Forsiden  Næste kapitel [ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

Undervisningsministeriets forord
Forfatternes forord

 

Undervisningsministeriets forord

En nærmest eksplosiv vidensproduktion og omfattende forandringer i kultur og samfund sætter vore uddannelser, fagene og fagligheden under pres og gør det mere end nogensinde påkrævet at forlade en traditionel pensumtænkning og anlægge nye vinkler på undervisningens mål og indhold og på evaluerings- og prøveformer. Som led i denne proces har Uddannelsesstyrelsen nedsat og finansieret analyse- og arbejdsgrupper i udvalgte fag og fagområder. I oktober 2002 udgav Undervisningsministeriet rapporten fra den første af disse grupper, Kompetencer og Matematiklæring.

Nærværende publikation, Oversigt over dansksystemet, er udarbejdet af sekretariatet for den arbejdsgruppe som Uddannelsesstyrelsen nedsatte for danskfaget. Arbejdsgruppen har haft Frans Gregersen, professor ved Københavns Universitet i dansk sprog, som formand.

Oversigten har været et af grundlagene for arbejdet i gruppen og for gruppens bud på og forslag til udvikling af danskfaget. Undervisningsministeriet har samtidig udgivet den selvstændige publikation Fremtidens danskfag. Gennem de to publikationer præsenterer arbejdsgruppen resultaterne af en omfattende analyse af faget dansk på alle niveauer i uddannelsessystemet.

Ansvaret for publikationernes indhold og anbefalinger ligger fuldt ud hos arbejdsgruppen. Uddannelsesstyrelsen vil gerne rette en stor tak til gruppens medlemmer for gennemførelse af dette meget omfattende projekt, der forventes at sætte et betydeligt præg på først og fremmest udviklingen i danskfaget, men også bredere på den faglige tænkning i andre fagområder.

Det kan varmt anbefales at alle med interesse for dansk - eller faglighed på andre fagområder - lader sig inspirere af de to publikationer. Det gælder ikke mindst lærere på alle niveauer, lærebogsforfattere og tilrettelæggere af efteruddannelse. Også Uddannelsesstyrelsen vil i arbejdet med fornyelse af såvel danskfaget som andre fag lægge vægt på at nyttiggøre de mange spændende ideer og perspektiver i rapporten.

Der er nu adgang til samtlige materialer fra arbejdsgruppens oprindelige websted via www.nyfaglighed.emu.dk.

Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af de to publikationer om danskfaget.

Jarl Damgaard
Uddannelsesdirektør
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen Janua
2003

 

Forfatternes forord

“Fagets virkelighed har altid været en anden end den der fremgår af det tålmodige papir. Ved at læse de mange studieordninger i kronologisk rækkefølge får man først og fremmest et billede af hvordan autoriteterne ønskede verden skulle se ud - ikke nødvendigvis hvordan den faktisk var for studerende og ansatte.”

Studieordning for Dansk på Københavns Universitet, 1999

Oversigt over dansksystemet (i det følgende forkortet Oversigt) er et supplement til rapporten Fremtidens danskfag skrevet af arbejdsgruppen af samme navn og publiceret af Undervisningsministeriet 2003. Tidligere og kortere versioner af Oversigt har været publiceret på projektets websted.

Formålet med Oversigt er - primært via love, bekendtgørelser og andre formelle kilder - at kortlægge de største danskuddannelser i uddannelsessystemet med henblik på at arbejdsgruppen på dette og andet grundlag kan give et bud på hvordan danskfaget kan ændres og bør se ud i fremtiden, og for at alle der er interesseret i dansk, kan få et samlet overblik over faget.

De uddannelser Oversigt primært beskæftiger sig med, er dansk i grundskolen/folkeskolen, dansk i almen voksenuddannelse (avu), dansk i erhvervsuddannelserne (eud), dansk i alment gymnasium, dansk i højere forberedelseseksamen (hf ), dansk i højere teknisk eksamen (htx), dansk i højere handelseksamen (hhx), dansk i læreruddannelsen og dansk på universitetet.

Beskrivelsen af dansk i disse delsystemer er delt ind i forskellige sektioner: A. Grundskolen, B. Voksenuddannelse, C. Ungdomsuddannelser, D. Videregående uddannelser og E. Andre relevante uddannelsessteder og -former. Det svarer til den inddeling man finder i Fremtidens danskfag under kapitlet om delsystemer. I sektion E finder man en kort beskrivelse af Fvu, Pædagogseminarierne, Sprogcentrene, Gymnasiepædagogikumordningen 2002, Dansk i Grønland og GIF. Herudover er der i Oversigt en appendiks-sektion, hvor man finder korte beskrivelser af Dansklærerforeningens rapport Dansk bagefter, en generel beskrivelse af danskfagets relation til andre fag og en gennemgang af udtaleundervisningen i dansk som andetsprog for voksne. På en af de følgende sider kan man studere et diagram over de uddannelser vi samlet berører.

Danskfaget i de enkelte delsystemer er stort set beskrevet ud fra den samme model. Afsnittene om grundskolen, avu, det almene gymnasium etc. rummer således typisk syv underoverskrifter:

  1. Kilder
  2. Uddannelsen - kort fortalt
  3. Struktur, størrelse og gennemstrømning
  4. Fagbeskrivelse - love, vejledninger, vurderinger
  5. Fagets relationer til andre fag
  6. Særligt om dansk som fremmed- og andetsprog
  7. Diskussion

Kort fortalt dækker disse underoverskrifter over følgende:

Med ‘Kilder’ menes der præcise henvisninger til anvendt kildemateriale, fx bekendtgørelsestekster og deres nummer; med ‘Uddannelsen - kort fortalt’ en meget kort beskrivelse af danskfaget i det pågældende delsystem og evt. en angivelse af hvilken offentlig instans der forvalter delsystemet; med ‘Struktur, størrelse og gennemstrømning’ en beskrivelse af danskfagets opbygning og struktur i forhold til det uddannelsessystem det indgår i, samt tal for lærere, elever og gennemstrømning m.m.; med ‘Fagbeskrivelse - love, vejledninger, vurderinger’ nedslag i lovstof og bekendtgørelser samt vurderinger af fagets tradition og praksis; med ‘Fagets relationer til andre fag’ en vurdering af de måder hvorpå dansk indgår eller kan indgå i tværfagligt samarbejde; med ‘Særligt om dansk som fremmedog andetsprog’ nedslag i eventuelt lovstof der findes herom, eller en konstatering af at der ikke findes sådant lovstof; med ‘Diskussion’ en kort opsummering og problematisering af de anførte kilder (det skal understreges at disse diskussionspunkter er underlagt rapporten Fremtidens danskfag og de diskussioner og konklusioner som anføres dér).

Hvad angår det gennemgående punkt om Dansk som fremmedog andetsprog, har vi hentet materiale fra fagkonsulentrapporten Dansk som andetsprog og tosprogede set på tværs af uddannelsessystemet, som er udfærdiget 2001, men ikke publiceret.

Undervejs i Oversigt refereres der til tal og statistikker vi har kunnet indhente om eller i relation til danskfaget. De tal og statistikker der findes om dansk på de enkelte uddannelser, er relativt forskellige og ikke altid sammenlignelige. For at skabe overblik over talmaterialet har vi samlet dem i et kapitel der hedder “Dansk i tal, tabeller og modeller”.

Vores fagbeskrivelser indeholder citater fra rapporten Kernefaglighed i danskfaget - et udkast, som er et notat udfærdiget af fagkonsulentgruppen i dansk, 2001, der ikke er publiceret, men som vi venligt har fået tilladelse til at bruge. I fagbeskrivelserne refererer vi endvidere til interview vi har lavet med nøglepersoner inden for delsystemerne. Interviewene tager udgangspunkt i de emner som kommissoriet for projekt Fremtidens danskfag lægger op til at arbejdsgruppen beskæftiger sig med. Vi vil gerne takke følgende personer for at have bistået med tid og frugtbare oplysninger: Jette Pagaard Norrild, folkeskolelærer, tidl. fagkonsulent for dansk i grundskolen, medlem af arbejdsgruppen for Fremtidens danskfag, Søren Aksel Sørensen, fagkonsulent for dansk i grundskolen, Birgitte Therkildsen, fagkonsulent for dansk i grundskolen, John Berg Svendsen, tidl. fagkonsulent for dansk i avu, Stig Guldberg, fagkonsulent for dansk i eud, Steen Lassen, studielektor, tidl. fagkonsulent for dansk i hhx, medlem af arbejdsgruppen for Fremtidens danskfag, Bodil Nørlem Andersen, fagkonsulent for dansk i hhx, Christian Overgaard, fagkonsulent for dansk i htx, Benedicte Kieler, UVM, tidl. fagkonsulent for dansk i det almene gymnasium, Ulrik Herskind, fagkonsulent for dansk i det almene gymnasium, Lis Madsen, formand for seminariesektionen, Dansklærerforeningen, Tove Heidemann, CVU Sønderjylland, samt øvrige medlemmer af arbejdsgruppen for Fremtidens danskfag. Også tak til Werner Hedegaard fra UVM/DEL for hjælp til at producere denne bog.

Bemærk at der af og til refereres til projektets hjemmeside. Projektets websted har den permanente adresse www.nyfaglighed.emu.dk . Bemærk også at der er sat nyt komma i Oversigt; dog ikke i de citerede tekststykker hvor der er sat traditionelt komma.

 

Signe Østerlund og Nikolaj Frydensbjerg Elf Sekretariatet for Fremtidens danskfag, december 2002

Denne side indgår i publikationen "Oversigt over dansksystemet" som forord
© Undervisningsministeriet 2003

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top