Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Skolebiblioteket som pædagogisk servicecenter





[Billede: Publikationens forside.] Skolebiblioteket som skolens pædagogiske servicecenter – hvad betyder det for eleverne, for lærerne, for skolebibliotekarerne?

Dette temahæfte er skrevet på baggrund af en større rapport fra fire udviklingsarbejder med fokus på læring, skolekultur, medier, ændrede elev- og lærerroller i forbindelse med skolebibliotekets funktion som skolens pædagogiske servicecenter.

Hæftets forfattere – Niels Kryger og Ole Christensen, DPU – giver deres bud på nogle centrale problemfelter: Hvordan indgår arbejdet med medier dels som en egentlig værkstedsfunktion, dels som vejledningsopgave i forbindelse med valg af undervisningsmidler og dels som et væsentligt element i skolens og elevernes kulturbegreb?

"Skolebiblioteksteamet må hele tiden have fingeren på pulsen for at vurdere, hvordan arbejdet på skolebiblioteket indgår i skoleorganisationen som helhed, og løbende tage initiativ til nye samarbejdsformer, koordineringer mv. fx omkring materialevalg, vejledningsfunktioner og udvikling af pædagogisk og fagdidaktisk kompetence."

Indhold

Forord
Skolebiblioteket mellem vision og virkelighed
Skolebiblioteket – som en del af en helhed og som egenkultur
Skolebiblioteket som fysisk rum og materialesamling
Udviklingsarbejderne og de centrale temaer
Mediekulturen på skolen – og skolebibliotekets medieværkstedsfunktion
Læring og kulturarbejde
Skoleudvikling og pædagogisk servicecenter
Litteraturliste

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Se baggrundsrapporten

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top