|
Læsetekster for gymnasium, hf mv.Orientering til læreren
|
Introduktion til opgaverne | 2 min. |
Skønlitterær del: Novelle ("Hr. Ved-alt") Digt ("Det blomstrende Slagsmaal") |
20 min. (fast) |
Faglitterær del: "Blod og blodkredsløb" |
15 min. (fast) |
Staveprøve | 5 min. (fast) |
Samtale om opgaverne | 5 min. |
Instruktion
Testtageren (læreren) begynder med at læse denne vejledning for eleverne.
Første del svarer til det, der står på side 3 i elevernes teksthæfte: "I skal
læse nogle tekster og besvare opgaver til hver tekst. Først er der to skønlitterære
tekster, nemlig en novelle og et digt. Dernæst er der en biologitekst om mennesket.
Der er afsat 20 minutter til at læse de skønlitterære tekster og besvare opgaverne til
dem. Jeg skal nok sige til, når tiden er gået.
Bagefter er der 15 minutter til at læse biologiteksten og til at svare på spørgsmålene
til den.
Til sidst er der en staveopgave i opgavehæftet. Den er der afsat 5 minutter til.
Spørgsmålene og staveopgaven står i et særligt hæfte mærket "Opgaver" på
forsiden. I skal altså have både et teksthæfte og et opgavehæfte, før I kan gå i
gang.
Begynd med at skrive navn og klasse på forsiden af opgavehæftet.
Teksttageren venter på at alle har skrevet navn på opgavehæftet
Om lidt skal I alle starte med den første gruppe tekster, de to skønlitterære tekster. I må selv vælge, om I vil læse opgaverne eller teksten først. Hvis I er i tvivl om et svar, må I gerne gå tilbage i den tekst, I er i gang med. Men I må kun sætte ét kryds ved hvert spørgsmål.
Hvis I sætter flere, tæller det ikke.
Hvis I bliver færdige før tiden, så bliv siddende og vis hensyn til de andre, der endnu ikke er færdige. Men det er slet ikke sikkert, at I når alle tekster og opgaver. Hvis I ikke når at blive færdige, så sæt en streg i opgaverne dér, hvor I nåede til.
Har I både tekster og opgaver - og en blyant parat?
Vi begynder nu. Slå op på side 4 i teksthæftet og begynd at læse novellen "Hr.
Ved-alt". Der er 20 minutter til at læse den og digtet bagefter og til at svare på
spørgsmålene.
God læselyst."
Teksttageren noterer starttidspunktet. Efter 20 minutter siger han eller hun:
"De første 20 minutter gået. Hvis I ikke blev færdige, så sæt streg dér i
opgaverne, hvor I nåede til.
Nu skal I blade videre til biologiteksten på side 12. I har 15 minutter til at læse
denne tekst og til at besvare spørgsmålene til den. I må ikke gå tilbage til de
skønlitterære tekster."
Teksttageren noterer starttidspunktet. Efter 15 minutter siger han eller hun:
"Der gået 15 minutter. Hvis I ikke blev færdige, så sæt streg dér i
opgaverne, hvor I nåede til.
Nu skal I lukke teksthæftet og blade videre til staveopgaven i opgavehæftet. Der er 5
minutter til at løse opgaven i."
Teksttageren noterer starttidspunktet. Efter 5 minutter siger han eller hun:
"Nu er der gået 5 minutter. Luk opgavehæftet." Når tekst- og opgavehæfterne er samlet ind, kan opgaverne diskuteres i klassen.
Hr. Ved-alt
De rigtige svar: 1:d, 2:b, 3:b, 4:c, 5:a, 6:d, 7:c, 8:a, 9:d, 10:a, 11:c, 12:d, 13:c, 14:a, 15:b.
Det vanskelige ved novellen kommer af dens fortæller. For det første siger han ikke ligeud, at Mrs. Ramsays perler er ægte og at hun efter al sandsynlighed har fået dem af en elsker, mens hun boede alene i New York. For det andet farver fortællerens racisme fremstillingen af hovedpersonen Mr. Kelada. Fortælleren slutter af det fremmedartede navn og Mr. Keladas hudfarve, at han ikke vil kunne lide Mr. Kelada, som det siges allerede i første linje (spørgsmål 4:c). Den fjendske indstilling lægger sig som et filter over beskrivelsen af Mr. Kelada, og gør at M. Keladas imødekommenhed og venlighed ikke bliver formuleret åbent (spørgsmål 6:d). Mr. Keladas menneskelighed sættes på en afgørende prøve i spørgsmålet om Mrs. Ramsays perler, for perler er netop hans fag (9:d). Hvis han fastholder sin ekspertise, vil han også komme til at afsløre Mrs. Ramsays affære (11:c). Først da Mr. Kelada får sine penge igen, går Mr. Keladas meget hvide løgn om perlerne op for fortælleren (14:a). Kun Mr. Ramsay fatter tilsyneladende intet (15:b).
Man kan have en anelse om, at Mrs. Ramsay er mere køn, end fortælleren siger åbenlyst (7:c); men at hun skulle have haft en affære med Mr. Kelada, som nogle svarmuligheder lægger op til, er helt usandsynligt. I så fald ville han fx aldrig have indladt sig på et væddemål med Mr. Ramsay om perlekæden.
Det blomstrende Slagsmaal
De rigtige svar: 1:b, 2:d, 3:a, 4:b, 5:c, 6:d.
Tom Kristensens lyriske jeg har fornøjelse af at se farverne knalde imod hinanden i værtshusslagsmålet (2:d). Det overraskende er vel, at farveglæden, den æstetiske iagttagelse (5:c), kan være så dominerende, at den kan siges at herske over magtkampen mellem værtshusgæsterne (6:d).
Blod og blodkredsløb
De rigtige svar: 1:c, 2:d, 3:a, 4:c, 5:c, 6:d, 7:d, 8:b, 9:b, 10:b, 11:c, 12:a, 13:d, 14:a.
Teksten er vanskelig at forstå, hvis man ikke kan få overblik over blodkredsløbet. Og mange af opgaverne retter sig netop mod sammenhænge, som ikke er formuleret åbent, men som teksten forudsætter forstået.
Hvis man nøje følger blodets vej i figuren, kan det lade sig gøre at finde svaret på spørgsmål 13:d. Den lange vej fra tarm til kropsceller kan forklares med, at blodet undervejs skal både renses (i lever) og iltes (i lunger) og dermed passere to gange igennem hjertet - både i det "store" kredsløb (i kroppen) og det "lille" kredsløb (gennem lungerne). Blodet taber først og fremmest tryk i kapillærerne (14:a); tyngdekraften er uden virkning, da blodet skal lige meget op og ned i forhold til hjertet; og veneklapperne forhindrer kun blodet i at løbe den forkerte vej.
Staveopgaven
De rigtige stavemåder er fremhævet
tellefon | tællefon | telefon | teldefon |
brød | brøt | brot | brad |
strats | starks | straks | strask |
spøj | spøg | spoj | spog |
leverpostej | leverposteg | leverpostaj | leverpostag |
kvej | kveg | kvaj | kvag |
flæskestej | flæskesteg | flæskestaj | flæskestag |
blitslys | blizlys | blietzlys | blitzlys |
lærne | læerene | lærerne | læererne |
mensker | menesker | mennesker | mænnesker |
karakter | karekter | kararkter | karrakter |
kulepen | kuglepen | kulepend | kuglepend |
kærste | kæerste | kæreste | kærerste |
henvendelse | hænvendelse | henvændelse | hænvændelse |
te | té | the | thé |
skærebræt | skærebrædt | skærrebrædt | skærerbrædt |
annalysere | annelysere | analysere | anelysere |
diargram | diregram | diegram | diagram |
komedie | kommedie | komedje | kommedje |
genre | changre | schenre | gengre |
sjæfer | sjæffer | schæfer | schæffer |
minuter | minutter | minnuter | minnutter |
adrese | adresse | addrese | addresse |
resume | ressume | ressummé | ressumé |
afganer | afgahner | ahganer | afghaner |
paralele | paralelle | parallele | parallelle |
karusel | karussel | karrusel | karrussel |
kasete | kasette | kassete | kassette |
biliard | biljard | billiard | billard |
sjækkene | cheksene | checkene | chekkene |
hirakisk | hierakisk | hierarkisk | hirarkisk |
Tidligere afprøvninger
Læsetekster for gymnasium og HF har været afprøvet i tre tidligere udgaver. Følgende gymnasier har været med i denne afprøvning: Aurehøj Statsgymnasium, Østre Borgerdyd Gymnasium og Birkerød Gymnasium. Vi har været glade for samarbejdet og takker hermed for det. Vi takker også Gymnasieafdelingen i Undervisningsministeriet for tilskyndelse til udviklingen af tekstsættet og for støtte undervejs.
Elisabeth Arnbak
Danmarks Pædagogiske Universitet
Carsten Elbro
Københavns Universitet
Denne side indgår i
publikationen "Læsetekster for gymnasium, hf mv" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2000