|
Hele publikationen uden billeder
Indholdsfortegnelse3. Elever - skolestart, afgang 4. Tilmelding til ungdomsuddannelserne 6. Klassekvotienter / Samordnet Indskoling 8. Skolefritidsordning - SFO 9. Pædagogisk personale i folkeskolen 12. Landsoversigt - skoleåret 1998/99
ForordMed "Folkeskolen i tal -1998/99 foreligger den sjette udgave i denne serie. Publikationen er nu en del af Institutionsstyrelsens "Tal om uddannelser ". I modsætning til de tidligere udgaver af "Folkeskolen i tal "er udgivelsen opdelt i to bind.Et tekstbind der beskriver den overordnede udvikling på landsplan og et bilagsbind,som rummer kommunetabellerne.Begge dele er også tilgængelige på ministeriets hjemmeside www.uvm.dk. Oplysningerne er som udgangspunkt indhentet i september 1998 og viser skoleåret 1998/99, som det så ud, da skolen planlagde dette. Gode råd og idéer til forbedring af kommende udgaver af publikationen er meget velkomne. Specielle udtræk af data for skoleåret 1998/99 og tidligere skoleår kan mod betaling rekvireres ved henvendelse til Statistik-og informationskontoret, Frederiksholms Kanal 25,1220 København K. Henvendelse kan ske til Jens Andersen, eller til Nina Glass Undervisningsministeriet Overblik - skoler, elever, klasser
|
1994/95 | 1995/96 | 1996/97 | 1997/98 | 1998/99 | |
Antal skoler | 2407 | 2412 | 2383 | 2.398 | 2.403 |
Folkeskoler | 1.758 | 1.756 | 1.714 | 1.718 | 1.715 |
Friskoler og private grundskoler | 424 | 429 | 438 | 438 | 443 |
Efterskoler | 225 | 227 | 231 | 242 | 245 |
Elever | 599.257 | 601.186 | 610.079 | 620.213 | 633.617 |
Folkeskolen | 512.415 | 513.695 | 519.964 | 529.202 | 541.187 |
-heraf tosprogede | 30.587 | 35.951 | 39.395 | 41.833 | 45.048 |
Friskoler og private grundskoler | 67.704 | 68.095 | 70.468 | 71.451 | 72.916 |
-heraf tosprogede | 4.689 | 4.965 | 6.127 | 6.353 | 6.683 |
Efterskoler | 19.138 | 19.396 | 19.647 | 19.560 | 19.5141 |
Antal klasser bh.kl.-10.kl. | |||||
Folkeskolen | |||||
-normalklasser | 26.863 | 27.125 | 27.149 | 27.372 | 27.727 |
-specialklasser (§20.1 +20.2) | - | 1.890 | 2.004 | 2.126 | 2.271 |
Friskoler og private grundskoler | |||||
-normalklasser | 3.258 | 3.253 | 3.435 | 3.757 | 3.547 |
Normalklassekvotient | |||||
Folkeskolen | |||||
-bh.kl.-10.klasse | 18,5 | 18,5 | 18,6 | 18,8 | 18,9 |
-bh.kl. | 18,7 | 18,9 | 19,3 | 19,4 | 19,7 |
Friskoler og private grundskoler | |||||
-bh.kl.-10.klasse | 16,8 | 17,0 | 16,8 | 16,8 | 17,0 |
-bh.kl. | 16,9 | 16,6 | 17,1 | 16,9 | 17,0 |
1 Tallet er beregnet på grundlag af foreløbige tal -Kilde:Danmarks Statistik /Uddannelse og Kultur 1999:7
Skoleårene 1994/95 1998/99
Udgiften pr. elev i folkeskolen er på kr. 41.500.
Flere elever benytter skolefritidsordninger.
1994/95 | 1995/96 | 1996/97 | 1997/98 | 1998/99 | |
Ressourceforbrug i folkeskolen | |||||
Folkeskolen | |||||
-U-timer pr.elev | 60,4 | 59,6 | 60,0 | 58,3 | 58,5 |
-F-timer pr.elev | 61,8 | 61,2 | 61,9 | 60,3 | 60,6 |
-Ø-timer pr.elev | - | - | - | 63,4 | 64,6 |
-Udgift pr.elev i 1.000 kr.2 | 36,1 | 39,3 | 40,7 | 41,1 | 41,5 |
Friskoler og private grundskoler | |||||
-U-timer pr.elev | 55,0 | 52,0 | 52,5 | 57,2 | 51,5 |
-F-timer pr.elev | 55,5 | 53,0 | 53,0 | 52,3 | 51,9 |
-Ø-timer pr.elev | - | 55,1 | 53,0 | 55,9 | 56,6 |
Skolefrititdsordninger (SFO) | |||||
Folkeskolen | |||||
-antal ordninger | 1.327 | 1.383 | 1.423 | 1.427 | 1.428 |
-indskrevne børn | 88.124 | 100.848 | 109.607 | 116.599 | 126.380 |
-gennemsnitlig størrelse | 66,4 | 72,9 | 77,0 | 81,7 | 88,5 |
-børn pr.fuldtidsansat | - | 12,0 | 11,9 | 12,1 | 12,1 |
-udgift pr.barn3 i 1.000 kr. | 25,3 | 26,0 | 28,1 | 28,1 | |
Friskoler og private grundskoler | |||||
-antal ordninger | 326 | 332 | 344 | 355 | 358 |
-indskrevne børn | 13.698 | 15.489 | 17.454 | 18.349 | 20.042 |
-gennemsnitlig størrelse | 42,0 | 46,7 | 50,7 | 51,8 | 56,0 |
-børn pr.fuldtidsansat | 22,7 | 24,0 | 23,5 | 22,2 | 21,3 |
2 Udgift pr.elev omfatter kun elever i kommunale skoler/tallene er ikke p/l reguleret
3 Udgift pr.barn i SFO omfatter kun børn i SFO er der er tilknyttet kommunale skoler /tallene er ikke p/l reguleret.
Antallet af grundskoler forventes at stige som følge af større årgange.
Knapt 45 pct.af landets elever går på en skole med mellem 300 og 500 elever.
Udviklingen i antallet af skoler
Det fremgår af tabel 1, at antallet af grundskoler faldt kraftigt i begyndelsen af halvfemserne.Det skete i takt med det aldende elevtal.Siden skoleåret 93/94 har antallet af grundskoler været nogenlunde uændret.Der er nu udsigt til at antallet af grundskoler vil stige igen, i takt med de større årgange,der er på vej ind i grundskolen.
Der sker fortsat en tilpasning af skolestrukturen i kommunerne,som giver anledning til nedlæggelse af enkelte folkeskoler.
Skolestørrelser
Den gennemsnitlige skolestørrelse for de offentlige skoler er i skoleåret 1998/99 på 314 elever.Der er 164 skoler, der har mindre end 100 elever,mens 103 skoler har mere end 600 elever. Dette fremgår af tabel 2,der viser skolerne fordelt efter skolestørrelse.
Skolestørrelser i elevintervaller kan ses i figur A på side 10 Figuren viser at knapt 45%af landets elever går på en skole med mellem 300 og 599 elever.
Skoler med under 100 elever udgør 10 pct.af alle skoler, men har kun 2,2 pct.af eleverne.De 6,3 pct.af skolerne, der har mere end 600 elever,har 13,4 pct.af folkeskolens elever.
Tunø Skole i Odder Kommune er landets mindste skole med 4 elever og Mårslet Skole i Århus Kommune er landets absolut største skole med 879 elever fordelt på samtlige klassetrin.Virum Skole i Lyngby-Taarbæk Kommune er den næststørste offentlig folkeskole med i alt 832 elever i skoleåret 1998/99.
Tabel 3 viser en oversigt over de 5 mindste og de 5 største offentlige folkeskole.
Tabel 1
Udviklingen i antallet af skoler 89/90 98/99.
År | Folke- skoler | Netto- ændring | Frie grund- skoler | Netto- ændring | Grund- skoler I alt | Netto- ændring |
89/90 | 1.830 | -9 | 403 | 9 | 2.233 | |
90/91 | 1.779 | -51 | 409 | 6 | 2.188 | -45 |
91/92 | 1.722 | -57 | 399 | -10 | 2.121 | -67 |
92/93 | 1.688 | -34 | 421 | 22 | 2.109 | -12 |
93/94 | 1.680 | -8 | 421 | 0 | 2.101 | -8 |
94/95 | 1.677 | -3 | 421 | 0 | 2.098 | -3 |
95/96 | 1.675 | -2 | 426 | 5 | 2.101 | 3 |
96/97 | 1.671 | -4 | 433 | 7 | 2.104 | 3 |
97/98 | 1.672 | 1 | 433 | 0 | 2.105 | 1 |
98/99 | 1.668 | -4 | 437 | 4 | 2.105 | 0 |
-171 | 43 | -128 |
Note: Tabellen omfatter kun årgangsdelte skoler (type 21)og ikke-årgangsdelte skoler (type 22)
Tabel 2
Skolestørrelser i elevintervaller.
Fra | Til | Antal elever | Antal skoler |
0 | 49 | 638 | 28 |
50 | 99 | 10.858 | 136 |
100 | 149 | 31.150 | 251 |
150 | 199 | 25.732 | 151 |
200 | 299 | 62.141 | 247 |
300 | 399 | 97.207 | 276 |
400 | 499 | 134.045 | 299 |
500 | 599 | 86.578 | 159 |
600 | 699 | 47.763 | 74 |
700 | 799 | 19.144 | 26 |
800 | 899 | 2 521 | 3 |
Tabel 2 vedrører følgende skoletyper: stats, kommunal- og amtskommunale skoler af type 21 og 22.
Derudover omhandler tabellen kun normalklasseelever (fuldt årgangsdelte elever og ikke fuldt årgangsdelte elever)
Figur A
Skolestørrelser i elevintervaller.
Skolestørrelser i elevintervaller 4
Tabel 3
5 mindste og 5 største skoler.
Mindste skole | Elever | Største skole | Elever |
Tunø Skole | 4 | Mårslet Skole | 879 |
Omø Skole | 8 | Virum Skole | 832 |
Hvilsom Skole | 9 | Gl.Hasseris Skole | 810 |
Agersø Skole | 14 | Gammelgårdskole | 780 |
Venø Skole | 15 | Roholmskolen | 774 |
4) Figur A og tabel 3 vedrører følgende skoletyper: stats,
kommunal- og amtskommunale skoler af type 21 og 22.
Derudover omhandler figuren og tabellerne kun normalklasseelever.
Elevtallet i folkeskolen er steget med 5,6% siden 1994/95. På de 11 klassetrin (bh. 10. kl.) er der 541.187 elever.
Det stigende elevtal giver sig udslag i oprettelse af flere klasser samtidig med at antallet af elever i den enkelte klasse er steget.
Det samlede elevtal i de offentlige skoler, forventes at stige med ca. 15% i løbet af de næste 10 år.
Ved overgangen til 8. klasse, hvor eleverne får mulighed for at skifte til efterskoler øges udsivningen fra folkeskolen til 6 pct.
Det samlede elevtal
Elevtallet i folkeskolen er inde i en periode med vækst og udgør i alt 541.187 elever, jf.tabel 4 og figur B. Dette er en stigning på 11.985 elever i forhold til 1997/98.Det første skoleår med stigende elevtal var 1995/96.Der er imidlertid langt op til de 757.369 elever,der var i skoleåret 1975/76.Det stigende elevtal er begrundet i,at større fødselsårgange er på vej ind i skolen samtidig med, at det er relativt små årgange der forlader skolen efter henholdsvis 9.og 10.klasse.
Antallet af elever, der ikke ønsker at benytte folkeskolens tilbud, påvirker den enkelte kommunes skolestruktur i et vist omfang.Til belysning af hvor stor andel af kommunernes samlede elevtal, der benytter de frie grundskoler skoler, er der på side 13 medtaget et Danmarkskort (figur C), der viser andelen af frie grundskoleelever i de enkelte kommuner.
Kortet viser,at der er store variationer mellem kommunerne i hvor stor en andel denne elevgruppe udgør.Man kan endvidere på kortet genkende nogle af de geografiske områder, hvor der har været og fortsat er en friskoletradition.
Elevtalsprognosen i tabel 5 (s.14) viser at det samlede elevtal i de offentlige skoler forventer at stige med ca.15% i løbet af de næste 10 år. Der er betydelige variationer fra landsgennemsnittet, når man ser på udviklingen i de enkelte amter. I Københavns Kommune forventes elevtallet at stige med 33%, mens Bornholms Amt som det eneste amt kan se frem til et egentligt fald på ca.10%.
Udsivning fra folkeskolen
I tabel 6 (s.14) er vist udsivningen fra den årgang af elever, der startede i 1. klasse i august 1990 og som i skoleåret 1998/99 går i 9.klasse. Ved udsivningen forstås den reduktion i elevtallet i en årgang, der skyldes elevers skift til en anden skoleform (frie grundskoler og efterskoler m.m.),eller som har forladt folkeskolen af anden årsag, som fx., flytning til udlandet.
Tabel 4
Udviklingen i elevtallet.
DEL 1:
Folkeskoler | ||||
I forhold til året før | ||||
År | Antal elever | %-andel | Antal Elever | %-andel |
88/89 | 587.401 | 89,69 | -21.414 | -3,65 |
89/90 | 567.049 | 89,37 | -20.352 | -3,59 |
90/91 | 549.262 | 89,10 | -17.787 | -3,24 |
91/92 | 534.723 | 88,90 | -14.539 | -2,72 |
92/93 | 525.720 | 88,68 | -9.003 | -1,71 |
93/94 | 516.988 | 88,48 | -8.732 | -1,69 |
94/95 | 512.415 | 88,33 | -4.573 | -0,89 |
95/96 | 513.695 | 88,30 | 1.280 | 0,25 |
96/97 | 519.964 | 88,07 | 6.269 | 1,21 |
97/98 | 529.202 | 88,11 | 9.238 | 1,75 |
98/99 | 541.187 | 88,13 | 11.985 | 2,20 |
DEL 2:
Frie grundskoler | ||||
I forhold til året før | ||||
År | Antal elever | %-andel | Elever | %-andel |
88/89 | 67.529 | 10,31 | 442 | 0,65 |
89/90 | 67.435 | 10,63 | -94 | -0,14 |
90/91 | 67.200 | 10,90 | -235 | -0,35 |
91/92 | 66.793 | 11,10 | -407 | -0,61 |
92/93 | 67.088 | 11,32 | 295 | 0,44 |
93/94 | 67.294 | 11,52 | 206 | 0,31 |
94/95 | 67.704 | 11,67 | 410 | 0,61 |
95/96 | 68.095 | 11,70 | 391 | 0,57 |
96/97 | 70.468 | 11,93 | 2.373 | 3,37 |
97/98 | 71.391 | 11,89 | 923 | 1,29 |
98/99 | 72.916 | 11,87 | 1.525 | 2,09 |
DEL 3:
Grundskoler i alt | |||
I forhold til året før | |||
År | Antal elever | Elever | %-andel |
88/89 | 654.930 | -20.972 | -3,20 |
89/90 | 634.484 | -20.446 | -3,22 |
90/91 | 616.462 | -18.022 | -2,92 |
91/92 | 601.516 | -14.946 | -2,48 |
92/93 | 592.808 | -8.708 | -1,47 |
93/94 | 584.282 | -8.526 | -1,46 |
94/95 | 580.119 | -4.163 | -0,72 |
95/96 | 581.790 | 1.671 | 0,29 |
96/97 | 590.432 | 8.642 | 1,46 |
97/98 | 600.593 | 10.161 | 1,69 |
98/99 | 614.103 | 13.510 | 2,20 |
Note:elevtallet for frie grundskoler i 1994/95 er revideret i forhold til tidligere publikationer
Figur B
Udviklingen i antal elever i grundskolen (folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler).
Figur C
Andel af privatskoleelever ud af det samlede elevtal i private og kommunale skoler.
Tabel 5
Elevtalsprognose for folkeskolen 99/00 - 08/09 fordelt på amter.
Skoleår | 99/00 | 00/01 | 01/02 | 02/03 | 03/04 | 04/05 | 05/06 | 06/07 | 07/08 | 08/09 |
Hele Landet | 564.474 | 580.676 | 595.667 | 608.355 | 618.928 | 629.228 | 637.514 | 643.713 | 648.302 | 650.981 |
Kbh.km. | 29.531 | 30.958 | 32.312 | 33.453 | 34.791 | 35.897 | 36.846 | 37.748 | 38.616 | 39.335 |
Fr.berg km. | 6.061 | 6.215 | 6.413 | 6.568 | 6.714 | 6.866 | 7.020 | 7.181 | 7.326 | 7.451 |
Kbh.amt | 65.660 | 67.951 | 70.132 | 71.829 | 73.532 | 74.987 | 76.206 | 77.199 | 77.917 | 78.408 |
Fr.borg. amt | 39.287 | 40.783 | 42.330 | 43.662 | 44.946 | 46.018 | 46.881 | 47.561 | 48.133 | 48.563 |
Roskilde amt | 26.254 | 27.837 | 28.982 | 30.006 | 31.001 | 31.878 | 32.623 | 33.193 | 33.638 | 33.956 |
Vestsj. amt | 32.239 | 33.177 | 33.914 | 34.411 | 34.932 | 35.401 | 35.721 | 35.928 | 36.063 | 36.065 |
Storstr. amt | 28.392 | 28.984 | 29.580 | 29.903 | 30.178 | 30.401 | 30.521 | 30.545 | 30.530 | 30.429 |
Bornholm amt | 5.000 | 5.036 | 5.100 | 5.099 | 5.082 | 5.057 | 5.043 | 5.034 | 5.011 | 4.495 |
Fyns amt | 48.770 | 50.008 | 51.136 | 51.914 | 52.754 | 53.562 | 54.228 | 54.669 | 54.937 | 55.059 |
Sdr.jyll. amt | 29.729 | 30.293 | 30.732 | 30.976 | 31.242 | 31.442 | 31.597 | 31.598 | 31.563 | 31.462 |
Ribe amt | 28.183 | 28.693 | 29.103 | 29.389 | 29.706 | 29.979 | 30.156 | 30.218 | 30.193 | 30.104 |
Vejle amt | 38.483 | 39.505 | 40.544 | 41.523 | 42.450 | 43.323 | 44.048 | 44.629 | 45.060 | 45.355 |
Ringkøb. amt | 33.358 | 34.055 | 34.656 | 34.969 | 35.311 | 35.601 | 35.773 | 35.871 | 35.899 | 35.821 |
Århus amt | 68.835 | 70.962 | 73.029 | 74.763 | 76.464 | 78.056 | 79.399 | 80.467 | 81.318 | 81.921 |
Viborg amt | 29.950 | 30.687 | 31.364 | 31.861 | 32.307 | 32.689 | 32.985 | 33.173 | 33.285 | 33.311 |
Nordjyll. amt | 56.793 | 57.913 | 58.798 | 59.431 | 60.087 | 60.693 | 61.151 | 61.449 | 61.619 | 61.626 |
Tabel 6
Udsivning fra folkeskolen.
Årgang 90/91 er i 9. klasse blevet reduceret med godt 18 pct., hvoraf halvdelen har
fundet sted fra og med 8 .klassetrin.
Udsivning fra folkeskolen gennem de sidste 10 år fra 90/91 til 98/99 | ||||
År | Klassetrin | Antal elever | % afvigelse i forhold til året før | Akkumuleret % |
90/91 | 1 | 46.669 | -- | -- |
91/92 | 2 | 45.968 | -1,5% | 1,50% |
92/93 | 3 | 45.969 | 0% | 1,50% |
93/94 | 4 | 45.691 | -0,6% | 2,10% |
94/95 | 5 | 45.589 | -0,2% | 2,31% |
95/96 | 6 | 45.491 | -0,2% | 2,52% |
96/97 | 7 | 44.995 | -1,1% | 3,59% |
97/98 | 8 | 42.337 | -6,3% | 9,28% |
98/99 | 9 | 38.390 | -10,3% | 17,74% |
Antallet af elever, der begyndte i folkeskolen er i 5 års perioden steget med knapt 20%.
Siden skoleåret 94/95 er antallet af elever, der vælger at modtage folkeskolens
tilbud om et tiende skoleår faldet fra 55% til 48%, men 65% af alle elever i grundskolens
9. klasse fortsætter i 10. klasse.
Elevtallet i folkeskolens 10.klasse er faldet med 25%de seneste 5 år.
Skolestart
I figur D er vist det absolutte antal elever, der er begyndt i børnehaveklassen de seneste 5 år. Da det skønnes, at ca.98% af alle børn påbegynder deres skoleforløb i børnehaveklassen, kan man heraf aflæse de stigende fødselsårgange og deres betydning for det samlede elevtal.
Figur E viser, hvorledes børnehaveklasserne fordeler sig efter størrelse i perioden 94/95 -98/99.
Elevtallet i børnehaveklassen måtte ikke efter folkeskolelovens tidligere §15, stk.3 overstige 22, med mindre klassen blev delt i to grupper. Figuren viser, at hoved- parten af børnehaveklasserne fortsat har et elevtal på 22 elever eller derunder.
Elever der fortsætter i 10. klasse
I tabel 7 er vist det absolutte antal elever i 10.klasse. Desuden fremgår den procentvise andel,som disse elever udgør af elevtallet i 9. klasse det foregående år. Dette siger noget om, hvor mange af folkeskolens 9. klasse elever, der vælger at fortsætte i 10.klasse i folkeskolen.
Andelen af elever fra 9.klasse, der fortsætter i folkeskolens 10. klasse har siden midt i 90 erne været faldende og i skoleåret 98/99, er det mindre end hver anden der fortsætter. Der er store regionale forskelle i andelen af elever, der fortsætter i 10.klasse i folkeskolen. Sjælland har generelt lave andele med undtagelse af hovedstadsområdet jf.figur F.
Hvis man ser på grundskolen under et, er det imidlertid 65% af eleverne fra 9. klasse i skoleåret 1997/98, der vælger at fortsætte deres skolegang i 10. klasse året efter jf.tabel 8. Det er ensbetydende med, at mange elever foretager et skoleskift mellem 9.og 10.klasse. Mange elever i folkeskolen og de frie grundskoler, vælger at tage det 10.skoleår på en efterskole. Tabellen viser en markant tilgang til efterskolernes 10.klasser i forhold til antallet af elever i 9. klasse, hvilket hæver den samlede procent af en årgang, der fortsætter i 10.klasse.
Figur D
Antal børn i børnehaveklasse.
Figur E
Fordeling af børnehaveklasser efter klassestørrelse.
Antallet af børn der går i en børnehaveklasse med mere end 22 elever, er siden 1994/95 steget med 10,5%.
Tabel 7
Elever i 10.klasse fordelt på piger og drenge.
Skoleår | Piger | Drenge | I alt | I %af elevtallet i 9.kl året forud |
94/95 | 12.615 | 14.225 | 26.840 | 55% |
95/96 | 11.605 | 12.792 | 24.397 | 52% |
96/97 | 10.856 | 12.201 | 23.057 | 51% |
97/98 | 9.846 | 10.419 | 20.265 | 49% |
98/99 | 9.208 | 10.734 | 19.942 | 48% |
Tabel 8
Viser antallet af elever i 9 .klasse i skoleåret 1997/98 sammenholdt med 10. klasse i skoleåret 1998/99.
Elever i 9.og 10.klasse fordelt på skoleform
Skoleår | Klassetrin | Folke- skolen | Frie grundskoler | Efter- skoler* | I alt |
1997/98 | 9 | 41.405 | 7.079 | 5.861 | 54.345 |
1998/99 | 10/11 | 19.942 | 3.589 | 12.466 | 35.997 |
Kilde:Danmarks Statistik,Uddannelse og Kultur 1999
Figur F
10.klassesfrekvens fordelt på amter.
Søgningen til de gymnasiale uddannelser i HT-området, er størst blandt pigerne.
På de gymnasiale uddannelser vælger en lille overvægt af drenge den matematiske linie, mens pigerne dominerer på den sproglige linie og på hf.
Tilmelding til ungdomsuddannelser 1998/99
De ca. 60.000 elever, der gik i folkeskolens 9.og 10.klasse i skoleåret 1998/99,
udfyldte i foråret 1999 et skema med deres uddannelsesønsker efter henholdsvis 9.og
10.klasse. Disse ønsker er indberettet til Undervisningsministeriet pr.15.marts 1999 og
fremgår af tabel 9 og 10. Denne andel er i pæn overensstemmelse med opgørelsen i tabel
7 på side 17.
Hele undersøgelsen kan ses på ministeriets hjemmeside www.uvm.dk.
Som det ses af tabellerne 9 og 10 vælger pigerne fortrinsvis de gymnasiale uddannelser og drengene erhvervsuddannelserne, når de forlader folkeskolen.
I forhold til tidligere år er eleverne i 9. klasse generelt ret konservative i deres uddannelsesvalg, uanset om de kommer fra folkeskolen, efterskolerne eller de frie grundskoler. Både erhvervuddannelserne (især teknisk skole) og de gymnasiale uddannelser (især hhx) tegner sig i skoleåret 1998/99 for en lille fremgang, på bekostning af søgningen til 10.kl. Eleverne i 10.kl. i folkeskolen er de mest stabile i deres uddannelsesvalg, med en minimal forskydning fra erhvervsuddannelserne (især handelsskolen), til de gymnasiale uddannelser (især hhx).
Eleverne i 10.kl. ved de frie grundskoler prioriterer derimod både erhvervsuddannelserne (især teknisk skole) og gymnasiets sproglige linie. Her er der også færre elever uden uddannelsesønsker, jf. den samlede undersøgelse. Der er betydelige regionale afvigelser fra landsgennemsnittet i uddannelsesønsker, jf. figur G. I hovedstadsområdet er der markant højere søgning mod de gymnasiale uddannelser, mens 10.klasse ikke er så attraktivt her som på landsplan.
Tabel 9
Folkeskolens 9 .klasse, uddannelsesønsker fordelt på køn.
FOLKESKOLEELEVERNES UDDANNELSESØNSKER fordelt på køn |
|||
Tilmelding til
ungdomsuddannelserne pr.15/3 1999 Procentvis fordeling af tilmeldingerne |
|||
Hertil kommer
ansøgere, specielt til erhvervsuddannelser,som ikke kommer direkte fra grundskolen. Tabellen omfatter ikke nødvendigvis alle elever i 9.klasse. |
|||
Piger 1999 | Drenge 1999 | I alt | |
10 klasse | 64,4 | 64,5 | 64,5 |
EGU (erhvervsgrund- uddannelse) | 0,1 | 0,2 | 0,1 |
FUU (fri ungdomsuddannelse) | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
HI (handelsskolernes introduktion) | 0,1 | 0,0 | 0,0 |
TI (teknisk introduktion) | 1,5 | 4,0 | 2,8 |
Erhvervsuddannelser (både skolevejen og virksomhedsvejen) | |||
Handelsskolen (hg) | 2,1 | 1,5 | 1,8 |
Teknisk skole | 1,8 | 6,8 | 4,3 |
Landbrugsskole | 0,2 | 0,5 | 0,3 |
Social-og sundhedsuddannelser | 1,1 | 0,0 | 0,6 |
Erhvervsuddannelser i alt | 6,8 | 13,0 | 10,0 |
Gymnasium, matematisk | 10,6 | 10,9 | 10,8 |
Gymnasium, sprogligt | 11,4 | 2,9 | 7,1 |
Højere forberedelseseksamen (hf) | - | - | - |
Højere handelseksamen (hhx) | 4,2 | 3,6 | 3,9 |
Højere teknisk eksamen (htx) | 0,6 | 2,8 | 1,7 |
Gymnasiale uddannelser i alt | 26,7 | 20,2 | 23,4 |
Anden uddannelse (fx.søfartsuddan.) | 0,6 | 0,6 | 0,6 |
Ingen uddannelsesønsker | 1,4 | 1,7 | 1,6 |
I alt | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Tabel 10
Folkeskolens 10. klasse
Uddannelsesønsker fordelt på køn.
FOLKESKOLEELEVERNES UDDANNELSESØNSKER fordelt på køn | |||
Tilmelding til
ungdomsuddannelserne pr.15/3 1999 Procentvis fordeling af tilmeldingerne |
|||
Hertil kommer
ansøgere, specielt til erhvervsuddannelser,som ikke kommer direkte fra grundskolen. Tabellen omfatter ikke nødvendigvis alle elever i 9.klasse. |
|||
Piger 1999 | Drenge 1999 | I alt | |
10 klasse | - | - | - |
EGU (erhvervs- grunduddannelse) | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
FUU (fri ungdomsuddannelse) | 1,9 | 0,8 | 1,30,3 |
HI (handelsskolernes introduktion) | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
TI (teknisk introduktion) | 5,4 | 7,2 | 6,4 |
Erhvervsuddannelser (både skolevejen og virksomhedsvejen) | |||
Handelsskolen (hg) | 13,4 | 9,5 | 11,3 |
Teknisk skole | 8,5 | 29,8 | 19,6 |
Landbrugsskole | 0,8 | 1,5 | 1,1 |
Social-og sundhedsuddannelser | 6,6 | 0,8 | 3,6 |
Erhvervsuddannelser i alt | 37,2 | 50,3 | 44,0 |
Gymnasium, matematisk | 9,9 | 12,4 | 11,2 |
Gymnasium, sprogligt | 16,0 | 5,7 | 10,6 |
Højere forberedelses- eksamen (hf) | 11,1 | 3,3 | 7,0 |
Højere handels- eksamen (hhx) | 15,9 | 13,9 | 14,9 |
Højere teknisk eksamen (htx) | 1,4 | 8,9 | 5,3 |
Gymnasiale uddannelser i alt | 54,3 | 44,3 | 49,0 |
Anden uddannelse (fx.søfartsuddan.) | 2,0 | 1,6 | 1,8 |
Ingen uddannelsesønsker | 6,5 | 3,8 | 5,1 |
I alt | 100,0 | 100,0 | 100,0 |
Figur G
9. klassernes uddannelsesønsker fordelt på amter ved tilmeldingen til ungdomsuddannelserne d .15/3-99.
I 1998 var der ialt 45.043 tosprogede elever i folkeskolen svarende til 8,3% af det samlede elevtal. Det forventes, at der vil ske en vækst i dette antal, og det skønnes, at ca. 9% af eleverne i folkeskolen ved årtusindeskiftet vil være tosprogede.
20% af de tosprogede elever har en tyrkisk baggrund.
De tosprogede elever er koncentreret i hovedstadsområdet og de større provinsbyer.
Tosprogede elever i folkeskolen
Oplysningerne om de tosprogede elever i folkeskolen stammer fra Undervisningsministeriets "Statistik over tosprogede elever i folkeskolen", Fordelingen af tosprogede elever på klassetrin gengives i tabel 11 (s.24). Det fremgår, at antallet af tosprogede elever på de enkelte klassetrin er faldende over klassetrinnene. I skoleåret 98/99 er antallet af tosprogede elever i børnehaveklasse mere end det dobbelte af elevtallet i 10.klasse. I forhold til skoleåret 1997/98 er antallet af tosprogede elever i folkeskolen steget med ca.8%.
Figur H viser udviklingen i antallet af tosprogede elever siden 1988. Det fremgår af figuren, at antallet af tosprogede elever i denne periode er mere end fordoblet. Med udgangspunkt i elevfordelingen er der i figur I vist de sidste 10 års udvikling for de 5 største landegrupper, der udover Tyrkiet er Øvrige Mellemøsten, Bosnien, Pakistan og Somalia. 56% af de tosprogede elever kommer fra disse 5 landegrupper.
De resterende 44% af de tosprogede elever kommer fra resten af verdenen.
Der er registreret 295 elever fra Grønland som tosprogede og fra Færørene er antallet 582 elever. Fra de nordiske lande, som ikke er medlem af EU, kommer 195 elever fra Norge og 714 elever fra Island.
Antallet af tyrkiske elever udgør ca. 9.900, hvilket er næsten dobbelt så mange som den næststørste gruppe, der kommer fra Øvrige Mellemøsten. 14% af de tyrkiske elever går på skoler i Københavns Kommune. Tabel 12 viser andelen af de tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin.
Landkortet på side 26 (Figur K) viser, at de tosprogede elever i 1998 er koncentreret i hovedstadsområdet og i de større provinsbyer.
Tabel 11
Tosprogede elever fordelt på klassetrin pr. 1. november 1998.
Kl. trin. | Bh. kl. | 1 .kl. | 2. kl. | 3. kl. | 4. kl. | 5. kl. | 6. kl. | 7. kl. | 8. kl. | 9. kl. | 10. kl. | I alt |
Elever | 5.339 | 5.189 | 4.622 | 4.549 | 4.204 | 4.083 | 3.951 | 3.795 | 3.507 | 3.387 | 2.417 | 45.043 |
Figur H
Udviklingen i det samlede elevtal og tosprogede elever (1989 1998).
* fra 1995 indgår Libanon i landegruppen Øvrige Mellemøsten, det forklarer den store stigning fra 94 til 95
Tabel 12
Tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin.
Kl. trin. | Bh.kl. | 1.kl. | 2.kl. | 3.kl. | 4.kl. | 5.kl. | 6.kl. | 7.kl. | 8.kl. | 9.kl. | 10.kl. | I alt |
Elever | 203 | 189 | 135 | 160 | 140 | 128 | 107 | 100 | 90 | 94 | 87 | 1.433 |
Figur I
Udviklingen i antal tosprogede elever forde 5 største landegrupper.
Figur J
De 5 største landegruppers procentvise andel i forhold til alle de øvrige lande. 56% af de tosprogede elever kommer fra de 5 største landegrupper.
Figur K
Andelaf tosprogede elever ud af det samlede elevtal i kommunale skoler.
Klassekvotienten er steget fra 18,1 i 1988/89 til 18,9 i 1998/99. Den gennemsnitlige klassekvotient i folkeskolen (bh.-10.klasse) er de seneste 10 år forøget med ca. 4%.
Antallet af skoler og klasser, der havde etableret en samordnet indskoling, er siden skoleåret 1996/97 faldet fra 1.009 skoler i 225 kommuner til 722 skoler i 190 kommuner i skoleåret 1998/99.
Klassekvotienter i folkeskolen 1998/99
I "Folkeskolens økonomi "fra 1995 var en af anbefalingerne til effektivisering af skoler, en højere klassekvotient.Figur K viser, at rapportens anbefaling på dette område har haft genklang i kommunerne. Den gennemsnitlige klassekvotient er øget med 0,3 siden skoleåret 1996/97 og er nu på 18,9. For at sikre en fornuftig klassekvotient senere i skoleforløbet påpegede rapporten også vigtigheden af, at skolerne skulle danne store klasser ved skolestarten. Den højere klasekvotient i børnehaveklassen (figur L) hænger også sammen med det stigende børnetal,der i disse år er på vej ind i folkeskolen
Generelt falder klassekvotienten i skoleåret 1998/99 jo højere klassetrinnet er. Dette hænger også sammen med udsivningen fra folkeskolen, jf. kapitel 2.
I visse kommuner hvor klassekvotienten allerede er relativt høj og i kommuner, hvor elevtallet forventes at falde, kan det være vanskeligt at øge klassekvotienten yderligere i de kommende år,jf.anbefalingen i rapporten og siden gentaget i "Den kommunale økonomi år 2005 "fra 1998.
Samordnet indskoling
Formålet med samordnet indskoling er, at lærere og børnehaveklasseledere skal kunne virke i hinandens klasser i et vist omfang, således at de samme voksne får mulighed for at følge børnene i denne del af deres skoleforløb.
I skoleåret 1998/99 er der ca.1.200 klasser i henholdsvis børnehaveklasse, 1. og 2.klassetrin, som i indberetningen til ministeriet oplyste, at de deltager i en samordnet indskoling. Dette svarer til, at knapt 40% af landets normalklasser deltager i en samordnet indskoling (figur N).
Figur K
Normalklassekvotient bh.10. kl.
Figur L
Normalklassekvotient børnehaveklassen.
Normalklassekvotienten i børnehaveklassen har været stigende fra sit minimum i skoleåret 1988/89 på 17,0 til nu 19,6 svarende til 16%.
Figur M
Figuren viser for hvert klassetrin klassekvotienternes median samt 10% og 90% fraktilerne.
Grafen viser tillige, at der er noget større spredning i klassekvotienter for 10. klasse, men at de ellers ligger relativt jævnt.
Klassekvotienten er beregnet som et gennemsnit for klassetrinnet.
Figur N
Samordnet indskoling i skoleåret 1998/99.
81,5% af eleverne på 7 -10. klassetrin vælger tysk som tilbudsfag.
Derimod er det kun 9% af eleverne der vælger fransk.
Som valgfag vælger eleverne i folkeskolen fortsat de "traditionelle "drenge og pigefag, som fx motorlære og håndarbejde.
Tilbudsfag
Tysk er et tilbudsfag i folkeskolen, dvs. at skolen er forpligtet til at tilbyde eleverne på 7.9.klassetrin undervisning i dette fag. Med folkeskoleloven fra 1993 har skolerne mulighed for, at tilbyde eleverne undervisning i fransk alternativt til tysk. En skole har altid pligt til at tilbyde tysk fra 7. klassetrin, men det er frivilligt for skolen om den også vil tilbyde fransk.
I tabellerne 13 15 kan man se, at det stadig er langt de fleste elever, der vælger tysk som tilbudsfag i stedet for fransk.
53% af de elever der vælger fransk som tilbudsfag er piger
Valgfag
Tabel 16 viser fordelingen af elever på valgfag, efter elevernes klassetrin og elevens køn. Valgfag er i modsætning til tilbudsfag, fag som skolerne kan tilbyde eleverne på 8.10.klassetrin, men ikke er forpligtet til at tilbyde. Det fremgår, at i skoleåret 1998/99 var de tre mest populære valgfag hjemkundskab, informationsteknologi og fotolære.
I lighed med skoleåret 1997/98 er der i tabellen medtaget en procentvis opgørelse over, hvor stor en del af eleverne på det enkelte valgfag, der er drenge. Tabellen afspejler, at pigerne fortsat vælger de mere "traditionelle "pigefag, som håndarbejde og de kunstneriske fag drama og billedkunst. Drengene foretrækker de håndværksprægede fag som motorlære og sløjd samt elektronik.
Tabel 13
Tysk og fransk som tilbudsfag.
Drenge og piger | |||||
FAGNAVN | 7 klasse | 8.klasse | 9.klasse | 10.klasse | I alt |
Fransk | 4.320 | 4.388 | 3.669 | 1.368 | 13.745 |
Tysk | 40.393 | 36.650 | 32.342 | 15.261 | 124.646 |
Tabel 14
Andelen af drenge og piger der vælger tysk som tilbudsfag er ligeligt fordelt med 50%.
Drenge | |||||
FAGNAVN | 7. klasse | 8. klasse | 9. klasse | 10. klasse | I alt |
Fransk | 2.082 | 2.031 | 1.708 | 639 | 6.460 |
Tysk | 20.403 | 18.192 | 16.080 | 7.811 | 62.486 |
Tabel 15
53% af de elever der vælger fransk som tilbudsfag er piger.
Piger | |||||
FAGNAVN | 7. klasse | 8. klasse | 9. klasse | 10. klasse | I alt |
Fransk | 2.238 | 2.357 | 1.961 | 729 | 7.285 |
Tysk | 19.990 | 18.458 | 16.262 | 7.450 | 62.160 |
Tabel 16
Antal elever pr. valgfag.
Fagnavn | 8. klasse | %* | 9. klasse | %* | 10. klasse | %* | I alt |
Andre humanistiske fag | 532 | 45 | 396 | 44 | 306 | 35 | 1.234 |
Andre praktisk/ musiske fag | 2.438 | 49 | 1.691 | 52 | 491 | 55 | 4.620 |
Arbejds- kendskab | 1.558 | 50 | 2.244 | 49 | 412 | 50 | 4.214 |
Billedkunst | 2.889 | 35 | 2.013 | 36 | 541 | 45 | 5.443 |
Informations- teknologi | 9.055 | 52 | 5.554 | 53 | 1.803 | 53 | 16.412 |
Drama | 2.889 | 35 | 2.013 | 36 | 541 | 45 | 5.443 |
Elektronik | 3.221 | 75 | 2.308 | 67 | 668 | 61 | 6.197 |
Filmkundskab | 995 | 54 | 523 | 58 | 88 | 52 | 1.606 |
Fotolære | 5.187 | 43 | 3.398 | 45 | 743 | 39 | 9.328 |
Fransk | 2.646 | 41 | 1.826 | 38 | 389 | 42 | 4.861 |
Hverdags- fransk | 846 | 37 | 583 | 41 | 91 | 47 | 1.520 |
Hjemkundskab | 10.407 | 46 | 7.577 | 48 | 2.048 | 46 | 20.032 |
Håndarbejde | 2.716 | 32 | 1.973 | 33 | 394 | 33 | 5.083 |
Motorlære | 1.117 | 79 | 618 | 72 | 199 | 70 | 1.934 |
Musik | 3.717 | 48 | 2.663 | 47 | 493 | 43 | 6.873 |
Sløjd | 4.067 | 67 | 3.168 | 67 | 749 | 70 | 7.984 |
Spansk | 110 | 45 | 114 | 40 | 29 | 45 | 253 |
Tekstbehandling | 6.281 | 50 | 2.778 | 52 | 566 | 51 | 9.625 |
Tysk | 2.252 | 49 | 1.713 | 49 | 962 | 50 | 4.927 |
Hverdagstysk | 11 | 27 | 60 | 43 | 11 | 73 | 82 |
Note:Procentsatsen (*)angiver andelen af drenge på de enkelte valgfag.
I hele landet er der 1.715 skoler, hvoraf de 1.142 skoler som minimum har én SFO-ordning. Af disse havde 195 skoler mere end én ordning. Der er ialt etableret 1.428 SFO ordninger i 1998/99.
Ved godt 40 pct.af ordningerne (574 ordninger) er der mulighed for deltidsplads. Antallet af børn i SFO er siden starten af 1984 100-doblet.
Af det samlede antal indskrevne børn i SFO kommer knapt 1.500 (ca .1,3 %) fra en anden skole end den, hvor de får deres daglige undervisning.
49 kommuner har ikke oprettet en SFO ordning.
Skolefritidsordning
Kommunerne har siden 1984 haft mulighed for at oprette skolefritidsordninger (SFO). Det første år var der indskrevet 1.223 børn i ordningerne. Der er i 1998/99 i alt indskrevet 126.380 børn. Det fremgår af tabel 17, at 92% af børnene i skolefritidsordningerne kommer fra børnehaveklasse til og med 3. klasse, hvilket er næsten uændret siden 93/94.
Det stigende elevtal og den politiske interesse har i 5 års-perioden medført en markant udbygning. Antallet af børn, der passes i disse ordninger er i folkeskolen steget med 43 pct.og i de frie grundskoler med 46 pct. Det svarer til, at der er kommet knapt 50.000 flere børn ind i disse ordninger, heraf alene 40.000 i folkeskolen.
I skoleåret 1998/99 var der 49 primærkommuner, der ikke havde oprettet skolefritidsordninger i henhold til folkeskolelovens §3, stk.4. Dette er ikke ensbetydende med, at der ikke er pasningsordninger i de pågældende kommuner eller på skolerne, blot er de i givet fald etableret i et andet regi jf. tabel 18. Det fremgår af tabel 18, hvor mange børn, der er indskrevet i henholdsvis, aldersintegrerede institutioner og fritidshjem, sammenlignet med indskrevne børn i skolefritidsordninger. På de fire første klassetrin er der i gennemsnit knapt det dobbelte antal indskrevne børn i SFO i forhold til de sociale institutioner.
Tabel 17
Indskrevne børn i SFO fordelt på klassetrin.
År | 1994/95 | 1995/96 | 1996/97 | 1997/98 | 1998/99 | |||||
Børn | % | Børn |
% | Børn | % | Børn | % | Børn | % | |
Førskole børn | 438 | 0,5 | 145 | 0,1 | 154 | 0,1 | 535 | 0,5 | 1.200 | 1,0 |
Børnehave- klasse | 21.847 | 24,8 | 26.281 | 26,1 | 28.915 | 26,4 | 30.539 | 26,2 | 33.068 | 26,2 |
1.klasse | 22.425 | 25,4 | 25.444 | 25,2 | 27.733 | 25,3 | 29.638 | 25,4 | 31.385 | 24,8 |
2.klasse | 20.275 | 23,0 | 22.755 | 22,6 | 24.438 | 22,3 | 26.169 | 22,4 | 28.757 | 22,8 |
3.klasse | 15.586 | 17,7 | 17.749 | 17,6 | 19.337 | 17,6 | 20.648 | 17,7 | 22.543 | 17,8 |
4.klasse | 4.530 | 5,1 | 4.981 | 4,9 | 5.303 | 4,8 | 5.194 | 4,5 | 5.606 | 4,4 |
5.klasse | 1.795 | 2,0 | 2.023 | 2,0 | 2.232 | 2,0 | 2.436 | 2,1 | 2.453 | 2,0 |
6.klasse | 814 | 0,9 | 912 | 0,9 | 963 | 0,9 | 904 | 0,8 | 912 | 1,0 |
7.klasse | 396 | 0,4 | 531 | 0,5 | 527 | 0,5 | 525 | 0,0 | 446 | 0,0 |
8.klasse og derover | 18 | 0,0 | 27 | 0,0 | 5 | 0,0 | 11 | 0,0 | 10 | 0,0 |
Ikke fordelt | 0 | 0 | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 | 0 | 0 | 0 | 0,0 |
I alt | 88.124 | 100 | 100.848 | 100 | 109.607 | 100 | 116.599 | 100 | 126.380 | 100 |
Tabel 18
Antal indskrevne børn.
Alder/klassetrin | Aldersinte- grerede inst.1) |
Fritidshjem1) | SFO* |
5 år /Førskolebørn | 21.334 | 143 | 1.200 |
6 år /Bh.klasse | 9.679 | 7.575 | 33.068 |
7 år /1.klasse | 6.504 | 9.629 | 31.385 |
8 år /2.klasse | 5.503 | 9.473 | 28.757 |
9 år /3.klasse | 3.841 | 7.787 | 22.543 |
*Indskrevne børn under 6 år i SFO er indplaceret som 5 årige
1)Kilde: Danmarks Statistikbank, Danmarks Statistik
Tabel 19
Antal årsværk i SFO. Kommunerne har i skoleåret 1998/99 normeret knapt 9.700 fuldtidsstillinger i ordningerne.
Stillings- type | Bh. klasse Ledere | Pæd. Udd. perso- nale | Andre uddan- nede | Ikke uddan- nede | Elever | Vikarer | Langtids- ledige/ ungdoms- arbejds- |
Årsværk | 248,7 | 6562,4 | 838,1 | 1.941,6 | 136,2 | 147,8 | 156,5 |
Der er i skoleåret 1998/99 etableret 1.428 skolefritidsordninger.
I gennemsnit er der 12,1 børn pr. fuldtidsansat i SFO-ordningerne.
69,2% af personalet i SFO-ordningerne har en pædagogisk uddannelse.
SFO i kommunerne
Langt de fleste af landets kommuner har skolefritidsordninger på mellem 50 99 børn pr. SFO. Der er dog kommuner med mere end 200 børn i hver SFO (figur O).
Der er i skoleåret 1998/99 1.428 skolefritidsordninger. Ved 186 skoler har man valgt at organisere sin skolefritidsordning i flere selvstændige enheder. 4 skoler i henholdsvis Frederiksberg, Brøndby, Solrød og Aalborg Kommuner har således 5 tilknyttede ordninger. Årsagen kan være såvel historisk som organisatorisk betinget.
Personale i SFO
33 %af skolefritidsordningerne har mellem 15 og 20 børn pr.fuldtidsansat (figur P). 89 % af alle skolefritidsordningerne har mellem 10 og 30 børn pr. fuldtidsansat.
15% af SFO erne har mere end 150 børn.
Nyager skole i Rødovre Kommune har landets største SFO-ordning med 346 elever. Skolen ved Rønnebær Allé i Helsingør Kommune har den midste SFO-ordning med kun 5 børn.
Ved de 1.428 SFO er er der normeret i alt 10.417 fuldtidsstillinger, hvoraf 69,2% har en pædagogisk uddannelse. I gennemsnit er der 12,1 børn pr. fuldtidsansat. Der er variationer i normeringen mellem de enkelte ordninger. Figur P viser variationen i interval.
Figur O
Størrelsen på SFO i kommunerne.
Figur P
Børn pr. fuldtidsansat.
64% af det samlede personale i folkeskolen er kvinder, og hele 97% børnehaveklasselederne er kvinder.
I folkeskolen er lærernes gennemsnitsalder 45,5 år. Gennemsnitsalderen for mændene er 46,3 år og for kvinderne 44,9 år.
Få lærere bliver på arbejdsmarkedet efter de er fyldt 60 år.
Pædagogisk personale i folkeskolen
Fra og med skoleåret 1997/98 har Undervisningsministeriet fået indberettet
oplysninger om antallet af pædagogisk personale i folkeskolen. I landsoversigten bagerst
i publikationen er der medtaget oplysninger om antallet af ledere, lærere,
børnehaveklasseledere og øvrigt pædagogisk personale.
Landsoversigten viser antallet af ansatte fordelt på køn, men intet om de pågældendes
ansættelsesgrad (timetal). På baggrund af kommunernes indberetning af U-, F-og Ø-tid er
der foretaget en beregning af hvor mange lærerårsværk, der er ansat ved skolevæsenet.
I hele landet er der i folkeskolen ansat i alt 55.450 personer, der fordeler sig med
20.198 mænd og 35.252 kvinder. Af samtlige ansatte er knap 64 pct. kvinder, hvilket også
svarer til andelen blandt lærergruppen.
Den overvejende del af de danske lærere er mellem 44-54 år. Figur Q viser, at der ikke
er mange lærere, der bliver på arbejdsmarkedet efter det fyldte 60 år. I tabel 20 kan
man se lærernes aldersfordeling blandt mænd og kvinder iprocent.
Ser man på de øvrige personalegrupper, kan det konstateres, at kun 26 pct.af lederne er kvinder, mens hele 97 pct.af børnehaveklasselederne er kvinder.
Elev/lærerratio
Elev/lærerratioen viser hvor mange elever der er pr. lærer i folkeskolen. 88% af landets kommuner har en elev/lærerratio på mellem 9 11,9, heraf har 45% af kommunerne en elev/lærerratio der liggermellem 10 10,9, jf. figur R. Elev/lærerratioen siger noget om de lærereressourcer, der er tilknyttet undervisningen.
Tabel 20
Lærernes alder i intervaller, fordelt på mænd og kvinder i procent.
Aldersinterval | Mænd % | Kvinder % |
<40 | 31,1 | 68,9 |
40-44 | 35,3 | 64,7 |
45-49 | 38,4 | 61,6 |
50-54 | 37,7 | 62,3 |
55 > | 40,0 | 60,0 |
Figur Q
Alderspyramide for lærerne.
Figur R
Elev/lærerratio i kommunerne
De samlede udgifter til folkeskolen udgør 23,6 mia.kr.
29%af de samlede timeressourcer anvendes på undervisning.
De samlede udgifter til folkeskolen udgør 23,6 mia.kr.
Tidsforbrug
29% af de samlede timeressourcer anvendes på undervisning (U-tid), mens forberedelsestiden (F-tid)og øvrig tid (Ø-tid) udgør 62%. Ifølge folkeskolelærernes overenskomst giver 1 undervisningstime 1 time til forberedelse. Landkortet (figur S) viser kommunernes Ø-tidsprocent, tallene er baseret på 1.288 af landets 1.715 skoler og figur T viser, hvordan arbejdstiden på landsplan er fordelt på skolerne.
Folkeskolens udgifter
De samlede udgifter til folkeskolen udgør i finansåret 1998 23,6 mia.kr., hvoraf de 22,9 mia.kr.var driftsudgifter, mens 0,7 mia.kr.gik til anlægsudgifter, jf. tabel 21. 18,8 mia.kr.af de samlede driftsudgifter var lønudgifter, mens de resterende 4,1 mia.kr.var til øvrig drift.
I perioden 1988 -1998 er nettoudgiften faldet med 0,1 mia.kr.Lønudgifterne er faldet med 0,4 mia.kr.mens øvrige driftsudgifter er steget med 0,5 mia.kr. Det fremgår af tabellen, at anlægsudgifterne varierer betydeligt over perioden, hvilket bl.a.skyldes at et enkelt nybyggeri i en kommune betyder væsentlige udsving i anlægsudgifterne. Der er dog tegn på at kommunerne de seneste år har opprioriteret folkeskoleområdet på deres anlægsbudgetter.
Nettodriftsudgifter omfatter de samlede bruttodriftsudgifter minus mellemkommunale betalinger og betalinger til staten.
Figur S
Ø-tidsprocenter i kommunerne.
Der er ikke oplysning om Ø-tidsprocenter på de kommuner der er hvide.
Figur T
Arbejdstidens fordeling i skolen.
Tabel 21
Kommunale nettodriftsudgifter til folkeskolen 1990 1999 (1999 priser).
År | Lånudgifter | Øvrige drifts- udgifter |
Nettodrifts- udgifter i alt |
Anlægs- udgifter** |
Nettodrifts- udgifter i alt |
1988 | 19,2 | 3,8 | 23,0 | 0,9 | 23,9 |
1989 | 19,0 | 3,6 | 22,6 | 0,6 | 23,3 |
1990 | 18,6 | 3,5 | 22,2 | 0,5 | 22,7 |
1991 | 18,3 | 3,7 | 22,1 | 0,4 | 22,4 |
1992 | 17,8 | 3,6 | 21,5 | 0,4 | 21,9 |
1993 | 18,0 | 3,7 | 21,7 | 0,6 | 22,3 |
1994 | 18,0 | 3,7 | 21,8 | 0,6 | 22,4 |
1995 | 18,2 | 3,8 | 22,0 | 0,6 | 22,6 |
1996 | 18,4 | 3,9 | 22,3 | 0,8 | 23,2 |
1997 | 18,5 | 4,1 | 22,6 | 1,1 | 23,8 |
1998 | 18,8 | 4,1 | 22,9 | 0,7 | 23,6 |
1999* | 18,9 | 4,3 | 23,2 | 1,7 | 24,9 |
*Budgettal (1999-priser)
**budg.alægsudgifter 1999 inden korrektionen i december måned 1998.Reviderede skønnes
til 1,1 mia.kr. Anm.Nettodriftsudgifterne omfatter konto 3.01 3.04 samt konto 1.22 i
den kommunale kontoplan
Kilde:Kommunernes Landsforening.
Figur U
Udgift pr. elev i de enkelte kommuner
I Norden er der i alt ca. 14.700 grundskoler (offentlige og private), med 2.800.000 elever.
Den gennemsnitlige nordiske klassekvotient i den offentlige skole er 19,8.
Elevtallet i de nordiske grundskoler, forventes i gennemsnit at stige med ca.6% de næste 5 år.
Grundskoler i Norden
Grundskolestrukturen i Norden er kendetegnet ved, at der er relativt mange skoler i forhold til det samlede elevtal. I Norden er der i alt ca.14.700 grundskoler, 1/3 af disse findes i Sverige, som også har mere end 1/3 af det samlede elevtal (tabel 22).
Antallet af skoler afspejler bl.a.de geografiske og befolkningsmæssige forhold. Især i Finland, men også i Norge og Island er befolkningstætheden mindre end i Danmark, og det stiller større krav til et bredmasket net af grundskoler. I et geografisk stort land med mange kommuner, er skolestrukturen nødvendigvis anderledes end i et land med kortere afstande.
Klassekvotienter
I Danmark er klassekvotienten stort set uafhængig af klassetrinnet, mens der i Island er en mindre stigning fra de mindste klassetrin til de største. I Norge er der en markant forøgelse fra 8. klassetrin, hvor den gennemsnitlige klassestørrelse stiger med 3 elever (tabel 23). Det hænger sammen med, at der sker en koncentration af eleverne efter 7.klassetrin. I Sverige findes ingen officiel statistik om klassestørrelser, og der foreligger ingen tal fra Finland.
I stadig større omfang foregår undervisningen i de nordiske lande i varierende grupperinger, som tillader større fleksibilitet. Grupperinger skal afspejle det indhold og den arbejdsmetode, der anvendes i skolen.
Elevtalsudvikling
I de kommende år forventes elevtallet i de nordiske lande fortsat at stige. Med en stigning på 16% frem til år 2009/10 har Danmark den største stigning i Norden (figur V). For at rumme denne vækst bliver det nødvendigt for skoleejerne, at bygge nye skoler eller udbygge eksisterende skoler. Alternativt kan den nuværende bygningsmasse øges eller elevtallet i de enkelte klasser forøges.
Tabel 22
Oversigt over grundskoler (private og offentlige) i de nordiske lande efter skolestørrelse.
Antal grundskoler i alt -efter skolestørrelse skoleåret 1998/99 | ||||||||||||
Skole- størrelse | Danmark | Finland | Island | Norge | Sverige | I alt | ||||||
Antal | Elever | Antal | Elever | Antal | Elever | Antal | Elever | Antal | Elever | Antal | Elever | |
0 -99 | 318 | 21.106 | 2.407 | 99.937 | 85 | 3.539 | 1.272 | 59.850 | 1.757 | 91.201 | 5.839 | 275.633 |
100 -199 | 573 | 81.503 | 671 | 97.222 | 34 | 4.745 | 800 | 118.447 | 1.182 | 171.443 | 3.260 | 473.360 |
200 -399 | 594 | 179.680 | 862 | 251.428 | 32 | 9.768 | 985 | 284.771 | 1.418 | 410.776 | 3.891 | 1.136.423 |
400 -599 | 480 | 231.612 | 248 | 116.590 | 35 | 17.341 | 208 | 96.141 | 490 | 233.315 | 1.461 | 694.999 |
600 => | 112 | 75.525 | 40 | 26.502 | 10 | 7.028 | 15 | 9.047 | 145 | 103.492 | 322 | 221.594 |
I alt | 2.077 | 589.426 | 4.228 | 591.679 | 196 | 42.421 | 3.280 | 568.256 | 4 992 | 1.010.227 | 14.773 | 2.802.009 |
Tabel 23
Oversigt over klasser og klassekvotienter i de offentlige skoler i de nordiske lande.
DEL 1:
Antal klasser og klassekvotient i den offentlige grundskole -skoleåret 1998/99 |
||||||
Klassetrin | Danmark | Island | ||||
Klasser | Elever | Kl kvotient | Klasser | Elever | Kl kvotient | |
1.klasse | 2.862 | 54.790 | 19,1 | 247 | 4.258 | 17,2 |
2.klasse | 2.773 | 51.916 | 18,7 | 230 | 4.071 | 17,7 |
3.klasse | 2.674 | 49.686 | 18,6 | 234 | 4.315 | 18,4 |
4.klasse | 2.653 | 48.880 | 18,4 | 204 | 4.036 | 19,8 |
5.klasse | 2.612 | 47.701 | 18,3 | 208 | 4.191 | 20,1 |
6.klasse | 2.538 | 46.212 | 18,2 | 191 | 3.777 | 19,8 |
7.klasse | 2.448 | 44.784 | 18,3 | 190 | 3.537 | 18,6 |
8.klasse | 2.273 | 43.899 | 19,3 | 188 | 3.598 | 19,1 |
9.klasse | 2.220 | 40.103 | 18,1 | 201 | 3.830 | 19,1 |
10.klasse | 1.214 | 22.056 | 18,2 | 214 | 4.069 | 19,0 |
1-10.kl. | 24.267 | 450.027 | 18,5 | 2.107 | 39.682 | 18,8 |
DEL 2:
Antal klasser og klassekvotient i den offentlige grundskole -skoleåret 1998/99 | ||||||
Klassetrin | Norge | I alt | ||||
Klasser | Elever | Kl kvotient | Klasser | Elever | Kl kvotient | |
1.klasse | 2.590 | 53.242 | 20,6 | 5.699 | 112.290 | 19,7 |
2.klasse | 2.593 | 53.532 | 20,6 | 5.596 | 109.519 | 19,6 |
3.klasse | 2.575 | 53.112 | 20,6 | 5.483 | 107.113 | 19,5 |
4.klasse | 2.507 | 51.876 | 20,7 | 5.364 | 104.792 | 19,5 |
5.klasse | 2.460 | 50.619 | 20,6 | 5.280 | 102.511 | 19,4 |
6.klasse | 2.346 | 47.605 | 20,3 | 5.075 | 97.594 | 19,2 |
7.klasse | 2.314 | 46.311 | 20,0 | 4.952 | 94.632 | 19,1 |
8.klasse | 2.161 | 50.906 | 23,6 | 4.622 | 98.403 | 21,3 |
9.klasse | 2.149 | 50.290 | 23,4 | 4.570 | 94.223 | 20,6 |
10.klasse | 2.108 | 49.677 | 23,6 | 3.536 | 75.802 | 21,4 |
1-10.kl. | 23.803 | 507.170 | 21,4 | 50.177 | 996.879 | 19,9 |
NB:Der foreligger ikke tal for Finland og Sverige
Figur V
Elevprognose indeks i de Nordiske lande.
Landstotaler
Hele landet skoleåret 1998/99
Antal skoler | Folkeskoler | Antal elever pr. 5/9 - 98 | ||||||||
Normalklasser | ||||||||||
Folkeskoler med elever | Frie grundskoler | Antal klasser | Antal elever | Klasse- kvotient Bh.- 10kl. | To-sprog- ede elever pr. 1/9-98 | Antal årsværk, excl. Bh.kl. og ledelse | Elev/ lærer ratio | Ø-tids* procent | Frie grundskoler | Efterskoler |
1.715 | 443 | 27.727 | 525.010 | 18.9 | 45.048 | 45.847 | 10.5 | 61% | 73.436 | 20.186 |
Skolestr. og antal klasser (normalklasser)
Hele landet: | ||
Elevtal | Antal klasser | |
Mindste skole | 4 | 1 |
Gennemsnit | 314 | 16,7 |
Største skole | 879 | 36 |
Personale (antal ansatte)
Mænd | Kvinder | |
Ledere | 2.657 | 937 |
Lærere | 17.341 | 30.659 |
Bh.kl.le. | 113 | 3.488 |
Pæd.pers | 87 | 168 |
20.198 | 35.252 |
Antal klasser, elever og klassekvotient fordelt på klassetrin
Normal- klasser | Normal- klasse- elever | Normal- klasse- kvotient | Ikke fuldt årgangs- delte | Ældre tosprg. elever | Specialkl.-
elever (§ 20. 1+2) |
- heraf spec. kl. elever (§20.2) | Elever i alt | - Heraf enkelt- integrerede §20.2 elever i normalkl. | |
Bh. klasse | 3.054 | 60.167 | 19,7 | 361 | 0 | 540 | 264 | 61.068 | 51 |
1. klasse | 2.972 | 57.680 | 19,4 | 278 | 0 | 1.167 | 502 | 59.125 | 66 |
2. klasse | 2.934 | 56.174 | 19,1 | 403 | 0 | 1.131 | 506 | 57.708 | 82 |
3. klasse | 2.860 | 54.562 | 19,1 | 287 | 9 | 1.253 | 459 | 56.111 | 134 |
4. klasse | 2.754 | 51.532 | 18,7 | 269 | 0 | 1.449 | 468 | 53.250 | 128 |
5. klasse | 2.648 | 49.261 | 18,6 | 367 | 0 | 1.512 | 531 | 51.140 | 151 |
6. klasse | 2.596 | 48.256 | 18,6 | 244 | 0 | 1.397 | 358 | 49.897 | 141 |
7. klasse | 2.520 | 47.057 | 18,7 | 157 | 0 | 1.358 | 362 | 48.572 | 151 |
8. klasse | 2.235 | 43.073 | 19,3 | 46 | 144 | 1.288 | 313 | 44.551 | 97 |
9. klasse | 2.141 | 38.396 | 17,9 | 42 | 233 | 1.152 | 284 | 39.823 | 80 |
10. klasse | 1.013 | 18.852 | 18,6 | 35 | 280 | 755 | 180 | 19.942 | 24 |
1.-10. klasse | 24.673 | 464.843 | 18,8 | 2.128 | 666 | 12.482 | 3.963 | 480.199 | 1.054 |
Bh.-10. klasse | 27.727 | 525.010 | 18,9 | 2.489 | 666 | 13.022 | 4.227 | 541.187 | 1.105 |
Landstotaler
Hele landet - skoleåret 1998/99
I alt specialklasser, ikke fuldt årgangsdelte og ældre tosprogede
Elever §20.1 | Klasser §20.1 | Klasse kvt. §20.1 | Elever §20.2 | Klasser §20.2 | Klasse kvt. §20.2 | Ikke fuldt årgangsdelte klasser | Ældre to- sprogede klasser |
8.795 | 1.522 | 5,8 | 4.227 | 749 | 5,6 | 214 | 75 |
Ressourceforbrug (klokketimer pr. år)
U-tid i alt | F-tid i alt | Ø-tid i alt | Ledelsestid | Tid til Bh. klassep. | U-tid*) til 50% | Ø-tid*) til 50% | Ferie søgne- helligdg. | Øvrig Ø-tid | |
Hele landet | |||||||||
Absolut | 28.081.317 | 29.098.093 | 31.029.396 | 4.989.772 | 3.725.626 | 20.886.458 | 12.826.919 | 11.776.063 | 4.516.075 |
Pr. elev | 58,5 | 60,6 | 64,6 | 9,2 | 61,0 | 43,5 | 26,7 | 24,5 | 9,4 |
Pr. norm. kl. | 1.138,1 | 1.179,3 | 1.257,6 | 180.0 | 1.219,9 | 846,5 | 519,9 | 477,3 | 183,0 |
*) Ovenstående opgørelse er baseret på indberetninger fra 1288 ud af 1715 skoler.
Skolefritidsordninger (SFO)
Antal | Indskrevne børn | Gns. størrelse | Børn/ fuldtids- ansatte | Omfang | Førskole | Bh. klasse | 1. Klasse | 2. Klasse | 3. Klasse | 4. Klasse |
1.428 | 126.380 | 88,5 | 12,1 | F-8 kl. | 1.200 | 33.068 | 31.385 | 28.757 | 22.543 | 5.606 |
Denne side indgår i
publikationen "Folkeskolen i tal" som hele
publikationen
© Undervisningsministeriet 2000