Forsiden [ Undervisningsministeriets logo ]

Litteratur

 

 

 

 

  • Arnfast, Juni Søderberg & J. N. Jørgensen (2002): Om udvikling af dansk udtalefærdighed hos unge med henholdsvis tyrkisk, polsk og amerikansk-engelsk modersmål. In Glahn, E., A. Holmen og H. Ruus (red.): Veje til dansk, Kbh.: Akademisk forlag
  • Brink, L., J. Lund, S. Heger & J. N. Jørgensen (1991): Den Store Danske Udtaleordbog. Kbh.: Munksgaard.
  • Fischer, Iver S. (1992a): Fonetik og udtaleundervisning. Hinnerup: Fischers Forlag.
  • Gimbel, Jørgen (red.) (1988): Indvandrere-indvandrersprog. Kbh.: Akademisk forlag (tyrkisk, serbo-kroatisk, makedonsk, persisk, arabisk, urdu, panjabi).
  • Grønnum, N. (1998): Fonetik og Fonologi. Kbh.: Akademisk Forlag.
  • Hansen, E. & J. Lund (1983): Sæt tryk på. Syntaktisk tryk i dansk. Kbh.: Lærerforeningernes Materialeudvalg.
  • Hansen, Peter Molbæk (1990): Dansk Udtale. Kbh.: Gyldendal.
  • Heger, S. (1981): Sprog og Lyd., 2.udgave. Kbh.: Akademisk Forlag. 298
  • Hilt, Anne (1997): Fnis i timen og andre udtaleøvelser. Kbh.: Akademisk Forlag.
  • Holm, Lars & Per Pinholt (1991): Dansk for hele verden 2. Grundbog i dansk for udlændinge. Kbh.: Gyldendal Uddannelse.
  • Holm, Lars & Per Pinholt (1991): Dansk for hele verden 2. Grundbog i dansk for udlændinge. Øvebog, 2 bind. Kbh.: Gyldendal Uddannelse.
  • Haagensen, Hans (1985): Dansk Udtale. Vokaler m.m. Frederiksberg: Forlaget Duplikon.
  • Haagensen, Hans (1992): Danske vokaler, I: Fortungevokaler. Frederiksberg: Dania.
  • Haagensen, Hans (1993): Danske vokaler, II: Bagtungevokaler. Frederiksberg: Dania.
  • Jørgensen, Jens Normann (1982): Kontrastiv Udtalebeskrivelse. In Gerd Gabrielsen & Jørgen Gimbel (red), Dansk som fremmedsprog. Kbh.: Lærerforeningernes materialeudvalg.
  • Krogager, Henrik (1989): Som vi siger det. Dansk udtale for udlændinge. Århus: Århus Amtskommune.
  • Køneke, Mikael & Lone Nielsen (1997). 1-Etteren begynderbog i dansk for udlændinge. Kbh.: Teknisk Forlag.
  • Køneke, Mikael & Lone Nielsen (1998). 2-Toeren begynderbog i dansk for udlændinge. Kbh.: Teknisk Forlag.
  • Køneke, Mikael & Lone Nielsen (2002). 3-Treeren begynderbog i dansk for udlændinge. Kbh.: Ingeniøren-bøger.
  • Nielsen, Dorte, René Mark Nielsen & Mette Sandal (1996): Til tiden. Kbh.: Gad.
  • Nielsen, Dorte, René Mark Nielsen & Ole Stig Andersen (1996): I familien. Kbh.: Gad.
  • Nielsen, Dorte, René Mark Nielsen (1993): I byen. Kbh.: Gad.
  • Pinholt, Per (2000): Jokeren. Begyndersystem i dansk for udlændinge. Grundbog 1, Kbh.: Gyldendal Uddannelse.
  • Pinholt, Per (2000): Jokeren. Begyndersystem i dansk for udlændinge. Grundbog 2 (bog, kassettelydbånd eller cd), Kbh.: Gyldendal Uddannelse. 299 Appendiks
  • Pinholt, Per (2000): Jokeren. Begyndersystem i dansk for udlændinge. Video, Filmforsyningen
  • Sand, L. (1988): Lyder det dansk? 1. Herning: Special- Pædagogisk Forlag.
  • Sand, L. (1989): Lyder det dansk? 2. Herning: Special- Pædagogisk Forlag.
  • Steensig, Jakob (1999): Om sprogtypologi. In J. Løntoft (red.): Tosprogede småbørns tale- og sprogvanskeligheder. Herning: Specialpædagogisk Forlag, 53-104 (tyrkisk, arabisk, kurdisk, bosnisk, somali, urdu/punjabi).
  • Tarber, Christel (2000): Introduktion til det somaliske sprog: en lydlig og grammatisk sammenligning af dansk og somali. Skanderborg: Amtscentret for Undervisningsmidler.
  • Thorborg, Lisbet (1998). Dansk udtale i praksis: med rytmisk grammatik. Kbh.: Akademisk Forlag.
  • Thorborg, Lisbet (2001). Dansk udtale i 49 tekster. Albertslund: Forlaget Synope.
  • Thorsen, Nina (1982): Beskrivelsen af dansk ytringsprosodi - en statusrapport. In: Dansk Audiologopædi, årg. 18, nr. 3, s. 104-111.
  • Valovics, Richard (1998): Tyrkisk i kontrastivt perspektiv. Herning: Specialpædagogisk Forlag. Appendiks

Uddannelsesstyrelsens temahæfteserie

I denne serie udsender Uddannelsesstyrelsen publikationer om generelle eller mere specifikke aktuelle emner. Formålet er at skabe debat og inspirere til udvikling i uddannelserne. I 2002 og 2003 er følgende udkommet eller under udgivelse i serien:

2002:
Nr. 1: Fokus på voksenlæreren - Om kvalificering af lærere inden for den almene voksenundervisning (UVM 6-284) (Voksenuddannelser)
Nr. 2: Multikulturel vejledning (UVM 7-348) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 3: Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget - erfaringer med kompetenceudvikling på erhvervsskoler (UVM 7-349) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 4: Læringens sociale aspekter - nye betingelser for elevernes fællesskaber (UVM 7-350) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 5: Elevplan - et pædagogisk webværktøj til erhvervsuddannelserne (UVM 7-351) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 6: Hvordan staver studenterne? - en undersøgelse af stavefejl i studentereksamensstilene 1998 (UVM 6-286) (Almengymnasiale uddannelser)
Nr. 7: Skriv og lær - faglig skrivning i erhvervsuddannelserne (UVM 7-352) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 8: Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 9: Projektarbejde i naturfag - i det almene gymnasium (UVM 6-285) (Almengymnasiale uddannelser)
Nr. 10: God praksis i eud-grundforløb (UVM 7-353) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 11: Åbne læringslandskaber og sammenhængende uddannelsesforløb i AMU (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 12: Fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 13: Skolesamarbejdernes erfaringer fra eud-forsøgene (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 14: Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges oplæring, faglighed og identitet (UVM 7-355) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 15: Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Forskningsprojektets teori og metode (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 16: Helhedsvurdering af eud-elever i grundforløb (UVM 7-354) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 17: ABC for fjernundervisning i AMU (UVM 0112) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 18: Kompetencer og matematiklæring. Ideer og inspiration til udvikling af matematikundervisning i Danmark (UVM 6-287) (Uddannelsesområderne)
Nr. 19: Integration af miljø og arbejdsmiljø i arbejdsmarkedsuddannelserne (UVM) (Arbejdsmarkedsuddannelser)
Nr. 20: Samarbejdet mellem elev og skole - udsatte elever i erhvervsuddannelserne (UVM 7-356) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 21: Skole-virksomhedssamspillet som indsatsområde. Erfaringsopsamling, status og det gode eksempel (UVM 7-357) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 22: Model for kvalitetsregnskab på handelsskoleområdet. Brugervejledning (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)
Nr. 23: Tillæg til … Vejledning til at være “en kompetenceudviklende daghøjskole”. Den folkeoplysende dimension (UVM) (Folkeoplysning og voksenuddannelse)
Nr. 24: Eleven som didaktiker - på vej mod en ny didaktik i erhvervsuddannelserne (UVM 7-358) (Erhvervsfaglige uddannelser)
2003:
Nr. 1: Fremtidens danskfag - en diskussion af danskfaglighed og et bud på dens fremtid (UVM 6-289) (Uddannelsesområderne)
Nr. 2: Oversigt over dansksystemet - en kortlægning af danskfaget i alle uddannelsesniveauer (UVM 6-290) (Uddannelsesområderne)
Nr. 3: Rapport fra Udvalg om fornyelse af vekseluddannelsesprincippet mv. for visse tekniske erhvervsuddannelser (Internetpublikation) (Erhvervsfaglige uddannelser)

Publikationerne kan købes hos Undervisningsministeriets forlag eller hos boghandlere. Visse publikationer er trykt i meget begrænset oplag og kan derfor kun rekvireres i ganske særlige tilfælde mod betaling af et ekspeditionsgebyr.

På UVM’s website findes en oversigt over hæfter i Uddannelsesstyrelsens publikationsserier udgivet i 1999, 2000 og 2001

 

Denne side indgår i publikationen "Oversigt over dansksystemet" som Litteraturliste
© Undervisningsministeriet 2003

 Forsiden
Til sidens top