Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Læring på jobbet

- strategier og systematik, ideer og metoder



[Billede: Her ses publikationens forside.] Lærere på erhvervsskoler befinder sig hele tiden i situationer, hvor de skal udfordre forskellige elever og elever, som er meget forskellige. Lærerne skal udvikle ideer til nye forløb for eleverne, tilrettelægge og planlægge forløb, fokusere på den enkelte elevs læring, evaluere osv. Det stiller krav til lærerne om, at de hele tiden er fagligt og pædagogisk kompetente - altså at lærerne til stadighed udvikler deres pædagogiske praksiskompetencer.

Hæftet handler om, hvordan man på flere erhvervsskoler har arbejdet strategisk og systematisk med udvikling af lærernes faglige og pædagogiske kompetencer - på jobbet og i samarbejde med kolleger eller i team.

Denne serie af hæfter indeholder inspiration, praktiske eksempler og værktøjer til skolernes arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere på erhvervsskoler.

Indhold:

Forord
1. Udvikling af lærerkompetencer i et strategisk og systematisk perspektiv - indledning
2. Pædagogisk praksiskompetence - derfor
3. Læring i fokus og udfordringer for alle eleverne
4. Lærersamarbejdet - en forudsætning
5. Pædagogisk kompetenceudvikling, hvordan?
6. Coaching af frafaldstruede elever
7. Lærersamarbejde om udvikling af elevernes selvstændige læring
8. Tværfagligt lærersamarbejde
9. At skabe gode læreprocesser for eleverne
10. Gensidig coaching på lærerrollen
11. Erfaringer med kompetenceplaner
12. Mellemlederen som nødvendig medspiller
13. Sammenfatning og perspektivering
14. Litteratur
15. Bilag: Eksempel på kompetencekort

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2003
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


 

 Næste kapitel
Til sidens top