Til forrige side Til forsiden
 
 
Undervisningsministeriets logo

Referencer

 

 

Andersen, A., Dragsted, S., Nilsson, D. & Sørensen, H. (1997). Natur/teknik på vej - hvorhen? København: Danmarks Lærerhøjskole.

Andersen, A. M., Egelund, N., Jensen, T. P., Krone, M., Lindenskov, L. & Mejding, J. (2001). Forventninger og færdigheder - danske unge i en international sammenligning. København: Amternes og Kommunernes Forskningsinstitut, Danmarks Pædagogiske Universitet og Socialforskningsinstituttet.

Arbejdsgruppen om kernefaglighed i fremmedsprogene. (2003). Fremtidens sprogfag - vinduer mod en større verden. København: Undervisningsministeriet.

Arbejdsgruppen for Fremtidens danskfag. (2003). Fremtidens danskfag - en diskussion af danskfaglighed og et bud på dens fremtid. København: Undervisningsministeriet.

Arbejdsgruppen for fysik og kemi. (2002). Fysik og kemi -Naturvidenskab-for-alle. København: Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.

Broch, T. & Egelund, N. (2001). Elevers interesse for naturfag og teknik - et elevperspektiv på undervisningen. København: Danmarks Pædagogiske Universitet.

Broch, T. & Egelund, N. (2002). Et lærerperspektiv på natur/teknik og fysik/kemi undervisningen - en kvalitativ undersøgelse. København: Danmarks Pædagogiske Universitet.

Busch, H., Horst, S. & Troelsen, R. (Eds.). (2003). Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi. København: Undervisningsministeriet.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2001a). Fysik i skolen - skolen i fysik, september 2001. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2001b). Teknik og naturvidenskab. Kortlægning af initiativer der skal fremme interessen for teknik og naturvidenskab. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2002a). Folkeskolens afgangsprøver - Prøvernes betydning og sammenhæng med undervisningen. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2002b). Undersøgelsen af sammenhænge mellem elevers resultat ved folkeskolens afgangsprøver og deres senere uddannelsesforløb. København: Danmarks Evalueringsinstitut.

Dutta, S., Lanvin, B. & Paua, F. (Eds.). (2003). Global Information Technology Report 2002-2003. Oxford: World Economic Forum & Oxford University Press.

EU. (2001). Eurobarometer 55.2 Europeans, Science And Technology. Bruxelles: Eurobarometer Public Opinion Analysis.

Evalueringscenteret. (1998). De videregående matematik-, fysik-og kemiuddannelser. København: Evalueringsinstituttet.

Fensham, P. J. (2002). Time to Change Drivers for Scientific Literacy. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 2(Januar 2002), 9-24.

Mandag Morgen Strategisk Forum. (1998). Hvad kommer livet os ved? København: Mandag Morgen Strategisk Forum.

Niss, M. & Jensen, T. H. (2002). Kompetencer og matematiklæring. Ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark. København: Undervisningsministeriet.

Nordiska Ministerrådet. (2001). Rekruttering til studier i matematikk, naturvitenskap og teknologi i de nordiske landene. Oslo: Nordisk Ministerråd - Forskning og Højere Uddannelse. Undervisningsministeriet. (1997). Den svigtende søgning til tekniske og naturvidenskabelige fag.

Undervisningsministeriet. (2002). Bedre uddannelser - Handlingsplan juni 2002. København.

UNICEF. (2002). A League Table of Educational Disadvantage in Rich Nations (Innocenti Report Card 4). Florence: UNICEF, Innocenti Research Centre.

Utdannings- og Forskningsdepartementet. (2002). “Realfag, naturligvis” Strategi for styrkning av realfagene 2002-2007 -tiltaksplan. Oslo: Utdannings- og Forskningsdepartementet.

Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie

I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne. I 2002 og 2003 er følgende udkommet eller under udgivelse i serien:

2002:

Nr. 1: Fokus på voksenlæreren - Om kvalificering af lærere inden for den almene voksenundervisning (UVM 6-284) (Voksenuddannelser)
Nr. 2: Multikulturel vejledning (UVM 7-348) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3: Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget - erfaringer med kompetenceudvikling på erhvervsskoler (UVM 7-349) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 4: Læringens sociale aspekter - nye betingelser for elevernes fællesskaber (UVM 7-350) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 5: Elevplan - et pædagogisk webværktøj til erhvervsuddannelserne (UVM 7-351) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 6: Hvordan staver studenterne? - en undersøgelse af stavefejl i studentereksamensstilene 1998 (UVM 6-286) (Almengymnasiale uddannelser)
Nr. 7: Skriv og lær - faglig skrivning i erhvervsuddannelserne (UVM 7-352) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 8: Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning for flygtninge og indvandrere -evaluering af to forsøg (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser) Nr. 9: Projektarbejde i naturfag - i det almene gymnasium (UVM 6-285) (Almengymnasiale uddannelser)
Nr. 10: God praksis i eudgrundforløb (UVM 7-353) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 11: Åbne læringslandskaber og sammenhængende uddannelsesforløb i AMU (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 12: Fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 13: Skolesamarbejdernes erfaringer fra eud-forsøgene (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 14: Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges oplæring, faglighed og identitet (UVM 7-355) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 15: Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Forskningsprojektets teori og metode (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 16: Helhedsvurdering af eud-elever i grundforløb (UVM 7-354) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 17: ABC for fjernundervisning i AMU (UVM 0112) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 18: Kompetencer og matematiklæring. Ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark (UVM 6-287) (Uddannelsesområderne)
Nr. 19: Integration af miljø og arbejdsmiljø i arbejdsmarkedsuddannelserne (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 20: Samarbejdet mellem elev og skole - udsatte elever i erhvervsuddannelserne (UVM 7-356) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 21: Skole-virksomhedssamspillet som indsatsområde. Erfaringsopsamling, status og det gode eksempel (UVM 7-357) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 22: Model for kvalitetsregnskab på handelsskoleområdet. Brugervejledning (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 23: Tillæg til … Vejledning til at være “en kompetenceudviklende daghøjskole”. Den folkeoplysende dimension (UVM) (Folkeoplysning og voksenuddannelse)
Nr. 24: Eleven som didaktiker - på vej mod en ny didaktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-358) (Erhvervsfaglige uddannelser)

2003:

Nr. 1: Fremtidens danskfag - en diskussion af danskfaglighed og et bud på dens fremtid (UVM 6-289) (Uddannelsesområderne)
Nr. 2: Oversigt over dansksystemet - en kortlægning af danskfaget i alle uddannelsesniveauer (UVM 6-290) (Uddannelsesområderne)
Nr. 3: Rapport fra Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 4: Skolens rummelighed - fra idé til handling (UVM 5-429) (Grundskolen)
Nr. 5: Fremtidens sprogfag - vinduer mod en større verden. Fremmedsprog i Danmark - hvorfor og hvordan? (UVM 6-291) (Uddannelsesområderne)
Nr. 6: Læring på jobbet - strategier og systematik, ideer og metoder (UVM 7-359) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 7: Fremtidens naturfaglige uddannelser. Naturfag for alle - vision og oplæg til strategi (UVM 6-292) (Uddannelsesområderne)
Nr. 8: Inspiration til fremtidens naturfaglige uddannelser. En antologi (UVM 6-293) (Uddannelsesområderne)

Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere. Visse publikationer er trykt i meget begrænset oplag og kan derfor kun rekvireres i ganske særlige tilfælde mod betaling af et ekspeditionsgebyr.

På UVM’s website - på adressen: http://www.uvm.dk/katindek.htm - findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i 1999, 2000, 2001 og 2002

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens naturfaglige uddannelser" som kapitel 12 af 12


© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden

Til sidens top