Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Oversigt: Deltagerbaggrund

 

 

På grund af uddannelsestilbudenes forskelle i indhold henvender de sig til forskellige målgrupper. De forskellige målgrupper kan aflæses i de deltagerkarakteristika, der behandles nedenfor. Deltagerne er meget forskellige hvad angår bl.a. alder, uddannelses-baggrund og indkomstforhold.

 

Kønsfordelingen

Generelt er kvinderne i overtal på voksenuddannelserne (se figur 2.1). Kun på AMU er der flere mænd (60%) end kvinder. På VUC og daghøjskolerne er to ud af tre deltagere kvinder, mens der er 60% kvinder på folkehøjskolernes lange kurser.

 

Aldersfordeling

Aldersmæssigt favner de dominerende voksenuddannelser lige fra højskolernes lange kurser - næsten 90% er under 30 år - til avu på VUC, hvor 80% er 30 år og derover (se figur 2.2). Næsten halvdelen af AMU-kursisterne har rundet de 40 år, mens daghøjskolerne har den største aldersspredning. På VUC er hf-kursisterne generelt yngre end avu-kursisterne, idet ca. 55% er over 30 år på hf mod 80% på avu.

 

Deltagernes uddannelsesbaggrund

Det sammensatte billede af voksenuddannelserne træder også frem, når der ses på deltagernes uddannelsesbaggrund (se tabel 2.1). På avu og hf på VUC har hhv. 43% og 34% kun en grundskoleuddannelse. Til gengæld er der kun 14% af deltagerne på Åben Uddannelse, der har grundskolen som baggrund. Blandt AMU-deltagerne har hver tredje kun en grundskoleeksamen, mens over halvdelen af deltagerne på daghøjskolerne har grundskolen som uddannelsesbaggrund.

Erhvervsuddannelserne er også en hyppig uddannelsesbaggrund, særligt på de mest erhvervsrettede uddannelser - AMU og ÅU. Her har hhv. 56% og 45% en erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse ved opstart.

Det fremgår tydeligt af tabel 2.1, at der overordnet er få deltagere i voksenuddannelse, der har en videregående uddannelse. Dog har 25% af ÅU-deltagerne en (fortrinsvis mellemlang) videregående uddannelse. Til sammenligning har ca. 20% af den samlede befolkning en videregående uddannelse.

På folkehøjskolerne har ca. 40% en gymnasial uddannelse, og sammenholdt med den relativt lave alder blandt højskoledeltagerne må det formodes, at de fleste deltagere fortsætter i uddannelsessystemet efter opholdet.

 

Deltagernes arbejdsmarkedsstatus

På de erhvervsrettede voksenuddannelser, AMU og Åben Uddannelse, er der en klar overvægt af privat ansatte blandt deltagerne. Således er 70% af AMU-deltagerne privat ansatte (se tabel 2.2). På de øvrige områder har en stor del uoplyst ejerforhold, hvilket skal ses i sammenhæng med, at de generelt unge deltagere på daghøjskoler og folkehøjskoler har en forholdsvis løs tilknytning til arbejdsmarkedet.

Hvad angår deltagernes branchefordeling ses det af tabel 2.3, at hver tredje AMU-deltager kommer fra industrien, men også deltagere fra handels- og restaurationsbranchen samt branchen for offentlige/personlige tjenesteydelser er pænt repræsenteret på AMU-uddannelserne. På Åben Uddannelse er det specielt deltagere servicebrancherne, såsom offentlige/personlige tjenesteydelser og finanssektoren, der dominerer. For de øvrige voksenuddannelsesområder gælder det også her, at der er mange med uoplyst erhverv grundet en løs tilknytning til arbejdsmarkedet.

Tabel 2.4 viser beskæftigelsessituationen i 1999 for deltagerne i voksenuddannelse i 2000. Deltagerne på ÅU og AMU har klart den bedste beskæftigelsessituation, men alligevel var ca. 20% berørt af ledighed (dog med beskedne ledighedsgrader). På de øvrige områder er op mod halvdelen - og på daghøjskolerne endda 80% - berørt af ledighed eller helt uden for arbejdsstyrken. At mange højskolelever starter uden forudgående beskæftigelse skal selvfølgelig ses i sammenhæng med den lave alder, og at de formodes at komme næsten direkte fra gymnasiet eller grundskolen. På VUC er blot 40-45% fuldtidsbeskæftigede året før uddannelsesforløbet, mens ca. 30% er helt uden beskæftigelse, og dermed uden for arbejdsstyrken, året før.

 

Deltagernes indkomstsforhold

53% af AMU-deltagerne tjente mellem 200-300.000 kr. året før deltagelsen (se tabel 2.6). På Åben Uddannelse er det tilsvarende tal 42%. På dag- og folkehøjskoler og VUC har de fleste deltagere en årsindkomst på under 200.000 kr., hvilket igen skal ses i sammenhæng med, at en stor del af deltagerne er uden for arbejdsstyrken.

 

Figur 2.1. Kønsfordelingen i voksenuddannelserne 2001

Kilde: Danmarks Statistik

 

Figur 2.2. Aldersfordelingen for voksenuddannelserne 2000

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.1. Uddannelsesbaggrund 2001 (%)

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.2. Deltagere fordelt efter arbejdsstedets ejerforhold 2001 (%)

Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.3. Deltagere fordelt efter branche 2001 (%)

Note: Energi- og vandforsyningsbranchen er lagt ind under industri. 
Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.4. Beskæftigelsesgrad 1999 for deltagere i 2000 (%)

Note: Tabellen vedrører kun regulær ledighed. Den tid deltagerne har været aktiverede i arbejdsmarkedsforanstaltninger registreres ikke som ledighed. 
Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.5. Deltagerne fordelt efter arbejdsstedets størrelse 2001 (%)

Note: Deltagere hvis arbejdssted ikke kan placeres ud fra antal beskæftigede tæller ikke med.
Kilde: Danmarks Statistik

 

Tabel 2.6. Årlig bruttoindkomst 2000 for deltagere i 2001 (%)

Kilde: Danmarks Statistik

 

Denne side indgår i publikationen "Voksenuddannelse i tal 2003" som kapitel 2 af 2
© Undervisningsministeriet 2004

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top