Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

 

Meritgivende brobygningsforløb for efterskoleelever

 

 

Baggrund og regler for tillægstaksten for meritgivende brobygningsforløb

I henhold til finanslovsaftalen for 2003 og af bemærkningerne til § 1 i L 1083 2002 om opfølgning på aftale om Bedre uddannelser fremgår det at: "tillægstaksten er oprettet med det formål at fremme undervisningsforløb, der giver efterskoleeleverne et mere sikkert grundlag for at vælge ungdomsuddannelse og dermed medvirker til at nedbringe elevernes samlede uddannelsestid både mellem grundskole og ungdomsuddannelse og på elevernes efterfølgende ungdomsuddannelse".

Tillægstaksten udløses af elever, der brobygger fra efterskolen til:

  • dele af en erhvervsfaglig fællesindgang, jf. lov om erhvervsuddannelser,
  • dele af grundforløbet på social- og sundhedsuddannelser eller
  • Modul 1A i landbrugets grunduddannelse

i et omfang, der giver eleven samlet mindst 6 ugers merit i ungdomsuddannelserne. Modul 1A giver 8 ugers merit. Merit på forskellige, afprøvede ungdomsuddannelser kan sammenlægges.

Efterskolerne har også tidligere haft mulighed for at tilbyde eleverne at deltage i brobygningsforløb, og de fastsatte regler om brobygningsforløb er uændrede. For at eleven kan medregnes i efterskolens tilskudsgrundlag skal eleven bo på efterskolen og følge kursets øvrige aktiviteter. Efterskolen modtager de ordinære taxametre for eleverne under brobygningsforløbet.

Reglerne om brobygningsforløb findes i Lovbekendtgørelse nr. 786 af 14. oktober 1999 om ungdomsvejledning og brobygningsforløb til ungdomsuddannelse samt i Bekendtgørelse nr. 900 af 26. september 2000 om brobygningsforløb til ungdomsuddannelse.

Meritgivende brobygningselementer i ungdomsuddannelsen kan tilrettelægges som et eller flere tidsmæssigt sammenhængende forløb eller - i modsætning til introduktionskurser - som enkelte dage om ugen igennem en længere periode. Undervisningen skal være fuldtidsundervisning efter de regler, der gælder for den skoleform, hvortil der brobygges. Det understreges, at der skal være tale om obligatoriske dele af undervisningen på ungdomsuddannelsen, idet der ellers ikke kan opnås merit herfor. Brobygningen tilrettelægges med brobygningselementer på hver mindst 4 uger med udgangspunkt i den enkelte elevs behov for afklaring og afprøvning af et eller flere mulige uddannelsesønsker.

For at udløse den nye tillægstakst skal eleven følge meritgivende brobygningsforløb af mindst 6 ugers varighed. Det er alene den meritgivende varighed af et brobygningsforløb, der danner grundlag for opgørelse af den aktivitet, der udløser tillægstaksten. Den faktiske varighed af brobygningsforløbet kan godt være længere end den periode, der gives merit for, men det er varigheden af merit, som kan opnås via gennemført brobygning, der udløser tillægstaksten. Et sådant længere forløb end den meritgivende varighed kan hænge sammen med, at der indgår undervisning i brobygningsforløbet, som ikke er en obligatorisk del af grundforløbet men et mindre frivilligt supplement efter reglerne om grundforløbets frivillige del.

Deltager en elev f.eks. på et 12 ugers brobygningsforløb, der kun giver 8 ugers merit, er det kun de 8 uger, der udløser tillægstaksten. I dette tilfælde vil skolen for denne elevs meritgivende brobygningsforløb modtage 8/40 af tillægstaksten på 10.000 kr. pr. årselev, svarende til 2.000 kr. Deltager eleven i et 6 ugers brobygningsforløb, der kun giver 4 ugers merit, udløses der ingen tillægstakst.

Ved den enkelte efterskoles opgørelse af det antal årselever, som udløser tillægstaksten, tages udgangspunkt i, at en uges merit á 5 undervisningsdage svarer til 1/40 årselev.

Det skal bemærkes, at tillægstaksten udløses uafhængigt af, om eleven faktisk benytter sin ret til merit for brobygningsforløbet senere i sit uddannelsesforløb.

Den skole, hvor eleven har gennemført et element i et meritgivende brobygningsforløb, udsteder ved afslutning af forløbet et bevis til eleven som dokumentation for de gennemførte dele af den erhvervsrettede ungdomsuddannelse. Beviset garanterer efterskoleeleven mulighed for merit for de gennemførte dele, uanset hvor i landet eleven eventuelt vælger at fortsætte den pågældende uddannelse. Samtidig udstedes kopi af beviset til efterskole som dokumentation for, at eleven har fulgt et meritgivende brobygningsforløb, som kan give merit af en bestemt varighed. Kopien er således skolens dokumentation for, i hvilket omfang en elev kan udløse tillægstaksten for meritgivende brobygningsforløb.

 

De erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser

De erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser
Erhvervsuddannelsernes grundforløb gennemføres i 7 forskellige indgange:

  1. Teknologi og kommunikation
  2. Bygge og anlæg
  3. Håndværk og teknik
  4. Fra jord til bord - hotel, køkken, levnedsmiddel og jordbrug
  5. Mekanik, transport og logistik
  6. Service
  7. Det merkantile område - handel, kontor og finans

De tekniske indgange 1-6 gennemføres typisk på en teknisk skole, indgang 7 på en handelsskole. Enkelte erhvervsskoler er kombinationsskoler med både teknisk(e) indgang(e) og merkantil indgang.

Grundforløbene består af en obligatorisk del og en frivillig del. Kun den obligatoriske del kan være meritgivende. Enkelte uddannelsesrettede områdefag i nogle grundforløb har adgangsbegrænsning og kan ikke indgå i brobygning. Et brobygningsmodul skal holdes inden for én indgang. Grundforløb er den indledende del af skoleundervisningen i erhvervsuddannelserne. En samlet oversigt over erhvervsuddannelserne og deres specialer fordelt på indgange med div. praktiske informationer findes på internetadressen http://us.uvm.dk/erhverv/generelt/oversigt_over_indgange0203.pdf

Beskrivelse af fagene i de enkelte indgange findes i bekendtgørelse om grundforløb i erhvervsuddannelserne.

Beskrivelse af grundfagene findes i bekendtgørelse om grundfag i erhvervsuddannelserne.

Alle handelsskoler og kombinationsskoler (handels- og tekniske skoler) udbyder den merkantile indgang. En oversigt over, hvilke tekniske skoler og handels- og tekniske skoler der udbyder de enkelte tekniske indgange, findes på internetadressen http://us.uvm.dk/erhverv/udbud/skolernes_udbud.html?menuid=200510

Grundforløbene tilrettelægges i princippet individuelt med udgangspunkt i den enkelte elevs formåen og behov og med merit for tidligere gennemførte fag med tilbud om undervisning på højere niveau, anden undervisning eller fritagelse. Tekniske grundforløb vil oftest have løbende optag og færdiggørelse og dermed gode muligheder for at optage enkeltelever i meritgivende brobygning og for meritgivning ved efterfølgende valg af en uddannelse knyttet til det pågældende grundforløb. En del tekniske skoler opererer med 5-ugers moduler, og et meritgivende brobygningselement på 6 uger kræver formentlig noget planlægning, men strider ikke mod regler eller tilskudsforudsætninger.

 

Social- og sundhedsuddannelserne

De grundlæggende social- og sundhedsuddannelser indledes med et grundforløb.

Grundforløbet tilrettelægges for unge, der kommer direkte fra 9. klasse i grundskolen, og for andre unge, der efter skolens vurdering har behov for at forberede sig fagligt, socialt og personligt til de videre uddannelsesforløb.

Grundforløbet er et skolebaseret læringsforløb, der består af en introduktionsperiode (2 uger), samt områdefag (12 uger) og grundfag (6 uger). Grundforløbet består således normalt af 20 ugers skoleundervisning, men kan forlænges med indtil 20 uger for den enkelte elev bl.a. for at give eleven mulighed for at tilegne sig de faglige og personlige kompetencer, som er nødvendige for at kunne fortsætte i en af de efterfølgende uddannelser (dvs. uddannelsen til social- og sundhedshjælper eller den pædagogiske grunduddannelse, pgu).

Både områdefag og grundfag kan indgå i meritgivende brobygningsforløb, der kan sammensættes af forskellig varighed, jf. eksemplerne i denne publikation.

En nærmere beskrivelse af grund- og områdefagene findes i bilag 5 af december 2001 til bekendtgørelsen om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Bekendtgørelsen kan ses på internetadressen: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20010107305-REGL

 

Landbrugets grunduddannelse, Faglært landmand

Det indledende skoleophold, Modul 1a på 8 uger i landbrugets grunduddannelse, Faglært landmand kan i sin helhed indgå som et brobygningselement.

Skolemodul 1a er en bred introduktion til landbruget, hvor eleven prøver de mest almindelige arbejdsopgaver i kvæg- og svinestalden og i marken. Fagene er husdyr, planter, teknik, biologi og natur, økonomi og almene fag som omfatter førstehjælp, arbejdsmiljø og kommunikation. Under-visningen på skolemodul 1a er praktisk orienteret og foregår i stort omfang ved praktiske øvelser. På dette skoleophold får eleven traktorkøre-kort.

Den nye regel i bekendtgørelsen som muliggør variation i længden på modul 1A til mellem 4 og 16 uger gælder ikke for brobygningsforløb for efterskoleelever, da regelen kun omfatter unge, der er optaget ordinært i uddannelsen.

Bekendtgørelsen om faglært landmand

 

Geografisk oversigt og adresser på skolerne

Den geografiske placering af landets efterskoler i forhold til de uddannelser, hvortil der i henhold til den nye tillægstakst kan brobygges, er vist på nedenstående kort.

Som det fremgår af kortene, er der i langt de fleste dele af landet mulighed for at benytte sig af brobygningsforløb, idet der indenfor rimelig afstand findes en eller flere uddannelser, hvortil der i henhold til den nye tillægstakst kan brobygges.

Landbrugsskolernes adresser mv. findes på internetadressen:
http://www.service.uvm.dk/InstReg/instreg2.nsf/WEBEFTERTYPE?OpenView&Start=30

Adresser m.v. på tekniske skoler, handelsskoler og kombinationsskoler findes på internetadressen http://www.service.uvm.dk/InstReg/instreg2.nsf/WEBEFTERTYPE?OpenView

Social- og sundhedsskolernes adresser mv. findes på internetadressen:
http://www.service.uvm.dk/InstReg/instreg2.nsf/WEBEFTERTYPE?OpenView&Start=30

Adresser m.v. på landets efterskoler kan findes på internetadressen http://www.service.uvm.dk/InstReg/instreg2.nsf/WEBEFTERTYPE?OpenView

 

Eksempler på meritgivende brobygningsforløb

Eksempler på meritgivende brobygningsforløb
I foråret 2003 har Undervisningsministeriet afholdt møder med skoleforeningerne for efterskolerne samt de skoleformer, hvortil der i henhold til den nye tillægstakst kan brobygges.

På baggrund af møderne er der rundt omkring i landet blevet afholdt møder mellem efterskoler og de mulige brobygningsudbydere i efterskolernes lokale opland. Møderne har haft til formål at afdække interessen for brug af brobygning i efterskoleophold samt mulighederne for etablering af forskellige meritgivende brobygningsforløb.

Nedenstående oversigt over mulige meritgivende brobygningsforløb er udarbejdet på baggrund af tilbagemeldinger og initiativer, der er igangsat gennem de afholdte møder. Oversigten er tænkt som inspirationskatalog for skolerne, således at der gives et grundlag for de enkelte skoler til i samarbejde med de lokale landbrugs-, erhvervs-, og social- og sundhedsuddannelser at tilrettelægge meritgivende brobygningsforløb, der tilpasses de pågældende elevers behov.

Meritgivende brobygningsforløb på landbrugsuddannelsen
Modul 1a på 8 uger i landbrugets grunduddannelse, Faglært landmand skal i sin helhed indgå som et meritgivende brobygningselement.

Forløbet kan afholdes som 8 sammenhængende uger i foråret eller efteråret, men kan også opdeles i f.eks. 2 perioder af 4 uger. Opdeling af forløbet kan sikre, at efterskoleeleverne i højere grad bevarer kontakten til efterskolens lærere og øvrige elever.

Meritgivende brobygningsforløb på social- og sundhedsuddannelserne
Social- og sundhedsskolerne kan tilbyde forskellige modeller for meritgivende brobygningsforløb bestående af områdefag fra skolernes grundforløb som f.eks. sundhedsfag, social- og samfundsfag, pædagogik med psykologi og aktivitetsfag. Endvidere kan der indgå grundfag fra skolernes grundforløb så som engelsk, dansk og naturfag i det meritgivende brobygningsforløb.

Brobygningsforløbet kan opbygges som f.eks. en dag om ugen i 30 dage, 6 enkelte uger fordelt over skoleåret eller 6 uger samlet i en blok.

Meritgivende brobygningsforløb på handelsskoler
Handelsskolerne kan tilbyde meritgivende brobygningsforløb på 6 uger i ét samlet forløb. Nogle handelsskoler vil endvidere have mulighed for at dele forløbet op.

Brobygningsforløbet kan f.eks. indeholde følgende meritgivende elementer:

  • Kreativ reklame, valgfag, varighed 2 uger
  • Salg og service på F-niveau, grundfag, varighed 1 uge
  • Temaprojekt, varighed 1 uge
  • Psykologi og service, valgfrit områdefag, varighed 2 uger

En anden mulig sammensætning kan være:

  • Privatøkonomi, valgfag, varighed 1 uge
  • PC-kørekort, valgfag, 1 modul, varighed 1 uge
  • Salg og service på F-niveau, grundfag, varighed 1 uge
  • Engelsk på F-niveau, grundfag, varighed 1 uge
  • F.eks. Psykologi og service, valgfrit områdefag, varighed 2 uger

Det understreges, at ovenstående er eksempler på sammensætning af meritgivende brobygningsforløb, og at den enkelte handelsskole i forbindelse med planlægningen af specifikke forløb skal garantere overfor de deltagende efterskoler, at der er tale om obligatorisk indhold fra grundforløbet, som ikke er pålagt adgangsbegrænsning, og som i det ordinære forløb varer mindst 6 uger.

Meritgivende brobygningsforløb på tekniske skoler
De tekniske skoler kan tilbyde en række forskellige modeller for meritgivende brobygningselementer indenfor hvert enkelt af de 6 forskellige tekniske indgange på skolerne, som er nævnt i afsnittet "erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser".

Af forslag til forskellige modeller kan tænkes:

  • Brobygningselementer på 6 uger i én samlet periode.
  • Brobygningselementer opdelt på 3 perioder á 14 dages varighed. Opdelingen sikrer, at eleverne i højere grad end ved en samlet 6 ugers periode bevarer kontakten til efterskolens lærere og de øvrige elever.
  • Brobygningselementer opdelt med 1-2 dage pr. uge fordelt over et længere forløb. Denne model er især velegnet til f.eks. ordblinde elever, der har behov for opbakning og støtte fra efterskolen undervejs i brobygningsforløbet.

Nedenfor gives eksempler på, hvordan et meritgivende brobygningsforløb kan sammensættes. Det understreges, at nedenstående er eksempler, og at den enkelte tekniske skole i forbindelse med planlægningen af specifikke forløb skal garantere overfor deltagende efterskoler, at der er tale om obligatorisk indhold fra en og samme indgang, som ikke er pålagt adgangsbegrænsning, og som i det ordinære grundforløb varer mindst 6 uger.

Brobygningselementerne bør for at give bred introduktion og merit bestå af fag, som er fælles for flest muligt af indgangens uddannelser. Når kun dele af et fag indgår, skal det af undervisningsplanen for elementet og af elevernes bevis fremgå, hvilke mål - målpinde fra elevplan - elevens undervisning omfatter. Et brobygningselement kan evt. i meget begrænset omfang efter elevens individuelle plan og valg omfatte frivillige dele af grundforløbet efter grundforløbsbekendtgørelsen, men denne del skal så ikke medtages på beviset og er ikke meritgivende, og efterskolen kan ikke opnå tillægstaxameter og skal således være orienteret herom. Det er kun, såfremt den samlede merit af brobygningselementet, er mindst 6 uger, at efterskolen kan opnå tillægstakst for elever, der deltager heri.

I indgangen Håndværk og teknik kan et element på 6 uger f.eks. sammensættes af:
Arbejdsmiljø, 1 uge
Informationsteknologi, 1 af de 2 obligatoriske uger
Materialeforståelse, 1 uge
Stil, form og Farve, 1 uge
Førstehjælp og brand, ½ uge
Arbejdsorganisering, produktionsplanlægning og fremstilling, 1½ uge.

I indgangen Mekanik, transport og logistik kan et 6 ugers brobygningselement f.eks. bestå af:
Arbejdsmiljø, 1 uge
Naturfag, 1 af de 2 obligatoriske uger
Produktudvikling, produktion og service, 1 af de 2 obligatoriske uger
Introduktion til færdselslære, 0,5 uge af den obligatriske 1 uge
Kundebetjening, logistik og lager, 1 af de 2,75 obligatoriske uger
Køretøjets opbygning og vedligehold samt motorlære, 1,5 af de 2,75 obligatoriske uger.

 

Planlægning og regionalt samarbejde

Ved planlægningen af brug af meritgivende brobygningsforløb vil det være hensigtsmæssigt for den enkelte efterskole at tage kontakt til de øvrige efterskoler i området og koordinere i forhold til de eksisterende landbrugs-, erhvervs-, og social- og sundhedsskoler.

Oprettelsen af meritgivende brobygningsforløb kræver en tilstrækkelig tilmelding til forløbene, hvilket bedst sikres, hvis flere efterskoler deltager og støtter initiativerne i området. Samtidig vil en koordinering mellem skolerne kunne medvirke til, at brobygningsforløbene tidsmæssigt kan placeres samtidig for områdets efterskoler, hvorved et større udbud af brobygningsforløb kan opnås. Jo flere forskellige brobygningsforløb, der udbydes på samme tid, jo bedre vil de enkelte elevers interesser kunne imødekommes.

Der opfordres derfor til, at efterskolerne indgår i et regionalt samarbejde med landbrugs-, erhvervs-, og social- og sundhedsuddannelserne omkring etablering af meritgivende brobygningsforløb for efterskoleelever.

Det kan endvidere foreslås, at tilrettelæggelsen af brobygningsforløbene for den enkelte efterskole på længere sigt kommer til at indgå i efterskolens planlægning af det kommende skoleår, således at eleverne ved tilmelding til efterskolen aktivt vælger brobygning som en del af deres efterskoleophold.

Landbrugs-, erhvervs-, og social- og sundhedsskolerne kan med fordel indbyde områdets efterskoler til en drøftelse af mulighederne for etablering af meritgivende brobygningsforløb i netop deres område, ligesom områdets 10. klasser med fordel kan tilbydes deltagelse i de etablerede brobygningsforløb. Hermed vil et større antal tilmeldinger kunne opnås, ligesom eleverne i 10. klasserne kan have interesse i at deltage i de merit-givende brobygningsforløb.

Eventuelle spørgsmål/kontaktpersoner

Eventuelle spørgsmål til ministeriet kan rettes til:

Merete Friberg vedr. erhvervsuddannelser og brobygningselementer i/til erhvervsuddannelser
Tlf. 33925750
E-mail: merete.friberg@uvm.dk

Rolf Magelund vedr. landbrugsskoler
Tlf. 33925724
E-mail: rolf.magelund@uvm.dk

Birgit H. Bloch vedr. social- og sundhedsskoler
Tlf. 33925422
E-mail: birgit.h.bloch@uvm.dk

Jørn Højer-Pedersen vedr. brobygning og efterskoler
Tlf. 33925375
E-mail: jørn.højer-pedersen@uvm.dk

Ane Plouman Jensen vedr. tillægstaksten til efterskoleelever
Tlf. 33925125
E-mail: ane.plouman.jensen@uvm.dk

 

Denne side indgår i publikationen "Meritgivende brobygningsforløb for efterskoleelever på landbrugs-, erhvervs- og social- og sundhedsuddannelserne" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2003

 

 Næste kapitel
Til sidens top