Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Undervisningsministeriets logo

4. Konkrete initiativer







Folkeskolen

I folkeskolen lægges der særligt vægt på de helt grundlæggende personlige kompetencer som fx lysten og evnen til at undersøge, eksperimentere og opfinde samt på at samarbejde om konkrete produkter. Desuden fokuseres der på at bringe skolekulturen i kontakt med erhvervslivet, herunder innovative miljøer i store og små virksomheder.

- "Naturfag og selvstændighedskultur" (tidligere "Teknologipiloter i skolen"). Lærerudvikling inden for naturvidenskab med fokus på opfindsomhed og produktudvikling.

- Åbne uddannelsesinstitutioner. Bredt anlagt tiltag, der skal motivere skolerne til at inddrage rollemodeller i undervisningen, fx forældre og dimittender. Desuden indstiftelse af pris for "årets iværksætterskole".

- Udvikling af undervisningsmaterialer, herunder en internetbaseret iværksættersimulator. Simulatoren skal give unge en ramme for at arbejde som iværksætter med forretningsplan, produktudvikling, forhandling med investorer mv. i en simuleret virkelighed.

- Uddannelse og efteruddannelse af lærere. Se side 15 under KVU og MVU.

- Folkeskolens prøver søges indrettet, så de ikke bliver begrænsende, men så vidt muligt kan komme til også at give plads til mere eksperimenterende, innovative og praksisrettede arbejdsformer og inddrage de personlige kompetencer. Initiativet er samtidig et led i udviklingsprogrammet "En skole i bevægelse".

 

Gymnasiale uddannelser

Inden for de gymnasiale uddannelser lægges vægten i indsatsen på elevernes metodiske kompetencer, så som viden om og anvendelse af innovative processer samt faglig synergi i samarbejdet mellem forskellige fagligheder. Indsatsen tilrettelægges i sammenhæng med reformen af de gymnasiale uddannelser og er knyttet til følgende væsentlige elementer: Samspil mellem fag, styrkelse af studiekompetencen, nye modeller for procesevalueringer og prøver samt frit valgfag fælles for alle fire uddannelser.

- Implementering af gymnasiereformen. Det er regelfastsat, at innovation og selvstændighedskultur skal medtænkes i de fire gymnasiale uddannelser, således at elevernes kreative og innovative evner samt deres kritiske sans udvikles.

- Valgfag inden for innovation. Det kommende valgfag "Innovation" skal fremme initiativ, selvstændighed og kreativitet, formidle viden om erhvervslivet, innovation og entrepreneurship og træne metoder til idéudvikling samt anvende teorier inden for området.

- Young Enterprise og European Business Game. Eleverne kan i tilknytning til den ordinære undervisning deltage i virksomhedskonkurrencer og andre programmer. For eksempel kan økonomiske fag og valgfaget "Innovation" indeholde planlægning og gennemførelse af elevvirksomheder og projekter i partnerskab med erhvervsvirksomheder.

- Parat til start. Et vejledningsprojekt, hvor skolerne tilbydes en temadag med et multimedieshow. Formålet er at vejlede og forberede de unge til fremtidens arbejdsmarked og dermed styrke deres lyst til og indsigt i et selvstændigt erhvervsliv. Skole, elever og lærere skal selv være aktive i tilrettelæggelsen af dagen.


Erhvervsuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser

Inden for de erhvervsrettede ungdomsuddannelser er uddannelsessigtet ofte rettet mod professioner og håndværk med tradition for selvstændig virksomhed. Der er et udviklet samspil med virksomheder og erhvervsliv, og eleverne er i tæt kontakt med erhvervslivet under hele deres uddannelse. Erhvervsuddannelserne er vekseluddannelser og består typisk af ca. 1/3 skoleophold og ca. 2/3 virksomhedsophold.

- Revision af grundfaget "Virksomhedslære og innovation". Kernekompetencer inden for iværksætteri og innovation bliver konkrete kompetencemål for faget. Elevernes kompetenceudvikling relateres til den enkelte uddannelses faglighed og karakter.

- Inspirationsseminar i 2004 for lærere og ledere med henblik på at skærpe opmærksomheden på innovation og iværksætteri i uddannelserne og etablere netværk.

- Iværksætteri og innovation gøres til indsatsområde i Forsøgs- og Udviklingsprogrammet år 2004. Skolerne kan søge midler til bl.a. relevant udvikling inden for pædagogik og faglige mål og til udvikling af lokale valgfag inden for innovation og etablering af egen virksomhed.

 

Korte og mellemlange videregående uddannelser (KVU og MVU) samt videregående voksenuddannelser (VVU) og diplomuddannelser

Korte og mellemlange videregående uddannelser er erhvervs- og professionsrettede, og indsatsen vil her lægge vægt på yderligere at styrke samspillet med erhvervslivet og på at udvikle de studerendes kompetencer inden for innovation og iværksætteri. De studerende skal beskæftige sig med praksisorienterede problemstillinger i virksomhederne og derigennem få større fokus på innovation og etablering af egen virksomhed. Erhvervsakademier og CVU'er skal fungere som regionale dynamoer for vækst og udvikling og skabe mere innovation og iværksætterkultur i uddannelserne. Institutionerne skal fungere som innovative læringsmiljøer, hvor studerende og undervisere deltager i udviklingsprojekter i et tæt samspil med professioner, erhvervsliv, erhvervsfremmeaktører og andre.

- Kompetencemål inden for innovation og iværksætteri fastlægges i uddannelserne.

- Solution Camp (tidligere: Real Problem Solving Camp). Pilotprojekt, hvor studerende (inden for økonomi-, design- og ingeniørområderne) skal samarbejde om at udvikle løsninger på virkelige problemer stillet af danske virksomheder.

- Pædagogisk udviklingsprojekt om innovativ metode. Udviklingsprojekt ved CVU'er, som har til formål at styrke den enkelte lærers kompetencer til at integrere innovation og iværksætteri i den daglige undervisning.

- Videncentre. Styrkelse af uddannelsesinstitutionernes rolle i forhold til innovation. Etablering af videncentre ved erhvervsakademier, CVU'er og andre mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner med henblik på hurtig og effektiv omsætning af viden og forskning i innovation.

- Idékatalog over uddannelser, uddannelsesforløb og udviklingstiltag inden for innovation og iværksætteri.

 

Lange videregående uddannelser (LVU), ph.d. og masteruddannelser

En indsats hen imod forøgelse af innovation, iværksætterlyst og selvstændighedskultur inden for universitetsuddannelserne bør især fokusere på omsætning af akademisk viden til kommerciel anvendelse. Ud over basale iværksætterfærdigheder kræver det konkret viden om fx patentering og licensiering samt innovationsledelse og organisationsforandring. Desuden er viden om fænomenerne iværksætteri og innovation samt entre- og intrapreneurship også en del af disse uddannelser. Indsatsen tager især sigte på at forbedre universiteternes rammer for at udvikle iværksætterkulturen og for muligheder for kommercialisering.

- Mulighed for, at universiteter kan etablere selskaber til at tage hånd om aktiviteter i forbindelse med kommercialisering af forskningsresultater.

- Overveje, om ansættelsesbekendtgørelsen i tilstrækkelig grad gør det muligt at tage hensyn til iværksætterkompetencer som en del af rekrutteringsgrundlaget ved ansættelse af undervisere.

- Et årligt iværksætterbarometer, der måler iværksætterkulturen blandt universitetsstuderende og kårer årets iværksætteruniversitet. Et forsøgsprogram om intrapreneurship på Syddansk Universitet i samarbejde med det lokale erhvervsliv, der tilbydes studerende på flere uddannelsesinstitutioner. Undersøge muligheder for udviklingen af et uddannelsesprogram om kultur- og oplevelsesøkonomi med fokus på iværksætteri og innovation.

 

Tværgående initiativer

- Iværksætterakademi. Akademiet vil bygge på et samarbejde mellem flere videregående uddannelsesinstitutioner. Akademiet vil blive samlingspunkt for uddannelse inden for innovation og entrepreneurship samt pædagogisk udvikling og forskning på området.

- Styrket vejledning i iværksætteri og drift af virksomhed. Efter vejledningsreformen skal ungdomsvejledningen bl.a. synliggøre mulighederne for at blive selvstændig erhvervsdrivende. Ny, fælles vejlederuddannelse fokuserer på kendskab til arbejdsmarked og forskellige livsformer.

På universitetsniveau handler det om at skabe bedre rammer for intensivering af den individuelle studievejledning og synliggørelse af karrieremulighederne som iværksætter.

- Uddannelsernes Iværksætterportal. Webstedet vil formidle gode erfaringer fra uddannelsesarbejde med innovation og iværksætteri, indeholde redskaber til undervisningen, redskaber til partnerskaber og samarbejder med virksomheder, information om virksomhedsetablering mv.

- Selvstændighedsfond. Der etableres en fond, som kan understøtte udviklingen af en stærk dansk selvstændighedskultur. Via offentlige og private midler kan fonden både støtte generelle initiativer, der medvirker til at gøre det mere prestigefyldt at drive selvstændig virksomhed, og initiativer knyttet til uddannelsessystemet, der fremmer interessen for at blive selvstændig. Fondens bestyrelse vil blive sammensat af repræsentanter fra både erhvervslivet og uddannelsessektoren.

 

 

groslash;n streg Denne side indgår i publikationen "Innovation, iværksætterlyst og selvstændighedskultur i uddannelsessystemet" som kapitel 4 af 5
© Undervisningsministeriet 2004

Forrige kapitel Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top