|
Hele publikationen uden billeder
Vejledning om kemikaliehåndtering på htxINDHOLDSFORTEGNELSE1. Om lovgivning 2. Ansvar 3. Om kemikalier 4. Om kræftrisikable kemikalier 5. Om substitution 6. Om undervisningen Bilag 2 ForordDenne bog rummer viden og erfaringer omkring sikkerheds forhold i forbindelse med kemikaliehåndtering og laboratorie arbejde på htx. Det er vores erfaring, at lovgivning, regler, vej ledninger og andet er så omfattende og kompliceret at det kan være svært for den enkelte at få overblik over og forholde sig hertil i undervisningssituationen. Vejledningen har taget udgangspunkt i at htx-laboratoriet/procesværkstedet er en arbejdsplads for eleverne, og det er derfor elevernes og ikke lærernes arbejdsmiljø der er i fokus. Målet er, at dette hæfte kan hjælpe til:
I de enkelte kapitler er der flere steder indsat gode råd. Disse er et resultat af arbejdsgruppens erfaringer og arbejde med sik kerhedsforhold på htx. Vejledningen er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af:
Jesper Jans 1. Om lovgivning1.1 Generelle betragtningerNår man beskæftiger sig med de problemstillinger, der vedrører sikkerhed og sundhed for elever, udvider arbejdsfeltet sig til også at omhandle sikkerhed og sundhed for underviseren. Når det gælder arbejde med stoffer og materialer, er det vanskeligt at holde de to ting adskilt. Det er delvis den samme lovgivning som regulerer forholdet, dels er dele af lærerens arbejdsmiljø tæt forbundet med elevernes. Dette afsnit tager udgangspunkt i elevernes sikkerhed og sundhed og vil, når der er sammenfald med lærernes arbejds miljø, eller når lærernes arbejdsmiljø er en betingelse for ele vernes, også medtage dette område. Endelig bør man være opmærksom på, at de ansattes arbejds forhold er reguleret af arbejdsmiljøloven, og denne regulering kan få indflydelse på de praktiske opgaver, elever skal/kan løse. Den vigtigste lovgivning er htx-bekendtgørelsen samt arbejds miljøloven med tilhørende bekendtgørelser. Htx-bekendtgørelsen beskriver de mål, der er for undervisningen m.h.t. sikker hed, men det er i arbejdsmiljølovkomplekset at forklaring og uddybning er beskrevet. Et eksempel: I "Proces og levnedsmiddel niveau A" står i målet for laboratorieteknik ...2) håndtere kemikalier og biologiske materialer under hensyntagen til sikkerheden og miljøet samt udvise en hensigtsmæssig laboratorieadfærd" En hensigtsmæssig laboratorieadfærd er en adfærd, som er god kutyme på tilsvarende arbejdspladser, d.v.s. at den er præciseret i arbejdsmiljølovkomplekset. I dette står beskrevet hvordan man skal håndtere kemikalier og biologisk materiale. Denne håndtering vil samtidig stille krav til arbejdsgiveren/virksomhedslederen i form af planlægning, lokalets indretning og brug af personlige værnemidler. Gennem den undervisning eleverne får, vil de få en holdning, også til arbejdsmiljø. Da al uddannelse i sidste instans sigter mod ansættelse, hvor arbejdsmiljøloven er gældende, er det hensigtsmæssigt at arbejde efter de regler, der gælder her. 1.2 Arbejdsmiljøloven1.2.1 Arbejdsmiljølovens gyldighedsområdeNormalt gælder arbejdsmiljøloven, når arbejde udføres for en arbejdsgiver. Fra denne hovedregel er der flere undtagelser her under § 2 stk. 3, der gælder alle. Det betyder, at arbejdsmiljølovens bestemmelser gælder, når elever håndterer farlige stoffer og materialer herunder også biologisk materiale, samt når de anvender tekniske hjælpemid ler. Desuden gælder bestemmelserne om arbejdets udførelse. Arbejdstilsynet taler om lmdet udvidede arbejdsmiljøområdele og dette gælder når der er tale om lmpraktiske øvelser af ar bejdsmæssig karakterld. Begrebet learbejdsmæssig karakterlm vil dog kunne tolkes forskel ligt, men undervisningsministeriet har i forhold til de tekniske skoler som hovedregel tolket det som arbejde i værksteder og laboratorier. Journal nr. 1995-069-2. Ankesag (beskrevet i tidsskriftet Arbejdsmiljø nr. 199 ): Det udvidede arbejdsmiljøområde er stadfæstet i en ankesag om manglende ventilation: En skole fik af Arbejdstilsynet et påbud om udsugning ved en maskine med begrundelse om at lærerne var udsat for farlige stoffer og produkter. Skolen ankede sagen til Direktoratet for Arbejdstilsynet. I Direktoratet fastholdt man påbudet, men begrundede det med, at eleverne var udsat for unødig forurening. Denne afgørelse blev anket til højeste instans, arbejdsministe ren, som fastholdt påbudet. Denne sag har skabt præcedens, og den har resulteret i oven nævnte skrivelse fra undervisningsministeriet. 1.2.2 Arbejdsstedets indretningArbejdsstedets indretning gælder ikke for eleverne, men når eleverne arbejder med farlige stoffer, er der krav til arbejdets udførelse og dette kan stille krav til lokalet i forhold til dette ar bejde. Som generel skillelinje vil det være sådan at arbejde i laborato rium eller værksted vil være omfattet af arbejdsmiljølovens be stemmelser, mens undervisning i teoretiske fag falder uden for arbejdsmiljølovens rammer. Det betyder at der er sammenfald mellem de krav der er til ar bejdspladsen (de ansatte) og til undervisningslaboratoriet (ele verne) m.h.t. arbejdsmiljø i forbindelse med praktisk arbejde. Det betyder, at det vil være hensigtsmæssigt, at der anvendes procesventilation (stinkskabe, punktudsug) ved elevernes arbej de. Der er dog et skisma her, da det er tilstrækkeligt, at elever ne kan beskyttes v.hj.a. personlige værnemidler. Dette er ikke acceptabelt for de ansatte, hvorfor det ofte vil være nødvendigt at etablere procesventilationen. Standarderne ltnorm for stinkskabele og lgnorm for forholds regler mod brande og eksplosioner i laboratorierl. kan bruges som vejledning til, hvordan laboratorier kan indrettes i forhold til den risikoklassifikation, laboratoriet skal have, herunder
PC-arbejdspladser: Normalt vil det at skrive rapporter ikke op fattes som en arbejdsmæssig situation, og dermed vil bekendt gørelse om skærmarbejde ikke gælde, men der kan være infor mations og kommunikations teknologi (IKT)undervisning, der er tilrettelagt sådan, at det vil opfattes som arbejdslignende. 1.2.3 Stoffer og materialerGenerelt gælder kapitel 8 i arbejdsmiljøloven om stoffer og materialer, når der arbejdes med dem, men flere bestemmelser om stoffer og materialer gælder ikke for elever. Følgende bestemmelser gælder for elever (dog undtaget enkel te paragraffer):
Blandt de bestemmelser, der ikke gælder elever kan nævnes virksomhedslederens pligt til at:
Arbejdsgiveren har dog stadig denne pligt i forhold til de an satte, så der vil naturligt være en synergieffekt. 1.2.4 Arbejdets udførelseFor arbejde med stoffer og materialer (herunder biologiske) gælder, at arbejdet skal planlægges, tilrettelægges og udføres, så det er forsvarligt. Det betyder, at:
I øvrigt gælder princippet om unødig belastning også følgende områder:
Unødig forurening/belastning: Begrebet unødig forurening/belastning er et meget håndfast begreb. Arbejdstilsynets holdning er at en unødig forurening/ belastning er unødig og derfor skal elimineres. Begrebet har en tungere vægt end overholdelse af grænsevær dier, så selv om grænseværdien er overholdt, skal unødig for urening elimineres. Dette princip er slået fast i en højesteretsdom. Eksempler på unødig forurening/belastning:
1.2.5 Tekniske hjælpemidlerFølgende bekendtgørelse gælder:
1.2.6 Unges arbejdeBekendtgørelse om unges farlige arbejde gælder ikke for elevernes skoleundervisning. Bekendtgørelsen kan bruges som rettesnor ved vurdering af, om arbejdet er tilrettelagt fuldt for svarligt for eleverne. (Arbejdstilsynet anvender bekendtgørel sen som rettesnor i konkrete sager). For unge under 18 år er der en række forbud der bl.a. omhandler:
Nogle af disse forbud gælder også unge under skoleuddannelse. Her kan nævnes: Stoffer og materialer:
Sundhedsskadelige fysiske belastninger:
Eksempler på stoffer og materialer, som unge under 18 år ikke må arbejde med, men som unge under uddannelse må: Stoffer der er klassificeret
Herunder stoffer og materialer der er forsynet med risikosætningerne:
Desuden gælder forbudet for:
1.2.7 SikkerhedsorganisationSikkerhedsorganisationen er de ansattes sikkerhedsorganisati on, og de valgte repræsentanter skal varetage de ansattes inte resser. I følge arbejdsmiljøloven er eleverne ikke dækket af sik kerhedsorganisationen, så deres interesser skal varetages på an den måde. Den tidligere undervisningsminister Ole Vig Jensen har frem sat demokratiseringstanker, hvor regeringen ønsker, at eleverne skal inddrages i alle beslutninger, der vedrører dem herunder sikkerhedsarbejdet. 1.2.8 Arbejdspladsvurdering (APV)Generelt gælder kravet om arbejdsgiverens pligt til at udarbejde arbejdspladsvurdering kun i forhold til de ansatte. Formålet med APV er at styrke den forebyggende arbejdsmil jøindsats, så medarbejdernes helbred og liv ikke forringes på kort eller lang sigt. Den viden, man får om arbejdspladsen ved en systematisk ana lyse, vil naturligt ikke kun komme de ansatte til gavn, men også eleverne. APV skal være skriftlig og tilgængelig for alle i virksomheden samt for Arbejdstilsynet. En arbejdspladsvurdering skal revideres, når der sker ændrin ger i arbejdet, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser m.v., der har betydning for sikkerhed og sundhed. APV skal som minimum revideres hvert tredje år. En APV skal omfatte en stillingtagen til virksomhedens ar bejdsmiljøproblemer og hvordan de løses. APV skal indeholde følgende elementer:
Sikkerhedsorganisationen og de ansatte skal inddrages i planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen og opfølgningen på APVen. Man kan som arbejdsplads vælge at udvide sin arbejdsmiljøindsats ved at indføre arbejdsmiljøstyring, der sikrer en større systematik end kravet er til en APV.
2. Om ansvar2.1 AnsvarsfordelingDen klassiske opdeling af ansvar i arbejdsmiljøloven er:
Loven skelner mellem et objektivt og et subjektivt ansvar. Arbejdsgiveren/virksomhedslederen kan pålægges det objekti ve ansvar og dermed straf selv om, der ikke er handlet uagt somt eller forsætligt. Alle kan pålægges det subjektive ansvar, hvis det skyldes uagt somhed eller forsæt. 2.1.1 Arbejdsgiver/virksomhedslederDa tekniske skoler er selvejende institutioner vil forstanderen opfattes som arbejdsgiver/virksomhedsleder. Arbejdsgiveren/virksomhedslederen har de største pligter, men en del af disse vil i det daglige praktiske arbejde være uddelege ret til arbejdslederen. Arbejdsgiveren/virksomhedslederen har bl.a. pligt til at:
En del af de pligter virksomhedslederen har, vil i det daglige ofte varetages af arbejdslederen for området. 2.1.2 ArbejdslederEn arbejdsleder er en person, hvis væsentligste funktion er på arbejdsgiverens vegne at lede og føre tilsyn med andre. Det betyder, at det typisk er inspektører og afdelingsledere, der i følge arbejdsmiljøloven opfattes som arbejdsledere, mens ledende lærere varetager denne funktion mindre end 50 % af arbejdstiden, hvorfor de i lovens forstand er ansatte. Når man ansættes som leder får man automatisk arbejdslede rens ansvar og pligter i arbejdsmiljøloven. Arbejdslederen har pligt til at:
2.1.3 Den ansatteDen ansatte har pligt til at:
2.1.4 I undervisningenDe ovennævnte pligter skal ses i forhold til et almindeligt arbejdsforhold, men inden for det udvidede arbejdsmiljøområde, hvor loven gælder for eleverne, er det Arbejdstilsynets opfattelse, at der faktisk kun er to parter, nemlig skolen og eleverne. Normalt vil det være en virksomhedsleder/arbejdsleder, der uddelegerer arbejdet og har pligten til at vurdere/planlægge etc. Arbejdslederen vil typisk være ansvarlig for fagfordeling, mens undervisningsindhold er overdraget til læreren eller ele verne og læreren i samarbejde. Denne uddelegering bevirker at arbejdslederen ikke har fuld indsigt i sit ansvarsområde, med mindre der sker en tilbagemelding fra læreren til arbejdslederen. Eksempel: Vælger en underviser at arbejde med kræftrisikable stoffer, har arbejdslederen pligt til skriftligt at begrunde dette over for sikkerhedsorganisationen. Indirekte sker tilbagemeldingen fra læreren til arbejdslederen i uddannelsesplanerne. Ser man på lærerens funktion som underviser, ligner de funkti oner læreren varetager mere arbejdslederens opgaver med at planlægge og tilrettelægge praktisk arbejde for eleverne. Underviseren har ud over sine pligter i henhold til arbejdsmil jøloven også en forpligtigelse til at give instruktion og har til synspligt, d.v.s. læreren skal instruere og oplære i fornødent omfang og være til stede i lokalet og føre effektivt tilsyn. Ved svigtende eller mangelfuld udførelse af dette effektive til syn er underviseren selvstændigt, personligt ansvarlig for ska der på elever. Læreren bør derfor over for ledelsen gøre op mærksom på, hvor forholdene evt. ikke tillader effektivt opsyn. 2.1.5 DommeEn skole blev idømt en bøde for overtrædelse af arbejdsmiljøloven i forbindelse med en elevs arbejde med en farlig maskine. Retten godtgjorde at:
3. Om kemikalier3.1 MærkningI undervisningslaboratoriet er mærkning af kemikalier en stor opgave, som det er vigtigt at tage alvorligt, både af hensyn til den opdragende effekt over for eleverne, men også af hensyn til de mennesker der færdes i lokalet også uden for undervisningstiden, f.eks. rengøringspersonale og laboratorieansvarlige. 3.1.1 LovgivningFarlige stoffer og produkter skal mærkes i henhold til: Miljøministeriets liste over farlige stoffer samt Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning og opbevaring af kemiske stoffer og produkter. Et stof eller produkt klassificeres som farligt når en af følgen de betingelser er opfyldt:
Mærkningen består i at emballagen forsynes med en etiket som indeholder følgende oplysninger:
3.1.2 Om kemikaliemærkningsprogrammerDer findes en håndfuld forskellige programmer på det danske marked. De er forsynet med større eller mindre databaser, såle des at nogle etiketter kan skrives direkte ud. Fortyndinger m.v. bliver man ofte selv nødt til at mærke efter de gældende regler (listen over farlige stoffer). Bekendtgørelsen er bearbejdet i bo gen ieLaboratoriesikkerhedl. (se litteraturliste). Nogle mærkningsprogrammer indeholder et beregningsmodul, som kan beregne, hvorledes fortyndinger af koncentrerede ke mikalier skal mærkes. 3.2 Arbejdspladsbrugsanvisninger (APB)Når et eller flere af nedennævnte kriterier er opfyldt skal der være udarbejdet en arbejdspladsbrugsanvisning for stoffet/ produktet
3.2.1 Hvordan skal en arbejdspladsbrugsanvisning (APB) se ud?De nærmere retningslinier er angivet i lnAt-meddelelse nr. 3.02.2ld (brugsanvisning for stoffer og materialer), fra september 1997. Der er fire forskellige måder at opfylde APB-kravet på:
I undervisningslaboratoriet vil antallet af farlige stoffer ofte være så stort at arbejdet med at udarbejde arbejdspladsbrugs anvisninger for hvert enkelt stof kan virke uoverkommeligt. Til gymnasiesektoren kan man købe en database til udarbejdel se af arbejdspladsbrugsanvisninger. Man skal blot en gang for alle taste de lokale forhold ind og kan derefter skrive brugsan visninger ud. Man vil dog næppe få dækket alle de stoffer, som står i laboratoriet. Færdigkøbte brugsanvisninger vil altid være præget af standardisering, og nogle af oplysningerne vil være irrelevante for mange skolelaboratorier.
3.3 VærnemidlerValg og anvendelse af de forskellige typer værnemidler er et emne, som traditionelt debatteres meget blandt undervisere. Det skyldes nok at lærerne på htx kommer med meget forskellig baggrund, og at det kan være svært at anlægge de samme kriterier for brug af værnemidler, som man ville gøre i et professionelt laboratorium. 3.3.1 Almindelig beskyttelseEleverne bør altid bære kittel eller forklæde ved laboratoriearbejde, dels for at beskytte deres tøj og dels for at modvirke at omgivelserne udenfor laboratoriet forurenes af kemikalier fra forurenet tøj. Endvidere er en kittel let at flå af i tilfælde af, at der går ild i den. Der bør desuden forefindes et antal plast- eller gummiforklæder til brug i situationer, hvor der er særlig risiko ved spild, f.eks. ved arbejde med koncentreret svovlsyre. 3.3.2 Øje- og ansigtsværnLaboratoriet bør være udstyret med sikkerhedsbriller nok til, at alle elever, uden problemer, kan finde et par briller, når situationen kræver det. Der bør desuden forefindes mindst to ansigtsskærme, som kan benyttes ved særligt risikable arbejdsprocesser. Det vigtigste i forbindelse med dette udstyr er, at der vedtages nogle fælles retningslinier i lærergruppen, for hvornår det for skellige udstyr skal benyttes. Det sikreste ville være at alle altid havde briller på i laboratoriet, men dette er ikke altid muligt at gennemføre i praksis. Ofte har eleverne teoriundervisning i det samme lokale, så allerede der vil princippet begynde at skride. Man bør derfor vedtage nogle retningslinier for brug af øjen beskyttelse, som er letforståelige, konsekvente og logiske. Ud fra disse retningslinier bør skolen arbejde på at opdragelsen af eleverne gøres til en fælles opgave i lærergruppen. Retningslinierne indarbejdes i APBīerne, enten i laboratorieinstruksen eller i brugsanvisningerne for de enkelte stoffer. Se i øvrigt At-med delelsen om øjenbeskyttelse (litteraturliste). 3.3.3 HandskerDer findes et utal af forskellige handsker til forskellige kemikalier og arbejdssituationer. Når man skal vælge en politik på dette område er det igen vigtigt at gøre sig klart, hvilke krav man vil stille til en handske og til elevernes anvendelse af handsker. Handsker, som kan modstå opløsningsmidler over lang tid, er ikke særligt velegnet til laboratoriearbejde, men kan anvendes ved rengøring og ved oprydning efter større uheld.
3.4 Kemikalieaffald3.4.1 LovgivningI Miljø- og energiministeriets bekendtgørelse nr. 299 om affald findes retningslinier for, hvornår affald skal behandles og bort skaffes efter reglerne om affald. Definition af farligt affald: Affald er under alle omstændigheder farligt, hvis:
Farligt affald skal anmeldes til kommunalbestyrelsen.
1) Der henvises til Miljø- og Energiministeriets til enhver tid gældende regler om klassificering, emballering, salg og opbevaring af kemiske stoffer og produkter. 2) Koncentrationsgrænsen gælder for det enkelte kemiske stof med den pågældende egenskab. 3.4.2 Håndteringen af kemikalieaffaldDe fleste anvender de kommunale modtagestationer, som der efter sender affaldet videre, hovedsageligt til Kommune Kemi A/S. Man kan vælge 2 strategier for sorteringen:
Den første løsning er den dyreste, men man undgår fejl i sorte ringen og dem, som skal håndtere affaldet undgår at blive ud sat for dampe ved omhældning på dunke. Den sidstnævnte løsning kræver, at man indretter et system med mærkede beholdere i laboratoriet og at der bliver sørget for god information til alle brugerne. Desuden skal der så pla ceres et lager til opbevaring af de affaldsbeholdere, man vælger at benytte. Denne løsning er billigere, men den kræver bedre organisering af affaldssystemet. BEMÆRK: Kommune Kemi har et bødesystem for fejlsorteret affald. En fejl i sorteringen så affaldet f.eks. indeholder kvik sølv kan være meget dyrt for institutionen.
4. Om kræftrisikable kemikalierKræftrisikable stoffer og materialer er
4.1 Generelle kravDe følgende krav gælder for alle stoffer og materialer opført på bilaget i iiBekendtgørelsen om foranstaltninger til forebyg gelse af kræftrisikoen ved arbejde med stoffer og materialerle, men det vil være en god idé også at bruge reglerne på de stof fer og materialer, der er opført i listen over kræftfremkaldende stoffer. De generelle krav er bestemmelser om
Disse bestemmelser skal følges uanset på hvilken måde stoffer ne på bilaget i kræftbekendtgørelsen anvendes. Herudover kan der gælde specielle krav (se afsnit 4.2), dette er angivet ud for stoffet i bilaget til bekendtgørelsen. Substitution I følge de almindelige regler om stoffer og materialer må farli ge stoffer og materialer ikke anvendes, hvis de kan erstattes af ufarlige, mindre farlige eller mindre generende stoffer og materialer. Udover denne regel gælder her, at hvis stoffet eller materialet ikke kan erstattes, skal arbejdsgiveren give en skriftlig begrun delse til sikkerhedsorganisationen inden stoffet tages i brug. Denne regel om skriftlig begrundelse gælder for alle kræftrisi kable stoffer og materialer.
Arbejdsmetoder, arbejdsværktøj og arbejdsprocesser Der skal arbejdes på en måde så påvirkninger undgås eller ned bringes. For eksempel skal der bruges granulat i stedet for pul ver, hvor dette kan lade sig gøre. Ved blanding og omhældning af kemikalier skal der bruges automatisk dosering og blanding, så manuel håndtering så vidt muligt undgås. Brugsanvisninger Alle farlige stoffer og materialer skal fra leverandøren være for synet med en brugsanvisning, hvor det skal fremgå at stoffet er kræftrisikabelt. Hver gang der i laboratoriet fremstilles et stof, en opløsning eller et materiale, der gemmes, og som indeholder et farligt stof eller materiale, skal der udarbejdes en leverandør brugsanvisning. Affald Bortskaffelsen skal tilrettelægges, så unødig påvirkning undgås. Affaldet skal opsamles i egnede lukkede beholdere og mærkes med følgende ordlyd: "Indeholder et stof, der er omfattet af dansk arbejdsmiljøregulering med hensyn til kræftrisiko" Recirkulation Den udsugede luft med forurening af kræftrisikable stoffer og materialer må ikke føres tilbage til arbejdsstedet eller til andre lokaler. Rygning, spisning og drikning I arbejdslokaler, hvor der er risiko for forurening fra kræftrisi kable stoffer og materialer må der ikke ryges, spises eller drik kes. Der må heller ikke opbevares tobak, madvarer eller drikke varer i lokalet. Personlige værnemidler Hvis arbejdet ikke kan udføres på andre måder skal arbejdsgiveren sørge for egnede personlige værnemidler, herunder særlig beklædning. Særlig beklædning og andre værnemidler må ikke bæres under spisepauser og skal opbevares adskilt fra andet tøj. Når særlig beklædning eller andre personlige værnemidler skal til destruktion eller skal rengøres, skal det opbevares og bort skaffes i lukket emballage og mærket med teksten: i.Indeholder et stof, der er omfattet af dansk arbejdsmiljøregulering med hensyn til kræftrisikols Rengøring af særlig beklædning og personlige værnemidler skal foregå særskilt med egnet udstyr. Det betyder, at særlig beklædning ikke må vaskes sammen med andet tøj, men gerne vaskes i samme maskine. Unormale driftsforhold og uheld Hvis der opstår unormale driftsforhold og uheld, som kan medføre en øget risiko for påvirkning fra kræftrisikable stoffer eller materialer, skal de ansatte underrettes. Sålænge der er øget risiko, må kun de personer, der er nødven dige for at genoprette forholdene være tilstede på arbejdsste det. Risikoen for dem skal begrænses til det strengt nødvendi ge, ved for eksempel at lave tidsbegrænsning for den enkelte under genoprettelsen af forholdene, da påvirkningen ikke må være konstant. Overvågningsanordninger Tekniske anlæg og ventilationsanlæg, der anvendes ved arbejde med stofferne og materialerne, skal være indrettet, så de alar merer ved unormale driftsforhold og uheld. Der skal være ud arbejdet en instruks om, hvilke forholdsregler, der skal følges ved unormale forhold og uheld. Hvilke kemikalier gælder dette for, som vi bruger? Her angives kun eksempler:
4.2 Specielle kravFor nogle af de kræftrisikable stoffer og materialer, der er op ført i bilaget i bekendtgørelsen gælder der særlige krav. Disse krav er anført ud for stoffet i bilaget, hvis ikke andet er anført gælder de ovenstående regler. De specielle krav kan være:
Ved lukkede anlæg for laboratoriearbejde forstås en handskeboks. Et stinkskab er ikke et lukket system (§16 og §17)
Hvilke kemikalier gælder dette for, som vi bruger? Her angives kun eksempler:
Kommentar til kræftbekendtgørelsen I bekendtgørelsen om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoen og i listen over kræftfremkaldende stoffer står nogle kemikalier, som vi ofte ikke anser for kræftfremkaldende.
Det er værd at lægge mærke til disse ekstra betingelser, for sand er ikke kræftfremkaldende, kun som støvemission og som altid skal der passes på ved støvemissioner. 5. Om substitution5.1 Lov om arbejdsmiljøI denne lov står følgende: §49c. Arbejdsministeren kan fastsætte regler om, at et stof eller materiale, der kan være farligt eller i øvrigt forringer sikkerhe den eller sundhed, ikke må anvendes, hvis det kan erstattes af et ufarligt, mindre farligt eller mindre generende stof eller ma teriale. Stk. 2. Arbejdsministeren kan fastsætte regler om, at stoffer og materialer, der kan være farlige for eller i øvrigt forringer sik kerheden eller sundhed, ikke må anvendes til bestemte formål eller inden for særlige områder, før arbejdstilsynets tilladelse eller godkendelse forligger. Dette har arbejdsministeren fastsat regler om i "Bekendtgørelsen om stoffer og materialer". 5.2 Hvorfor substitueres der ikke på skolerne?Der må være nogle hindringer, for at det ikke sker, det kunne være følgende:
5.2.1 "Det plejer vi".Det argument kan være svært at trænge igennem, men vi må hver især stå inde for at det vi gør, er det rigtige pædagogisk og det rigtige sikkerhedsmæssigt i forhold til lovgivningen. Eleverne er udsat for øvelsen én gang i deres studietid, mens lærerne og laboranten skal udsættes for det utallige gange; med forskellige hold, under forberedelse, oprydning og opvask. 5.2.2 Økonomi og tidspresNår et farligt kemikalie substitueres til et mindre farligt, bliver kemikaliet ofte også billigere, så økonomisk burde det ikke være et problem. Men med hensyn til tid til at eksperimentere, er det naturligvis svært. Men da alle der underviser i kemi har en stor kemisk vi den at trække på, kan det ofte bedømmes bag skrivebordet om en substitution er realistisk. En stor del af arbejdet ved substi tution er at få en god idé og det kan jo lade sig gøre mange ste der; ved skrivebordet, i haven etc. Det er meget vigtigt ved substitution ikke at låse sig fast på en løsning med det samme. Her er et eksempel: Et laboratorium har brug for helt vandfri glasvarer til organisk syntese, hidtil har de derfor skyllet glasvarerne i acetone uden for stinkskabet, da der ofte ikke var plads i stinkskabet. Hvis substitutionsprocessen forløber på den måde, at der kun tænkes på at substituere acetone med et mindre farligt kemika lie, udelukkes der mange andre mulige løsninger på problemet. Spørg i stedet: Hvorfor bruges acetone? For at fjerne vandet Hvordan kan vi gøre det?
Laboratoriet valgte at bruge trykluft, der på mange måder er et bedre alternativ. Eksemplet er meget illustrativt, da det ofte kan svare sig at ændre processen, i stedet for at lave en kemikaliesubstitution. 5.2.3 Manglende viden om mulige alternativerDet kan der måske rådes lidt bod på i det følgende. Det en god idé ved udarbejdelse af nye øvelsesvejledninger, at spørge sig selv: Hvorfor laver vi øvelsen? Hvordan kan princippet ellers vises? Men i stedet kunne det jo være at metoden skulle ændres lidt. Der arbejdes mange steder med en ny teknik: mikroskala forsøg. Idéerne til forsøg stammer fra en ny bog "Experiments in miniature". med 60 mikroskala eksperimenter fra syrebase forsøg til organisk syntese (se bilag 3). Andre mikroskalaforsøg er omtalt i LMFK-bladet nr. 3 1997, her er øvelserne hentet fra Skolelaboratoriet - Kjemi, Oslo Universitet, se litteraturlisten for yderligere information. Fordele:
Ulemper:
5.2.4 Svært at sammenligne og vurdere alternativerDer er tre metoder, der umiddelbart er tilgængelige
"Listen over farlige stoffer" bør være tilgængelig i ethvert laboratorium, så mærkningen kan findes og sammenlignes for flere stoffer. Men der skal træffes et valg om hvilke typer faremærkede kemikalier eleverne må arbejde med på hvilke niveauer. Alle stoffer fra R 40 og fremad i R - sætningerne, der angiver langtidseffekter burde vi nok kunne undgå på Kemi C og B, så kan der måske dispenseres på Proces og levnedsmiddel. Alle R 45 stofferne kan vi ikke arbejde med, hvis de er i kon centrationer over 0,1 w/w%, da det kræver foranstaltninger, der er svære at lave i et undervisningslaboratorium (se kapitel 4). Et andet alternativ er at slå op i grænseværdilisten, hvis alterna tiverne står opført her. En meget brugt substitution er at er statte hexan med heptan.
Her er det meget vigtigt at finde de tilhørende damptryk, da det udfra GV ville være bedst at bruge pentan, men den har en meget stor flygtighed i forhold til heptan eller octan, og er der for ikke et godt alternativ. Derimod kan heptan og octan bruges; tænk på om der eventuelt kunne bruges en vegetabilsk olie, som upolært opløsningsmiddel i stedet. Stoffernes damptryk kan ofte findes i leverandørbrugsanvisninger, eller i "Handbook of chemistry and physics". Da damptrykket ikke altid er til at finde, er der netop blevet udvik let et program til at beregne damptrykket udfra den kemiske formel. "Model for beregning af stoffers damptryk ud fra stoffernes kemiske struktur" fra Arbejdsmiljøfondet. Selve beregningsprogrammet kan fås, som shareware hos timlindjensen@amf.dk Når damptrykket er fundet kan det omregnes til ppm: Mætningskoncentrationen af stoffet i luften i ppm = (damp trykket i kPa / 101,3)*1000000 Herefter kan VHR, Vapour Hazard Ratio, udregnes : VHR = Mætningskoncentrationen af stoffet i luften i ppm / GV i ppm
MAL (Måleteknisk Arbejdshygiejnisk Luftbehov), denne metode tager hensyn til stoffets flygtighed, idet der beregnes på baggrund af stoffets damptryk. MAL-koderne kan ret enkelt beregnes, når man følger beregningerne i "Bekendtgørelsen for fastsættelse af kodenumre", idet stofferne deles ind i nogle grove klasser. Uanset hvilken af metoderne der bruges, skal der tages en principbeslutning om, hvor grænsen går for, hvad eleverne må arbejde med på hvilke niveauer. Udfra hvad anser vi for for svarligt over for os selv og andre der færdes i laboratoriet. 5.2.5 Resultaternes sammenlignelighed med tidligere resultaterDet vigtigste for os er ikke et resultat med mange betydende cifres nøjagtighed. Vi må kunne gå på kompromis, for et bedre arbejdsmiljø, og så bruge målingerne, som sammenlignings værdier, hvis det ikke kan lade sig gøre at få det nøjagtige tal frem. Vi må lære eleverne, at stille spørgsmål ved metoden i forhold til arbejdsmiljøet og den nøjagtighed, der er påkrævet i den giv ne situation. På den måde bliver eleverne i stand til stille spørgsmål videre frem i uddannelsessystemet og på arbejds pladserne. 5.2.6 En selvJa, det er jo det vanskeligste, men prøv at pirre din egen nysgerrighed med et Hvorfor sådan? og derpå et Hvordan kunne man mon?, så er du sikkert allerede langt inde i nogle kemiske over vejelser, hvis du tænker på den øvelse, der lige nu irriterer dig mest sikkerhedsmæssigt. Prøv med nogle kolleger fra andre skoler at samles og udveksle idéer i en studiegruppe, eller opret en diskussionsklub på Inter nettet om emnet. 5.3 Succes substitutionerI en lille bog fra Arbejdsmiljøfondet (se litteraturlisten) er samlet 162 eksempler på substitutioner foretaget i virksomheder. Vi kan ikke direkte bruge ret mange af dem, da det ofte hand ler om rensemidler og køle-smøremidler, men bogens tekst er god til at få inspiration af. I de fleste af disse substitutioner er stattes et upolært opløsningsmiddel med et polært opløsnings middel. Det vil vi yderst sjældent kunne gøre i vores øvelses vejledninger. Substitutioner fra vores verden:
Dette er kemikaliesubstitutioner, men ofte kan der metode substitueres, her er et eksempel: For at vise dannelse af nitrøse gasser bruges ofte en reaktion med kobber og salpetersyre, men det kan også vises ved at stil le et tændt fyrfadslys i bunden af et bægerglas med en smule vand, tilsat en syre/baseindikator og lægge et urglas på klem over bægerglasset. Efter et stykke tid vil indikatoren slå om på grund af salpetersyre dannelsen. Udover at være en god kemikalie- og metode-substitution vindes der også pædagogisk idet eleverne nu bedre vil kunne huske, hvornår nitrøse gasser op står. Hvert år modtager vi øvelsesvejledninger fra lærere, som vi skal være censorer hos, vi udveksler øvelsesvejledninger ved faggruppemøder så på den måde kan vi få udbygget vort sorti ment af substitutioner. 6. Om undervisningen6.1 Bekendtgørelsen6.1.1 KemiUndervisningen m.h.t. laboratoriesikkerhed udgør ca. 10 % af undervisningen på alle niveauer i kemi Kemi C skal indeholde følgende:
Kemi B skal indeholde følgende:
Kemi A skal indeholde følgende:
6.1.2 Proces og levnedsmiddelI grundtemaet (15%) , sikkerhed og arbejdsmiljø, er målet at orientere om:
Med hensyn til miljølovgivningen, bør det bemærkes at vi har valgt at fortolke bekendtgørelsens betegnelse, miljølovgivning, som arbejdsmiljølovgivning. I nøgletemaer (50%), laboratorieteknik (d.2), råvarer og frem stillinger (f.2,4,5), er målet at give sikkerheds- og miljømæssige forhold således at eleven kan:
6.2. Hvilke kemikalier på hvilket niveau6.2.1. Kemi CI kemi C skal man afsætte tid til laboratoriekendskab, herunder laboratoriesikkerhed. I forbindelse med eksperimentelt arbejde, kan man komme ind på god laboratoriepraksis (GLP), APV, kemikaliemærkning m.h.t. faresymboler og R-/ S- sætningerne, således eleverne har kendskab til disse. Under R-/ S- sætningerne kan man beskrive de forskellige værnemidler, hvilket sikkerhedsudstyr man har, og hvordan dette bruges, hvis der skulle ske et uheld. Det er begrænset, hvor dybt man kan gå m.h.t. mærkning af opløsninger/blandinger og man må derfor tage hensyn til dette i forskrifterne til de forskellige laboratoriearbejder. Da der ingen særskilte regler er, anbefaler vi, at man tager ud gangspunkt i bekendtgørelsen om unges arbejde. Inden for den organiske kemi kan det være problematisk at lave øvelser. Her kan man prøve om det er muligt at substituere stofferne med mindre farlige kemikalier. Hvis dette ikke er muligt, kan man evt. gennemføre øvelsen ved at dele klassen op i mindre hold, og lave demonstrationsforsøg i stinkskab eller under punktudsug. Derved sikres at eleverne ikke selv kommer i be røring med disse kemikalier, og at det er læreren der udfører øvelsen efter sikkerhedsmæssigt forsvarlige forhold. Ovennævnte bevirker at eleverne på C-niveauet får en intro duktion til laboratoriet, samt et lille kendskab til mærkning af kemikalier. 6.2.2. Kemi BI kemi B kan man introducere kemikaliesikkerhedsbladene, således at eleverne får kendskab til disse både i undervisningen, men også kan læse og forstå at gøre brug af en sådan. Ligeledes bør man introducere mærkning af fortyndinger og i denne sammenhæng gøre brug af "listen for farlige stoffer", således at eleverne er klar over, hvilke oplysninger man kan finde i denne. Samtidig får de en forståelse for, hvilke kemikalier der ikke må hældes i vasken og hvorledes de bortskaffes. Dette gør at eleverne kan arbejde med flere kemikalier som skal mærkes, dog bør man ved hver forskrift introducere ele verne grundigt, således at:
Dog bør man ikke arbejde med giftige kemikalier og stoffer mærket med R-sætninger over 40. 6.2.3. Kemi AI kemi A kan man så udbygge kendskabet således, at eleverne selv skal planlægge en øvelse under hensynstagen til mærkning, værnemidler og bortskaffelse. Herved burde eleven få et nær mere kendskab til mærkning af kemikalierne. Eleven må ikke starte øvelsesforløbet inden læren har godkendt øvelsesvejled ningen. Dette bevirker at eleverne får udviklet en selvstændighed både m.h.t. planlægning af eget arbejde, og samtidig vurderer sikkerheds- og miljømæssige konsekvenser ved øvelsen. 6.2.4. Proces og levnedsmiddelI dette fag skal eleverne selv planlægge, vurdere og fremstille opløsninger til de forskellige projekter. Derfor er det vigtigt at eleverne nøje introduceres m.h.t. mærkningsregler for rene kemikalier og fortyndinger af disse, således at de forstår meto dikken bag dette. Eleverne skal efter en introduktion til de forskellige temaer ha ve mulighed for selv at vælge hvilke kemikalier de vil benytte. Der bør dog være en begrundelse for deres valg, læreren skal hjælpe med at substituere kræftfremkaldende stoffer og lignen de. Hvis det ikke er muligt at substituere, skal læreren og ele ven udfærdige en skriftlig begrundelse for brug af stoffet, den ne skal godkendes af sikkerhedslederen, inden stoffet tages i brug.
6.3 Sikkerhedsregler ved laboratoriearbejdeFør eleverne kommer i laboratoriet er det vigtigt at de ved, hvordan de skal opføre sig i dette. Nedenfor er lavet et regel sæt, der kan benyttes alt efter, hvilket niveau undervisningen har og hvilke behov man.
6.4 Hvad skal øvelsesvejledningen som minimum indeholde6.4.1 KemiVejledningen bør beskrive arbejdsgange, således at eleven kan planlægge, hvilke værnemidler, stinkskabe punktudsug og lign., der skal benyttes samt, hvordan arbejdsmetoden er med hen syn til pågældende kemikalier, evt. med henvisning til APV. I øvelsesvejledningen, bør der være et afsnit før fremgangsme toden, der beskriver hvilke sikkerhedsforanstaltninger, der skal overholdes ved øvelsesforløbet. Der bør være kemikaliebrugs anvisninger til de kemikalier, hvor mærkning er påkrævet som bilag til forskriften, således at eleven inden øvelsen er informe ret om, hvilke typer stoffer der arbejdes med. Hvis der indgår kemikalier, som ikke må hældes i kloakken, skal vejledningen efter fremgangsmetoden, klart angive hvilke det drejer sig om, med henvisning til spildbeholder.
6.4.2 Proces og levnedsmiddel teknikEleverne har som minimum haft kemi C, hvor de har fået kendskab til overordnede principper indenfor sikkerheden. Derfor må læreren i starten hjælpe eleverne med at udarbejde en projektgang, under hensyntagen til elevernes baggrund. På sigt er det eleven, der selv skal lære at tilrettelægge eget arbejde, derfor skal eleven selv udarbejde sikkerhedsdelen. Her er det lærerens opgave at godkende forløbet, således at det sker un der sikkerheds- og miljømæssige forsvarlige forhold. Hvis lære ren ikke kan godkende oplægget, bør læreren og eleven i sam arbejde udarbejde en ny vejledning.
6.5 Hvordan sikres det at eleven har kendskab til sik kerhedsreglerne og begreberne6.5.1 KemiMan skal i begyndelsen af sin undervisning introducere GLP, APV, APB, sikkerhed, værnemidler, mærkning af kemikalier o.s.v. svarende til, hvilket niveau eleverne er på. Derefter bør man ved øvelsesgennemgang altid nævne, hvilket af oven nævnte der indgår i øvelsen. For at sikre at eleven har kendskab til ovennævnte kan man ef ter introduktion af laboratoriet lave en opgave, hvor eleven skal finde de forskellige værnemidler, udgange og sikkerheds udstyr. Dette kan gøres ved, at man laver en tegning over laboratoriet, som eleverne får udleveret. På denne skal de så markere, hvor de forskellige ting er placeret. Herved burde sikres at eleverne har kendskab til laboratoriets indretning. Det vil også være en god idé at eleverne afprøver det forskelli ge sikkerhedsudstyr. Man kan lave en form for kørekort, sværhedsgrad alt efter hvilket niveau eleven befinder sig på. D.v.s. at eleverne får gen nemgået teori inden for de forskellige områder. Teoriundervis ningen afsluttes med en prøve, der indeholder relevante spørgsmål om f.eks. værnemidler, mærkning og regler for bort skaffelse. Hvis eleven består denne prøve, har eleven adgang til laboratoriet. Ved øvelser, skal eleven i journal eller rapport svare på spørgs mål som ikke kun er teori til øvelsen med også sikkerhedsrela terede spørgsmål. Hvis disse spørgsmål ikke er besvaret, kan eleven ikke få sit arbejde godskrevet. 6.5.2 Proces og levnedsmiddel teknikHer er det lærerens rolle, at være vejleder og hjælpe eleven igennem den svære fase, der hedder projektplanlægning og ud arbejdelse af arbejdsplan. Når eleven finder ud af, hvilket projekt der skal arbejdes med, skal eleven udarbejde en materiale- og kemikalieliste. Derefter skal eleven:
Hvis eleven kommer ind på alle disse områder, mangler der kun AT TÆNKE SIG OM OG TAGE HENSYN TIL ANDRE I LOKALET! 7. EfterskriftDer fokuseres mere og mere på arbejdsmiljøet og Arbejdstilsynets "På vej mod et rent arbejdsmiljø 2005" nævner bl.a. følgende mål:
Det er selvsagt vigtigt at elevernes håndtering af kemikalier ik ke giver skader og varige men. Men, det er også vigtigt, at ele ver oplever laboratoriearbejdet som både spændende og inspi rerende samt at undervisningen opfylder htxbekendtgørelsens krav. Vi skal således ikke lade os forskrække og helt frasige anven delsen af kemikalier, de skal blot håndteres korrekt. At lære at omgås farlige stoffer læres bedst gennem praktisk arbejde i la boratoriet kombineret med teoretisk undervisning om arbejds miljø og kemikaliehåndtering. Det er vigtigt at vi lærer eleverne gode arbejdsregler og -vaner og at de hos os udvikler gode holdninger til arbejdsmiljø. 8. Litteraturliste1. Love og bekendtgørelser
Bilag 1Øvelse:_______________________________________
Andre informationer
Risiko for eksponering
Forholdsregler
Bilag 2
1. FormålFormålet med denne instruktion er at beskrive og fastslå de sikkerhedskrav, der som minimum er gældende i htx-afdelingen i form af en generel laboratorieinstruks, der komplementerer le verandørbrugsanvisningerne. 2. GyldighedsområdeInstruksen gælder for alle ansatte og studerende, når der arbejdes med farlige stoffer og produkter. 3. HenvisningerBekendtgørelse om stoffer og materialer nr. 540 af 2. september 1982. Bekendtgørelse om ændring til ovennævnte bekendtgørelse nr. 485 af 16. juni 1995. Bekendtgørelse om klassificering, emballering, mærkning, salg og opbevaring af kemiske stoffer og produkter nr. 801 af 23/ 10-97. Bekendtgørelse af listen over farlige stoffer nr. 829 af 6. no vember 1997. At-meddelelse nr. 3.02.2 september 1997: Brugsanvisning for stoffer og materialer. At-meddelelse nr. 4.09.3 Oktober 1985: Vejledning om øjenværn. 4. AnsvarAfdelingslederen har det overordnede ansvar for, at der ved alt arbejde med farlige stoffer og produkter i afdelingen som mi nimum opfyldes de krav og anvisninger, der er i laboratoriein struksen. Alle ansatte og studerende har ansvar for at laboratorieinstruksen følges. 5. DefinitionerLaboratorieinstruks: Er en instruktion der sammenskriver de konkrete forhold, der gør sig gældende på htx-afdelingen, når der arbejdes med og opbevares farlige stoffer og produkter. At: Arbejdstilsynet Farlige stoffer og produkter:
6. FremgangsmådeFør der skal arbejdes med et farligt stof eller produkt, skal ar bejdet ved hjælp af leverandørbrugsanvisning og laboratoriein struks planlægges og vurderes sikkerhedsmæssigt, så arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt og affaldet kan bortskaffes forsvarligt. Alle de anvisninger, der er i laboratorieinstruksen skal som minimum følges. 7. RapporteringIngen 8. Distribution og arkivering8.1 Bilag 2b opbevares sammen med leverandørbrugsanvisningerne i laboratorium 203. 9. BilagBilag 2b: Bilag til Laboratorieinstruks
Bilag 2b: Bilag til laboratorieinstruks(Numrene refererer til de punkter i leverandørbrugsanvisningen, som de udbygger). 1. EtiketVed fremstilling af produkter skal de forsynes med en fareeti ket, der indeholder:
Kræftrisikable stoffer: Navnene på kræftrisikable stoffer skal skrives på etiketten, hvis der er 0,1 % eller mere af stoffet i produktet. Mærkning: Ved syntesearbejde skal stofferne mærkes i overensstemmelse med de oven for anførte regler. Er stofferne ikke optaget på listen over farlige stoffer skal stofferne vurderes sikkerhedsmæssigt f.eks. v.h.a. SAX (opslagsbog, der findes på biblioteket) og mærkes ud fra denne vurdering. 4. FørstehjælpsudstyrNødbruser: Øjenskylleflasker: Brandtæppe: Førstehjælpskasse: Telefonnummer til Falck: 0 70 10 20 30. Telefonnummer ved alarm: 0 112. 5. SlukningsmaterielPå HTX-gangen ved laboratorium 203 findes brandsprøjte med ekstra vandspand. For enden af HTX-gangen til højre for nødudgangen og ud for laboratorium 203 findes slangeskabe. Brandslukkere, kulsyreslukker/pulverslukker er placeret ved dørene mellem laboratorium 203 og 204 og laboratorium 204 og 205. 6. Spild, opsamling afKviksølv: Der anvendes Mercurosorb, der er placeret over køleskabet i laboratorium 203, til at
absorbere det spildte. Til af faldet anvendes speciel opsamlingsbeholder, der findes i
Mercurosorb. Organiske opløsningsmidler: Syrer og baser: Spild af fast affald: Biologisk materiale: Tomme emballager: Fra syrer og baser: Emballagen skylles med vand:
Porcelænsskår kommes i container mærket Porcelæn ved Central præparationen. 7. OplagringGasflasker: He-flaske findes fastspændt på et stativ, der er fastspændt under brug. Væsker: Faste stoffer: Omhældning: Opbevaring: 8. Brug af stinkskabeI følgende situationer skal stinkskabe benyttes:
Personlige værnemidler: Valg af briller og ansigtsværn:
Der anvendes ansigtsværn ved arbejde med varme, koncentrerede syrer og baser f.eks.- ved Gerberering. Briller og ansigtsværn findes i laboratorium 203 og 204. Støvmaske P2: Handsker: Ved risiko for hudkontakt afhænger det af stoffernes farlighed om handsker skal anvendes: Ved arbejde med kræftrisikable, mutagene og reproduktions toksiske stoffer skal handsker benyttes. Ved arbejde med organiske opløsningsmidler mærket H i Ats grænseværdiliste skal handsker benyttes. Ved arbejde med stoffer, der giver overfølsomhedsreaktioner skal handsker benyttes. Valg af handskemateriale: Handsker findes i laboratorium 203. 13. AffaldReaktivt affald skal neutraliseres som anført i vedlagte skema mærket reaktivt affald. Affald skal opsamles som anført i vedlagte skemaer mærket Håndtering af affald i HTX-afdelingen og som hænger på stink skabslågen i laboratorium 203. Biologisk affald:
14. Intern transportVed transport udendørs transporteres farlige stoffer og produkter i spande. Ved transport indedørs transporteres farlige stoffer og produkter i spande eller på rullebord. 15. Anvendelse i afdelingenAlle farlige stoffer og produkter må kun anvendes til
Kræftrisikable stoffer: Indgår der kræftrisikable stoffer i tema/projektarbejde, skal dette godkendes af underviseren. Ethere: Ethere må kun anvendes i etherrum i Laborantafdelingen.
Bilag 3: Håndtering af affald i htx-afdelingenFlydende affald:
Fast affald
Carcinogent (Kræftfremkaldende) affald skal i tilsvarende grupper som andet affald, blot skal der på beholderen være: Gul KRÆFTETIKET Reaktive kemikalier(Reaktive kemikalier SKAL neutraliseres før de bortskaffes.) Er du i tvivl, SKAL du tale med din lærer.
Carcinogent (kræftfremkaldende) affald skal i tilsvarende grupper som andet affald, blot skal beholderen være mærket med: KRÆFTETIKET Hos Erik Pawlik på Rysensten Gymnasium udleveres der til hvert hold følgende:
Pris ca. 50 kr. pr sæt. Desuden nogle 2 ml buretter og vandstrålepumper med recirkulation af vandet. Til øvelsen saltes opløselighed kan OH-filmen lægges oven på vejledningen, og en dråbe af hver af de anførte opløsninger blandes i de tomme felter i skemaet. Evt. kan OHprojektoren bruges, hvis det er svært at bedømme om, der er bundfald. Opløsninger af salte til eksperimentet hældes i 25 ml flasker med skuelåg og dråbepipette. Efter brug skylles glasudstyret og lægges tilbage i kurven. Ingen opvask og ingen oprydning for læreren eller laboranten! Denne side indgår i
publikationen "Håndbog for undervisere ved merkonom- og
teknonomuddannelsen" som kapitel 1 af 25 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til sidens top |