Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

Undervisningsministeriets forord

 

 

 

En nærmest eksplosiv vidensproduktion og omfattende forandringer i kultur og samfund sætter vore uddannelser, fagene og fagligheden under pres og gør det mere end nogensinde påkrævet at forlade en traditionel pensumtænkning og anlægge nye vinkler på undervisningens mål og indhold og på evaluerings- og prøveformer. Som led i denne proces har Uddannelsesstyrelsen nedsat og finansieret analyse- og arbejdsgrupper i udvalgte fag og fagområder. I oktober 2002 udgav Undervisningsministeriet rapporten fra den første af disse grupper, Kompetencer og Matematiklæring. I februar i år er rapporterne fra arbejdsgruppen om fremtidens danskfag udkommet, og rapporten fra arbejdsgruppen om fremtidens sprogfag udkom i april 2003.

I juni 2003 udkom Fremtidens naturfaglige uddannelser · Naturfag for alle vision og oplæg til strategi, som er udarbejdet af den arbejdsgruppe som Uddannelsesstyrelsen nedsatte for Fremtidens Naturfaglige Uddannelser og fag. Gruppen, der har haft Nils O. Andersen, professor ved Københavns Universitet, som formand, fremlagde i den publikation sine anbefalinger for udvikling af undervisning og kompetenceudvikling i naturfagene på alle niveauer i uddannelsessystemet.

I nærværende publikation Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi, som er bind 2 af rapport fra arbejdsgruppen for Fremtidens Naturfaglige Uddannelser, behandler en række forfattere i artikler udvalgte problemstillinger inden for fagene og uddannelserne.

De enkelte artikler var i deres oprindelige form notater, som fungerede som interne redskaber for arbejdsgruppen, idet de belyste flere spørgsmål i arbejdsgruppens kommissorium og medvirkede til at etablere en fælles begrebsramme for gruppen. I foråret 2003 har de enkelte forfattere revideret artiklerne med henblik på udgivelse i antologien. Artiklerne med de udtrykte holdninger og konklusioner er udtryk for den enkelte forfatters egne opfattelser og vurderinger. Visioner og anbefalinger fra den samlede arbejdsgruppen findes i rapportens 1. bind: Fremtidens naturfaglige uddannelser · Naturfag for alle vision og oplæg til strategi.

I nogle artikler refererer den pågældende forfatter til grundskolens faghæfter og Klare Mål. Alle artikler er skrevet i 2002 og opdateret til brug i nærværende antologi i 1. halvår af 2003 altså før de kommende nye faghæfter og Fælles Mål er kendt.

Uddannelsesstyrelsen vil gerne rette en stor tak til arbejdsgruppens medlemmer - og til forfatterne af de enkelte artikler i nærværende antologi for gennemførelse af dette meget omfattende projekt der forventes at sætte et betydeligt præg på udviklingen i naturfagene og de naturfaglige uddannelser, men også bredere på den faglige tænkning i andre fagområder.

Det kan varmt anbefales at alle med interesse for undervisning i de forskellige naturfag og uddannelser på det naturfaglige område - og på andre fagområder lader sig inspirere af de to publikationer. Det gælder ikke mindst lærere på alle niveauer, lærebogsforfattere og tilrettelæggere af efteruddannelse. Også Uddannelsesstyrelsen vil i arbejdet med fornyelse af såvel naturfagene som andre fag lægge vægt på at nyttiggøre de spændende ideer, vurderinger og perspektiver i arbejdsgruppens samlede rapport.

Der er adgang til samtlige materialer fra arbejdsgruppens oprindelige websted - og fra de tre øvrige arbejdsgruppers via www.nyfaglighed.emu.dk.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af publikationen.

Jarl Damgaard Uddannelsesdirektør Undervisningsministeriet Uddannelsesstyrelsen Juli 2003

Denne side indgår i publikationen "Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser" som Forord
Version 1. 8/12/2003

© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forsiden Til næste side

Til sidens top