Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Elever i erhvervsuddannelse

- mellem skole og virksomhed





[Billede: Her ses publikationens forside.] Erhvervsuddannelserne er vekseluddannelser, hvor virksomhedspraktikken skal spille sammen med skoleundervisningen, for at eleverne kan opleve deres uddannelse som en helhed.

Virksomhedsoplæringen skal bidrage med at indføre eleverne i branchens praksis og kultur. Skoleundervisningen skal supplere og sikre bredden i den enkelte elevs uddannelse og give eleven almen kompetence for videreuddannelse.

I dette skole-/virksomhedssamspil må der bygges på de potentialer, som erhvervsuddannelsessystemet rummer.

Med eud-reformen er elevens personlige uddannelsesplan og uddannelsesbogen kommet til som nye elementer i samspillet.

Hæftet er blevet til på baggrund af en undersøgelse af forløbene i tre erhvervsuddannelser. Elever, erhvervsskoler og virksomheder har medvirket i forløbet.

Indhold:

Forord

1. Indledning

2.

Erhvervsuddannelserne - ungdomsuddannelser og kompetencegivende uddannelser
3. Eleven i skole og virksomhed
4. Formel og uformel kommunikation mellem skole og virksomheder
5. Hvad lærer eleverne i praktikken?
6. Hvad lærer eleverne på skolen?
7. Sammenhæng mellem skole og praktikmuligheder og barrierer
8. En observationsopgave
9. Afslutning
10. Metode
11. Litteratur

12.

Bilag

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2001
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top