Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Modernisering af prøver, eksamener og karakterer

 




Modernisering af prøver, eksamener og karakterer

Med denne publikation fremlægger regeringen et samlet oplæg til modernisering af prøver, eksamener og karakterer i det danske uddannelsessystem. Regeringen lægger vægt på øget faglighed. Men den øgede faglighed kan ikke stå alene. Anvendelse af prøver, eksamener og karakterer skal være et velegnet redskab til at sikre kvalitet i uddannelsen og opfyldelse af målet med undervisningen. Den enkelte eksaminand skal bedømmes på baggrund af målbare, gennemsigtige kriterier, som giver et retvisende billede af den individuelle præstation. Prøve- og eksamenssystemerne har ikke udviklet sig i takt med fagligheden og den pædagogiske praksis. Prøver og eksamener skal ikke være bremseklods, men en dynamo for udvikling af faglighed og kvalitet. Derfor er der brug for en modernisering.

Som led i oplægget nedsætter regeringen en kommission, der skal undersøge, om den nuværende anvendelse af karaktersystemet giver et retvisende billede af den individuelle bedømmelse af elever og studerende.

Indhold:

Forord

Indledning
Behovet for modernisering
Regeringens forslag til principper for modernisering
Nye forventninger
Bilag 1: Kortfattet belysning af den nuværende situation
Bilag 2: Omkostninger i forhold til udbytte

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2004
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top