Erhvervsfaglige hovedforløb 6,8 7,13
  Korte videregående uddannelser 2,83 5,68
  Mellemlange videregående uddannelser 4,72 9,46
  Bacheloruddannelser 7) 0,09 0,38
  Kandidatuddannelser 8)   0,21
Hovedforløb, mekanik, transp. & logistik Omverden 81,82 75,61
  Grundskole, 8-10. klasse    
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 0,42 1,94
  Almengymnasiale uddannelser 0,84 0,71
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 1,74 2,3
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 4,29 8,04
  Erhvervsfaglige hovedforløb 4,59 6,27
  Korte videregående uddannelser 3,75 2,86
  Mellemlange videregående uddannelser 2,56 2,2
  Bacheloruddannelser 7)   0,03
  Kandidatuddannelser 8)   0,03
    1993 20021)
Hovedforløb, levnedsmidler Omverden 74,65 63,65
  Grundskole, 8-10. klasse 0,03  
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 1,34 2,46
  Almengymnasiale uddannelser 2,12 1,12
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 0,99 0,79
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 7,03 11,59
  Erhvervsfaglige hovedforløb 6,59 8,89
  Korte videregående uddannelser 4,73 5,04
  Mellemlange videregående uddannelser 2,19 5,67
  Bacheloruddannelser 7) 0,23 0,7
  Kandidatuddannelser 8) 0,09 0,08
Hovedforløb, jordbrug Omverden 70,1 56,34
  Grundskole, 8-10. klasse   0,11
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 1,41 1,59
  Almengymnasiale uddannelser 3,84 2,88
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 1,16 0,63
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 4,18 10,86
  Erhvervsfaglige hovedforløb 2,77 10,89
  Korte videregående uddannelser 10,7 8,31
  Mellemlange videregående uddannelser 4,93 5,97
  Bacheloruddannelser 7) 0,17 1,79
  Kandidatuddannelser 8) 0,73 0,62
Pædagogisk grunduddannelse (pgu) m.v. Omverden   57,16
  Grundskole, 8-10. klasse    
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse   0,71
  Almengymnasiale uddannelser   0,48
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5)   0,07
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6)   2,75
  Erhvervsfaglige hovedforløb   3,66
  Korte videregående uddannelser   0,13
  Mellemlange videregående uddannelser   34,98
  Bacheloruddannelser 7)   0,06
  Kandidatuddannelser 8)    
Social- og sundhedshjælper Omverden 63,55 59,22
  Grundskole, 8-10. klasse 0,04 0,05
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 0,6 1,14
  Almengymnasiale uddannelser 1,9 0,81
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 0,09 0,07
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 4,52 6,27
  Erhvervsfaglige hovedforløb 25,44 26,22
  Korte videregående uddannelser 0,16 0,43
  Mellemlange videregående uddannelser 3,59 5,43
  Bacheloruddannelser 7) 0,08 0,27
  Kandidatuddannelser 8) 0,02 0,1
    1993 20021)
Social- og sundhedsassistent Omverden 80,41 74,12
  Grundskole, 8-10. klasse    
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 0,4 0,12
  Almengymnasiale uddannelser 0,74 0,17
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) 0,16 0,1
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 1,99 3,78
  Erhvervsfaglige hovedforløb 6,35 8,19
  Korte videregående uddannelser 0,25 0,83
  Mellemlange videregående uddannelser 9,35 12,18
  Bacheloruddannelser 7) 0,2 0,5
  Kandidatuddannelser 8) 0,14  
Erhvervsfaglige uddannelser, øvrige 9) Omverden 21,97 28,04
  Grundskole, 8-10. klasse ,38 ,45
  Ikke kompetencegivende almen uddannelse 2,46 3,24
  Almengymnasiale uddannelser 1,75 1,21
  Erhvervsgymnasiale uddannelser 4) 5) ,68 ,69
  Erhvervsfaglige grundforløb 2) 6) 6,59 8,56
  Erhvervsfaglige hovedforløb 58,69 48,61
  Korte videregående uddannelser 5,71 6,84
  Mellemlange videregående uddannelser ,86 1,47
  Bacheloruddannelser 7) ,64 ,61
  Kandidatuddannelser 8) ,26 ,29

Noter:

Arbejd selv videre i tabeller med gennemførte og afbrudte elever i Nøgletalsdatabasen

1) 2002 er p.t. det seneste indberetningsår. Der kan forekomme manglende eller forkerte indberetninger fra institutionerne. Indtil der bliver rettet op på disse mangler og fejl, bør 2002-tallene betragtes som foreløbige.

2) Der er alene 1993 tal for Handel og kontor, 1 & 2. skoleperiode og Teknik, 2. skoleperiode, da perioderne hører under Den gamle EUD lov fra 1991. Som følge af forsøg allerede fra 1999 forud for EUD-reformen i 2001 faldt tilgangen til HI og TI. Den fri ungdomsuddannelse blev afviklet med virkning fra udgangen af 2002, men forbliver dog i kraft for allerede indgåede uddannelsesaftaler. I forbindelse med reformen, som trådte i kraft 1. januar 2001, blev indgangsåret til social- og sundhedsuddannelserne erstattet af et grundforløb. Grundforløbet varer normalt 20 uger, med mulighed for udvidelse til 40 uger. I 2002 er tallene for produktionsskoler for lavt, fordi skolerne først indberetter den enkelte elev, når denne afslutter opholdet.

3) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne til adgang direkte fra grundskolen. Danmarks Statistik har dog i perioden op til og med 1995 kunstigt forlænget hhx ved af lægge efg-basis og skoleforløb til som et indledende år, derfor ses reformerne ikke af tallene for hhx.

4) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniøruddannelsen mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 til 2002.

5) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb blev fejlagtigt registreret som fuldførte forløb. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil-EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge det 1-årige indgangsforløb til et 2-årigt forløb efterfulgt af praktik med kortere skoleophold end tidligere. Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUD-reform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan variere fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter de elever, der før startede på HI og TI, direkte på grundforløbet; derfor stiger tilgangen hertil. Den tilgang, der oprindeligt var til uddannelserne er desuden for lav, da Danmarks Statistik frem til 1995 kunstigt har forlænget hhx ved af lægge efg-basis og skoleforløb til som et indledede år af denne uddannelse.

6) De seneste år er antallet af afbrud fra grundforløb for højt. Det skyldes, at de elever, som har fuldført et grundforløb og siden genstartet det samme grundforløb på samme skole, vil få registreret et afbrud fra deres første forløb.

7) At der for bacheloruddannelserne er tal fra, før uddannelserne formelt blev oprettet, skyldes, at fx HA og erhvervssprog allerede før reformen havde denne struktur, og at der inden reformen var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.

8) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb og kandidatoverbygningsuddannelser.

9) Gruppen erhvervsfaglige uddannelser, øvrige omfatter faglært landmand, fisker, kystskipper og skibsassistent. Faglært landmand er langt den største gruppe (95 %).

Kilde: UVM - Elevtal fordelt på uddannelse, alder, køn og institution (1978-2002) - Elevbevægelser, 1980 til 2002






Bilag

a. Elevbestand på institutioner med

erhvervsfaglige uddannelser 2002

b. Anvendte begreber

c. Yderligere information

a. Elevtilgang og elevbestand 2002 på institutioner med erhvervsfaglige uddannelser

Tabel 11. Elevtilgang og elevbestand på institutioner med erhvervsfaglige uddannelser 2002. Elevtilgang er opgjort

fra 1/10 året før til 30/9 i året. Elevbestandstal er opgjort pr. 1/10 i året.

  Tilgang Bestand
     
Handels- og tekniske skoler 1) 9.199 15.683
Hillerød Handelsskole 1.095 2.233
Erhvervsskolen Hamlet Hillerød/Helsingør 1.908 2.897
EUC Nordvestsjælland 11 11
Selandia - Center for Erhvervsuddannelse 2.193 3.336
Bornholms Erhvervsskole 497 891
Grindsted Erhvervsskole 259 521
Struer Erhvervsskole 316 565
Djurslands Erhvervsskoler 592 1.045
EUC NORD 1.698 2.824
Erhvervsskolerne Års 630 1.360
     
Handelsskoler 1) 31.482 60.361
Niels Brock, Copenhagen Business College 4.062 7.143
Handelsskolen i Ballerup 791 1.569
Lyngby Uddannelsescenter 1.407 2.550
Handelsskolen Ishøj og Taastrup 1.134 2.216
Køge Handelsskole 734 1.330
Roskilde Handelsskole 1.075 2.105
EUC Nordvestsjælland 626 1205
EUC Ringsted 157 330
EUC - Lolland 247 575
CEUS 388 810
Handelsskolen Sjælland Syd 954 1.787
Vestfyns Handelsskole 180 272
Nyborg-Kerteminde Handelskole 174 319
Tietgenskolen 2.056 3.554
Svendborg Handelsskole 661 1.374
Haderslev Handelsskole 335 658
Mommark Handelskostskole 17 39
Sønderborg Handelsskole 435 968
Tønder Handelsskole 194 431
Købmandsskolen Aabenraa Business College 494 954
Esbjerg Handelsskole 841 1.710
Ribe Handelsskole 251 550
Varde Handelsskole og Handelsgymnasium 247 541
Vejen Handelsskole 156 345
IBC International Business College

Kolding,Fredericia,Middelfart

1233 2398
Horsens Handelsskole 652 1.255
Vejle Handelsskole 809 1.691
Herning Handelsskole 728 1.317
Holstebro Handelsskole 535 1.024
Ikast Handelsskole 254 588
Lemvig Handelsskole 121 256
Ringkjøbing Handelsskole & Handelsgymnasium 181 391
Vestjydsk Handelsskole & Handelsgymnasium 159 340
Handelsskolen i Randers 831 1.694
Silkeborg Handelsskole 677 1.333
Skanderborg-Odder Handelsskole 309 563
Århus Købmandsskole 2.646 5.127
Skive Handelsskole 403 899
Nordvestjysk Handelsgymnasium 683 1.208
Viborg Handelsskole 673 1.408
Frederikshavn Handelsskole 417 863
Handelsgymnasiet Mariager Fjord 384 741
Aalborg Handelsskole 2.171 3.930
     
Tekniske skoler 1) 51.015 74.003
Københavns tekniske Skole 4.183 5.982
TeSe.dk 1581 637
Hotel- og Restaurantskolen 1.745 2.166
Laborantskolen 207 393
TEC Teknisk Erhvervsskole Center 4.249 6.682
Roskilde Tekniske Skole 1.822 2.695
EUC Nordvestsjælland 1.055 1.255
EUC Ringsted 412 682
EUC Lolland 337 390
CEUS 1.164 1.626
EUC Sjælland 1.800 2.617
Gartnerskolen Søhus 172 200
Dalum UddannelsesCenter 841 1.161
Odense Tekniske Skole 3.532 5.180
Svendborg Tekniske Skole 967 1.280
Erhvervsuddannelsescenter Syd 2.528 3.823
EUC Vest 2.445 3.002
Fredericia-Middelfart Tekniske Skole 677 872
Vitus Bering Danmark 1.025 1.739
CEU Kolding 2.035 2.790
Vejle Tekniske Skole 1.388 2.180
CEU Herning 1.665 2.588
Teko-Center Danmark 465 793
Holstebro Tekniske Skole 1.491 2.211
Skjern Tekniske Skole 332 639
Den Jydske Haandværkerskole 485 1.015
Randers Tekniske Skole 1.220 1.849
Silkeborg Tekniske Skole 862 1.440
Dansk Center for Jordbrugsuddannelse 573 857
Aarhus tekniske Skole 3.231 4.405
Skive Tekniske Skole 638 1.154
Nordvestjysk Uddannelsescenter 675 895
Erhvervsuddannelsescenter Midt 1.023 1.664
Aalborg Tekniske Skole 4.190 5.919
     
Landbrugsskoler 2.499 607
Lyngby Landbrugsskole 211 24
Høng Landbrugsskole 182 15
Næsgård Agerbrugsskole 77 22
Korinth Landbrugsskole 123 -2)
Dalum Landbrugsskole 172 110
Gråsten Landbrugsskole 218 26
Sydjyllands Landbrugsskole 120 14
Grindsted Landbrugsskole 155 35
Bygholm Landbrugsskole 231 47
Agroskolen Hammerum 233 32
Den Økologiske landbrugsskole 81 -2)
Vejlby Landbrugsskole 180 199
Morsø Landbrugsskole 65 -2)
Asmildkloster Landbrugsskole 102 -2)
Try Landbrugsskole 98 -2)
Nordjyllands Landbrugsskole 194 50
Den Økologiske Landbrugsskole ved Åbybro 57 33
     
Social- og sundhedsskoler 11.754 13.002
Social- og Sundhedsskolen, København 657 658
Diakonissestiftelsens Social- og Sundhedsskole 129 112
Social- og Sundhedsskolen Ballerup 414 412
Social- og Sundhedsskolen Brøndby 710 816
Social- og Sundhedsskolen i Københavns Amt 117 120
Social- og Sundhedsskolen Frederiksborg Amt 662 693
Social- og Sundhedsskolen i Greve 401 413
Social- og Sundhedsskolen i Dianalund 182 217
Social- og Sundhedsskolen i Holbæk og Ringsted 278 328
Skolen for Social- og Sundhedsudd., Ringsted 160 197
Social- og Sundhedsskolen i Nykøbing F. 367 414
Social- og Sundhedsskolen i Næstved 413 455
Bornholms Amts Sundheds- og Sygeplejeskole 158 213
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart 190 250
Social- og Sundhedsskolen i Odense 808 782
Social- og Sundhedsskolen i Svendborg 311 424
Skolen for Social- og Sundhedsuddannelser Aabenra 736 724
Social- og Sundhedsskolen i Esbjerg 566 640
Social- og Sundhedsskolen i Vejle Amt 426 508
Social- og Sundhedssk. i Vejle Amt, Horsens afd. 302 289
Ringkøbing Amts Social-og Sundhedsskole 513 604
Social og Sundhedsskolen i Randers 390 454
Social- og Sundhedsskolen i Silkeborg 321 369
Social- og Sundhedsskolen i Århus 930 1.138
Diakonhøjskolen, Social- og Sundhedsudd. 6 18
Social- og Sundhedsskolen i Viborg Amt, Skive 387 409
Social- og Sundhedsskolen i Viborg Amt,Thisted 190 189
Skolen i Hammer Bakker, Hjørring Afdeling 204 195
Skolen i Hammer Bakker 468 630
Skolen i Hammer Bakker, Svenstrup afd. 358 331
     
Andre 2006 3546
Skovskoler 118 335
Slagteriskoler 1.084 1.358
Bioanalytikeruddannelsen i København 134 355
Bioanalytikeruddannelsen i Århus 117 333
Pharmakon 185 454
Fodterapeutskolen 32 72
Skolen for Klinikassistenter og Tandplejere 253 486
Skolen for Klinikass., Tandplej. og Kliniske Tand 83 153
     
Institutioner med erhvervsrettede uddannelser i alt: 107.955 167.202

Anm.

2002 er p.t. det seneste indberetningsår. Der kan forekomme manglende eller forkerte indberetninger fra institutionerne. Indtil der bliver rettet op på disse mangler og fejl, bør 2002-tallene betragtes som foreløbige.

Noter:

1) På de tekniske skoler bliver eleverne talt med i bestanden på den seneste tekniske skole, modsat på handelsskolerne hvor eleverne bliver talt på den handelsskole, hvor de påbegyndte.

2.) Der er ikke registreret bestandstal på optællingstidspunktet.

Kilde: UVM - Elevtal fordelt på uddannelse, alder, køn og institution (1978-2002) - Elevtal fordelt på institutioner, 1980 til 2002

b. Anvendte begreber

Dette afsnit indeholder en oversigt over særlige ord og begreber, der forekommer i publikationen. Hvis et ord i teksten er gengivet i kursiv, betyder det, at der er en forklaring til det i afsnittet. Begreberne er ordnet alfabetisk.

Afbrudt

Det antal elever, der har afbrudt den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe i perioden fra 1/10 året før til 30/9 i året.

Bestand
Det samlede antal elever der befinder sig på den pågældende uddannelse eller uddannelsesgruppe, opgjort pr. 1/10 i året.

Erhvervsuddannelser (EUD)

Erhvervsuddannelserne (EUD) skifter mellem perioder på skole og perioder i praktik. Med en EUD-uddannelse kan man gå ud på arbejdsmarkedet og få et job i Danmark eller i udlandet. Eller man kan uddanne sig videre, evt. for at oprette egen virksomhed.
Uddannelserne varer normalt mellem 2 og 5 år - de fleste varer 3-4 år. For voksne kan disse uddannelser dog være tilrettelagt som særlige forløb,

Selv om EUD-uddannelserne er for både unge og voksne, regnes de til ungdomsuddannelserne. Det betyder, at de bygger på en grundskoleuddannelse, dvs. normalt 9 års skolegang.

EUD-uddannelser består af et grundforløb, som er den indledende del af uddannelsen, og et hovedforløb, der udgør resten af uddannelsen.

a. Grundforløbet

Grundforløbet foregår normalt på skole. Man kan tage praktik før grundforløbet, hvis man vil starte uddannelsen med praktik. Hovedforløbet veksler mellem praktikophold og undervisning på skole.

Uddannelsernes grundforløb er samlet i 7 erhvervsfaglige fællesindgange. Uddannelserne i en bestemt indgang ligger fagligt, branchemæssigt eller uddannelsesmæssigt tæt op ad hinanden. Der er 6 indgange til de tekniske uddannelser og en til de merkantile.

Visse uddannelser kan tages gennem flere indgange. Den kompetence, man opnår med uddannelsen, er ens - uanset indgang. Men uddannelsens grundforløb vil være præget af forskellige fag, alt efter valget af indgang.

b. Hovedforløb

For at starte på hovedforløbet skal eleven have en praktikplads. Praktikpladsen skal eleven selv skaffe. Hvis man ikke kan få praktikplads efter grundforløbet, er der mulighed for at komme i skolepraktik. Skolepraktik findes dog ikke på alle uddannelser. De krav, man skal opfylde for at få tilbudt skolepraktik, kaldes EMMA: Egnethed, geografisk-Mobilitet, faglig-Mobilitet og Aktivt praktikpladssøgende. Når man har gennemført et grundforløb i en ønsket uddannelse, kan man, hvis det er svært at få praktikplads, få op til 10 ugers supplerende undervisning i karensperioden (de to måneders aktive praktikpladssøgning efter grundforløbet).

Hovedforløbets skoleundervisning består af en obligatorisk del og en valgfri del. Den obligatoriske del kan normalt ikke vare længere end 60 uger. Længden af forløbets valgfrie del ligger ikke fast.

Læse mere om EUD i

Efterkommere
Efterkommere er født i Danmark af forældre, hvoraf ingen er dansk statsborger født i Danmark. Hvis der ikke findes oplysninger om nogen af forældrene, og personen er udenlandsk statsborger, opfattes personen også som efterkommer. Såvel indvandrere som efterkommere indeholder både personer med dansk og med udenlandsk statsborgerskab.

Faglært landmand

Uddannelsen til faglært landmand veksler mellem undervisning på en landbrugsskole og praktik på et landbrug. I løbet af uddannelsen skal man gennemføre tre skoleophold og mindst to praktikophold.

Uddannelsen er opbygget i to moduler:
- Modul I består af skolemodulerne 1a og 1b samt 10-12

måneders praktik.
- Modul II består af en praktikperiode på 17-19 måneder og

skolemodul 2.

Uddannelsen til faglært landmand slutter med Modul II. Herefter er der flere muligheder for at læse videre. Hvis eleven begynder på landbrugsuddannelsen efter 9. eller 10. klasse, varer uddannelsesforløbet 3 år og 6 måneder.

Læs mere om uddannelsen i

Fuldførelsesprocent
Procent af alle påbegyndte elever på uddannelsen, der forventes at fuldføre uddannelsen (dvs. uddannelsesskift i et forløb betragtes som afbrud). Fuldførelsesprocenten beregnes ved en sammenregning af den senest observerede studieadfærd for forskellige elevårgange. Der er tale om en tværsnitsberegning.

Fuldførelses-/afbrudstid, gennemsnitlig
Det gennemsnitlige antal måneder, der vil forløbe fra optagelse til afslutning af den pågældende uddannelse. Den gennemsnitlige tid beregnes for fuldførte og afbrudte hver for sig. Tiderne fremkommer som sammenregning af den senest observerede studieadfærd for forskellige studenterårgange. Der er tale om en tværsnitsberegning.

Fuldført uddannelse
Det antal elever, der har fuldført den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe i perioden fra 1/10 året før til 30/9 i året.

Indvandrere
En indvandrer er en person, som er født i udlandet, og hvis forældre begge (eller den ene hvis der ikke findes oplysninger om den anden) er udenlandske statsborgere eller født i udlandet. Hvis der ikke findes oplysninger om nogen af forældrene, og personen er født i udlandet, opfattes personen også som indvandrer. Såvel indvandrere som efterkommere indeholder både personer med dansk og med udenlandsk statsborgerskab.

Overgangsmønster
Beregning af overgangsprocenter sker som en sammenregning af den senest observerede studieadfærd for forskellige studenterårgange. Beregningen viser adfærden efter hhv. fuldførte og afbrudte uddannelsesforløb. Fx kan man se, hvor mange (af hver 100, der fuldførte en uddannelse eller uddannelsesgruppe) der vil forlade uddannelsessystemet (gå til omverden), og hvor mange der vil påbegynde et nyt uddannelsesforløb. Der er tale om en tværsnitsberegning.

Social- og sundhedsuddannelserne (SOSU)

a. Social- og sundhedshjælperuddannelsen

Social- og sundhedshjælperuddannelsen er en grundlæggende social- og sundhedsuddannelse, der veksler mellem skole og praktik. Uddannelsen regnes for en ungdomsuddannelse, men der findes også forløb for voksne, samt et særligt tilrettelagt forløb for uddannede hjemmehjælpere. Social- og sundhedshjælperuddannelsen varer normalt 1 år og 2 måneder.
For unge, der kommer direkte fra 9. klasse i grundskolen, og for andre unge, der har behov for at forberede sig til det videre uddannelsesforløb, indledes uddannelsen med grundforløbet, der normalt varer 20 uger.

b. Social- og sundhedsassistentuddannelsen

Social- og sundhedsassistentuddannelsen er en grundlæggende social- og sundhedsuddannelse, der veksler mellem skole og praktik.
Uddannelsen bygger oven på social- og sundhedshjælperuddannelsen.

Der udbydes særligt tilrettelagte uddannelsesforløb for uddannede sygehjælpere, plejere og plejehjemsassistenter. Social- og sundhedsassistentuddannelsen varer 1 år og 8 måneder.

c. Den pædagogiske grunduddannelse (PGU)

Den pædagogiske grunduddannelse, forkortet pgu, kvalificerer til pædagogisk og omsorgsrettet arbejde med børn, unge og voksne. Uddannelsen regnes for en ungdomsuddannelse, men der findes også forløb for voksne. Den ordinære pgu varer 1 år og 7½ måned.
For unge, der kommer direkte fra 9. klasse i grundskolen, og for andre unge, der har behov for at forberede sig til det videre uddannelsesforløb, indledes uddannelsen med et grundforløb jf. beskrivelsen under social- og sundhedshjælperuddannelsen.

Læs mere om uddannelserne i

Tilgang
Det antal af elever, der påbegynder den aktuelle uddannelse eller uddannelsesgruppe fra 1/10 året før til 30/9 i året.

Tværsnitsberegning
Med en tværsnitsberegning kortlægger man, hvordan de studerende vil bevæge sig gennem uddannelsessystemet, eller med andre ord giver man et bud på sandsynligheder for overgange mellem de forskellige tilstande i uddannelsessystemet i en valgt tværsnitsperiode.

Tværsnitsperiode
Observationsperiode for bevægelser i uddannelsessystemet, som løber fra 1/10 i året før til 30/9 i året. Denne periode på et års længde er den mest anvendte. Man kan principielt vælge en tværsnitsperiode af vilkårlig længde.

c. Yderligere information

I afsnittet med yderligere information er medtaget centrale adresser på internettet, hvor læseren kan hente yderligere statistikoplysninger om de erhvervsfaglige uddannelser, oplysninger om love m.m. og tilmelde sig forskellige nyhedsbreve.

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Statistik om erhvervsfaglige uddannelser 2004" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2004

Til forsiden
Til sidens top