Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Vekseluddannelse i håndværksuddannelser



Lærlinges oplæring, faglighed og identitet

[Billede: Her ses publikationens forside.] Vekseluddannelsesprincippet er fortsat en af grundstenene i de danske erhvervsuddannelser. Princippet indebærer, at eleverne i hele deres uddannelse veksler imellem skoleophold og virksomhedsophold (praktik).

Forskningsprojektet Læring i moderne dansk vekseluddannelse har gennem de seneste tre år beskæftiget sig med især de læreprocesser, eleverne deltager i under deres praktikophold i virksomhederne og med vekselvirkningen mellem skole- og praktikophold.

Dette temahæfte er et af resultaterne af forskningsprojektet og bygger på en undersøgelse blandt elever i en række tekniske erhvervsuddannelser. Både lærere, mestre, svende og eleverne selv er interviewet i undersøgelsen. Forfatteren sætter fokus på de vidt forskellige læringsrum, som skolen og virksomheden tilbyder eleverne og på samspillet mellem disse. Endvidere sættes fokus på lærlingenes måder at orientere sig på i deres uddannelsesforløb, deres foretrukne måder at lære på og de personlige udviklingsprocesser, de gennemgår i løbet af uddannelsen.

Indhold:

Undervisningsministeriets forord
Oversigt
Oversigt over figurer og skemaer
1 Forskningsprojektets forord
2 Introduktion
3 Indledning til del 1
4 En beskrivende analyse af skole og virksomhed som rum for oplæringen
5 Bevægelsen mellem skole og virksomhed set fra lærlingenes perspektiv
6 Den faglige praksis fra et skole- og et virksomhedsperspektiv
7 Opsummering af del 1: Centrale perspektiver af betydning for eud-området
8 Indledning til del 2
9 Om læring fra et lærlingeperspektiv
10 Lærlinges orienteringsretninger og tværkontekstuelle forholdemåder
11 Lærlingenes personlige forandringsprocesser
12 Opsummering af del 2: Centrale perspektiver af betydning for eud-området
13 Litteraturliste - erhvervspædagogiske aspekter
14 Noter

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


 

 Næste kapitel
Til sidens top