Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

F Appendix





F1 Anvendte begreber

Datakilder

Publikationen om de almene voksenuddannelser benytter to primære datakilder, nemlig Danmarks Statistik (DST) og Amtsrådsforeningen (ARF). Det er nødvendigt at væ-re opmærksom på datakilden til statistikken, da DST og ARF definerer begreber forskelligt.

Amtsrådsforeningens begreber

Amtsrådsforeningens statistik for VUC omfatter alle landets 77 voksenuddannelsescentre, hvoraf 5 centre udelukkende udbyder hf -e og 3 centre udelukkende avu.

Cpr-kursist

En cpr-kursist er defineret som en kursist, der har deltaget i undervisningen mindst én gang i løbet af de første tre uger efter holdstarten. En cpr-kursist kan kun tælle med én gang i løbet af et kursusår.

Holdkursist

Det antal kursister, der efter holdstarten har haft mindst ét fremmøde i løbet af holdets første tre uger. Kursister på flex-hold medtælles som aftalt i de enkelte amter.

Kursisttimer

Kursisttimetallet udregnes som antallet af holdkursister på det enkelte hold multipliceret med holdets antal af lektioner.

Årskursist

En årskursist svarer til 925 kursisttimer, dvs. at antallet af årskursister findes ved at dividere kursisttimetallet med 925.

Danmarks Statistiks begreber

Kursister

En kursist er en person, der har gået på et hold i mere end 3 uger. Går personen på flere hold, tæller de flere gange.

Kursus

Kurser registreres, såfremt de er godkendt af Undervisningsministeriet. Kurser tilrettelagt for private eller offentlige virksomheder er med, såfremt de er identiske med indholdet i de kurser, der er godkendt af Undervisningsministeriet.

Primære uddannelser

Primære uddannelser er ordinære uddannelser målt pr. 1. oktober baseret på Danmarks Statistiks register BUEN.

Andre voksenuddannelser

Andre voksenuddannelser er AMU, VESA (åben uddannelse på erhvervsskolerne) og højskoler (ophold over 12 uger).

Afbrudt

Kursus afbrudt defineres som et kursus, der er afsluttet før tiden, eller hvor personen har fuldført det uden at deltage i 85% af tiden og uden at gå til eksamen.

Fuldført uden prøve

Kursus fuldført uden prøve defineres som et kursus fuldført uden prøve, hvor personen har fulgt 85% af undervisningen.

Modul

Trinene er opdelt i modul A og model B. Man kan følge undervisningen på begge moduler samtidig, men man kan kun gå til prøve på det ene modul.

Trin

På sprogfag samt matematik og naturfag er voksenuddannelsesprøven, som svarer til den udvidede afgangsprøve i folkeskolen, opdelt i 2 trin: Trin 1 svarer til folkeskolens afgangsprøve (intern prøve), og trin 2 svarer til voksenuddannelsesprøven.

I beskæftigelse

Lønmodtagere og selvstændige personer i arbejde med en form for betaling for udført arbejde af mindst 80 timers varighed pr. år udregnet på baggrund af mindstelønnen samt midlertidige fraværende personer pga. sygdom, ferie eller barselorlov med fast tilknytning til arbejdsmarkedet i referenceperioden. Personerne må ikke være registrerede som fuldtidsledige i sidste uge af november og heller ikke være under uddannelse.

Ledige

Personer, der ikke er i arbejde, men til rådighed for arbejdsmarkedet, som søger job og som sidste uge af november var registreret som fuldtidsledige i CRAM (arbejdsformidlingen). Gruppen indeholder både personer, som er forsikrede og ikke forsikrede.

Uden for arbejdsstyrken

Omfatter personer, som ikke er i arbejdsstyrken, fordi de :

  • Uddanner sig på uddannelser, som ikke er primære offentligt anerkendte uddannelser, fx højskoler, daghøjskoler eller produktionshøjskoler uden at være registrerede som arbejdsløse eller i beskæftigelse fx af VUS-midler.
  • er på orlov efter arbejdsløshedsperiode
  • ikke er registreret som arbejdsløse i CRAM-registret sidste uge af november
  • ikke er registreret som beskæftigede ( se ovenfor)
  • er husmødre
  • er ude at rejse uden at have ændret folkeregisteradresse
  • er pensionister, på overgangsydelse eller efterlønsmodtagere.

Højeste uddannelse

Erhvervsuddannelserne er grupperet efter niveau, idet den samlede uddannelsestid lægges til grund for inddelingen. Disse oplysninger er indsamlet af Danmarks Statistik siden 1973, samt ved folke- og boligtællingen i 1970. I materialet indgår ikke oplysninger om personer, som har taget uddannelse i udlandet, eller som har taget voksenuddannelse.

Under uddannelse

Personer i gang med en offentlig anerkendt uddannelse - selv om personen er i beskæftigelse, ledig eller uden for arbejdsstyrken. Voksenuddannelse er ikke medtaget.

Indvandrere

Indvandrere defineres som personer født i udlandet, og hvis forældre begge er udenlandske statsborgere eller født i udlandet.

Efterkommere

Efterkommere er personer født i Danmark af forældre, som begge er indvandrere eller efterkommere.

F2 Oversigt over tabeller og figurer

Tabeller

A2 Aktivitet på Avu og Hf

Tabel A2-1 Nøgletal for aktiviteten ved avu og hf 1992/93 til 1998/99
Tabel A2-2 Cpr-kursister ved avu 1992/93 til 1998/99
Tabel A2-3 Årskursister ved avu, fordelt efter amt 1992/93 til 1998/99
Tabel A2-4 Hf-e Cpr-kursister, fordelt efter amt 1992/93 til 1998/99
Tabel A2-5 Hf-e årskursister, fordelt efter amt 1992/93 til 1998/99
Tabel A2-6 Holdkursister, antal hold og gennemsnitlig holdstørrelse ved avu, fordelt efter fag udbud 1998/99
Tabel A2-7 Holdkursister, antal hold og gennemsnitlig holdstørrelse ved hf-e, fordelt efter fagudbud
Tabel A2-8 Kursister ved avu og hf-e, fordelt efter fagtype 1994-98

A3 Gennemførsel

Tabel A3-1 Frafald og prøvedeltagelse på avu og hf-e 1998.
Tabel A3-2 Gennemførelses- og prøveprocenter for ordinær holdundervisning på Avu og hf-e fordelt på amter 1998
Tabel A3-3 Antal personer ved hf-e 1/8 1998 - 31/7 1999 , fordelt efter antal påbegyndte fag, fuldførte fag m./u. prøve samt gennemsnitsalder.
Tabel A3-4 Antal personer ved avu 1/8 1998 - 31/7 1999, fordelt efter antal på begyndte fag, fuldførte fag m./u. prøve samt gennemsnitsalder.

B1 Aldersfordeling

Tabel B1-1 Gennemsnitsalder for den samlede bestand uddannelser 1989-98
Tabel B1-2 Aldersfordeling på avu, fordelt efter køn 1998/99

B3 Arbejdsmarkedstilknytning

Tabel B3-1 Antal beskæftigede personer i 1995, fordelt efter igang værende uddannelse og arbejdsstedets størrelse
Tabel B3-2 Den procentvise fordeling af beskæftigede personer i 1995, fordelt efter igangværende uddannelse og arbejdsstedets størrelse
Tabel B3-3 Antal beskæftigede personer 1998, fordelt efter igangværende uddannelse og arbejdsstedets størrelse.
Tabel B3-4 Den procentvise fordeling af beskæftige de personer 1998, fordelt efter igangværende uddannelse og arbejdsstedets størrelse
Tabel B3-5 Den procentvise fordeling af beskæftige de personer 1995, fordelt efter igangværende uddannelse og branche
Tabel B3-6 Den procentvise fordeling af beskæftigede personer 1998, fordelt efter igangværende uddannelse og branche
Tabel B3-7 Antal beskæftigede personer 1995, fordelt efter igangværende uddannelse og sektor
Tabel B3-8 Den procentvise fordeling af beskæftigede personer 1995, fordelt efter igangværende uddannelse og sektor
Tabel B3-9 Antal beskæftigede personer 1998, fordelt efter igangværende uddannelse og sektor
Tabel B3-10 Den procentvise fordeling af beskæftige de personer 1998, fordelt efter igangværende uddannelse og sektor

C1 Hele landet

Tabel C1-1 Personer, som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu, fordelt på i gangværende primære/voksen uddannelse 1995, 1996, 1997 og 1998.
Tabel C1-2 Personer, som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu , fordelt på igangværende Primære/voksen uddannelse 1995, 1996, 1997 og 1998 i procent
Tabel C1-3 Kvinder og mænd som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu, fordelt på igangværende primære/voksen uddannelse
Tabel C1-4 Mænd som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu, fordelt på igangværende primære/voksen uddannelse 1995, 1996, 1997 og 1998
Tabel C1-5 Kvinder som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu, fordelt på igangværende Primære/voksen uddannelse 1995, 1996, 1997 og 1998
Tabel C1-6 Personer som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu, fordelt på igangværende primære/voksen uddannelse og arbejdsmarkedsstatus 1995, 1996, 1997 og 1998 .
Tabel C1-7 Personer som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu, fordelt på igangværende primære/voksen uddannelse og arbejdsmarkedsstatus 1995, 1996, 1997 og 1998 i procent.
Tabel C1-8 Personer, som i skoleåret 1995/96 er i gang med en avu, fordelt på køn, igangværende primære/voksen uddannelse og arbejdsmarkedsstatus som i 1996, 1997 og 1998 ikke var i gang med en avu
Tabel C1-9 Arbejdsmarkedsstatus for personer opdelt efter køn, som kun var på avu i 1995, 1996, 1997 og 1998
Tabel C1-10 Arbejdsmarkedsstatus for personer, som kun var på avu i 1995, 1996, 1997 og 1998

C2 Indvandrere og efterkommere

Tabel C2-1 Indvandrere og efterkommere ved voksen- og efteruddannelse 1998
Tabel C2-2 Indvandre og efterkommere, som i skoleåret 1995/96 tog avu, fordelt efter primær voksenuddannelse arbejdsmarkedstilknytning i procent
Tabel C2-3 Indvandrere og efterkommere, som i skoleåret 1995/96 tog avu, fordelt efter primær voksenuddannelse arbejdsmarkedstilknytning 1996 i procent
Tabel C2-4 Indvandrere og efterkommere, som i skoleåret 1995/96 tog avu, fordelt efter primær voksenuddannelse arbejdsmarkedstilknytning 1997 i procent
Tabel C2-5 Indvandrere og efterkommere, som i skoleåret 1995/96 tog avu, fordelt efter primær voksenuddannelse arbejdsmarkedstilknytning 1998 i procent

D1 Overgang fra fag på Avu og Hf

Tabel D1-1 Kursister som i skoleåret 1995/96 afslutter et fag på avu, og som efterfølgende påbegynder et tilsvarende fag på hf-enkeltfag fordelt på amter
Tabel D1-2 Kursister som i skoleåret 1995/96 afslutter et fag på avu, og som efterfølgende påbegynder et tilsvarende fag på hf-enkeltfag fordelt på amter
Tabel D1-3 Kursister som i skoleåret 1997/98 afslutter et fag på avu, og som efterfølgende påbegynder et tilsvarende fag på hf-enkeltfag fordelt på amter
Tabel D1-4 Kursister som i skoleåret 1997/98 afslutter et fag på avu, og som efterfølgende påbegynder et tilsvarende fag på hf-enkeltfag fordelt på amter

E1 Overgang fra daghøjskoler

Tabel E1-1 Antal personer, der i skoleåret 1997/98 var i gang med en uddannelse og i første halvår 1997 gik på daghøjskole
Tabel E1-2 Antal personer, der i kalenderåret 1998 er i gang med en uddannelse og som i andet halvår 1997 gik på daghøjskole.
Tabel E1-3. Antal personer, der i skoleåret 1998/99 er i gang med en uddannelse og som i første halvår 1998 gik på daghøjskole.

Figurer

A2 Aktivitet på avu og hf

Kort A2 -1 Geografisk placering af VUC, GSK og studenterkursus maj 2000
Figur A2-1 Antal cpr-kursister, fordelt efter amt 1992/93 til 1998/99
Figur A2-2 Årskursister, fordelt efter amt 1992/93 til 1998/99
Figur A2-3 Hf-e cpr-kursister, fordelt efter amt 1992/93 TIL 1998/99
Figur A2-4 Hf-e årskursister, fordelt efter amt 1992/93 til 1998/99
Figur A2-5 Kursister ved avu og hf-e, fordelt efter fagtype 1994-98

A3 Gennemførsel

Figur A3-1 Gennemførsel på avu i procent, fordelt på kursisternes alder 1998
Figur A3-2 Gennemførsel på avu, fordelt på kursisternes alder i procent 1998
Figur A3-3 Gennemførsel på hf-enkeltfag i procent, fordelt på kursisternes alder 1998
Figur A3-4 Antallet af personer, der i 1998 gennemførte hf-enkeltfag, fordelt på kursisternes alder.

B1 Aldersfordeling

Figur B1-1 Aldersfordeling i procent for skoleåret 1998/99
Figur B1-2 Aldersfordeling for skoleåret 1998/99
Figur B1-3 Aldersfordeling på avu, fordelt efter køn 1998/99

B2 Uddanelsesbaggrund

Figur B2-1 Uddannelsesbaggrund ved avu, fordelt på alder, skoleåret 1998/99
Figur B2-2 Uddannelsesbaggrund ved avu, fordelt på alder, skoleåret 1998/99
Figur B2-3 Uddannelsesbaggrund ved hf-enkeltfag, fordelt på alder, skoleåret 1998-1999
Figur B2-4 Uddannelsesbaggrund ved hf-enkeltfag, fordelt på alder, skoleåret 1998-1999
Figur B2-5. Uddannelsesbaggrund for kvinder ved avu, fordelt på alder, skoleåret 1998/99
Figur B2-6 Uddannelsesbaggrund for mænd ved avu, fordelt på alder skoleåret 1998/99
Figur B2-7 Uddannelsesbaggrund ved samtlige VUC-uddannelser, fordelt på alder, skoleåret 1998/99.
Figur B2-8 Uddannelsesbaggrund ved samtlige VUC-uddannelser, procent fordelt på alder, skoleåret 1998/99.

B3 Arbejdsmarkedstilknytning

Figur B3-1 Arbejdsmarkedsplacering for personer ved avu, begyndelsen af skoleåret 1998 til 1999
Figur B3-2 Arbejdsmarkedsplacering for personer ved hf-e, før begyndelsen af skoleåret 1998 1999

C1 Hele landet

Figur C1-1 Overgang fra avu til anden uddannelse

Denne side indgår i publikationen "De almene voksenuddannelser i tal" som kapitel 6 af 6
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top