|
Med denne publikation fremlægger regeringen et samlet
oplæg til modernisering af prøver, eksamener og karakterer
i det danske uddannelsessystem. Regeringen lægger vægt
på øget faglighed. Men den øgede faglighed
kan ikke stå alene. Anvendelse af prøver, eksamener
og karakterer skal være et velegnet redskab til at sikre
kvalitet i uddannelsen og opfyldelse af målet med undervisningen.
Den enkelte eksaminand skal bedømmes på baggrund
af målbare, gennemsigtige kriterier, som giver et retvisende
billede af den individuelle præstation. Prøve- og
eksamenssystemerne har ikke udviklet sig i takt med fagligheden
og den pædagogiske praksis. Prøver og eksamener skal
ikke være bremseklods, men en dynamo for udvikling af faglighed
og kvalitet. Derfor er der brug for en modernisering.
Som led i oplægget nedsætter regeringen en kommission, der skal undersøge, om den nuværende anvendelse af karaktersystemet giver et retvisende billede af den individuelle bedømmelse af elever og studerende. |