Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Undervisningsministerens og videnskabsministerens forord







Globaliseringen er en ny udfordring, der skaber en masse muligheder, som de nordiske lande skal være med til at udnytte. Globaliseringen indebærer også skærpede krav til nytænkning og omstilling. Disse krav vil mest succesfuldt kunne opfyldes, hvis vi opfatter uddannelse, forskning og anvendelse af it som investeringer i fremtiden. Dette får afgørende betydning for vore landes velstand, velfærd og økonomi. Landenes fremgang vil afhænge af evnen til hver for sig og sammen at udnytte vores styrkesider, ligesom den enkelte borgers liv og velfærd vil afhænge af egne og samfundets kompetencer og viden.

De nordiske lande er alle højt udviklede samfund, hvilket er et resultat af vores hidtidige evne til at høste fordelene af den internationale arbejdsdeling. Men vi kan ikke hvile på de historiske laurbær. Vi skal fortsat være drevet af viljen til at fastholde og forbedre vores placering blandt de ypperste i verden.

Viden bliver en afgørende faktor i den globale konkurrence. Uddannelse og forskning er nøglen til fremgang. Informationsteknologi er et værktøj til at nå målene.

Gode resultater nås ikke bare med 'mere af det hele'. Der skal samtidig prioriteres og reformeres, så vi understøtter faglighed og kvalitet samt sikrer tidssvarende og hensigtsmæssige strukturer og rammer. Uddannelses- og forskningsmiljøer skal have den nødvendige kvalitet, volumen og dynamik. De skal konkurrere med andre sektorer om de ressourcer, der kan stilles til rådighed fra såvel den offentlige som den private sektor. Det er en ekstra udfordring.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs' underskrift
Ulla Tørnæs
Undervisningsminister
November 2004

Minister for Videnskab, Teknologi og Udvikling Helge Sanders underskrift
Helge Sander
Minister for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
November 2004

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Globaliseringens udfordring til faglighed og kvalitet inden for uddannelse, forskning og it" som Forord
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top