Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status og perspektiver

1. faglige rapport
Det Virtuelle Gymnasium




(Billede : Publikationens forside)

Denne faglige rapport er den første i en planlagt række på tre i projektet Det Virtuelle Gymnasium.

De faglige rapporter skal behandle udvalgte faglige, pædagogiske, organisatoriske og IT-relaterede problemstillinger og muligheder ved en gymnasieskole med massiv anvendelse af informations- og kommunikationsteknologi. De faglige rapporter indgår således i udredningsarbejdets præmisser for at opstille en vision, model og strategi for faglig og pædagogisk skoleudvikling understøttet af IT.

Den første faglige rapport har fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium som omdrejningspunkt og afspejler resultatet af en meget omfattende empirisk indsats i den tredie af udredningsarbejdets fem faser.

Indhold:

Forord

Rapportens pejlemærker og indhold

Rapportens indhold

Kapitel 1: Faglige og pædagogiske udviklingstendenser i det almene gymnasium
1.1. Det almene gymnasium og samfundsmæssige forandringer
1.2. Interessenter og pædagogiske nøglepersoner
1.3. Forsøgs- og udviklingsarbejde i det almene gymnasium
1.4. Tre udviklingsscenarier for det almene gymnasium
1.5. De tre scenarier og IT-anvendelse

Kapitel 2: Rammer for og status på den nuværende anvendelse af IT i gymnasiet
2.1. Rammer for IT-anvendelse i det almene gymnasium

2.2. Digital informationsteknologi
2.3. IT-anvendelse i faggrupper i det almene gymnasium
2.4. Undervisning via IT: Fleksibel læring på gymnasialt niveau

Kapitel 3: IT-anvendelsens betydning for faglighed og kompetencer
3.1. Faglighed og fagenes indhold
3.2. Prøve- og eksamensformer
3.3. Elevernes almene, sociale og personlige kompetencer

Kapitel 4: Pædagogiske erfaringer med IT-anvendelse
4.1. Pædagogiske vinkler
4.2. Læringsrum og pædagogisk udvikling
4.3. Differentiering og tværfaglighed
4.4. Fleksibel undervisning
4.5. Lærerrollen
4.6. Hyperrummet og IT-pædagogik
4.7. Konturerne af en IT-pædagogik

Kilder

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top