Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indslusningsforløb for flerkulturelle elever på sosu og pgu





[Billede: Publikationens forside.] Uddannelse og job er vigtige midler til en bedre integration af indvandrere og flygtninge.

Som led i regeringens handlingsplan Bedre integration er der foretaget en undersøgelse af de særlige indslusningskurser og -forløb for denne målgruppe, der gennemføres på flere sosu- og pgu-skoler.

I dette hæfte præsenteres resultaterne af denne undersøgelse af de gennemførte forløb og den faktiske succes med at få deltagerne i gang med enten en sosu- eller en pgu-uddannelse.

Hæftet indeholder samtidig ideer og anbefalinger til inspiration for skoler, der ønsker at videreudvikle indsatsen over for tosprogede elever.

Indhold:

Forord

  1. Indledning
  2. Begrebsafklaring
  3. Anbefalinger
  4. Analyse af indslusningsforløbene
  5. Præsentation af fire udvalgte forløb
  6. Social- og sundhedsskolen i Brøndby - integrationskursus/forkursus
  7. Social- og sundhedsskolen i Københavns kommune - forkursusforløb
  8. Social- og sundhedsskolen i Herning - særlig tilrettelagt indgangsår
  9. Social- og sundhedsskolen i Århus - forberedelseskursus/forkursus
  10. Opsamling på de fire forløb
  11. Bilag 1: Institutioner, der er tilsendt spørgeskema
  12. Bilag 2: Følgebrev til de skoler, der har afholdt forløb
  13. Bilag 3: Følgebrev til de skoler, der påtænker at afholde forløb

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2001
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top