Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Læring i samspil
- giver mening





[Billede: Publikationens forside.] Erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer - organisatoriske som pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet nu og i de kommende år. I forskellige samarbejdskonstellationer - og regi - udformes informations- og inspirationsmaterialer til støtte for skolernes og herunder lærernes gennemgribende omstillingsproces og kvalificering.

Undervisningsministeriet har i samarbejde med DEL tilrettelagt en særlig serie af inspirationshæfter til erhvervsuddannelsesreformen. Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I hæfterne indgår eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af pædagogisk og didaktisk teori.

Dette tredje inspirationshæfte i serien handler om læringsprocesser, hvor den komplekse virkelighed er til stede sammen med et socialt fællesskab - i praksisfællesskaber.

Processer, hvor samspilsregler og roller udvikles, samtidig med at elevernes identitet udvikles i socialt og fagligt samspil. Processer, som samtidig udvikler elevernes kompetence - det de både kan og vil i praksis.

Indhold:

Forord

  1. Praksis i fokus
  2. Eleverne vil forme livet
  3. Læring i samspil med andre
  4. Læring kræver miljø
  5. Læring og oplevelser
  6. At arbejde i og med fællesskaber
  7. Modeller der kan støtte elevens læreproces
  8. Når lærere lærer
  9. Hvordan kan man komme igang?
  10. Sammenfatning
  11. Litteratur

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top