Til forrige side Til forsiden Til næste side
 
 
Undervisningsministeriets logo

Efterskrift

 

 

Arbejdsgruppen og forfattergruppen har i processen med at udforme denne strategiplan fået værdifuld bistand fra en række personer.

Arbejdsgruppen bad i begyndelsen af processen forfattergruppen samt en række uddannelsesforskere og praktikere fra uddannelsesinstitutioner om at redegøre for bestemte centrale problemstillinger i form af skriftlige notater. Redigerede udgaver af disse notater udgør rygraden i Bind 2 af arbejds-gruppens rapport (Busch et al., 2003). Ud over forfatter-gruppen har følgende personer bidraget med notater: Annemarie Møller Andersen, Hanne Andersen, Frederik Voetmann Christiansen, Jens Dolin, Søren Dragsted, Einar Hobolth, Lene Hybel Kofod, Marit Kjærnsli, Lars Brian Krogh, Ellen Nørgaard og Lars Ulriksen.

Som supplement til diskussionerne på arbejdsgruppens i alt seks arbejdsmøder blev der gennemført tre temamøder om henholdsvis grundskolen, ungdomsuddannelserne og de tertiære uddannelser. På disse temamøder bidrog en række kompetencepersoner med inviterede oplæg til efterfølgende diskussioner: Ejnar Andersen, Hanne Møller Andersen, Margit Andresen, Birgitte Gottlieb, Grete Hansen, Søren Kruse, Eigil Larsen, Jon Wulff Petersen, Kamma Rasmussen, Erik Meineche Schmidt, Helene Sørensen og Lisbeth Vinberg.

Omkring 30 medlemmer af de fagdidaktiske sektioner af Kemisk Forening og Dansk Fysisk Selskab afholdt en todages konference i dagene 30.-31. januar 2003 hvor en række centrale emner fra arbejdet blev fremlagt og diskuteret. Dette resulterede i præcisering af flere problemstillinger.

Et første udkast til strategiplanen blev lagt på Internettet forud for en fremlæggelse for en bred kreds af indbudte interessenter på et møde i Odense den 6. marts 2003. Her kommenterede Finn Hauberg Mortensen, Steen Hoffmann og Anders V. Thomsen udkastet i form af indbudte oplæg, efterfulgt af en diskussion med mange nyttige kommentarer fra de øvrige deltagere. I løbet af de følgende uger indsendte en række organisationer og enkeltpersoner skriftlige indspil som har været værdifulde bidrag i udarbejdelsen af den endelige rapport. Disse indspil er tilgængelige på nyfaglighed.emu.dk.

Repræsentanter fra arbejdsgruppen og forfattergruppen har endvidere haft konstruktive drøftelser med repræsentanter fra forskningsmiljøer, herunder Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet samt medarbejdere fra Center for Naturfagenes Didaktik i Aarhus og fra Dansk Institut for Gymnasiepædagogik ved Syddansk Universitet. Ligeledes har tankerne bag strategiplanen været diskuteret med repræsentanter fra erhvervslivet, herunder Bjarne Lundager Jensen, Hanne Schou og Anne-Marie Levy fra Dansk Industri samt Peter Frank fra Foreningen af Bioteknologiske Industrier i Danmark.

Siden strategiplanarbejdets spæde start i foråret 2002 har Hanne Andersen ved flere lejligheder fungeret som en kompetent og skattet sparringspartner for forfattergruppen.

I forbindelse med besøg i Lissabon har Rosalia Vargas, Ana Noronha og Jose Mariano Gago været særdeles hjælpsomme og gæstfrie med hensyn til præsentation og diskussion af det brede spektrum af aktiviteter som programmet Ciencia Viva omfatter.

På det svenske Nationellt resurscentrum för fysik i Lund præsenteredes det svenske netværk og lokale aktiviteter af Eva Berglund, Peter Ekström, Bengt Erik Friberg, Elisabeth Nilsson og Gunnar Ohlén.

Sekretær Rutt Mikkelsen og fysikstuderende Trine Facius, Niels Bohr Institutet, har ydet betydelige bidrag til processen i form af deres kompetente sekretariatsarbejde.

Endelig har forfattergruppen bestående af Henrik Busch, Sebastian Horst og Rie Troelsen ydet en meget entusiastisk, ihærdig og kompetent indsats, såvel ifm. det organisatoriske som med hensyn til udformning af rækken af stadigt forbedrede versioner af rapporten frem til strategiplanen i dens endelige form.

 

31. marts 2003
Nils O. Andersen
Formand for arbejdsgruppen

Denne side indgår i publikationen "Fremtidens naturfaglige uddannelser" som kapitel 10 af 12


© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forrige side Til forsiden Til næste side

Til sidens top