Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Jeg læste en hel bog og nu tør jeg også skrive





[Billede: Publikationens forside.] Den foreløbige indsats for at styrke færdighederne hos læse- og skrivesvage erhvervsskoleelever har resulteret i en positiv faglig udvikling på lærer- og skolesiden.

Der arbejdes med at øge elevernes selvværd og selvtillid for at give dem grundlag for selv at arbejde videre med at udvikle deres færdigheder i læsning, skrivning og kommunikation.

Også her er der gode resultater.

Hæftet samler op på de senere års erfaringer med valgfaget Faglig læsning og skrivning på erhvervsskolerne og fremdrager positive erfaringer og udviklingsspørgsmål.

Hæftet giver samtidig inspiration til, hvordan lærerne og skolerne kan arbejde med valgfagets hovedområder.

Valgfaget Faglig læsning og skrivning, erhvervsskolernes forskellige initiativer i forbindelse hermed og en særlig læselæreruddannelse for lærere på erhvervsuddannelserne er iværksat som led i Undervisningsministeriets særlige indsats for læsning og skrivning.

Indhold:

Forord
Resumé
Indledning

  1. Den gode praksis
  2. Tilrettelæggelse af undervisning og lærerengagement
  3. Elevforudsætninger og testning
  4. At læse om, skrive om og tale om faglige og almene emner
  5. Materiale
  6. Selvtillid - selvværd
  7. Faglig læsning og skrivning set i relation til det traditionelle danskfag
  8. Opsamling og perspektivering
  9. Faglig læsning og skrivning: De kvantitative data fra undersøgelsen
  10. Noter
  11. Materialeoversigt

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik (129 KB)
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top