Forside

Læringens sociale aspekter

- nye betingelser for elevernes fællesskaber


Maj 2002

[Billede: Her ses publikationens grafiske forside] Det sociale aspekt i og omkring undervisningen er væsentligt for elevernes muligheder for at lære og for at gennemføre en uddannelse. Reformen af erhvervsuddannelserne - med kravet om større rummelighed i disse - betyder, at skolerne må skabe et fagligt pædagogisk grundlag for at etablere og understøtte sociale strukturer og relationer for eleverne - på skolerne og i de læringsaktiviteter, som eleverne vælger at deltage i.

I hæftet er der ideer, cases og gode eksempler fra både erhvervsskoler og produktionsskoler.

Denne serie af hæfter indeholder inspiration, praktiske eksempler og værktøjer til skolernes arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere på erhvervsskolerne.

Indhold:

Forord
1. Indledning - Målet er rummelighed
2. De unge - meningsorienterede individualister
3. Læring og arbejdsformer med et socialt perspektiv
4. Skolemiljø med et socialt perspektiv
5. Lærernes og kontaktlærernes opgaver
6. Erhvervsskolerne og samspillet med omgivelserne
7. Sammenfatning
Litteratur

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

 

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.