Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Eleven som didaktiker

- på vej mod en ny didaktik i erhvervsuddannelserne



[Billede: Her ses publikationens forside.] Dette hæfte handler om, hvordan lærere og kontaktlærere kan arbejde med at udvikle en didaktisk handlekompetence hos elever i erhvervsuddannelserne.

Hæftet giver bud på, hvordan man på skolerne kan arbejde med at bryde den traditionelle didaktiske praksis, hvor det alene er læreren, som planlægger, tilrettelægger, gennemfører og evaluerer undervisning. Hvis eudlovens intentioner og mål skal opfyldes, så skal den enkelte elev være medspiller i hele den pædagogiske proces og have høj grad af indflydelse på sine egne læreprocesser.

I hæftet er der ideer og konkrete forslag til, hvordan lærere og kontaktlærere sammen kan arbejde med at skabe et læringsmiljø, som kan understøtte udviklingen af elevernes didaktiske kompetencer.

Denne serie af hæfter indeholder inspiration, praktiske eksempler og værktøjer til skolernes arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere på erhvervsskolerne.

Indhold:

Forord
1. Indledning
2. Det handler om læring
3. Eleven må have kompetence som didaktiker
4. Sådan gjorde lærerne
5. Elevens rolle som pædagogisk planlægger
6. Elevens valg af læringsforløb
7. Samarbejde - lærere og elever
8. Sammenfatning og perspektivering
9. Litteratur

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


 

 Næste kapitel
Til sidens top