Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

Bilag 3.1: Styring af uddannelsesplan





Et eksempel.

Ved start:

Langtidsplanlægning

Ved starten laver eleven sammen med sin kontaktlærer en langsigtet uddannelsesplan for 15-20 uger.

Efter hvert modul:

Opfølgning og justering

Derudover skal eleven ved hvert nyt modul udfylde et opfølgningsbilag på uddannelsesplanen, hvor eleven - efter overvejelse

- skriver i stikord, hvad han/hun skal arbejde med i modulet, påbygningsfag mv., og hvilke personlige udfordringer han/hun vil stille sig selv.

De valg, eleven skal foretage, vil handle om: (indtil nu)

  • projektvalg, hvor der er valg mellem flere projekter
  • om eleven vil deltage i påbygningsfag om onsdagen.

Der vil blive flere valgmuligheder efterhånden, som vi på skolen får udviklet de nye moduler, projekter og påbygningsfag.

Efter hvert modul:

Evalueringssamtale med kontaktlærer

Hvert modul slutter med en evalueringssamtale mellem eleven og dennes kontaktlærer.

I denne samtale skal eleven og kontaktlæreren tale om elevens læring/mangel på læring og søge ind til, hvad eleven kan gøre.

Uddannelsesplanen skal justeres, og der skal samtales om, hvad næste modul vil kræve af eleven for at nå målene.

Før hvert modul:

Swot-analyse af personlige og faglige mål

Som hjælp til at strukturere elevens tanker om dennes mål, kan kontaktlæreren benytte swot-analysen.

Eleven skal vende tilbage til analysen med mellemrum, fordi han/hun med tiden vil nå nogle mål, så der bliver plads til at sætte nye mål. Eleven vil kunne se, at han/hun er i gang med en udvikling og lærer samtidig at bruge redskabet bedre med tiden.

Efter hvert modul: Selvevaluering gennem modulerne Et skema, der skal laves individuelt til de enkelte moduler, og som giver eleven mulighed for løbende at reflektere over modulet og sin egen indsats. Ved at dette sker løbende, får eleven i højere grad fokus på læring under modulet. Samtidig skal metoden sikre, at der bliver en sammenhæng mellem eleven, modulfagslærerne og kontaktlæreren, da der vil ligge noget skriftligt som samtaleudgangspunkt. - Og noget skriftligt til uddannelsesbogen.

Til en start, eller efter behov: Selvvurdering Her er et skema, hvor eleven kommer til at se på sig selv; selvopfattelse, studievaner, ansvarlighed, hvordan eleven lærer bedst osv.

Formålet er at få eleven til at se på nogle af de vaner, han/hun har, og som eleven måske ikke er klar over. At man skal udvikle sig, kræver en erkendelse af, at man har nogle vaner, der skal ændres og dermed arbejde med at få disse ændret. Selvvurderingen vil være god at lave, før swot-analysen køres første gang, for at eleven kan få et mindre abstrakt forhold til personlige kvalifikationer.

Swot står for:

- Strength (styrke)
- Weakness (svaghed)
- Opportunity (mulighed)
- Threat (trussel)

Bilag 3.2: Langtidsplanlægning

Udfyldes ved start:

Ved starten laver du sammen med din kontaktlærer en langsigtet uddannelsesplan for 15-20 uger.

Kasserne overfor er moduler á fem ugers varighed.

Der er plads til at fylde ud med påbygningsfag i den lille kasse under modulet.

Ved ansøgning til mediegrafiker:

Der kan afmærkes med blyant eller lign., hvor der evt. skal søges for at komme på brancherettet modul.

(jf. Swot-analysen. Her kan være en "trussel", hvis du ikke kommer ind).

Du kan også notere, hvornår du forventer at søge om praktikplads eller lignende.

[Billede: Skema]

 

Bilag 3.3: Opfølgning og justering af uddannelsesplanen

Hvilket modul følger du: ____________________________
(obl. 1, visualisering på computer eller lign.)

Grundmodul

Valgmodul

Tidsperiode: ______________________________________

Før du begynder på modulet:

Ønsket uddannelsesplan

Indtil videre er der valg om f.eks. påbygning udover modul samt evt. projektvalg i projekterne.

___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________

Når du har afsluttet modulet:

Revideret uddannelsesplan

Fulgte du påbygning? Hvilke projektvalg endte du med?

___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________

Hvad vil jeg blive bedre til?

Beskriv dine faglige og personlige mål i stikord. Læs modulmål igennem og diskuter med din kontaktlærer. Arbejd dig frem til nogle overskuelige mål, som du beskriver nedenunder. Beskriv, hvordan du når målene.

___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________

Denne side indgår i publikationen "Elevens personlige uddannelsesplan" som kapitel bilag 3
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top