Med den personlige uddannelsesplan kan den enkelte elev i princippet selv
sammensætte og "bygge sin egen erhvervsudannelse". Planen er omdrejningspunktet
for en ny måde at tænke uddannelse og undervisning på og stiller store krav til
skolernes og lærernes pædagogiske nytænkning. I den omstillingsproces må alle på
skolerne medvirke. Dette hæfte handler om, hvordan eleven, læreren og kontaktlæreren
sammen kan arbejde metodisk med uddannelsesplanen, om sammenhængen med uddannelsesbogen -
og om elevens og lærerens nye roller, opgaver og funktioner.
Hæftet henvender sig til alle lærere og ledere på erhvervsskoler.
Erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer - organisatoriske som
pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet. Undervisningsministeriet har i samarbejde
med DEL tilrettelagt en serie af inspirationshæfter til brug for skolernes og lærernes
arbejde med at levendegre de tanker, reformen bygger på.
Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af
temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I
alle hæfter indgår konkrete eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af
pædagogisk og didaktisk teori. |