|
6. Om undervisningen
6.1 Bekendtgørelsen6.1.1 KemiUndervisningen m.h.t. laboratoriesikkerhed udgør ca. 10 % af undervisningen på alle niveauer i kemi Kemi C skal indeholde følgende:
Kemi B skal indeholde følgende:
Kemi A skal indeholde følgende:
6.1.2 Proces og levnedsmiddelI grundtemaet (15%) , sikkerhed og arbejdsmiljø, er målet at orientere om:
Med hensyn til miljølovgivningen, bør det bemærkes at vi har valgt at fortolke bekendtgørelsens betegnelse, miljølovgivning, som arbejdsmiljølovgivning. I nøgletemaer (50%), laboratorieteknik (d.2), råvarer og frem stillinger (f.2,4,5), er målet at give sikkerheds- og miljømæssige forhold således at eleven kan:
6.2. Hvilke kemikalier på hvilket niveau6.2.1. Kemi CI kemi C skal man afsætte tid til laboratoriekendskab, herunder laboratoriesikkerhed. I forbindelse med eksperimentelt arbejde, kan man komme ind på god laboratoriepraksis (GLP), APV, kemikaliemærkning m.h.t. faresymboler og R-/ S- sætningerne, således eleverne har kendskab til disse. Under R-/ S- sætningerne kan man be skrive de forskellige værnemidler, hvilket sikkerhedsudstyr man har, og hvordan dette bruges, hvis der skulle ske et uheld. Det er begrænset, hvor dybt man kan gå m.h.t. mærkning af opløsninger/blandinger og man må derfor tage hensyn til dette i forskrifterne til de forskellige laboratoriearbejder. Da der ingen særskilte regler er, anbefaler vi, at man tager ud gangspunkt i bekendtgørelsen om unges arbejde. Inden for den organiske kemi kan det være problematisk at lave øvelser. Her kan man prøve om det er muligt at substituere stofferne med mindre farlige kemikalier. Hvis dette ikke er muligt, kan man evt. gennemføre øvelsen ved at dele klassen op i mindre hold, og lave demonstrationsforsøg i stinkskab eller under punktudsug. Derved sikres at eleverne ikke selv kommer i berøring med disse kemikalier, og at det er læreren der udfører øvelsen efter sikkerhedsmæssigt forsvarlige forhold. Ovennævnte bevirker at eleverne på C-niveauet får en introduktion til laboratoriet, samt et lille kendskab til mærkning af kemikalier. 6.2.2. Kemi BI kemi B kan man introducere kemikaliesikkerhedsbladene, således at eleverne får kendskab til disse både i undervisningen, men også kan læse og forstå at gøre brug af en sådan. Ligeledes bør man introducere mærkning af fortyndinger og i denne sammenhæng gøre brug af "listen for farlige stoffer", således at eleverne er klar over, hvilke oplysninger man kan finde i denne. Samtidig får de en forståelse for, hvilke kemikalier der ikke må hældes i vasken og hvorledes de bortskaffes. Dette gør at eleverne kan arbejde med flere kemikalier som skal mærkes, dog bør man ved hver forskrift introducere ele verne grundigt, således at:
Dog bør man ikke arbejde med giftige kemikalier og stoffer mærket med R-sætninger over 40. 6.2.3. Kemi AI kemi A kan man så udbygge kendskabet således, at eleverne selv skal planlægge en øvelse under hensynstagen til mærkning, værnemidler og bortskaffelse. Herved burde eleven få et nær mere kendskab til mærkning af kemikalierne. Eleven må ikke starte øvelsesforløbet inden læren har godkendt øvelsesvejled ningen. Dette bevirker at eleverne får udviklet en selvstændighed både m.h.t. planlægning af eget arbejde, og samtidig vurderer sikkerheds- og miljømæssige konsekvenser ved øvelsen. 6.2.4. Proces og levnedsmiddelI dette fag skal eleverne selv planlægge, vurdere og fremstille opløsninger til de forskellige projekter. Derfor er det vigtigt at eleverne nøje introduceres m.h.t. mærkningsregler for rene kemikalier og fortyndinger af disse, således at de forstår meto dikken bag dette. Eleverne skal efter en introduktion til de forskellige temaer ha ve mulighed for selv at vælge hvilke kemikalier de vil benytte. Der bør dog være en begrundelse for deres valg, læreren skal hjælpe med at substituere kræftfremkaldende stoffer og lignen de. Hvis det ikke er muligt at substituere, skal læreren og ele ven udfærdige en skriftlig begrundelse for brug af stoffet, den ne skal godkendes af sikkerhedslederen, inden stoffet tages i brug.
6.3 Sikkerhedsregler ved laboratoriearbejdeFør eleverne kommer i laboratoriet er det vigtigt at de ved, hvordan de skal opføre sig i dette. Nedenfor er lavet et regelsæt, der kan benyttes alt efter, hvilket niveau undervisningen har og hvilke behov man.
6.4 Hvad skal øvelsesvejledningen som minimum indeholde6.4.1 KemiVejledningen bør beskrive arbejdsgange, således at eleven kan planlægge, hvilke værnemidler, stinkskabe punktudsug og lign., der skal benyttes samt, hvordan arbejdsmetoden er med hensyn til pågældende kemikalier, evt. med henvisning til APV. I øvelsesvejledningen, bør der være et afsnit før fremgangsmetoden, der beskriver hvilke sikkerhedsforanstaltninger, der skal overholdes ved øvelsesforløbet. Der bør være kemikaliebrugs anvisninger til de kemikalier, hvor mærkning er påkrævet som bilag til forskriften, således at eleven inden øvelsen er informe ret om, hvilke typer stoffer der arbejdes med. Hvis der indgår kemikalier, som ikke må hældes i kloakken, skal vejledningen efter fremgangsmetoden, klart angive hvilke det drejer sig om, med henvisning til spildbeholder.
6.4.2 Proces og levnedsmiddel teknikEleverne har som minimum haft kemi C, hvor de har fået kendskab til overordnede principper indenfor sikkerheden. Derfor må læreren i starten hjælpe eleverne med at udarbejde en projektgang, under hensyntagen til elevernes baggrund. På sigt er det eleven, der selv skal lære at tilrettelægge eget arbejde, derfor skal eleven selv udarbejde sikkerhedsdelen. Her er det lærerens opgave at godkende forløbet, således at det sker un der sikkerheds- og miljømæssige forsvarlige forhold. Hvis læreren ikke kan godkende oplægget, bør læreren og eleven i sam arbejde udarbejde en ny vejledning.
6.5 Hvordan sikres det at eleven har kendskab til sik kerhedsreglerne og begreberne6.5.1 KemiMan skal i begyndelsen af sin undervisning introducere GLP, APV, APB, sikkerhed, værnemidler, mærkning af kemikalier o.s.v. svarende til, hvilket niveau eleverne er på. Derefter bør man ved øvelsesgennemgang altid nævne, hvilket af oven nævnte der indgår i øvelsen. For at sikre at eleven har kendskab til ovennævnte kan man efter introduktion af laboratoriet lave en opgave, hvor eleven skal finde de forskellige værnemidler, udgange og sikkerheds udstyr. Dette kan gøres ved, at man laver en tegning over laboratoriet, som eleverne får udleveret. På denne skal de så markere, hvor de forskellige ting er placeret. Herved burde sikres at eleverne har kendskab til laboratoriets indretning. Det vil også være en god idé at eleverne afprøver det forskellige sikkerhedsudstyr. Man kan lave en form for kørekort, sværhedsgrad alt efter hvilket niveau eleven befinder sig på. D.v.s. at eleverne får gennemgået teori inden for de forskellige områder. Teoriundervisningen afsluttes med en prøve, der indeholder relevante spørgsmål om f.eks. værnemidler, mærkning og regler for bort skaffelse. Hvis eleven består denne prøve, har eleven adgang til laboratoriet. Ved øvelser, skal eleven i journal eller rapport svare på spørgs mål som ikke kun er teori til øvelsen med også sikkerhedsrelaterede spørgsmål. Hvis disse spørgsmål ikke er besvaret, kan eleven ikke få sit arbejde godskrevet. 6.5.2 Proces og levnedsmiddel teknikHer er det lærerens rolle, at være vejleder og hjælpe eleven igennem den svære fase, der hedder projektplanlægning og ud arbejdelse af arbejdsplan. Når eleven finder ud af, hvilket projekt der skal arbejdes med, skal eleven udarbejde en materiale- og kemikalieliste. Derefter skal eleven:
Hvis eleven kommer ind på alle disse områder, mangler der kun AT TÆNKE SIG OM OG TAGE HENSYN TIL ANDRE I LOKALET! Denne side indgår i
publikationen "Vejledning om kemikaliehåndtering på htx" som kapitel 6 af 11 |
||||||
Til sidens top |