Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Vision 2010
- en udviklingssamtale med skolen





[Billede: Publikationens forside.] »Vision 2010 - en udviklingssamtale med skolen« består af seks fremtidsbilleder, der tegner fremtidens folkeskole set ud fra hvert sit perspektiv. De seks perspektiver danner ikke vidt forskellige billeder, idet perspektiverne har to fælles forankringspunkter. Det ene er værdigrundlaget, som folkeskoleloven bygger på. Dat andet er handlingsprogrammet »Folkeskolen år 2000«, der blev sat i værk i et forpligtende samarbejde mellem Undervisningsministeriet, Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening for at sætte skub i skolernes og kommunernes arbejde med den praktiske gennemførelse af folkeskoleloven.

Formand for Folkeskolerådet Svend E. Pedersen:
»Værdigrundlaget for de kommende års udvikling i folkeskolen er udmærket beskrevet i den gældende folkeskolelov. Dette værdigrundlag og det menneskesyn, der er formuleret i folkeskoleloven, er grundlaget for Folkeskolerådets vision om skolens udvikling frem til år 2010«

»Dette fremtidssyn kan på nogle områder måske opfattes som et skræmmebillede, mens det på andre kan være udtryk for en ønskelig situation i år 2010. hvorvidt det ene eller andet er tilfældet må afhænge af, om det beskrevne fremtidssyn vurderes at understøtte eller modvirke visionerne om den ønskede udvikling frem til år 2010.«

Indhold:

  1. Forord; Vision 2010 - en udviklingssamtale med skolen
  2. Introduktion
  3. Læringsformer og læringsindhold
  4. Skolen som videnshus
  5. Skolens kompetencer og kvalitet
  6. Skolen som dynamisk organisation
  7. Skolens rammer og rum
  8. Skolens fællesskaber
  9. Bilag, Vision 2010. Udviklingsområder og indstillinger, Folkeskolerådet - juni 1999

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top