Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fokus på voksenlæreren

Om kvalificering af lærere inden for den almene voksenundervisning



[Billede: Her ses publikationens forside] Hvad karakteriserer den professionelle (voksen)underviser?
Hvordan etableres professionalitet?
Med udgangspunkt i et større dansk forskningsprojekt om lærerkvalificering og på basis af danske og internationale forskningsresultater gives der i rapporten svar på disse spørgsmål.

Rapporten er den tredje og sidste i forskningsprojektet Fokus på voksenlæreren. Projektet er den første samlede danske undersøgelse af voksenlærernes almenpædagogiske kvalificering. Undersøgelsen omfatter en kortlægning af, hvilke behov for kvalifikationer, som lærerne mener at have, en kortlægning af de kvalificeringsmuligheder, som voksenlærerne har, eksempler på forløbet af kvalificeringsprocesserne og udbyttet heraf samt en analyse af, hvordan lærerne anvender det, de lærer.

Beskrivelsen af forholdet mellem kvalificering og implementering perspektiveres i en række teser. I teserne problematiseres forholdet mellem pædagogisk teori og praksis, og uddannelseskulturens betydning for kvalificering og institutionsudvikling inddrages.

Ud over denne rapport foreligger:
Kortlægning af almenpædagogiske lærerkvalificeringsforløb,
Uddannelsesstyrelsen 1999.

Behovet for lærerkvalificering - blandt lærere ved folkehøjskoler, daghøjskoler, aftenskoler og voksenuddannelsescentre,
Uddannelsesstyrelsen 2000.

Indhold:

Projektets forord
Indledning
Kapitel 1: Kvalificering af voksenundervisere
Kapitel 2: Rationalitet, det kommunikative og den kritiske refleksion
Kapitel 3: Undersøgelsens metode
Kapitel 4: AVG-forløb
Kapitel 5: Voksenunderviseruddannelsesforløb
Kapitel 6: Efteruddannelse for daghøjskoleundervisere
Kapitel 7: Udviklingsprojekt ved højskole
Kapitel 8: Udviklingsprojekt ved VUC
Kapitel 9: Sammenfatning
Referencer
Summary
Appendiks: Kommentarer til rapporten

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top