Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Mål og handlekompetence i erhvervsuddannelserne





[Billede: Publikationens forside.] I dette hæfte viser forfatteren med en række konkrete eksempler fra flere erhvervsuddannelser, hvordan krav og mål i uddannelsernes bekendtgørelser kan omsættes til og beskrives som handlekompetencer for eleverne.

Hæftet henvender sig til lærere, kontaktlærere og uddannelsesplanlæggere.

Erhvervsuddannelsesreform 2000 betyder store udfordringer - organisatoriske som pædagogiske - for hele erhvervsskolesystemet. Undervisningsministeriet har i samarbejde med DEL tilrettelagt en serie af inspirationshæfter til brug for skolernes og lærernes arbejde med at levendegøre de tanker, reformen bygger på.

Hæfterne hænger sammen både med hensyn til design, omfang og opbygning, i valg af temaer og ved en nytænkning af begrebet helheds- og praksisorienteret undervisning. I alle hæfter indgår konkrete eksempler og metodiske overvejelser med inddragelse af pædagogisk og didaktisk teori.

Indhold:

Forord

  1. Målstyring af uddannelserne
  2. Handlekompetencebegrebet
  3. Eksempler på beskrivelse af handlekompetencer
  4. Graduering af kompetencekravene
  5. Andre didaktiske overvejelser
  6. Sammenfatning

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top