|
Skolebiblioteket
som skolens pædagogiske servicecenter hvad betyder det for eleverne, for lærerne,
for skolebibliotekarerne? Dette temahæfte er skrevet på baggrund af en større rapport
fra fire udviklingsarbejder med fokus på læring, skolekultur, medier, ændrede elev- og
lærerroller i forbindelse med skolebibliotekets funktion som skolens pædagogiske
servicecenter.
Hæftets forfattere Niels Kryger og Ole Christensen, DPU giver deres bud
på nogle centrale problemfelter: Hvordan indgår arbejdet med medier dels som en egentlig
værkstedsfunktion, dels som vejledningsopgave i forbindelse med valg af
undervisningsmidler og dels som et væsentligt element i skolens og elevernes
kulturbegreb?
"Skolebiblioteksteamet må hele tiden have fingeren på pulsen for at vurdere,
hvordan arbejdet på skolebiblioteket indgår i skoleorganisationen som helhed, og
løbende tage initiativ til nye samarbejdsformer, koordineringer mv. fx omkring
materialevalg, vejledningsfunktioner og udvikling af pædagogisk og fagdidaktisk
kompetence." |