Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

Læsetekster for gymnasium, hf mv.

Opgaver

 

Opgaver til "Hr. Ved-alt"


1. Hvorfor var det svært at få en kahyt for sig selv?

- Det var moderne at tage på krydstogt.

- Det var midt i ferieperioden

- Mange mennesker flyttede til USA

- Krigen var lige forbi.

2. Hvor arbejder hr. Ramsay?

- New York.

- Kobe.

- Alexandria.

- London.

3. Hvad hedder hr. Ramsay til fornavn?

- Edward.

- Elmer.

- Edgar.

- Elbert.

4. Hvad er den egentlige grund til, at fortælleren ikke bryder sig om hr. Kelada?

- Kelada bestemmer for meget om bord.

- Kelada har dårlig smag.

- Kelada kommer fra et sydligt land

- Kelada tager ikke hensyn til andre.

5. Hvorfor kalder de andre passagerer hr. Kelada for "hr. Ved-alt"?

- De synes, at han er påståelig og selvhævdende.

- De synes, at han er uvidende, og mener øgenavnet ironisk.

- De er imponerede over, at han ved så meget.

- De er irriterede over, at han påstår at vide alt om perler.

6. Hvilken karakteristik passer i virkeligheden bedst på hr. Kelada?

- Han er selvoptaget, ukultiveret og hensynsløs.

- Han er hensynsfuld og kærlig, men langsom i opfattelsen.

- Han er pengebegærlig, upålidelig og forretningsmand.

- Han er gavmild, imødekommende og initiativrig.

7. Hvorfor synes fortælleren godt om fru Ramsay?

- Hun er ret tiltrækkende.

- Hun er underholdende og charmerende.

- Hun gør ikke meget væsen af sig.

- Der er ikke mange andre kvinder ombord.

8. Hvorfor vil hr. Ramsey egentlig vædde om perlernes ægthed?

- Han vil sætte hr. Kelada på plads.

- Han vil tjene lette penge.

- Han vil vise, at også han ved noget.

- Han vil støtte sin kone.

9. Hvorfor rødmer hr. Kelada (første gang), da hr. Ramsay siger, at fru Ramsay har købt perlekæden for 18 dollars?

- Fordi han bliver usikker på, om han har ret.

- Fordi han skal sige fru Ramsay imod.

- Fordi han selv har købt den til fru Ramsay.

- Fordi han bliver sagt imod indenfor sit fag.

10. Hvem åbner perlekæden, så fru Ramsay kan få den af?

- Hr. Ramsay.

- Fru Ramsay.

- Fortælleren.

- Hr. Kelada.

11. Hvorfor rødmer hr. Kelada (anden gang), da han har set nærmere på perlekæden?

- Fordi perlerne er kunstige og han dermed har tabt væddemålet.

- Fordi perlerne er kunstige og han dermed bliver til grin.

- Fordi han var ved at afsløre fru Ramsays hemmelighed.

- Fordi det er ved at blive afsløret, at han har en affære med fru Ramsay.

12. Var perlerne ægte?

- Nej, de var en god efterligning til kun 18 dollars.

- Det er ikke helt sikkert; det spiller ingen rolle for historien.

- Ja, men de var såkaldte kulturperler fra Japan.

- Ja, de var op til 30.000 dollars værd i butikkerne.

13. Hvem tror du giver de 100 dollars til hr. Kelada?

- Et ukendt bud.

- Hr. Ramsay.

- Fru Ramsay.

- Skibets læge.

14. Hvorfor rødmer hr. Kelada (tredje gang), da han får pengene?

- Fordi hans løgn om perlerne bliver afsløret overfor fortælleren.

- Fordi han bliver mindet om, at han er blevet til grin på hele skibet.

- Fordi han er flov over, at han tabte væddemålet.

- Fordi fortælleren opdager, at han har haft en affære med fru Ramsay.

15. Hvem har mindst fornemmelse for andres følelser?

- Fortælleren.

- Hr. Ramsay.

- Fru Ramsay.

- Hr. Kelada.

 

Opgaver til "Det blomstrende Slagsmaal"


1. Digtets rimskema er

- a a b b c c d d

- a b b a c c d d

- a b b a c d d c

- a b a b c d c d

2. Hvor foregår handlingen i virkeligheden (realplan)?

- På en øde ø.

- På et skib.

- På Olympen.

- På et værtshus.

3. Valmuen i vers 4 er et billede på

- at den anden spiller får en blodtud.

- det varme lokale i værtshuset i modsætning til kulden udenfor.

- rødvinen der bliver spildt på billardbordet.

- at spilleren bliver ildrød af raseri.

4. Digteren kalder spillerne for guder, fordi

- drukkenskaben er guddommelig.

- de er fulde og oplever sig selv som almægtige.

- de er blændende dygtige billardspillere.

- han synes, at billard er et spil for guder.

5. Digterens beskrivelse af begivenhederne i værtshuset er

- nøgtern og iagttagende.

- afstandtagende og fordømmende.

- æstetisk iagttagende.

- sympatisk og indfølende.

6. "Herskeren" i vers 7 er en metaforisk betegnelse for

- kunstnerens blodrus og drukkenskab.

- kuntnerens følelse af overlegenhed.

- kunstnerens fantasi.

- kunstnerens skønhedssans.

 

Vent


Gå ike videre, før du får besked

 

Opgaver til biologiteksten om blod og blodkredsløb


1. Hvad har hjertet med forsyningen af ilt til kroppens celler at gøre?

- Det pumper hormoner ud til kroppens celler.

- Det pumper ilten rundt i venerne.

- Det pumper iltet blod rundt i kroppen.

- Ikke noget, man trækker luft med lungerne.

2. Hvordan bestemmer man, at hjertet skal slå hurtigere?

- På samme måde, som man trækker vejret noget hurtigere.

- På samme måde, som man løber hurtigere.

- På samme måde, som man tænker hårdere over en opgave.

- Det kan man ikke.

3. Figur 10.6 viser blodets kredsløb. De lyse årer, der bl.a. går ud i arme og ben, transporterer blod, som indeholder

- ilt og næringsstoffer.

- ilt, men kun få næringsstoffer.

- kun lidt ilt, men mange næringsstoffer.

- kun lidt ilt og kun få næringsstoffer.

4. Hvad er hvilepulsen?

- Antal sekunder mellem hvert hjerteslag under hvile.

- Antal hormoner, der styrer hjertets arbejde.

- Antal hjertesammentrækninger i minuttet under hvile.

- Antal arterier, der leder fra hjertet til musklerne osv.

5. Den store legemsarterie hedder også

- kransarterien.

- arteriepumpen.

- aorta.

- angina.

6. Hvad er en blodprop i hjertet?

- En prop af blod, som sætter sig fast inde i hjertet.

- En tillukning af en gren af hjertearterien aorta.

- En krampe i selve hjertemusklen

- En prop i en del af hjertets blodforsyning.

7. Hvordan kommer blodet fra hjertet ud i kapillærerne?

- Igennem kapillærvæggen.

- Igennem venerne.

- Igennem flere forskellige organer.

- Igennem arterierne.

8. Hvad bliver der af ilten, der diffunderer ud af kapillærerne?

- Den udskilles ved respiration gennem lungerne.

- Den optages i cellerne.

- Den udskilles ved respiration igennem huden.

- Den optages i blodet.

9. Venepumpens funktion er

- at få blodet sendt helt ud i kapillærerne.

- at pumpe blodet tilbage til hjertet.

- at få iltet blodet i venerne.

- at pumpe iltet blod til musklerne.

10. Figur 10.6 viser blodets kredsløb. På figuren er indsat tallene 1, 2, 3 og 4.
Den rigtige forklaring på nummer 2 er:

- 2. Venstre hjertekammer.

- 2. Højre forkammer.

- 2. Venstre forkammer.

- 2. Højre hjertekammer.

11. Det diastoliske tryk er betegnelsen for

- blodtrykket, når hjerteudvidelsen er mindst.

- blodtrykket midt mellem to hjerteslag, når man er i hvile.

- blodtrykket, når det er mindst.

- blodtrykket under meget let arbejde.

12. Hvis man får fjernet milten, hvilken betydning kan det have?

- Der bliver færre steder, som danner hvide blodlegemer.

- Der bliver færre steder, som danner røde blodlegemer.

- Der bliver færre steder, som danner blodplader.

- Der bliver mindre blodplasma og dårligere iltoptagelse.

13. Se på figur 10.6 igen. Næringsstofferne skal fra tarmen ud til cellerne i kroppen. På vejen passerer næringsstofferne disse organer i denne rækkefølge:

- ingen, næringsstofferne går direkte til cellerne.

- lever, nyre og hjerte.

- lever, hjerte og lunger.

- lever, hjerte, lunger og hjerte en gang til.

14. Hvorfor mon blodtrykket er lavere i venerne end i arterierne?

- Fordi der sker et tryktab i kapillærerne.

- Fordi venevæggene er tyndere end arterievæggene.

- Fordi veneklapperne bremser blodet og skaber det lave blodtryk.

- Fordi blodet skal bevæge sig mod tyngdekraften.

 

Vent


Gå ikke videre, før du får besked

 

Find det rigtigt stavede ord


I hver linje er der kun ét rigtigt stavet ord. Sæt ring om det. Sådan:

 

brød brøt brot brad
strats starks straks strask
spøj spøg spoj spog
leverpostej leverposteg leverpostaj leverpostag
kvej kveg kvaj kvag
flæskestej flæskesteg flæskestaj flæskestag
blitslys blizlys blietzlys blitzlys
lærne læerene lærerne læererne
mensker menesker mennesker mænnesker
karakter karekter kararkter karrakter
kulepen kuglepen kulepend kuglepend
kærste kæerste kæreste kærerste
henvendelse hænvendelse henvændelse hænvændelse
te the thé
skærebræt skærebrædt skærrebrædt skærerbrædt
annalysere annelysere analysere anelysere
diargram diregram diegram diagram
komedie kommedie komedje kommedje
genre changre schenre gengre
sjæfer sjæffer schæfer schæffer
minuter minutter minnuter minnutter
adrese adresse addrese addresse
resume ressume ressummé ressumé
afganer afgahner ahganer afghaner
paralele paralelle parallele parallelle
karusel karusselkasette karrusel karrussel
kasete kassette kassete kassette
biliard biljard billiard billard
sjækkene cheksene checkene chekkene
hierakisk hierarkisk hirarkisk hirakisk

Denne side indgår i publikationen "Lęsetekster for gymnasium, hf mv. - Opgaver" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2000

 Forsiden  
Til sidens top