Forsiden
[ Undervisningsministeriets logo ]

AMU under forandring 

- om reformen fra 2004

 

Indhold 

Forord

Læsevejledning

Indledning

I Fælles kompetencebeskrivelser
1. Formål og uddannelser
2. Indhold
3. Udvikling, godkendelse og offentliggørelse
4. Udbud og markedsføring
5. Kvalitetssikring

II Arbejdsmarkedsuddannelser
1. Udvikling og godkendelse
2. Beskrivelse
3. Tilrettelæggelse
4. Adgang og optagelse
5. Beviser og prøver
6. Lærerkvalifikationer

III Enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser
1. Enkeltfag der kan optages i fælles kompetencebeskrivelser
2. Beskrivelse
3. Vilkår

IV Særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere

V Individuel kompetenceafklaring

VI Finansiering og tilskud
1. ”REVE-rammen”
2. Tilskud til uddannelsesinstitutioner
3. Deltagerbetaling
4. Betingelser for tilskud til uddannelsesinstitutioner
5. Særlige tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag
6. Tilskud til befordring
7. Tilskud til kost og logi

VII VEU-godtgørelse
1. Målgruppen
2. Godtgørelsens størrelse og udbetaling
3. Godtgørelsens varighed og ydelsesperioden
4. Særlige regler for ledige med ret til selvvalgt uddannelse

VIII Råd og udvalg
1. REVE
2. Efteruddannelsesudvalg
3. Lokale uddannelsesudvalg

Bilag 1: Uddannelser på REVE-området
Bilag 2: Overgangsbestemmelser vedrørende udbud

 

 

Forord

Forandring er ikke længere noget, vi vælger - det er blevet et vilkår. Det skyldes først og fremmest, at vi lever i en mere og mere sammenhængende verden, og at den teknologiske udvikling hele tiden ændrer vores måder at informere, kommunikere og producere på. 

Forandringerne finder sted overalt i samfundet - også på arbejdsmarkedet, hvor virksomhederne og den enkelte løbende må udvikle sig for at leve op til nye udfordringer og udnytte nye muligheder. Også AMU må udvikles, så uddannelsesindsatsen fleksibelt kan målrettes brugernes ofte meget forskellige behov for kompetenceudvikling. 

I juni 2003 vedtog folketinget en række love, som er relevante for AMU, og som træder i kraft 1. januar 2004. Der kom en helt ny lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., og der blev ændret i lovene om åben uddannelse og VEU-godtgørelse. Denne pjece fortsætter traditionen fra de tidligere store AMUreformer og samler hovedindholdet i lovgivningen under en række temaer. 

De helt præcise regler skal findes i love, bekendtgørelser og vejledninger, men vi håber, at pjecen giver især udbyderne et konstruktivt værktøj til hurtigt at sætte sig ind i de nye vilkår, så AMU fortsat spiller en helt central rolle i den erhvervsrettede uddannelsesindsats for voksne - til gavn for virksomhederne, deltagerne og arbejdsmarkedet.

 

Med venlig hilsen 

Villy Hovard Pedersen 
Uddannelsesdirektør for AMU-området

 

Læsevejledning

Pjecen tager udgangspunkt i følgende love og bekendtgørelser 

  • Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov nr. 446 af 10. juni 2003 
  • Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 311 af 13. maj 2002 med senere ændringer 
  • Lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksenog efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 26. juni 2002 med senere ændringer 
  • Lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love, lov nr. 447 af 10. juni 2003
  • Bekendtgørelse om fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser, bekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 
  • Bekendtgørelse om tilskud til befordring, kost og logi ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse. 

I afsnit I gennemgås regler for de fælles kompetencebeskrivelser, som er hele omdrejningspunktet for det nye AMU-koncept, og som indeholder arbejdsmarkedsuddannelser, men også kan indeholde enkeltfag fra grundlæggende erhvervsrettede uddannelser. 

I afsnit II og III gennemgås regler for henholdsvis arbejdsmarkedsuddannelser og for enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. Afsnit IV beskriver regler for de Særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere, som nu er den eneste type sammenhængende forløb, og kapitel V beskriver regler for Individuel kompetenceafklaring (IKA), som nu retter sig mod både arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. 

Afsnit VI om Finansiering handler både om finansieringen af den samlede erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesindsats og om de særlige tilskud, der vedrører arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. I afsnit VII gennemgås godtgørelsesreglerne, og endelig beskrives råds og udvalgs opgaver og sammensætning i afsnit VIII.

Bilag 1 indeholder en oversigt over de erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesaktiviteter på REVE-området, og bilag 2 gennemgår de særlige overgangsbestemmelser, der er i forhold til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. I pjecen er der brugt nedenstående forkortelser: 

  • AF - Arbejdsformidlingen 
  • AMU - Arbejdsmarkedsuddannelse 
  • ARF - Amtsrådsforeningen 
  • AUF - Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering 
  • AVU - Almen voksenuddannelse
  • DA - Dansk Arbejdsgiverforening
  • FTF - Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd 
  • GVU - Grunduddannelse for voksne 
  • IKA - Individuel kompetenceafklaring 
  • KL - Kommunernes Landsforening 
  • LO - Landsorganisationen i Danmark 
  • REU - Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser 
  • REVE - Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse 
  • SALA - Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger 
  • SVU - Statens voksenuddannelsesstøtte 
  • TAMU - Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser 
  • VEU - Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse

 

 

Indledning

 

AMU i Undervisningsministeriet 

AMU-reformen er tredje fase i de initiativer på lovgivningsområdet, som regeringen har taget, siden AMU i november 2001 blev flyttet fra Beskæftigelsesministeriet til Undervisningsministeriet.

 Første fase var en ændring af finansieringen af den samlede erhvervsrettede uddannelsesindsats for ufaglærte og faglærte gennem en ændring af loven om bestyrelse for Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering. Muligheden for at opkræve kollektivt arbejdsgiverbidrag blev fjernet, og de 4 ”håndtag”, som nu skal sikre, at den økonomiske ramme overholdes, er mulighederne for deltagerbetaling, aktivitetsloft, tilskudsloft og reduceret godtgørelse til deltagerne. 

Anden fase var vedtagelsen af en ny lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, som samler lovgivningen om AMU-centre og erhvervsskoler (tekniske skoler, handelsskoler, landbrugsskoler og kombinationsskoler), og dermed skaber en enstrenget institutionsstruktur for den erhvervsrettede grund-, voksen- og efteruddannelse. Strukturomlægningen prioriterer først og fremmest, at tekniske skoler og AMU-centre eller AMU-centerafdelinger i samme by indgår i institutionsfællesskab. Processen har indtil videre resulteret i, at der pr. 1. januar 2004 er 6 selvstændige AMU-centre tilbage ud af 15. 

På lovgivningsområdet har AMU-reformen ført til en helt ny lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og til, at finansieringen af arbejdsmarkedsuddannelser er flyttet til loven om åben uddannelse.

 

Den nødvendige dialog mellem bruger og uddannelsesinstitution 

Formålet med den nye lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. er, at den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse skal 

  • bidrage til at vedligeholde, udbygge og forbedre deltagernes kvalifikationer i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov og bidrage til deltagernes videre kompetenceudvikling 
  • medvirke til at afhjælpe omstillings- og tilpasningsproblemer på arbejdsmarkedet i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov på kortere og længere sigt 
  • give voksne muligheder for at forbedre såvel erhvervskompetencen som den personlige kompetence gennem mulighederne for at opnå grundlæggende formel kompetence inden for erhvervsrettet grunduddannelse 

De store ændringer, der sker - og løbende vil ske - på det danske arbejdsmarked, betyder, at virksomheder og medarbejdere har meget forskellige behov for kompetencer - både på tværs af brancher og inden for samme branche - fordi virksomhederne organiserer arbejdet meget forskelligt. Samtidig har virksomheder og medarbejdere behov for løbende at forny og forbedre kompetencerne. 

I det lys bliver dialogen mellem uddannelsesinstitutioner og brugere helt afgørende for, om det lykkes at målrette uddannelsesindsatsen i forhold til brugernes og arbejdsmarkedets behov. Institutionerne bliver dermed det helt centrale omdrejningspunkt for kompetenceudvikling.

 

Fælles kompetencebeskrivelser målrettet jobområder 

Uddannelsesinstitutionernes mulighed for et kvalificeret samspil med brugerne om uddannelsesindsatsen har været udgangspunkt for en fuldstændig nytænkning af AMU-konceptet, som flytter fokus fra enkeltuddannelser til fælles kompetencebeskrivelser, som kan omfatte arbejdsmarkedsuddannelser, men også kan omfatte udvalgte enkeltfag udbudt som åben uddannelse. 

Formålet med de fælles kompetencebeskrivelse er, at virksomheder og medarbejdere får et samlet overblik over relevante uddannelsesmuligheder - på kort og længere sigt - inden for let genkendelige job-områder. Kompetencebeskrivelserne danner samtidig rammen om udvikling af arbejdsmarkedsuddannelser, så de hurtigt kan fornys, og hele tiden er aktuelle, og om udbuddet af uddannelserne inden for kompetencebeskrivelsen, så brugerne kun skal henvende sig ét sted. 

De enkeltfag, der indgår i en fælles kompetencebeskrivelse, er udpeget som værende særligt arbejdsmarkedspolitisk prioriterede og får samme rammer bl.a. for økonomiske vilkår som arbejdsmarkedsuddannelser. Med opdelingen i enkeltfag, der ligger inden for fælles kompetencebeskrivelser, og enkeltfag der ligger uden for, er der skabt mulighed for at fastlægge mere gunstig deltagerbetaling, deltagergodtgørelse m.v. for de enkeltfag, der er særligt arbejdsmarkedsmarkedspolitisk relevante.

Samlet set giver det nye AMU-koncept det erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsessystem en klar arbejdsmarkedspolitisk profil og gør op med den uklare arbejdsdeling, der de seneste år har være mellem arbejdsmarkedsuddannelserne og enkeltfag fra navnlig erhvervsuddannelserne udbudt som åben uddannelse. 

 

Lovovervågning om senest tre år 

Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. vil blive omfattet af lovovervågningen. Som led i denne overvågning vil Undervisningsministeriet, senest tre år efter at loven er trådt i kraft, gennemføre en undersøgelse, der skal vurdere, om loven har haft den tilsigtede virkning. 

Undersøgelsen skal bl.a. vurdere målgruppens forbrug af uddannelse, om uddannelsesbehovene er tilgodeset inden for lovens rammer og om personer med uddannelse over erhvervsuddannelsesniveau tilgodeses med efteruddannelse i voksen- og videreuddannelsessystemet. Resultatet af undersøgelsen vil blive sendt til Folketingets Uddannelsesudvalg senest i 2007.

 

 

I Fælles kompetencebeskrivelser


1. Formål og uddannelser

En fælles kompetencebeskrivelse har til formål at beskrive målene og rammerne for grundlæggende kompetenceudvikling for voksne ufaglærte og faglærte i forhold til behovene inden for et jobområde på arbejdsmarkedet.

Kompetenceudviklingen kan gennemføres som arbejdsmarkedsuddannelser og udvalgte enkeltfag - fra erhvervsuddannelser, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og uddannelsen til faglært landmand - udbudt som åben uddannelse.

 

2. Indhold

En fælles kompetencebeskrivelse indeholder tre dele: En beskrivelse af et eller flere jobområder på arbejdsmarkedet, en beskrivelse af kompetencer, der er relevante for jobområdet, og en oversigt over de arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der kan føre frem til kompetencerne.

 

Beskrivelsen af jobområdet

I beskrivelsen af et jobområde indgår der 4 delbeskrivelser:

  • En beskrivelse af de produkter og ydelser, som er resultatet af arbejdet inden for området
  • En beskrivelse af den produktion og arbejdsproces, som arbejdet består af
  • En beskrivelse af de typiske arbejdspladser
  • En beskrivelse af de typiske kompetencer, som grupper af medarbejdere inden for jobområdet har

Beskrivelsen af de arbejdsmarkedsrelevante kompetencer

Hver kompetence beskrives i forhold til følgende 4 punkter:

  • Kort beskrivelse af kompetencen og dens anvendelse i jobområdet
  • Teknologi og arbejdsorganisering
  • Særlige kvalifikationskrav, som er en forudsætning for udførelsen af jobbet
  • Kompetencens udbredelse på arbejdspladser i jobområdet

 

Oversigten over arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag

Når en fælles kompetencebeskrivelse godkendes, er den "født" med nogle arbejdsmarkedsuddannelser og eventuelt med nogle enkeltfag. Arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, er omfattet af de samme rammer for økonomiske vilkår og vilkår i forhold til tilrettelæggelse, markedsføring, udlicitering og kvalitetssikring. 

Ved overgangen til det nye AMU-koncept og udviklingen af det første hold fælles kompetencebeskrivelser er det sikret, at der ikke længere er arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, som er identiske. Arbejdsmarkedsuddannelser, der var identiske med visse typer enkeltfag - områdefag, bundne specialefag, grundfag eller almene fag - er erstattet af enkeltfagene. Arbejdsmarkedsuddannelser, der er godkendt som valgfri specialefag i en erhvervsuddannelse, kan ikke længere udbydes som enkeltfag.

Når der er behov for det, suppleres oversigten med nye eller reviderede arbejdsmarkedsuddannelser eller enkeltfag, og de uaktuelle uddannelser fjernes fra oversigten.

 

Bilag om uddannelsesstrukturer og merit

I tilknytning til en fælles kompetencebeskrivelse er der mulighed for at synliggøre vejledende uddannelsesstrukturer - til inspiration for institutioners, virksomheders og medarbejderes sammensætning af kompetenceudvikling - som er særligt kvalificerende og fx kan føre frem til merit i forhold til erhvervsuddannelse eller til certificering. Strukturerne kan bestå af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag fra den konkrete kompetencebeskrivelse og fra andre kompetencebeskrivelser. Strukturerne kan også omfatte elementer fra øvrige uddannelsesordninger, fx almene voksenuddannelser, som dog finansieres i henhold til de respektive uddannelsesordninger.

Endvidere er der mulighed for at synliggøre, hvilke arbejdsmarkedsuddannelser m.v. der giver merit til fx erhvervsuddannelser på baggrund af de faglige udvalgs vurdering.

 

3. Udvikling, godkendelse og offentliggørelse

Det er efteruddannelsesudvalgene, der udvikler forslag til fælles kompetencebeskrivelser. Forslagene skal være målrettet voksne, der højst har gennemført en uddannelse på niveau med erhvervsuddannelser. Hvis der er behov for det, skal udvalgene samarbejde med et eller flere andre efteruddannelsesudvalg om afgrænsningen af kompetencebeskrivelsen.

En kompetencebeskrivelse godkendes af undervisningsministeren, efter at Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (REVE) har udtalt sig om forslaget. Ministeren kan - efter at have indhentet en udtalelse fra REVE - tilbagekalde godkendelsen af en kompetencebeskrivelse.

Senest tre år efter godkendelsen skal efteruddannelsesudvalget vurdere, om der er behov for, at kompetencebeskrivelsen revideres eller bortfalder, eller om den skal fortsætte uændret. Efteruddannelsesudvalget skal underrette ministeren om vurderingen. Hvis kompetencebeskrivelsen skal revideres, skal det ske inden for et halvt år, efter at ministeren er underrettet, ellers bortfalder den.

Det er også efteruddannelsesudvalgene, der foreslår, at nye eller reviderede arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optages i kompetencebeskrivelserne, når der er behov for det, og at de uaktuelle fjernes. Det er Undervisningsministeriet, der godkender disse løbende ændringer i kompetencebeskrivelserne, og efterfølgende orienterer REVE om ændringerne. 

Undervisningsministeriet kan selv - efter at REVE har udtalt sig - beslutte, at konkrete arbejdsmarkedsuddannelser eller enkeltfag skal optages i en kompetencebeskrivelse.
Undervisningsministeriet offentliggør de godkendte fælles kompetencebeskrivelser og de løbende ændringer i kompetencebeskrivelser i et centralt informationssystem, som der er adgang til fra UVM's hjemmeside.

 

4. Udbud og markedsføring

Hvem kan blive godkendt

Godkendelserne til udbud kan gives til Institutioner for erhvervsrettet uddannelse (tidligere AMU-centre, tekniske skoler, handelsskoler, landbrugsskoler og kombinationsskoler), Social- og sundhedsskoler og øvrige offentlige og private uddannelsesinstitutioner.

Det er ikke en forudsætning for at blive godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser i en fælles kompetencebeskrivelse, at institutionen selv besidder samtlige faglige og pædagogiske forudsætninger for at udbyde alle arbejdsmarkedsuddannelserne i kompetencebeskrivelsen. Det vil så være en betingelse, at institutionen indgår en samarbejdsaftale med én eller flere andre institutioner, der er godkendt til at udbyde de arbejdsmarkedsuddannelser, institutionen ikke selv er fagligt kvalificeret til.

Udbyderne kan frit udbyde arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag - enkeltvis eller sammensat - som de er godkendt til, så udbuddet svarer til arbejdsmarkedets behov. Undervisningsministeriet kan dog fastlægge et loft over udbuddet af bestemte uddannelser inden for de fælles kompetencebeskrivelser.

 

Hvem giver godkendelse til udbud

Det er undervisningsministeren, der giver godkendelsen til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelserne i kompetencebeskrivelsen, efter at have fået en udtalelse fra REVE. Det er ligeledes undervisningsministeren der - efter en udtalelse fra Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) - giver godkendelsen til at udbyde erhvervsuddannelser og landbrugsuddannelser, hvilket er forudsætningen for at kunne udbyde enkeltfag fra disse som åben uddannelse.

Udbuddet af social- og sundhedsuddannelser - og dermed muligheden for at udbyde enkeltfag - dimensioneres af det enkelte amtsråd med tilhørende kommunalbestyrelser i overensstemmelse
med det samlede behov for færdiguddannede i amtet.

Undervisningsministeren kan pålægge institutioner for erhvervsrettet uddannelse at udbyde bestemte arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i kompetencebeskrivelserne efter at have fået en udtalelse fra REVE.


Overgangsbestemmelser i forbindelse med godkendelse til udbud

Der er overgangsbestemmelser på følgende områder:

  • Udbud af arbejdsmarkedsuddannelser til videregående teknikere, herunder laboranter
  • Udbud af enkeltfag uden godkendelse til udbud af den grundlæggende erhvervsrettede uddannelse
  • Udbud af arbejdsmarkedsuddannelser uden godkendelse til at udbyde samtlige arbejdsmarkedsuddannelser i en kompetencebeskrivelse og udbud af enkeltfag uden godkendelse
    til at udbyde den grundlæggende erhvervsrettede uddannelse

Det nærmere indhold i overgangsbestemmelserne fremgår af bilag 2.

 

Tilbagekaldelse af godkendelse til udbud

Undervisningsministeren kan tilbagekalde en godkendelse til udbud af arbejdsmarkedsuddannelserne i en kompetencebeskrivelse efter at have fået en udtalelse fra REVE.

Det kan enten være fordi, der ikke længere er behov for udbuddet, eller fordi regler om uddannelserne, fx kvalitetskrav, ikke overholdes, eller fordi udbyderen ikke gennemfører de konkrete foranstaltninger, som er blevet påbudt for at opretholde forsvarlige uddannelses- og undervisningsmæssige forhold. Hvis en uddannelsesinstitution mener, at forudsætningerne for en godkendelse ikke længere er til stede, skal undervisningsministeren underrettes.

 

Udlagt undervisning

En institution, som er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelserne i en kompetencebeskrivelse eller til at udbyde en grundlæggende erhvervsrettet uddannelse, kan udlægge undervisning til en eller flere institutioner, som ikke er godkendt, med henblik på at sikre den regionale dækning. Det er den godkendte institution, der har ansvaret for kvaliteten af den udlagte undervisning.


En institution, der udlægger undervisning, skal høre de institutioner, som er godkendt til at udbyde de samme uddannelser, som kan blive påvirket negativt af udlægningen.

Undervisningsministeriet skal ikke godkende udlægning. Udlægningen er baseret på en aftale mellem institutionerne, og udlægningen skal være synlig for omverdenen via UVM's hjemmeside. Det er den ikke-godkendte institution, hvor den udlagte undervisning gennemføres, der indberetter aktiviteten og får udbetalt tilskuddet direkte fra Undervisningsministeriet.

 

Konkurrenceudsættelse

Institutioner, der har godkendelse til udbud, må gerne udlicitere undervisningsopgaver i forbindelse med arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag til private m.v. Opgaver, som fx optagelse og afholdelse af prøver, kan ikke udliciteres.

Ved udlicitering er det fortsat den godkendte institution, som er ansvarlig for og fører tilsyn med, at udbuddet lever op til lovgivningens krav, herunder til den forudsatte kvalitet. 

Uddannelsesinstitutionerne kan blive pålagt, at nærmere bestemte dele af konkrete arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, skal konkurrenceudsættes som betingelse for, at institutionerne kan få tilskud til de konkrete uddannelser og enkeltfag.

Undervisningsministeren kan bestemme, hvilke konkrete arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag der skal omfattes af ordningen, og hvilke bestemte dele det skal dreje sig om. Ministeren kan - efter at have fået en udtalelse fra REVE - fastsætte nærmere regler om ordningen, herunder om udbud og udfordring, og om håndteringen af eventuelle konflikter mellem uddannelsesinstitutioner og private initiativtagere.

 

Markedsføring

Uddannelsesinstitutionerne skal - ved udbud af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag og ved fastsættelsen af vilkår for deltagelse og betaling - overholde principperne for god markedsføringsskik og må ikke fastsætte urimelige aftalevilkår for deltagerne.

Markedsføring af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag skal ske i forhold til den målgruppe, som uddannelsesaktiviteten er udviklet til, og i forhold til uddannelsernes mål.

Markedsføringen må ikke gennem valg af ord, billeder eller medium sigte mod anvendelse i en ikke-arbejdsmarkedsmæssig sammenhæng eller i øvrigt være egnet til at vildlede om uddannelsesaktivitetens mål og indhold.

 

5. Kvalitetssikring

Uddannelsesstederne skal systematisk kvalitetssikre og -udvikle uddannelsesindsatsen inden for de fælles kompetencebeskrivelser for løbende at sikre, at deltagerne kan nå de fastsatte mål. Evalueringerne foretages med arbejdsmarkedsuddannelsernes fælles redskaber over internettet og tilrettelægges sådan, at alle deltagere og et repræsentativt udsnit af virksomheder, hvis medarbejdere har deltaget i uddannelse, evaluerer uddannelsesindsatsen. Uddannelsesstederne skal løbende følge op på evalueringsresultaterne.

Uddannelsesstederne skal med de fælles redskaber endvidere tage stikprøver af effekten og løbende følge op på effektmålingerne inden for uddannelser, hvor der er udviklet spørgsmål til effektmåling.

Efteruddannelsesudvalgene skal bl.a. via de fælles redskaber sikre, at de arbejdsmarkedsuddannelser, de udvikler, er relevante for virksomhederne og deltagerne, og at uddannelserne er i overensstemmelse med arbejdsmarkedets behov.

Undervisningsministeriet udvikler og vedligeholder de fælles kvalitetssikringsredskaber, og uddannelsesstederne og efteruddannelsesudvalgene medvirker til at vedligeholde, udvikle og forny redskaberne. Undervisningsministeriet kan tage stikprøver af uddannelsesstedernes og efteruddannelsesudvalgenes kvalitetssikring.

 

 

II Arbejdsmarkedsuddannelser

 

Arbejdsmarkedsuddannelser er korterevarende uddannelser, som har til formål at imødekomme ufaglærtes og faglærtes nye eller udækkede behov for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Arbejdsmarkedsuddannelserne giver landsdækkende kompetence, kan indgå i uddannelsesstrukturer og kan give merit til de grundlæggende erhvervsrettede uddannelser.

 

1. Uddannelsernes udvikling og godkendelse

Uddannelserne bliver udviklet inden for rammerne af de fælles kompetencebeskrivelser. Uddannelserne skal udvikles, så de tager hensyn til målgruppen, kvaliteten og pædagogikken, herunder skal der tages hensyn til læse- og regnesvage deltagere.

Der kan ikke udvikles arbejdsmarkedsuddannelser, som har samme mål som enkeltfag eller anden offentlig uddannelse. På områder, hvor private initiativtagere allerede udbyder uddannelsesaktiviteter, kan der kun udvikles uddannelser, hvis der er væsentlige arbejdsmarkedspolitiske og uddannelsesmæssige hensyn, der taler for en statslig indsats på området.

Det er efteruddannelsesudvalgene, der udvikler uddannelserne inden for rammerne af kompetencebeskrivelserne og orienterer undervisningsministeren om de nyudviklede uddannelser. Hvis ministeren ikke har bemærkninger til et forslag til uddannelse inden for 6 uger, bliver den godkendt og optages i en eller flere kompetencebeskrivelser. Ministeren kan selv udvikle en uddannelse og optage den i de relevante kompetencebeskrivelser. Ministeren kan tilbagekalde godkendelsen af en uddannelse.

Arbejdsmarkedsuddannelser med generelle tværgående mål, dvs. uddannelser, som vil kunne anvendes af mange efteruddannelsesudvalg og i mange forskellige kompetencebeskrivelser, indgår i et fælleskatalog. Disse uddannelser kan udvikles af Undervisningsministeriet eller efteruddannelsesudvalg. Udvalgene skal orientere Undervisningsministeriet om en ønsket udvikling af uddannelser til fælleskataloget og skal koordinere udviklingen med øvrige efteruddannelsesudvalg.

Uddannelser, der ikke længere indgår i mindst én kompetencebeskrivelse, bortfalder.

 

2. Beskrivelse af uddannelserne

Beskrivelsen af en arbejdsmarkedsuddannelse omfatter følgende punkter:

  • Unik kode
  • Titel
  • Vejledende varighed
  • Handlingsorienteret målformulering
  • Eventuelle krav til bedømmelse som forudsætning for at deltageren opnår bevis
  • Spørgsmål til de systemfælles kvalitetssikringsredskaber
  • Eventuelt yderligere bestemmelser for certifikatuddannelser

 

3. Uddannelsernes tilrettelæggelse

Arbejdsmarkedsuddannelse omfatter normalt både praktisk og teoretisk undervisning. Uddannelsesstederne kan afholde uddannelserne på heltid, deltid, opsplittet, som fjernundervisning
og på virksomheder. Ved virksomhedsforlagt undervisning skal uddannelsesstedet sikre, at der stilles nødvendige teori- og værkstedslokaler og nødvendigt udstyr og materiale til rådighed. Uddannelsesstederne kan afholde flere arbejdsmarkedsuddannelser samtidig i samme lokale, det kaldes åbent værksted.

Undervisningen kan finde sted alle ugens dage og på alle tidspunkter af døgnet.

Uddannelsesstedet kan afkorte varigheden af en arbejdsmarkedsuddannelse i forhold til den vejledende maksimale varighed. Det skal ske ud fra en vurdering af den enkeltes forudsætninger og under hensyn til, at deltageren når uddannelsens mål.

 

4. Adgang og optagelse

Personer, der har fast bopæl eller beskæftigelse i Danmark, Grønland og Færøerne, har adgang til arbejdsmarkedsuddannelse. Det betyder, at der ikke længere er begrænsninger som følge af ansøgerens alder eller uddannelsesbaggrund. 

Til uddannelser, hvor der udstedes certifikat, skal ansøgeren opfylde eventuelle adgangskrav, der er fastsat som led i myndighedskrav til uddannelserne.

Ansøgere med dansk som andetsprog skal kunne dansk på et niveau, som gør det muligt at følge undervisningen på dansk. Ansøgere kan blive pålagt en sprogtest forud for optagelsen. (Se endvidere s. 25 om særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere).

Det er ikke en betingelse for at blive optaget, at ansøgeren tilhører en organisation eller er medlem af en a-kasse.

Uddannelsesstederne skal optage de ansøgere, der har adgang til arbejdsmarkedsuddannelser, inden for de aktivitets og tilskudsrammer, der er udmeldt fra ministeriet. Hvis der ikke er plads til en ansøger, skal uddannelsesstedet oplyse ansøgeren om, hvor og hvornår uddannelsen i øvrigt udbydes. Uddannelsesstedet kan optage en ansøger på uddannelsesstedets venteliste, og det betragtes ikke som afslag på at få adgang til uddannelsen.

Hvis en ansøger har deltaget i flere arbejdsmarkedsuddannelser eller enkeltfag i en kompetencebeskrivelse, end det er nødvendigt af erhvervsmæssige årsager, kan uddannelsesstedet afslå at optage ansøgeren.

 

5. Beviser og prøver

Uddannelsesstedet udsteder et uddannelsesbevis til deltagere, der har nået det fastsatte mål med uddannelsen. Til deltagere, der gennemfører uddannelser med mål, der er fastlagt på baggrund af myndighedskrav, udsteder den certificerende myndighed certifikat til deltagerne.

Hvis der udbydes uddannelser, der afsluttes med prøver, er det muligt at aflægge prøve uden at have deltaget i undervisningen, med mindre undervisningsministeren har bestemt noget andet.'

 

6. Lærerkvalifikationer

Det er udbyderne af arbejdsmarkedsuddannelse, der har ansvaret for lærernes kvalifikationer, og for at lærerne gennemfører den nødvendige kvalificering.

Lærernes faglige kvalifikationer skal som minimum normalt svare til niveauet for erhvervsuddannelsen inden for deres faglige område og være suppleret med mindst 3 års relevant og tidssvarende erhvervserfaring. Endvidere skal lærerne senest 2 år efter ansættelsen have opnået pædagogiske kvalifikationer målrettet undervisning af voksne, der mindst svarer til pædagogikum for lærere ved erhvervsskolerne.

Efteruddannelsesudvalgene forestår udvikling af efteruddannelsesmuligheder for lærerne i relation til kompetencebeskrivelsernes jobområder, mens Undervisningsministeriet forestår udvikling af efteruddannelsesmuligheder for lærerne inden for det pædagogiske område og på tværgående områder.

 

 

III Enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser

 

Et enkeltfag er en fagligt afgrænset del af en uddannelse, hvortil der er knyttet en prøve, eksamen eller selvstændig bedømmelse i øvrigt. Der skal ved tilrettelæggelsen tages hensyn til voksnes forudsætninger.

 

1. Enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser

De enkeltfag, der kan optages i fælles kompetencebeskrivelser, er enkeltfag fra erhvervsuddannelser, grundlæggende social- og sundhedsuddannelser og uddannelsen til faglært landmand, udbudt som åben uddannelse.
Nogle typer enkeltfag kan normalt ikke optages i en fælles kompetencebeskrivelse. Det er enkeltfag fra erhvervsuddannelsernes og de grundlæggende social- og sundhedsuddannelsers grundfag og almene fag fra landbrugsuddannelsen. Undervisningsministeren kan dog godkende en begrundet ansøgning om at optage disse fag.

 

2. Beskrivelse

Beskrivelsen af et enkeltfag, som er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, omfatter følgende punkter:

  • Unik kode
  • Fagtitel
  • Normeret varighed
  • Enkeltfagets målpinde i henhold til bekendtgørelsen eller vejledningen til den uddannelse, enkeltfaget er en del af
  • Spørgsmål til de systemfælles kvalitetssikringsredskaber

 

3. Vilkår

Enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, er omfattet af de samme rammer for økonomiske vilkår og vilkår i forhold til tilrettelæggelse, markedsføring, udlicitering og kvalitetssikring som arbejdsmarkedsuddannelser.

Enkeltfag, der ikke længere indgår i mindst én kompetencebeskrivelse, kan ikke længere udbydes på de vilkår, der gælder for uddannelser i en fælles kompetencebeskrivelse.

 

 

IV Særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere

 

I det nye AMU-koncept vil sammenhængende forløb kun findes for flygtninge og indvandrere. Uddannelsesstederne kan sammensætte forløbene af de arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, som de er godkendt til, fra en eller flere fælles kompetencebeskrivelser samt praktik. Den tidligere mulighed for at finansiere fx almen voksenuddannelse (AVU) og hf-enkeltfag som en del af et sammenhængende forløb er således bortfaldet.

Uddannelsesforløbene skal sammensættes efter følgende regler:

  • Når der indgår danskundervisning i forløbet, skal mellem ½ og 1/3 af den ugentlige undervisningstid i dansk som andetsprog integreres i den faglige undervisning
  • Uddannelsesstederne kan forlænge varigheden af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i forløbet med op til 25 pct. under hensyn til de aktuelle deltageres faglige og dansksproglige forudsætninger
  • Når der indgår praktik i forløbet, kan praktikken højst have en samlet varighed på 12 uger. Den enkelte praktikperiode vil normalt have en varighed på op til 4 uger

En ansøger til et uddannelsesforløb skal gennemgå en sprogtest, inden ansøgeren kan optages på forløbet.

Lærere, der underviser i dansk som andetsprog, skal have uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne eller tilsvarende kvalifikationer.

Efteruddannelsesudvalg og Undervisningsministeriet kan rekvirere relevante beskrivelser af uddannelsesforløbene hos uddannelsesstederne.

 

 

V Individuel kompetenceafklaring

 


Individuel kompetenceafklaring (IKA) er en realkompetencevurdering, der har til formål at afklare, vurdere, anerkende og dokumentere deltagernes kompetencer. Afklaring og vurdering af kompetencer skal ske i forhold til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i de fælles kompetencebeskrivelser.

IKA's mål er en individuelt tilpasset uddannelsesplan inden for arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i de fælles kompetencebeskrivelser.

IKA kan tilrettelægges individuelt og for hold og kan omfatte:

  • Studie og uddannelsesvejledning
  • Praktisk afprøvning af faglige og generelle erhvervsrettede og almene kompetencer
  • Uddannelsesforberedelse som led i uddannelsesstedernes rådgivning af deltagere og virksomheder om behov for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse inden for rammerne af en fælles kompetencebeskrivelse

Uddannelsessteder kan gennemføre IKA i forhold til de arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i en fælles kompetencebeskrivelse, som uddannelsesstedet er godkendt til at udbyde. Undervisningsministeren kan tilbagekalde et uddannelsessteds ret til at gennemføre IKA, hvis hensigten med IKA'en ikke følges, eller hvis kvaliteten ikke er tilfredsstillende.

 

 

VI Finansiering og tilskud

 

1. "REVE-rammen"

Staten kan yde tilskud til udvikling, drift og godtgørelse m.v. til de erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser, der er nævnt i bilag 1, inden for en årlig bevilling ("REVE-rammen"), der fastsættes på finansloven.

I forhold til prioriteringen af den samlede bevilling skal Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (REVE) udtale sig til undervisningsministeren på følgende områder:

  • Det samlede behov
  • Rammer for, hvor stort et tilskud der kan ydes til uddannelser
  • Deltagerbetaling på enkelte uddannelser eller grupper af uddannelser
  • Aktivitetslofter på enkelte uddannelser
  • Reduktion af VEU-godtgørelse ved deltagelse i enkelte uddannelser eller grupper af uddannelser
  • Tilskud til uddannelsesplanlægning.

 

2. Tilskud til uddannelsesinstitutioner

Uddannelsesinstitutioner, der udbyder uddannelserne, kan få tilskud til at dække undervisningsudgifter og udgifter til administration, ledelse og bygningsdrift.

Tilskuddets størrelse afhænger af, hvor mange årselever institutionen har haft på forskellige grupper af uddannelser og af, hvilken takst grupperne har på finansloven. Det er undervisningsministeren,
der beslutter, hvilken takstgruppe de enkelte uddannelser skal placeres i.

De enkelte uddannelsesinstitutioner kan få fastsat et loft for, hvor stort et tilskud de kan få til alle uddannelser, grupper af uddannelser eller konkrete uddannelser.

 

3. Deltagerbetaling

Undervisningsministeren kan for enkelte uddannelser, grup-29 per af uddannelser eller alle uddannelser bestemme, at der kun ydes tilskud til delvis dækning af udgifter til uddannelserne, og at uddannelsesinstitutionerne skal opkræve deltagerbetaling. 

Ministeren kan fastsætte nærmere regler om deltagerbetalingen, herunder om deltagerbetalingens størrelse og om, at visse persongrupper eller uddannelser skal friholdes fra deltagerbetaling.

 

4. Betingelser for tilskud til uddannelsesinstitutioner

Hvis undervisningsministeren har besluttet, at nærmere bestemte dele af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, skal konkurrenceudsættes, er dette en betingelse for, at uddannelsesinstitutionerne kan få tilskud til de konkrete uddannelser. REVE skal udtale sig til ministeren om de nærmere regler om ordningen.

Markedsføring af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag skal ske i forhold til den målgruppe, som uddannelsesaktiviteten er udviklet til, og i forhold til uddannelsens mål. Markedsføringen må ikke gennem valg af ord, billeder eller medium sigte mod anvendelse i en ikke-arbejdsmarkedsmæssig sammenhæng eller i øvrigt være egnet til at vildlede om uddannelsesaktivitetens mål og indhold.

Uddannelsesinstitutioner, som ikke følger bestemmelserne i lov om åben uddannelse eller de regler, som ministeren har fastsat, kan få tilbageholdt eller miste tilskuddet eller eventuelt blive afkrævet udbetalt tilskud.

 

5. Særlige tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser

Staten kan - efter udtalelse fra REVE - yde tilskud til 

  • Udvikling af fælles kompetencebeskrivelser og arbejdsmarkedsuddannelser samt individuel kompetenceafklaring
  • Udvikling af faglig og pædagogisk efteruddannelse af lærere, til forsøgs- og udviklingsaktiviteter og til analyse og kvalitetsmålinger
  • Praktik på uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere
  • Befordring, kost og logi

Undervisningsministeren kan fastsætte særlige regler om tilskud til arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelse, der har en lille elevtilgang.

 

6. Tilskud til befordring

Personer, der deltager i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, har normalt ret til tilskud til dækning af udgifter til befordring, hvis deres daglige transport mellem bopæl i Danmark og uddannelsessted og retur er mere end 24 km. Hvis det samlede tilskud pr. uddannelse er under 25 kr., udbetales det ikke. Deltagere i uddannelse, der foregår på den virksomhed, hvor deltagerne er ansat, kan ikke opnå befordringstilskud.

Målgruppen for tilskuddet er:

  • Beskæftigede lønmodtagere
  • Selvstændige erhvervsdrivende
  • Ledige med ret til selvvalgt uddannelse
  • Personer, der hverken er berettigede til dagpenge eller ydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller modtager introduktionsydelse efter lov om integration af udlændinge i Danmark

Det er en betingelse, at den pågældende ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger erhvervsuddannelserne, med mindre uddannelsen ikke har været anvendt de sidste 5 år.

Deltagere, der er medlem af en a-kasse, får tilskuddet udbetalt af a-kassen. Deltagere, der ikke er medlem af en a-kasse, får tilskuddet udbetalt af AF. Ansøgeren skal aflevere ansøgningsskemaet senest 4 uger efter uddannelsens sidste dag.

 

7. Tilskud til kost og logi

Personer, der deltager i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, der er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, har normalt ret til tilskud til kost og logi, når de under uddannelsen er indkvarteret uden for deres bopæl, hvis de har mere end 120 km. i transport mellem bopæl og uddannelsessted og retur, eller hvis det af tidsmæssige eller andre grunde er rimeligt, at de er indkvarteret uden for deres bopæl.

Tilskud til kost og logi bortfalder helt eller delvist, hvis uddannelsesstedet yder kost og logi.

Målgruppen for tilskuddet er:

  • Beskæftigede lønmodtagere
  • Selvstændige erhvervsdrivende
  • Ledige med ret til selvvalgt uddannelse
  • Personer, der hverken er berettigede til dagpenge eller ydelse efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. eller modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller modtager introduktionsydelse efter lov om integration af udlændinge i Danmark

Det er en betingelse, at den pågældende ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger erhvervsuddannelserne, med mindre uddannelsen ikke har været anvendt de sidste 5 år.

Deltagerne får tilskuddet udbetalt af uddannelsesstedet. Ansøgeren skal aflevere ansøgningsskemaet senest 4 uger efter uddannelsens sidste dag.

 

 

VII VEU-godtgørelse

 

Der kan ydes godtgørelse til deltagere i de erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser, der er nævnt i bilag 1, hvis der gives statstilskud til uddannelserne.

Endvidere kan der ydes godtgørelse til deltagere i uddannelsesforløb, der udbydes med tilskud fra danske myndigheder i overensstemmelse med de bestemmelser, der er fastsat i henhold til lov om administrationen af Den Europæiske Socialfond.

 

1. Målgruppen

Der kan kun ydes godtgørelse til deltagere, der ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles med erhvervsuddannelse, med mindre uddannelsen ikke har været anvendt de sidste 5 år.

For videregående teknikere, herunder laboranter, er der en overgangsordning, der betyder, at deltagerne i 2004 og 2005 kan få godtgørelse, når de deltager i arbejdsmarkedsuddannelser, der er udviklet til denne målgruppe. Undervisningsministeren kan bestemme, at muligheden for at få godtgørelse forlænges, dog længst til og med udgangen af 2008.

Den personkreds, der kan få godtgørelse, omfatter

  • Beskæftigede lønmodtagere, såvel privat som offentligt ansatte
  • Selvstændige erhvervsdrivende
  • Ledige, der er berettiget til dagpenge, og som efter eget valg deltager i uddannelse i højst 6 uger

For beskæftigede lønmodtagere kan godtgørelsen udbetales som refusion til arbejdsgiveren, hvis det er aftalt, at arbejdsgiveren fortsætter med at udbetale den sædvanlige løn under uddannelsen. Arbejdsgiveren får det samme beløb, som deltageren kunne have fået, men kan dog højst få et beløb, der svarer til lønudgifterne til deltageren.

Der kan ikke opnås godtgørelse i følgende tilfælde:

  • Hvis deltageren har ret til løn fra en arbejdsgiver under uddannelsen som følge af en uddannelsesaftale, der er indgået i henhold til lov, fx inden for erhvervsuddannelserne, landbrugsuddannelserne eller social- og sundhedsuddannelserne
  • Hvis deltageren har adgang til at opnå godtgørelse fra andre godtgørelsesordninger, fx Statens voksenuddannelsesstøtte (SVU)
  • Hvis en person er omfattet af lovligt varslet strejke, lockout eller blokade. Hvis personen er begyndt på en uddannelse før den lovlige konflikt startede, kan personen få godtgørelse for perioden, indtil konflikten startede

 

2. Godtgørelsens størrelse og udbetaling

Hvis der undervises fuld tid i en uge, svarer godtgørelsen til dagpengenes højeste beløb for en uge. Ved deltidsundervisning beregnes godtgørelsen i forhold til antallet af undervisningstimer. '

Der kan ydes godtgørelse for det tab af indtægt eller arbejdsmulighed, deltageren har under uddannelsen. Hvis deltageren kun har et delvist tab af indtægt eller arbejdsmulighed, nedsættes godtgørelsen forholdsmæssigt. Det er en betingelse for at få godtgørelse, at tabet af indtægt eller arbejdsmulighed vedrører deltagerens beskæftigelse.

Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om, at godtgørelsen til enkelte uddannelser eller grupper af udannelser reduceres, således at der ved beregningen tages udgangspunkt i et mindre beløb end dagpengenes højeste beløb for en uge. Ministeren kan herunder bestemme, at godtgørelsen ikke reduceres for ledige med ret til uddannelse efter eget valg.

Deltagere, der er medlem af en a-kasse, får ydelsen udbetalt af a-kassen. Deltagere, der ikke er medlem af en a-kasse, får ydelsen udbetalt af AF. Deltageren skal aflevere ansøgningsskemaet senest 4 uger efter uddannelsens sidste dag.

 

3. Godtgørelsens varighed og ydelsesperioden for ledige

  Fyldt 25 år Under 25 år
Beskæftigede og selvstændige Uden varigheds-begrænsning Sammenlagt højst 30 uger 
I de 30 uger medregnes deltagelse i uddannelse med SVU
Undervisningsministeriet kan give dispensation 

Kan deltage i uddannelse ud over 30 uger, men uden godtgørelse

Ledige med ret til selvvalgt uddannelse Så længe de 6 ugers selvvalgt uddannelse ikke er opbrugt, og hver gang der opnås ret til en ny ydelsesperiode

Deltagelsen skal ske inden for de første 12 måneders sammenlagt ledighed i en ydelsesperiode

Så længe de 6 ugers selvvalgt uddannelse  ikke er opbrugt, og hver gang der opnås ret til en ny
ydelsesperiode 

Deltagelsen skal ske inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed i en ydelsesperiode

Sammenlagt højst 30 uger
I de 30 uger medregnes deltagelse i uddannelse med SVU
Undervisningsministeriet kan give dispensation 

Kan ikke deltage i uddannelse ud over 30 uger

Ledige, der har opbrugt retten til selvvalgt uddannelse, opnår adgang til deltagelse i en ny ydelsesperiode ved ledighed efter reglerne i lov om arbejdsløshedsforsikring

 

4. Særlige regler for ledige med ret til selvvalgt uddannelse

  • Ledige skal i perioder med godtgørelse for tab af arbejdsmulighed normalt stå til rådighed for arbejde formidlet af AF eller a-kassen
  • Perioder med godtgørelse medregnes i ydelsesperioden ved ledighed
  • Deltagelse kan ikke ske som led i et tilbud efter kapitel 10-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fx når der er udarbejdet en jobplan eller den ledige er i virksomhedspraktik eller modtager aktiverings- eller ledighedsydelse eller er ansat med løntilskud
  • Perioder med uddannelsesstøtte efter Statens Voksen uddannelsesstøtte (SVU) medregnes i 6-ugers-perioden.

 

 

VIII Råd og udvalg

 

1. REVE

Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (REVE) blev nedsat i juni 2003 og erstattede to tidligere partsfora: Uddannelsesrådet for arbejdsmarkedsuddannelser og Bestyrelsen for Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering.

 

REVE's rådgivning

REVE har til opgave at rådgive undervisningsministeren om

  • Grundlæggende arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling i form af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i fælles kompetencebeskrivelser
  • Tilskud til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse efter lov om åben uddannelse (se bilag 1).

REVE's konkrete beføjelser er nævnt under de forskellige kapitler i denne pjece.

 

Endvidere rådgiver REVE om reglerne vedrørende:

  • Fælles kompetencebeskrivelser
  • Arbejdsmarkedsuddannelser
  • Særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere
  • Individuel kompetenceafklaring
  • Beviser
  • Krav til lærerkvalifikationer
  • Tilskud til befordringsudgifter, kost og logi
  • Fastlæggelse af kvalitetssikringsredskaber

 

REVE's sammensætning

REVE har følgende sammensætning

  • 1 formand
  • 7 medlemmer efter indstilling fra LO
  • 1 medlem efter indstilling fra FTF
  • 5 medlemmer efter indstilling fra DA
  • 1 medlem efter indstilling fra SALA
  • 2 repræsentanter for de offentlige arbejdsgivere efter indstilling fra finansministeren, KL og ARF

De organisationer og myndigheder, der indstiller medlemmer, indstiller hver 1 suppleant, dog indstilles der 2 suppleanter for organisationer med mere end 3 pladser.

Undervisningsministeren udpeger formanden, beskikker rådets medlemmer og suppleanter og udpeger 1 tilforordnet fra Undervisningsministeriet og 1 tilforordnet fra Beskæftigelsesministeriet - efter indstilling fra beskæftigelsesministeren.

Udpegning og beskikkelse gælder for 4-årige perioder. Endvidere tiltrædes rådet af formanden for Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU). De tilforordnede og formanden for REU har ikke stemmeret.

 

2. Efteruddannelsesudvalg

Opgaver

Efteruddannelsesudvalgene har til opgave at udarbejde analyser af og forslag til arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling for voksne, dvs. fælles kompetencebeskrivelser og arbejdsmarkedsuddannelser.

Efteruddannelsesudvalgenes konkrete beføjelser er nævnt under de forskellige kapitler i denne pjece.

Undervisningsministeren kan i særlige tilfælde anmode et eller flere efteruddannelsesudvalg om at udvikle en fælles kompetencebeskrivelse eller en arbejdsmarkedsuddannelse på et bestemt område inden for en tidsfrist.

Uddannelsesmateriale, der udvikles af efteruddannelsesudvalgene, og som finansieres helt eller delvist af staten, tilhører Undervisningsministeriet.

Efteruddannelsesudvalgene indberetter de fælles kompetencebeskrivelser, herunder arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag til et centralt informationssystem for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, som der er adgang til fra UVM's hjemmeside.

 

Sammensætning og godkendelse

Det er arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne, der nedsætter efteruddannelsesudvalgene inden for større områder, som tilsammen skal dække arbejdsmarkedsrelevant kompetenceudvikling. Arbejdstagernes og arbejdsgivernes hovedorganisationer udpeger udvalgene, som skal have et lige stort antal medlemmer fra hver side. Udvalgene vælger en formand og en næstformand blandt sine medlemmer.

Det er REVE, der godkender oprettelse, nedlæggelse og opsplitning af efteruddannelsesudvalg samt sammenslutning af efteruddannelsesudvalg med faglige udvalg ved erhvervsuddannelser.

 

3. Lokale uddannelsesudvalg

Nedsættelse og opgaver

Alle institutioner for erhvervsrettet uddannelse skal nedsætte et eller flere lokale uddannelsesudvalg, der tilsammen skal rådgive inden for det område, der er dækket af de fælles kompetencebeskrivelser, som institutionen er godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser inden for. Øvrige uddannelsesinstitutioner kan ligeledes nedsætte lokale uddannelsesudvalg.

Et lokalt uddannelsesudvalg har to hovedopgaver. Det skal rådgive institutionen i spørgsmål, der vedrører de uddannelser, der ligger inden for udvalgets område, og det skal medvirke til, at der er godt samarbejde mellem institutionen og det lokale arbejdsmarked. De lokale uddannelsesudvalg kan beslutte at lægge sig sammen med de lokale uddannelsesudvalg ved erhvervsuddannelserne.

 

Sammensætning

Medlemmerne af et lokalt uddannelsesudvalg udpeges af de relevante efteruddannelsesvalg - efter indstilling fra organisationernes lokale afdelinger - og af institutionen. De medlemmer, der udpeges af efteruddannelsesudvalgene, skal have flertal i udvalgene, og arbejdsgivere og arbejdstagere skal være ligeligt repræsenteret. Medlemmerne skal så vidt muligt have tilknytning til det geografiske område, som institutionens udbud henvender sig til. Udvalgene vælger selv deres formand.

En repræsentant for institutionens ledelse og for institutionens lærere tilforordnes udvalget. En repræsentant for arbejdsformidlingen kan tilforordnes udvalget.

 

 

Bilag 1

 

Uddannelser på REVE-området

  • Arbejdsmarkedsuddannelser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., dog undtaget Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser (TAMU)

  • Enkeltfag på erhvervsuddannelserne efter lov om åben uddannelse

  • Deltidsuddannelser efter lov om åben uddannelse på niveau med erhvervsuddannelser og enkeltfag herfra

  • Enkeltfag på landbrugsuddannelserne efter lov om åben uddannelse

  • Enkeltfag på fodterapeutuddannelsen efter lov om åben uddannelse

  • Enkeltfag på de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser efter lov om åben uddannelse

  • Deltidsuddannelser ved social- og sundhedsuddannelserne efter lov om åben uddannelse og enkeltfag herfra

  • Merituddannelsen på pædagogisk grunduddannelse efter lov om åben uddannelse

  • Individuel kompetenceafklaring (IKA) efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. og kompetenceafklarende forløb m.v. som led i grunduddannelse for voksne (GVU) efter lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne

  • Taxi-kurser i henhold til Færdselsstyrelsens bekendtgørelse nr.220 af 31. marts 2000 om taxikørsel m.v.

 

 

Bilag 2

 

Overgangsbestemmelser vedrørende udbud

1. Udbud af arbejdsmarkedsuddannelser til videregående teknikere

Uddannelsesinstitutioner, der den 31. december 2003 var godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsuddannelser udviklet til videregående teknikere, herunder laboranter, kan i en periode fortsætte med at udbyde disse. Uddannelserne skal være afsluttet senest 31. december 2005, og indtil da kan uddannelsesplanerne forlænges og revideres. Undervisningsministeren kan forlænge udbudsretten, dog maksimalt så længe, at uddannelserne er afsluttet senest 31. december 2008.

 

2. Udbud af enkeltfag uden godkendelse til udbud af den grundlæggende erhvervsrettede uddannelse

En institution for erhvervsrettet uddannelse, der udbyder en arbejdsmarkedsuddannelse, der erstattes af et identiske enkeltfag, som er optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, kan i en periode blive godkendt til at udbyde enkeltfaget, selv om institutionen ikke er godkendt til den grundlæggende erhvervsrettede uddannelse, som enkeltfaget er en del af. Godkendelsen gives således, at uddannelserne skal være afsluttet senest 31. december 2008.

Godkendelsen forudsætter at

  • institutionen udbød arbejdsmarkedsuddannelsen den 31. december 2003, hvis der er tale om en arbejdsmarkedsuddannelse, der erstattes af det identiske enkeltfag ved overgangen til det nye AMU-koncept
  • at institutionen udbyder arbejdsmarkedsuddannelsen på det tidspunkt, hvor den erstattes af et identisk enkeltfag, hvis der er tale om en arbejdsmarkedsuddannelse, der er udviklet efter det nye AMU-koncept

Det er undervisningsministeren, der i særlige tilfælde og efter at have fået en udtalelse fra REVE, kan give godkendelsen, og som kan tilbagekalde godkendelsen, hvis der ikke længere er behov for den, eller hvis institutionen ikke længere opfylder de faglige og pædagogiske forudsætninger for udbuddet.

 

3. Udbud af arbejdsmarkedsuddannelser uden godkendelse til at udbyde samtlige arbejdsmarkedsuddannelser i en kompetencebeskrivelse og udbud af enkeltfag uden godkendelse til at udbyde den grundlæggende erhvervsrettede uddannelse

Udbydere, der ikke er institutioner under Undervisningsministeriet eller social- og sundhedsskoler, kan eventuelt godkendes til at udbyde

  • bestemte arbejdsmarkedsuddannelser, selv om udbyderen ikke er godkendt til at udbyde samtlige arbejdsmarkedsuddannelser i en kompetencebeskrivelse
  • enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse, som erstatter bestemte identiske arbejdsmarkedsuddannelser, selv om udbyderen ikke er godkendt til at udbyde den grundlæggende erhvervsrettede uddannelse

En eventuel godkendelse forudsætter, at udbyderne var godkendt til at udbyde de bestemte arbejdsmarkedsuddannelser den 1. maj 2003.

Det er undervisningsministeren, der bestemmer, om udbyderne kan godkendes, og som kan tilbagekalde godkendelsen, hvis der ikke længere er behov for den, eller hvis udbyderen ikke længere opfylder de faglige og pædagogiske forudsætninger for udbuddet.

 

Denne side indgår i publikationen "AMU under forandring - om reformen fra 2004" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2003

Forsiden
Til sidens top