Til forsiden Næste kapitel
Krone
Undervisningsministeriets logo

Indholdsfortegnelse







Forord

1. Indledning
Publikationens disponering

2. Resumé
Karakteristisk for anvendelsen af Elevplan
Værktøj til administration
Behov for nye beslutninger
Forbedringsmuligheder på forskellige niveauer
Introduktion af Elevplan
Pædagogisk-didaktisk strategi for udbuddet
Beslutninger på det strategiske niveau
Elevplan og virksomhederne
Opfølgningsinitiativer

3. Tanker bag Elevplan
Pædagogisk planlægningsværktøj
Elevplan
Kontaktlæreren

4. Elevplan som værktøj for elever
Hovedfaser i elevernes vej gennem uddannelserne
Før skolestart
Personlig samtale før skolestart ved hovedoptag
Hvem sidder ved maskinen?
Ved skolestart
Undervejs i uddannelsen
Grundforløb
Tilmelding til læringsaktiviteter
Brug af scorekort
Revision af uddannelsesplan
Hovedforløb
Eksempler fra praksis
Uafklarede elever med mange valgmuligheder
Elev om Elevplan (eksempel 1)
Elevplan som værktøj i læringsprocessen
Brugen af "Mine projekter" (eksempel 2)
De afklarede elever med valgmuligheder
Elever om Elevplan (eksempel 3)
Elevkommentarer til programmets brugerflade
Afklarede elever uden valgmuligheder
Elever om Elevplan (eksempel 4)
Temaer til diskussion

5. Elevplan som værktøj for lærere
Den mangfoldige brug af Elevplan
Administration af elever
Kontaktlæreren
Evaluering af elevens arbejde
Skole- og lærerforudsætninger
Læreren som udbyder af læringsaktiviteter
Kontaktlærerens første møde med eleven
Kontaktlærerens arbejde med den afklarede og den uafklarede elev
Kontaktlærerens arbejde i forbindelse med elevens valg
Udbud – eksempel fra Teknologi og kommunikation
Udbud af læringsaktiviteter i indgangen
Fra jord til bord
Temaer til diskussion

6. Elevplan i et ledelsesperspektiv
Centrale eller decentrale beslutninger
Koordineret igangsætning i grund- og hovedforløb
Tilgængelighed og uddannelse
Tilretningsarbejde
Opsamling

7. Elevplan i et arbejdsgiverperspektiv
Den mindre virksomhed før Elevplan
Den store virksomhed før Elevplan
Den mindre virksomheds forventninger til Elevplan
Den store virksomheds forventninger til Elevplan
Opsamling

8. Afslutning og perspektivering
Elevplan set under forskellige synsvinkler
Karakteristisk for anvendelsen af Elevplan
Værktøj til administration
Behov for nye beslutninger
Barrierer for anvendelse af Elevplan
Den korteste vej til målet
Reelle valgmuligheder?
Fravær af viden om Elevplan og principperne bag
Tekniske begrænsninger
Virksomhedernes uddannelsesplanlægning og forventninger til Elevplan
Forbedringsmuligheder på forskellige niveauer
Iværksættelse af undervisning i brugen af Elevplan<br> Etablering af bedre rammer om elevens anvendelse af programmet
Introduktion af Elevplan
Pædagogisk-didaktisk strategi for udbuddet
Beslutninger på det strategiske niveau
Øget offentlighed om udbuddet af læringsaktiviteter
Elevplan og virksomhederne
Opfølgningsinitiativer

Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie

Kolofon
Hele publikationen samlet i en fil (146 kB)
Hele publikationen i PDF-format (915 kB)
PDF er et printvenligt format. For at læse og printe publikationen i dette format, skal man have en version af Acrobat Reader installeret på sin computer. Dette program kan hentes gratis hos producenten Adobe"s hjemmeside, hvor der også findes installationsvejledning mv.

 

groslash;n streg Elevplan i praksis - erfaringer og perspektiver" som komplet indholdsfortegnelse
© Undervisningsministeriet 2004

Til forsiden Næste kapitel
Til sidens top