Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Bilag: Interviewguider





Interviewguide, ledelsen

1. Kan du/I give et kort resumé af, hvordan I aktuelt arbejder med IT-området på skolen? (Beskrivelse af aktuelle og/eller nyere initiativer på området).

2. Hvad har initiativerne betydet for måden, hvorpå IT anvendes af lærere og elever på skolen?
a) Hvordan bruger lærere og elever IT-?
b) Hvilke funktioner/programmer bruges?
c) Hvorfor bruges IT-?
- eksempler på faglige begrundelser?
- eksempler på pædagogiske begrundelser?

3. Hvordan anvender du IT i dit arbejde som leder?
a) Hvilke funktioner/programmer bruger du/I?
b) Hvorfor bruger du/I IT-?
c) Hvilken rolle spiller den elektroniske kommunikation i forhold til ledelsesgruppe/medarbejdere/elever for dig/jer?

4. Har skolen et intranet - eller er der planer om at etablere et?
a) Hvorfor?
b) Hvilke funktioner?
c) f.eks. funktioner mhp. beslutningsproces, forberedelse og efterbehandling af møder, fælles kalender o. lign.
d) Hvis I har et intranet:
  a) hvad har det betydet for kommunikationen på skolen?
  b) hvad har det betydet for lærernes brug af IT-?

5. Belysning af IT-udviklingens organisering: Hvordan forsøger I i praksis at få udviklingen af teknisk infrastruktur til at hænge sammen med pædagogik og organisation - (status på processen)?

6. Kan man identificere en "vej", I har gået, et mønster i jeres forløb - som kan beskrives, så andre kan hente inspiration i den?
a) Er der nogle initiativer/tiltag I kan pege ud som dem, der virkelig har gjort en forskel?
b) Er der arbejdsprocesser, der klart fungerer bedre med nettet end uden?
c) Er der modsat nogle initiativer, som I fortryder, og som I klart vil fraråde andre at forsøge sig med?

7. Hvordan får I jeres ideer til nye tiltag - hvem på skolen får ideerne?

8. Hvilke krav stiller udviklingen af skolens IT-anvendelse (i forhold til pædagogik og organisation) til ledelsen?

9. Hvad betyder det for medarbejdernes holdning til IT-pro-jektet, at ledelsen selv bruger IT og fremmer IT-systemer på forskellige områder?

10. Hvordan oplever I medarbejderes og elevers engagement i udviklingen af skolens IT-anvendelse?

11. Fremtidsorienteret status
a) Eksempler på initiativer, som er undervejs
b) Målsætningen for den kommende periode (kort vs. lang sigt)

Interviewguide, lærere

1. Hvordan anvender du IT i dit arbejde som lærer?
a) Hvilke funktioner/programmer bruger du?
b) Hvorfor bruger du IT-?
c) Hvilken rolle spiller den elektroniske kommunikation for dit samspil med - ledelsen - kolleger - elever

2. Kan du/I give et kort resumé af, hvordan I aktuelt arbejder med IT-området på skolen? (Beskrivelse af aktuelle og/eller nyere initiativer på området).

3. Hvad har initiativerne betydet for måden, hvorpå IT anvendes af lærere og elever på skolen?
a) Hvordan bruger lærere og elever IT-?
b) Hvilke funktioner/programmer bruges?
c) Hvorfor bruges IT-
- eksempler på faglige begrundelser?
- eksempler på pædagogiske begrundelser?

4. Har skolen et intranet - eller er der planer om at etablere et?
a) Hvorfor?
b) Hvilke funktioner?
c) f.eks. funktioner mhp. beslutningsproces, forberedelse og efterbehandling af møder, fælles kalender o. lign.
d) Hvis I har et intranet:
  a) hvad har det betydet for kommunikationen på skolen?
  b) hvad har det betydet for lærernes brug af IT-?

5. Belysning af IT-udviklingens organisering: Hvordan forsøger I i praksis at få udviklingen af teknisk infrastruktur til at hænge sammen med pædagogik og organisation - (status på processen)?

6. Kan man identificere en "vej", I har gået, et mønster i jeres forløb - som kan beskrives, så andre kan hente inspiration i den?
a) Er der nogle initiativer/tiltag, I kan pege ud som dem, der virkelig har gjort en forskel?
b) Er der arbejdsprocesser, der klart fungerer bedre med net-tet end uden?
c) Er der modsat nogle initiativer, som I fortryder, og som I klart vil fraråde andre at forsøge sig med?

7. Hvordan får I jeres ideer til nye tiltag - hvem på skolen får ideerne?

8. Hvilke krav stiller udviklingen af skolens IT-anvendelse (i forhold til pædagogik og organisation) til ledelsen?

9. Hvad betyder det for medarbejdernes holdning til IT-projektet, at ledelsen selv bruger IT og fremmer IT-systemer på forskellige områder?

10. Hvordan oplever I kollegers og elevers engagement i udviklingen af skolens IT-anvendelse?

11. Fremtidsorienteret status
a) Eksempler på initiativer, som er undervejs
b) Målsætningen for den kommende periode (kort vs. lang sigt)

Interviewguide, elever

1. Hvordan anvender du IT i forbindelse med dit "arbejde" som elev (forberedelse, undervisning, projektarbejde?)
a) Kan du give eksempler på, hvordan du bruger computeren?
b) Hvorfor bruger du/man IT - hvilke formål tjener anvendel-sen?
c) Hvilke funktioner/programmer bruger du?
d) Hvilken rolle spiller den elektroniske kommunikation for dit samspil med

- ledelsen: får I info fra ledelsen/administrationen via nettet?
- lærerne: afleverer I opgaver via nettet (bilag til e-mails);

kan I stille spørgsmål til stoffet via nettet (som e-mail)?

- andre elever: bruger I nettet til at diskutere fagligt med kammeraterne?

2. Gør det nogen forskel for din måde at lære på, om der bruges IT i undervisningen eller ej?

3. Hvordan oplever du lærernes og elevernes engagement i forhold til at bruge computere i undervisningen?

4. Bruger I computeren mere eller mindre, end du havde troet på forhånd?

5. Spillede dine forventninger om computeranvendelsen nogen rolle for dit valg af uddannelse?

6. Har du lært at bruge computeren i folkeskolen?

7. Har du en computer derhjemme?

8. Hvad ville du sige, hvis skolerne begyndte at stille som krav til eleverne, at de skulle købe en bærbar pc for at tage en given uddannelse (eksempler fra Holstebro Gymnasium)?

9. Kommer du til at bruge computeren i dit arbejde (når du er færdig med din uddannelse)?

Denne side indgår i publikationen "Tilløb til omstilling" som bilag
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top