Hele publikationen uden grafik
Indhold
Formål
Centrale begreber
Idé og flow i systemet
Vidensdeling, kvalitetsudvikling og tilgængelighed
Vejledning med www.elevplan.dk
Udvikling, drift og teknologi
Kolofon
Hele publikationen i printervenligt format
(Adobe Acrobat)
Forord
Elevplan er et webbaseret, pædagogisk planlægningsværktøj
til skoler, der udbyder erhvervsuddannelser.
Webværktøjet skal støtte den enkelte elev i at
planlægge og få overblik over fremdriften i sin erhvervsuddannelse.
Med Elevplan får skolerne bedre muligheder for at virkeliggøre
erhvervsuddannelsesreformen fra 2001, hvor nøglebegreberne er
individualisering, fleksibilitet og personlig uddannelsesplanlægning.
Elevplan giver også nye muligheder for gensidig inspiration og
dermed kvalitetsudvikling på tværs af skolerne i og med,
at den enkelte skoles konkrete undervisningsplaner bliver synlige for
alle.
Elevplan kan desuden give vejledere - for eksempel i grundskolen -
let tilgængelig information om udbuddet af erhvervsuddannelser
og deres indhold.
Formål
Elevplan er et webbaseret, pædagogisk planlægningsværktskoler,
der udbyder erhvervsuddannelser.
Formålet med systemet er primært:
- at støtte eleven i planlægningen af sin individuelt
tilrettelagte erhvervsuddannelse,
- at støtte skolerne i deres muligheder for at virkeliggøre
erhvervsuddannelsesreformen fra 2001, hvor
nøglebegreberne er individualisering, fleksibilitet og personlig
uddannelsesplanlægning,
- at støtte kvalitetsudviklingen af undervisningen via offentlighed
i de lokale undervisningsplaner, samt
- at støtte vejledere i bl.a. grundskolen med let tilgængelig
information om erhvervsuddannelsesudbuddet.
Centrale begreber
Med erhvervsuddannelsesreformen får alle elever en uddannelsesbog.
Den indeholder bl.a. en personlig uddannelsesplan. Eleverne får
tilknyttet en kontaktlærer, og de skal i løbet af uddannelsen
- sammen med deres praktikvirksomhed (mester) - vælge specialefag.
Samtidig er det pædagogiske fokus i uddannelserne skiftet fra
undervisning (det, læreren leverer) til læring (det, eleverne
får ud af at deltage).
Elevplan er bygget op omkring læringsaktiviteter, som udformes
af lærerteam på skolerne og derefte udbydes. Læringsaktiviteter
kan indeholde mål fra et eller flere fag - kaldet målpinde
- og have form som et projekt, et kursus, en case eller noget helt fjerde.
Eleverne tilmelder sig læringsaktiviteter, gennemfører
og bliver krediteret for de mål, de løbende opnår.
På sit scorekort har eleven en oversigt over, hvor langt han
eller hun er kommet i sin uddannelse, dvs. et overblik over, hvor mange
mål der er opnået. Scorekortet viser fag for fag, hvilke
mål eleven har opnået, mangler eller er igang med. Ved at
deltage i en række læringsaktiviteter kan eleverne - på
deres egen måde og i en selvvalgt rækkefølge - opnå
de mål, som er beskrevet i bekendtgørelsen for den erhvervsuddannelse,
de har valgt. Først i et grundforløb og derefter i den
valgte erhvervsuddannelses hovedforløb.
Ide og flow i systemet
Elevplan ‘arver’ stamdata for eleverne fra erhvervsskolernes administrative
system (EASY) for at sikre validitet og for at undgå dobbeltindtastning.
Dvs. når en elev er meldt ind på en skole, der er tilsluttet
Elevplan, så overføres elevens data automatisk til Elevplan,
og eleven får sit eget login. Det samme gør lærere
og øvrige medarbejdere på skolen.
Ved begyndelsen af skoleforløbet udformer eleven en uddannelsesplan
sammen med sin kontaktlærer. Skolen udbyder via Elevplan læringsaktiviteter
for en periode (typisk 1-3 måneder).
På baggrund af de mål, der er opstillet i elevens uddannelsesplan,
sammensættes scorekortet. Eleven kan løbende via sit scorekort
i Elevplan på en let måde se, hvilke udbudte læringsaktiviteter
der indeholder et eller flere af de manglende fagmål og dermed
bedst opfylder elevens plan og målsætning.
Efterhånden som eleven kommer fremad i sit uddannelsesforløb
udfyldes scorekortet - af lærerne/ skolen - med opnåede
mål, så eleven og kontaktlæreren kan følge
fremdriften i uddannelsen.
Hver elev har en uddannelsesbog - typisk et ringbind - til opbevaring
af relevante dokumenter fra hele uddannelsesforløbet. Elevplan
indeholder en elektronisk version af denne uddannelsesbog, hvor alle
de ‘ikke trykte’ dokumenter opbevares. I uddannelsesbogen findes også
elevens personlige uddannelsesplan, som er et dynamisk redskab til personlig
uddannelsesplanlægning. Det er i uddannelsesplanen, at eleven
planlægger uddannelsesretning og i de sidste dele af uddannelsen
- sammen med sin praktikvært/mester - vælger valgfri specialefag,
som så bliver bestemmende for det endelige udseende af elevens
scorekort.
Vidensdeling, kvalitetsudvikling og tilgængelighed
I og med at Elevplan er udviklet som webværktøj, er det
uafhængigt af tid og sted. Hjemme fra elevens bopæl, hos
forældrene, på skolen eller hos mester kan eleven komme
i kontakt med systemet og benytte det efter behov.
Det gælder også lærerne, som nu får muligheden
for en langt større vidensdeling på tværs af skolesystemet.
Skal man planlægge undervisning på sin egen skole, kan man
hurtigt få inspiration fra andre skoler, der udbyder læringsaktiviteter
til de samme uddannelser, ved at slå op på Elevplan. Og
får læreren en god idé til næste uges undervisning,
kan hun lægge de første ideer til en læringsaktivitet
ind i systemet på stedet - blot der er en internetadgang.
Elevplan har også et informationssystem, så lærere
kan kommunikere direkte med elever på en specifik læringsaktivitet,
skoleledelsen kan udsende generelle meddelelser, og der kan sendes landsdækkende
meddelelser til brugerne om fx opdatering af systemet.
Vejledning med www.elevplan.dk
Elevplan indeholder en stor mængde oplysninger om udbuddet af
erhvervsuddannelser. Den del af disse oplysninger, som ikke er personrelaterede,
er gjort tilgængelige for offentligheden. Dvs. at man til enhver
tid kan finde oplysninger om, hvilke erhvervsuddannelser der udbydes
på hvilke erhvervsskoler og andre institutioner (fx AMU-centre),
der udbyder erhvervsuddannelser. Og på de skoler, som er tilsluttet
Elevplan, kan man gå skridtet videre og se, hvordan den enkelte
skole har valgt at udbyde læringsaktiviteter til de enkelte indgange
og hovedforløb. Eller gå den anden vej og se, hvilke fag
en bestemt uddannelse indeholder - helt ned på målniveau
for det enkelte fag.
Fra foråret 2003 vil det være muligt at få læst
indholdet af skærmbillederne op, hvis man bedre forstår
indholdet på den måde. Oplæsningsfaciliteten (kaldet
‘syntetisk tale’) vil være tilgængelig både på
de offentlige dele og på den del, der anvendes af elever og lærere
på skolerne i dagligdagen.
Udvikling, drift og teknologi
Elevplan er sat i drift i fem faser fra oktober 2000 til januar 2002,
hvor det blev åbnet for offentligheden. Systemet er udviklet -
og videreudvikles med 1-2 årlige versioner - i et samarbejde mellem
repræsentanter fra en række erhvervsskoler, itai (Institut
for teoretisk og anvendt informatik), WM-data, UNI-C og Undervisningsministeriet.
UNI-C er ansvarlig for koordineringen af udvikling, vedligeholdelse,
videreudvikling og drift af systemet. Elevplan benyttes pt. (februar
2003) af 46 - primært tekniske - erhvervsskoler.
Elevplan er udviklet som webværktøj og kan benyttes med
browserne Internet Explorer og Netscape Communicator. Systemet er udviklet
til Microsoft Windows 2000, anvender bl.a. COM+ teknologi og kommunikerer
intensivt med de tilknyttede erhvervsskoler via XML.
Denne side indgår i publikationen "www.elevplan.dk" som
hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2003
|