Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Vekseluddannelse i håndværksuddannelser

Forskningsprojektets teori og metode



[Billede: Her ses publikationens forside.] Vekseluddannelsesprincippet er fortsat en af grundstenene i de danske erhvervsuddannelser. Princippet indebærer, at eleverne i hele deres uddannelse veksler imellem skoleophold og virksomhedsophold (praktik).

Forskningsprojektet Læring i moderne dansk vekseluddannelse har gennem de seneste tre år beskæftiget sig med især de læreprocesser, eleverne deltager i under deres praktikophold i virksomhederne og med vekselvirkningen mellem skole- og praktikophold.

Dette temahæfte, som er udgivet udelukkende som internetpublikation, er et af resultaterne af forskningsprojektet. Det udgives i forbindelse med temahæftet Vekseluddannelse i håndværksuddannelser. Lærlinges oplæring, faglighed og identitet, som bygger på en undersøgelse blandt elever i en række tekniske erhvervsuddannelser. I denne internetpublikation præsenterer forfatteren de metoder, han har anvendt i undersøgelsen, vurderinger af resultaternes pålidelighed, gyldighed og generaliserbarhed - og undersøgelsens teoretiske grundlag.

Indhold:

Oversigt over figurer og skemaer
Undervisningsministeriets forord
Oversigt
1 Forskningsprojektets forord
2 Introduktion
3 Indledning til del 3
4 Undersøgelsens metodiske grundlag
5 Undersøgelsens teoretiske grundlag
6 Appendiks A: Nærmere præsentation af interview
7 Appendiks B: Interviewguides
8 Appendiks C: Transskriptionsvejledning
9 Appendiks D: Kodningskategorier
10 Appendiks E: Forudgående empiriske, teoretiske og historiske analyser
11 Litteraturliste - teoretiske og metodiske aspekter
12 Noter

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


 

 Næste kapitel
Til sidens top