Læsetekster for gymnasium, hf mv.Uddannelsesstyrelsens Internetpublikationer nr. 8 - 2000 Uddannelsesstyrelsen
Læsetekster for gymnasium, hf mv., som er udarbejdet af Elisabeth Arnbak og Carsten Elbro, består af tre dele: 1. en orientering til læreren
Sigte og plan Materialet er sendt ud til lærere til ca. 600 elever i 1. g og 1. hf, og når resultaterne foreligger, vil der være et (deskriptivt) sammenligningsgrundlag for den enkelte klasse og den enkelte elev. Indtil sammenligningsgrundlaget foreligger, kan man imidlertid godt benytte materialet som et led i en vurdering af elevernes læsefærdigheder. Man kan for det første få et indtryk af spredningen af færdigheder i klassen. For det andet kan der være elever, som kun når meget kort i den indledende novelle; og der kan være elever, som helt må give op over for biologiteksten eller staveordene. Det er klart, at sådanne elever kan have brug for opmærksomhed og evt. vejledning. Det er desuden planen at følge op på resultaterne fra de ca. 600 elever i afprøvningen, således at læseresultaternes prædiktionsværdi for elevernes forløb og resultater i gymnasiet eller på hf kan blive kendt. Endelig er det planen at udforme paralleltekster, sådan at det bliver muligt at få en dokumenteret vurdering af fremgangen i elevernes færdigheder fx over det første år. Praktiske forhold Tidtagning m.v. Hvis man ønsker at kunne sammenligne sine elevers resultater med resultaterne fra et repræsentativt udsnit af gymnasie- og hf-klasser, når disse foreligger, er man nødt til at følge vejledningen til prøvetagningen nøje. Det gælder både instruktion og tidtagning. Benedicte Kieler
|