Fremtidens danskfag er udarbejdet af en arbejdsgruppe nedsat
af Uddannelsesstyrelsen og indeholder bud på principper
for et fremtidigt danskfag og en række forslag til fornyelse
af danskundervisningen i uddannelsessystemets forskellige delsystemer.
Med udgangspunkt i fire overordnede uddannelsespolitiske krav
til fremtidens danskfag:
- Der skal være kvalitetssikring
- det faglige niveau skal løftes
- der skal være både sammenhæng og progression
i uddannelsessystemet
- danskfaget skal løbende forholde sig til samfundets
krav, forventninger og udvikling - formulerer og præsenterer
arbejdsgruppen deres bud på fremtidens danskfag og en
samlet masterplan med fjorten bud for fremtidens danskfag.
Arbejdsgruppen præsenterer også mere specifikke masterplaner
for og forslag til udvikling af danskfaget i de enkelte delsystemer.
Den selvstændige publikation Oversigt over dansksystemet,
som er udsendt samtidig, kortlægger de største dansksystemer
i det danske uddannelsessystem.
|