Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Hele publikationen uden billeder




Indholdsfortegnelse

Forord

Overblik

1. Skoler

2. Elever - generelt

3. Elever - skolestart, afgang

4. Tilmelding til ungdomsuddannelserne

5. Tosprogede elever

6. Klassekvotienter / Samordnet Indskoling

7. Tilbuds- / valgfag

8. Skolefritidsordning - SFO
8.1 SFO i kommunerne / personale

9. Pædagogisk personale i folkeskolen

10. Øvrige ressourcer

11. Nordisk overblik

12. Landsoversigt - skoleåret 1998/99

 

Forord

Med "Folkeskolen i tal -1998/99 foreligger den sjette udgave i denne serie. Publikationen er nu en del af Institutionsstyrelsens "Tal om uddannelser ".

I modsætning til de tidligere udgaver af "Folkeskolen i tal "er udgivelsen opdelt i to bind.Et tekstbind der beskriver den overordnede udvikling på landsplan og et bilagsbind,som rummer kommunetabellerne.Begge dele er også tilgængelige på ministeriets hjemmeside www.uvm.dk.

Oplysningerne er som udgangspunkt indhentet i september 1998 og viser skoleåret 1998/99, som det så ud, da skolen planlagde dette.

Gode råd og idéer til forbedring af kommende udgaver af publikationen er meget velkomne.

Specielle udtræk af data for skoleåret 1998/99 og tidligere skoleår kan mod betaling rekvireres ved henvendelse til Statistik-og informationskontoret, Frederiksholms Kanal 25,1220 København K.

Henvendelse kan ske til

Jens Andersen,
tlf.3392 5106
E-mail: Jens.Andersen@uvm.dk

eller til

Nina Glass
tlf.3392 5450
E-mail: Nina.Glass@uvm.dk.

Undervisningsministeriet
Juni 2000

Overblik - skoler, elever, klasser
Skoleårene 1994/95 - 1998/99

De sidste 5 år er antallet af folkeskoler netto reduceret med 43,mens antalletaf frie grundskoler og efterskoler er steget med hhv. 19 og 20 skoler.

Elevtallet er stigende i grundskolen og er nu på 633.617.

Normalklassekvotienter øges fortsat i de to skoleformer.

1994/95 1995/96 1996/97 1997/98 1998/99
Antal skoler 2407 2412 2383 2.398 2.403
Folkeskoler 1.758 1.756 1.714 1.718 1.715
Friskoler og private grundskoler 424 429 438 438 443
Efterskoler 225 227 231 242 245
Elever 599.257 601.186 610.079 620.213 633.617
Folkeskolen 512.415 513.695 519.964 529.202 541.187
-heraf tosprogede 30.587 35.951 39.395 41.833 45.048
Friskoler og private grundskoler 67.704 68.095 70.468 71.451 72.916
-heraf tosprogede 4.689 4.965 6.127 6.353 6.683
Efterskoler 19.138 19.396 19.647 19.560 19.5141
Antal klasser bh.kl.-10.kl.
Folkeskolen
-normalklasser 26.863 27.125 27.149 27.372 27.727
-specialklasser (§20.1 +20.2) - 1.890 2.004 2.126 2.271
Friskoler og private grundskoler
-normalklasser 3.258 3.253 3.435 3.757 3.547
Normalklassekvotient
Folkeskolen
-bh.kl.-10.klasse 18,5 18,5 18,6 18,8 18,9
-bh.kl. 18,7 18,9 19,3 19,4 19,7
Friskoler og private grundskoler
-bh.kl.-10.klasse 16,8 17,0 16,8 16,8 17,0
-bh.kl. 16,9 16,6 17,1 16,9 17,0

1 Tallet er beregnet på grundlag af foreløbige tal -Kilde:Danmarks Statistik /Uddannelse og Kultur 1999:7

 

Overblik –ressourcer, SFO

Skoleårene 1994/95 –1998/99

Udgiften pr. elev i folkeskolen er på kr. 41.500.

Flere elever benytter skolefritidsordninger.

1994/95 1995/96 1996/97 1997/98 1998/99
Ressourceforbrug i folkeskolen
Folkeskolen
-U-timer pr.elev 60,4 59,6 60,0 58,3 58,5
-F-timer pr.elev 61,8 61,2 61,9 60,3 60,6
-Ø-timer pr.elev - - - 63,4 64,6
-Udgift pr.elev i 1.000 kr.2 36,1 39,3 40,7 41,1 41,5
Friskoler og private grundskoler
-U-timer pr.elev 55,0 52,0 52,5 57,2 51,5
-F-timer pr.elev 55,5 53,0 53,0 52,3 51,9
-Ø-timer pr.elev - 55,1 53,0 55,9 56,6
Skolefrititdsordninger (SFO)
Folkeskolen
-antal ordninger 1.327 1.383 1.423 1.427 1.428
-indskrevne børn 88.124 100.848 109.607 116.599 126.380
-gennemsnitlig størrelse 66,4 72,9 77,0 81,7 88,5
-børn pr.fuldtidsansat - 12,0 11,9 12,1 12,1
-udgift pr.barn3 i 1.000 kr. 25,3 26,0 28,1 28,1
Friskoler og private grundskoler
-antal ordninger 326 332 344 355 358
-indskrevne børn 13.698 15.489 17.454 18.349 20.042
-gennemsnitlig størrelse 42,0 46,7 50,7 51,8 56,0
-børn pr.fuldtidsansat 22,7 24,0 23,5 22,2 21,3

2 Udgift pr.elev omfatter kun elever i kommunale skoler/tallene er ikke p/l reguleret

3 Udgift pr.barn i SFO omfatter kun børn i SFO ’er der er tilknyttet kommunale skoler /tallene er ikke p/l reguleret.

1. Skoler

Antallet af grundskoler forventes at stige som følge af større årgange.

Knapt 45 pct.af landets elever går på en skole med mellem 300 og 500 elever.

Udviklingen i antallet af skoler

Det fremgår af tabel 1, at antallet af grundskoler faldt kraftigt i begyndelsen af halvfemserne.Det skete i takt med det aldende elevtal.Siden skoleåret 93/94 har antallet af grundskoler været nogenlunde uændret.Der er nu udsigt til at antallet af grundskoler vil stige igen, i takt med de større årgange,der er på vej ind i grundskolen.

Der sker fortsat en tilpasning af skolestrukturen i kommunerne,som giver anledning til nedlæggelse af enkelte folkeskoler.

Skolestørrelser

Den gennemsnitlige skolestørrelse for de offentlige skoler er i skoleåret 1998/99 på 314 elever.Der er 164 skoler, der har mindre end 100 elever,mens 103 skoler har mere end 600 elever. Dette fremgår af tabel 2,der viser skolerne fordelt efter skolestørrelse.

Skolestørrelser i elevintervaller kan ses i figur A på side 10 Figuren viser at knapt 45%af landets elever går på en skole med mellem 300 og 599 elever.

Skoler med under 100 elever udgør 10 pct.af alle skoler, men har kun 2,2 pct.af eleverne.De 6,3 pct.af skolerne, der har mere end 600 elever,har 13,4 pct.af folkeskolens elever.

Tunø Skole i Odder Kommune er landets mindste skole med 4 elever og Mårslet Skole i Århus Kommune er landets absolut største skole med 879 elever fordelt på samtlige klassetrin.Virum Skole i Lyngby-Taarbæk Kommune er den næststørste offentlig folkeskole med i alt 832 elever i skoleåret 1998/99.

Tabel 3 viser en oversigt over de 5 mindste og de 5 største offentlige folkeskole.

Tabel 1
Udviklingen i antallet af skoler 89/90 –98/99.

År Folke- skoler Netto- ændring Frie grund- skoler Netto- ændring Grund- skoler I alt Netto- ændring
89/90 1.830 -9 403 9 2.233
90/91 1.779 -51 409 6 2.188 -45
91/92 1.722 -57 399 -10 2.121 -67
92/93 1.688 -34 421 22 2.109 -12
93/94 1.680 -8 421 0 2.101 -8
94/95 1.677 -3 421 0 2.098 -3
95/96 1.675 -2 426 5 2.101 3
96/97 1.671 -4 433 7 2.104 3
97/98 1.672 1 433 0 2.105 1
98/99 1.668 -4 437 4 2.105 0
-171 43 -128

Note: Tabellen omfatter kun årgangsdelte skoler (type 21)og ikke-årgangsdelte skoler (type 22)

Tabel 2

Skolestørrelser i elevintervaller.

Fra Til Antal elever Antal skoler
0 49 638 28
50 99 10.858 136
100 149 31.150 251
150 199 25.732 151
200 299 62.141 247
300 399 97.207 276
400 499 134.045 299
500 599 86.578 159
600 699 47.763 74
700 799 19.144 26
800 899 2 521 3

Tabel 2 vedrører følgende skoletyper: stats, kommunal- og amtskommunale skoler af type 21 og 22.

Derudover omhandler tabellen kun normalklasseelever (fuldt årgangsdelte elever og ikke fuldt årgangsdelte elever)

 

Figur A
Skolestørrelser i elevintervaller.

Skolestørrelser i elevintervaller 4

 

Tabel 3

5 mindste og 5 største skoler.

Mindste skole Elever Største skole Elever
Tunø Skole 4 Mårslet Skole 879
Omø Skole 8 Virum Skole 832
Hvilsom Skole 9 Gl.Hasseris Skole 810
Agersø Skole 14 Gammelgårdskole 780
Venø Skole 15 Roholmskolen 774

4) Figur A og tabel 3 vedrører følgende skoletyper: stats, kommunal- og amtskommunale skoler af type 21 og 22.
Derudover omhandler figuren og tabellerne kun normalklasseelever.

2. Elever - generelt

Elevtallet i folkeskolen er steget med 5,6% siden 1994/95. På de 11 klassetrin (bh.– 10. kl.) er der 541.187 elever.

Det stigende elevtal giver sig udslag i oprettelse af flere klasser samtidig med at antallet af elever i den enkelte klasse er steget.

Det samlede elevtal i de offentlige skoler, forventes at stige med ca. 15% i løbet af de næste 10 år.

Ved overgangen til 8. klasse, hvor eleverne får mulighed for at skifte til efterskoler øges udsivningen fra folkeskolen til 6 pct.

 

Det samlede elevtal

Elevtallet i folkeskolen er inde i en periode med vækst og udgør i alt 541.187 elever, jf.tabel 4 og figur B. Dette er en stigning på 11.985 elever i forhold til 1997/98.Det første skoleår med stigende elevtal var 1995/96.Der er imidlertid langt op til de 757.369 elever,der var i skoleåret 1975/76.Det stigende elevtal er begrundet i,at større fødselsårgange er på vej ind i skolen samtidig med, at det er relativt små årgange der forlader skolen efter henholdsvis 9.og 10.klasse.

Antallet af elever, der ikke ønsker at benytte folkeskolens tilbud, påvirker den enkelte kommunes skolestruktur i et vist omfang.Til belysning af hvor stor andel af kommunernes samlede elevtal, der benytter de frie grundskoler skoler, er der på side 13 medtaget et Danmarkskort (figur C), der viser andelen af frie grundskoleelever i de enkelte kommuner.

Kortet viser,at der er store variationer mellem kommunerne i hvor stor en andel denne elevgruppe udgør.Man kan endvidere på kortet genkende nogle af de geografiske områder, hvor der har været og fortsat er en friskoletradition.

Elevtalsprognosen i tabel 5 (s.14) viser at det samlede elevtal i de offentlige skoler forventer at stige med ca.15% i løbet af de næste 10 år. Der er betydelige variationer fra landsgennemsnittet, når man ser på udviklingen i de enkelte amter. I Københavns Kommune forventes elevtallet at stige med 33%, mens Bornholms Amt som det eneste amt kan se frem til et egentligt fald på ca.10%.

Udsivning fra folkeskolen

I tabel 6 (s.14) er vist udsivningen fra den årgang af elever, der startede i 1. klasse i august 1990 og som i skoleåret 1998/99 går i 9.klasse. Ved udsivningen forstås den reduktion i elevtallet i en årgang, der skyldes elevers skift til en anden skoleform (frie grundskoler og efterskoler m.m.),eller som har forladt folkeskolen af anden årsag, som fx., flytning til udlandet.

Tabel 4

Udviklingen i elevtallet.

DEL 1:

Folkeskoler
I forhold til året før
År Antal elever %-andel Antal Elever %-andel
88/89 587.401 89,69 -21.414 -3,65
89/90 567.049 89,37 -20.352 -3,59
90/91 549.262 89,10 -17.787 -3,24
91/92 534.723 88,90 -14.539 -2,72
92/93 525.720 88,68 -9.003 -1,71
93/94 516.988 88,48 -8.732 -1,69
94/95 512.415 88,33 -4.573 -0,89
95/96 513.695 88,30 1.280 0,25
96/97 519.964 88,07 6.269 1,21
97/98 529.202 88,11 9.238 1,75
98/99 541.187 88,13 11.985 2,20

 

DEL 2:

Frie grundskoler
I forhold til året før
År Antal elever %-andel Elever %-andel
88/89 67.529 10,31 442 0,65
89/90 67.435 10,63 -94 -0,14
90/91 67.200 10,90 -235 -0,35
91/92 66.793 11,10 -407 -0,61
92/93 67.088 11,32 295 0,44
93/94 67.294 11,52 206 0,31
94/95 67.704 11,67 410 0,61
95/96 68.095 11,70 391 0,57
96/97 70.468 11,93 2.373 3,37
97/98 71.391 11,89 923 1,29
98/99 72.916 11,87 1.525 2,09

 

DEL 3:

Grundskoler i alt
I forhold til året før
År Antal elever Elever %-andel
88/89 654.930 -20.972 -3,20
89/90 634.484 -20.446 -3,22
90/91 616.462 -18.022 -2,92
91/92 601.516 -14.946 -2,48
92/93 592.808 -8.708 -1,47
93/94 584.282 -8.526 -1,46
94/95 580.119 -4.163 -0,72
95/96 581.790 1.671 0,29
96/97 590.432 8.642 1,46
97/98 600.593 10.161 1,69
98/99 614.103 13.510 2,20

Note:elevtallet for frie grundskoler i 1994/95 er revideret i forhold til tidligere publikationer

 

Figur B

Udviklingen i antal elever i grundskolen (folkeskoler, frie grundskoler og efterskoler).

 

Figur C

Andel af privatskoleelever ud af det samlede elevtal i private og kommunale skoler.

 

Tabel 5

Elevtalsprognose for folkeskolen 99/00 - 08/09 fordelt på amter.

Skoleår 99/00 00/01 01/02 02/03 03/04 04/05 05/06 06/07 07/08 08/09
Hele Landet 564.474 580.676 595.667 608.355 618.928 629.228 637.514 643.713 648.302 650.981
Kbh.km. 29.531 30.958 32.312 33.453 34.791 35.897 36.846 37.748 38.616 39.335
Fr.berg km. 6.061 6.215 6.413 6.568 6.714 6.866 7.020 7.181 7.326 7.451
Kbh.amt 65.660 67.951 70.132 71.829 73.532 74.987 76.206 77.199 77.917 78.408
Fr.borg. amt 39.287 40.783 42.330 43.662 44.946 46.018 46.881 47.561 48.133 48.563
Roskilde amt 26.254 27.837 28.982 30.006 31.001 31.878 32.623 33.193 33.638 33.956
Vestsj. amt 32.239 33.177 33.914 34.411 34.932 35.401 35.721 35.928 36.063 36.065
Storstr. amt 28.392 28.984 29.580 29.903 30.178 30.401 30.521 30.545 30.530 30.429
Bornholm amt 5.000 5.036 5.100 5.099 5.082 5.057 5.043 5.034 5.011 4.495
Fyns amt 48.770 50.008 51.136 51.914 52.754 53.562 54.228 54.669 54.937 55.059
Sdr.jyll. amt 29.729 30.293 30.732 30.976 31.242 31.442 31.597 31.598 31.563 31.462
Ribe amt 28.183 28.693 29.103 29.389 29.706 29.979 30.156 30.218 30.193 30.104
Vejle amt 38.483 39.505 40.544 41.523 42.450 43.323 44.048 44.629 45.060 45.355
Ringkøb. amt 33.358 34.055 34.656 34.969 35.311 35.601 35.773 35.871 35.899 35.821
Århus amt 68.835 70.962 73.029 74.763 76.464 78.056 79.399 80.467 81.318 81.921
Viborg amt 29.950 30.687 31.364 31.861 32.307 32.689 32.985 33.173 33.285 33.311
Nordjyll. amt 56.793 57.913 58.798 59.431 60.087 60.693 61.151 61.449 61.619 61.626

 

Tabel 6

Udsivning fra folkeskolen.
Årgang 90/91 er i 9. klasse blevet reduceret med godt 18 pct., hvoraf halvdelen har fundet sted fra og med 8 .klassetrin.

Udsivning fra folkeskolen gennem de sidste 10 år fra 90/91 til 98/99
År Klassetrin Antal elever % afvigelse i forhold til året før Akkumuleret %
90/91 1 46.669 -- --
91/92 2 45.968 -1,5% 1,50%
92/93 3 45.969 0% 1,50%
93/94 4 45.691 -0,6% 2,10%
94/95 5 45.589 -0,2% 2,31%
95/96 6 45.491 -0,2% 2,52%
96/97 7 44.995 -1,1% 3,59%
97/98 8 42.337 -6,3% 9,28%
98/99 9 38.390 -10,3% 17,74%

3. Elever - skolestart, afgang

Antallet af elever, der begyndte i folkeskolen er i 5 års perioden steget med knapt 20%.

Siden skoleåret 94/95 er antallet af elever, der vælger at modtage folkeskolens tilbud om et tiende skoleår faldet fra 55% til 48%, men 65% af alle elever i grundskolens 9. klasse fortsætter i 10. klasse.
Elevtallet i folkeskolens 10.klasse er faldet med 25%de seneste 5 år.

Skolestart

I figur D er vist det absolutte antal elever, der er begyndt i børnehaveklassen de seneste 5 år. Da det skønnes, at ca.98% af alle børn påbegynder deres skoleforløb i børnehaveklassen, kan man heraf aflæse de stigende fødselsårgange og deres betydning for det samlede elevtal.

Figur E viser, hvorledes børnehaveklasserne fordeler sig efter størrelse i perioden 94/95 -98/99.

Elevtallet i børnehaveklassen måtte ikke efter folkeskolelovens tidligere §15, stk.3 overstige 22, med mindre klassen blev delt i to grupper. Figuren viser, at hoved- parten af børnehaveklasserne fortsat har et elevtal på 22 elever eller derunder.

Elever der fortsætter i 10. klasse

I tabel 7 er vist det absolutte antal elever i 10.klasse. Desuden fremgår den procentvise andel,som disse elever udgør af elevtallet i 9. klasse det foregående år. Dette siger noget om, hvor mange af folkeskolens 9. klasse elever, der vælger at fortsætte i 10.klasse i folkeskolen.

Andelen af elever fra 9.klasse, der fortsætter i folkeskolens 10. klasse har siden midt i 90 ’erne været faldende og i skoleåret 98/99, er det mindre end hver anden der fortsætter. Der er store regionale forskelle i andelen af elever, der fortsætter i 10.klasse i folkeskolen. Sjælland har generelt lave andele med undtagelse af hovedstadsområdet jf.figur F.

Hvis man ser på grundskolen under et, er det imidlertid 65% af eleverne fra 9. klasse i skoleåret 1997/98, der vælger at fortsætte deres skolegang i 10. klasse året efter jf.tabel 8. Det er ensbetydende med, at mange elever foretager et skoleskift mellem 9.og 10.klasse. Mange elever i folkeskolen og de frie grundskoler, vælger at tage det 10.skoleår på en efterskole. Tabellen viser en markant tilgang til efterskolernes 10.klasser i forhold til antallet af elever i 9. klasse, hvilket hæver den samlede procent af en årgang, der fortsætter i 10.klasse.

Figur D

Antal børn i børnehaveklasse.

 

Figur E

Fordeling af børnehaveklasser efter klassestørrelse.

Antallet af børn der går i en børnehaveklasse med mere end 22 elever, er siden 1994/95 steget med 10,5%.

 

Tabel 7

Elever i 10.klasse fordelt på piger og drenge.

Skoleår Piger Drenge I alt I %af elevtallet i 9.kl året forud
94/95 12.615 14.225 26.840 55%
95/96 11.605 12.792 24.397 52%
96/97 10.856 12.201 23.057 51%
97/98 9.846 10.419 20.265 49%
98/99 9.208 10.734 19.942 48%

 

Tabel 8

Viser antallet af elever i 9 .klasse i skoleåret 1997/98 sammenholdt med 10. klasse i skoleåret 1998/99.

Elever i 9.og 10.klasse fordelt på skoleform

Skoleår Klassetrin Folke- skolen Frie grundskoler Efter- skoler* I alt
1997/98 9 41.405 7.079 5.861 54.345
1998/99 10/11 19.942 3.589 12.466 35.997

Kilde:Danmarks Statistik,Uddannelse og Kultur 1999

Figur F

10.klassesfrekvens fordelt på amter.

4. Tilmelding til ungdomsuddannelserne

Søgningen til de gymnasiale uddannelser i HT-området, er størst blandt pigerne.

På de gymnasiale uddannelser vælger en lille overvægt af drenge den matematiske linie, mens pigerne dominerer på den sproglige linie og på hf.

Tilmelding til ungdomsuddannelser 1998/99

De ca. 60.000 elever, der gik i folkeskolens 9.og 10.klasse i skoleåret 1998/99, udfyldte i foråret 1999 et skema med deres uddannelsesønsker efter henholdsvis 9.og 10.klasse. Disse ønsker er indberettet til Undervisningsministeriet pr.15.marts 1999 og fremgår af tabel 9 og 10. Denne andel er i pæn overensstemmelse med opgørelsen i tabel 7 på side 17.
Hele undersøgelsen kan ses på ministeriets hjemmeside www.uvm.dk.

Som det ses af tabellerne 9 og 10 vælger pigerne fortrinsvis de gymnasiale uddannelser og drengene erhvervsuddannelserne, når de forlader folkeskolen.

I forhold til tidligere år er eleverne i 9. klasse generelt ret konservative i deres uddannelsesvalg, uanset om de kommer fra folkeskolen, efterskolerne eller de frie grundskoler. Både erhvervuddannelserne (især teknisk skole) og de gymnasiale uddannelser (især hhx) tegner sig i skoleåret 1998/99 for en lille fremgang, på bekostning af søgningen til 10.kl. Eleverne i 10.kl. i folkeskolen er de mest stabile i deres uddannelsesvalg, med en minimal forskydning fra erhvervsuddannelserne (især handelsskolen), til de gymnasiale uddannelser (især hhx).

Eleverne i 10.kl. ved de frie grundskoler prioriterer derimod både erhvervsuddannelserne (især teknisk skole) og gymnasiets sproglige linie. Her er der også færre elever uden uddannelsesønsker, jf. den samlede undersøgelse. Der er betydelige regionale afvigelser fra landsgennemsnittet i uddannelsesønsker, jf. figur G. I hovedstadsområdet er der markant højere søgning mod de gymnasiale uddannelser, mens 10.klasse ikke er så attraktivt her som på landsplan.

Tabel 9

Folkeskolens 9 .klasse, uddannelsesønsker fordelt på køn.

FOLKESKOLEELEVERNES UDDANNELSESØNSKER fordelt på køn

Tilmelding til ungdomsuddannelserne pr.15/3 1999
Procentvis fordeling af tilmeldingerne
Hertil kommer ansøgere, specielt til erhvervsuddannelser,som ikke kommer direkte fra grundskolen.
Tabellen omfatter ikke nødvendigvis alle elever i 9.klasse.
Piger 1999 Drenge 1999 I alt
10 klasse 64,4 64,5 64,5
EGU (erhvervsgrund- uddannelse) 0,1 0,2 0,1
FUU (fri ungdomsuddannelse) 0,1 0,1 0,1
HI (handelsskolernes introduktion) 0,1 0,0 0,0
TI (teknisk introduktion) 1,5 4,0 2,8
Erhvervsuddannelser (både skolevejen og virksomhedsvejen)
Handelsskolen (hg) 2,1 1,5 1,8
Teknisk skole 1,8 6,8 4,3
Landbrugsskole 0,2 0,5 0,3
Social-og sundhedsuddannelser 1,1 0,0 0,6
Erhvervsuddannelser i alt 6,8 13,0 10,0
Gymnasium, matematisk 10,6 10,9 10,8
Gymnasium, sprogligt 11,4 2,9 7,1
Højere forberedelseseksamen (hf) - - -
Højere handelseksamen (hhx) 4,2 3,6 3,9
Højere teknisk eksamen (htx) 0,6 2,8 1,7
Gymnasiale uddannelser i alt 26,7 20,2 23,4
Anden uddannelse (fx.søfartsuddan.) 0,6 0,6 0,6
Ingen uddannelsesønsker 1,4 1,7 1,6
I alt 100,0 100,0 100,0

 

Tabel 10

Folkeskolens 10. klasse
Uddannelsesønsker fordelt på køn.

FOLKESKOLEELEVERNES UDDANNELSESØNSKER fordelt på køn
Tilmelding til ungdomsuddannelserne pr.15/3 1999
Procentvis fordeling af tilmeldingerne
Hertil kommer ansøgere, specielt til erhvervsuddannelser,som ikke kommer direkte fra grundskolen.
Tabellen omfatter ikke nødvendigvis alle elever i 9.klasse.
Piger 1999 Drenge 1999 I alt
10 klasse - - -
EGU (erhvervs- grunduddannelse) 0,5 0,5 0,5
FUU (fri ungdomsuddannelse) 1,9 0,8 1,30,3
HI (handelsskolernes introduktion) 0,3 0,3 0,3
TI (teknisk introduktion) 5,4 7,2 6,4
Erhvervsuddannelser (både skolevejen og virksomhedsvejen)
Handelsskolen (hg) 13,4 9,5 11,3
Teknisk skole 8,5 29,8 19,6
Landbrugsskole 0,8 1,5 1,1
Social-og sundhedsuddannelser 6,6 0,8 3,6
Erhvervsuddannelser i alt 37,2 50,3 44,0
Gymnasium, matematisk 9,9 12,4 11,2
Gymnasium, sprogligt 16,0 5,7 10,6
Højere forberedelses- eksamen (hf) 11,1 3,3 7,0
Højere handels- eksamen (hhx) 15,9 13,9 14,9
Højere teknisk eksamen (htx) 1,4 8,9 5,3
Gymnasiale uddannelser i alt 54,3 44,3 49,0
Anden uddannelse (fx.søfartsuddan.) 2,0 1,6 1,8
Ingen uddannelsesønsker 6,5 3,8 5,1
I alt 100,0 100,0 100,0

 

Figur G

9. klassernes uddannelsesønsker fordelt på amter ved tilmeldingen til ungdomsuddannelserne d .15/3-99.

5. Tosprogede elever

I 1998 var der ialt 45.043 tosprogede elever i folkeskolen svarende til 8,3% af det samlede elevtal. Det forventes, at der vil ske en vækst i dette antal, og det skønnes, at ca. 9% af eleverne i folkeskolen ved årtusindeskiftet vil være tosprogede.

20% af de tosprogede elever har en tyrkisk baggrund.
De tosprogede elever er koncentreret i hovedstadsområdet og de større provinsbyer.

Tosprogede elever i folkeskolen

Oplysningerne om de tosprogede elever i folkeskolen stammer fra Undervisningsministeriets "Statistik over tosprogede elever i folkeskolen", Fordelingen af tosprogede elever på klassetrin gengives i tabel 11 (s.24). Det fremgår, at antallet af tosprogede elever på de enkelte klassetrin er faldende over klassetrinnene. I skoleåret 98/99 er antallet af tosprogede elever i børnehaveklasse mere end det dobbelte af elevtallet i 10.klasse. I forhold til skoleåret 1997/98 er antallet af tosprogede elever i folkeskolen steget med ca.8%.

Figur H viser udviklingen i antallet af tosprogede elever siden 1988. Det fremgår af figuren, at antallet af tosprogede elever i denne periode er mere end fordoblet. Med udgangspunkt i elevfordelingen er der i figur I vist de sidste 10 års udvikling for de 5 største landegrupper, der udover Tyrkiet er Øvrige Mellemøsten, Bosnien, Pakistan og Somalia. 56% af de tosprogede elever kommer fra disse 5 landegrupper.

De resterende 44% af de tosprogede elever kommer fra resten af verdenen.

Der er registreret 295 elever fra Grønland som tosprogede og fra Færørene er antallet 582 elever. Fra de nordiske lande, som ikke er medlem af EU, kommer 195 elever fra Norge og 714 elever fra Island.

Antallet af tyrkiske elever udgør ca. 9.900, hvilket er næsten dobbelt så mange som den næststørste gruppe, der kommer fra Øvrige Mellemøsten. 14% af de tyrkiske elever går på skoler i Københavns Kommune. Tabel 12 viser andelen af de tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin.

Landkortet på side 26 (Figur K) viser, at de tosprogede elever i 1998 er koncentreret i hovedstadsområdet og i de større provinsbyer.

Tabel 11

Tosprogede elever fordelt på klassetrin pr. 1. november 1998.

Kl. trin. Bh. kl. 1 .kl. 2. kl. 3. kl. 4. kl. 5. kl. 6. kl. 7. kl. 8. kl. 9. kl. 10. kl. I alt
Elever 5.339 5.189 4.622 4.549 4.204 4.083 3.951 3.795 3.507 3.387 2.417 45.043

 

Figur H

Udviklingen i det samlede elevtal og tosprogede elever (1989 –1998).

 

* fra 1995 indgår Libanon i landegruppen Øvrige Mellemøsten, det forklarer den store stigning fra ’94 til ’95

Tabel 12

Tyrkiske elever i Københavns Kommune fordelt på klassetrin.

Kl. trin. Bh.kl. 1.kl. 2.kl. 3.kl. 4.kl. 5.kl. 6.kl. 7.kl. 8.kl. 9.kl. 10.kl. I alt
Elever 203 189 135 160 140 128 107 100 90 94 87 1.433

Figur I

Udviklingen i antal tosprogede elever forde 5 største landegrupper.

 

Figur J

De 5 største landegruppers procentvise andel i forhold til alle de øvrige lande. 56% af de tosprogede elever kommer fra de 5 største landegrupper.

 

Figur K

Andelaf tosprogede elever ud af det samlede elevtal i kommunale skoler.

 

6. Klassekvotienter/ Samordnet indskoling

Klassekvotienten er steget fra 18,1 i 1988/89 til 18,9 i 1998/99. Den gennemsnitlige klassekvotient i folkeskolen (bh.-10.klasse) er de seneste 10 år forøget med ca. 4%.

Antallet af skoler og klasser, der havde etableret en samordnet indskoling, er siden skoleåret 1996/97 faldet fra 1.009 skoler i 225 kommuner til 722 skoler i 190 kommuner i skoleåret 1998/99.

Klassekvotienter i folkeskolen 1998/99

I "Folkeskolens økonomi "fra 1995 var en af anbefalingerne til effektivisering af skoler, en højere klassekvotient.Figur K viser, at rapportens anbefaling på dette område har haft genklang i kommunerne. Den gennemsnitlige klassekvotient er øget med 0,3 siden skoleåret 1996/97 og er nu på 18,9. For at sikre en fornuftig klassekvotient senere i skoleforløbet påpegede rapporten også vigtigheden af, at skolerne skulle danne store klasser ved skolestarten. Den højere klasekvotient i børnehaveklassen (figur L) hænger også sammen med det stigende børnetal,der i disse år er på vej ind i folkeskolen

Generelt falder klassekvotienten i skoleåret 1998/99 jo højere klassetrinnet er. Dette hænger også sammen med udsivningen fra folkeskolen, jf. kapitel 2.

I visse kommuner hvor klassekvotienten allerede er relativt høj og i kommuner, hvor elevtallet forventes at falde, kan det være vanskeligt at øge klassekvotienten yderligere i de kommende år,jf.anbefalingen i rapporten og siden gentaget i "Den kommunale økonomi år 2005 "fra 1998.

Samordnet indskoling

Formålet med samordnet indskoling er, at lærere og børnehaveklasseledere skal kunne virke i hinandens klasser i et vist omfang, således at de samme voksne får mulighed for at følge børnene i denne del af deres skoleforløb.

I skoleåret 1998/99 er der ca.1.200 klasser i henholdsvis børnehaveklasse, 1. og 2.klassetrin, som i indberetningen til ministeriet oplyste, at de deltager i en samordnet indskoling. Dette svarer til, at knapt 40% af landets normalklasser deltager i en samordnet indskoling (figur N).

Figur K

Normalklassekvotient bh.–10. kl.

 

Figur L

Normalklassekvotient børnehaveklassen.

Normalklassekvotienten i børnehaveklassen har været stigende fra sit minimum i skoleåret 1988/89 på 17,0 til nu 19,6 svarende til 16%.

 

Figur M

Figuren viser for hvert klassetrin klassekvotienternes median samt 10% og 90% fraktilerne.

Grafen viser tillige, at der er noget større spredning i klassekvotienter for 10. klasse, men at de ellers ligger relativt jævnt.

Klassekvotienten er beregnet som et gennemsnit for klassetrinnet.

 

Figur N

Samordnet indskoling i skoleåret 1998/99.

 

7. Tilbud- /Valgfag

81,5% af eleverne på 7 -10. klassetrin vælger tysk som tilbudsfag.

Derimod er det kun 9% af eleverne der vælger fransk.

Som valgfag vælger eleverne i folkeskolen fortsat de "traditionelle "drenge og pigefag, som fx motorlære og håndarbejde.

Tilbudsfag

Tysk er et tilbudsfag i folkeskolen, dvs. at skolen er forpligtet til at tilbyde eleverne på 7.–9.klassetrin undervisning i dette fag. Med folkeskoleloven fra 1993 har skolerne mulighed for, at tilbyde eleverne undervisning i fransk alternativt til tysk. En skole har altid pligt til at tilbyde tysk fra 7. klassetrin, men det er frivilligt for skolen om den også vil tilbyde fransk.

I tabellerne 13 –15 kan man se, at det stadig er langt de fleste elever, der vælger tysk som tilbudsfag i stedet for fransk.

53% af de elever der vælger fransk som tilbudsfag er piger

Valgfag

Tabel 16 viser fordelingen af elever på valgfag, efter elevernes klassetrin og elevens køn. Valgfag er i modsætning til tilbudsfag, fag som skolerne kan tilbyde eleverne på 8.–10.klassetrin, men ikke er forpligtet til at tilbyde. Det fremgår, at i skoleåret 1998/99 var de tre mest populære valgfag hjemkundskab, informationsteknologi og fotolære.

I lighed med skoleåret 1997/98 er der i tabellen medtaget en procentvis opgørelse over, hvor stor en del af eleverne på det enkelte valgfag, der er drenge. Tabellen afspejler, at pigerne fortsat vælger de mere "traditionelle "pigefag, som håndarbejde og de kunstneriske fag drama og billedkunst. Drengene foretrækker de håndværksprægede fag som motorlære og sløjd samt elektronik.

Tabel 13

Tysk og fransk som tilbudsfag.

Drenge og piger
FAGNAVN 7 klasse 8.klasse 9.klasse 10.klasse I alt
Fransk 4.320 4.388 3.669 1.368 13.745
Tysk 40.393 36.650 32.342 15.261 124.646

 

Tabel 14

Andelen af drenge og piger der vælger tysk som tilbudsfag er ligeligt fordelt med 50%.

Drenge
FAGNAVN 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse I alt
Fransk 2.082 2.031 1.708 639 6.460
Tysk 20.403 18.192 16.080 7.811 62.486

 

Tabel 15

53% af de elever der vælger fransk som tilbudsfag er piger.

Piger
FAGNAVN 7. klasse 8. klasse 9. klasse 10. klasse I alt
Fransk 2.238 2.357 1.961 729 7.285
Tysk 19.990 18.458 16.262 7.450 62.160

 

Tabel 16

Antal elever pr. valgfag.

Fagnavn 8. klasse %* 9. klasse %* 10. klasse %* I alt
Andre humanistiske fag 532 45 396 44 306 35 1.234
Andre praktisk/ musiske fag 2.438 49 1.691 52 491 55 4.620
Arbejds- kendskab 1.558 50 2.244 49 412 50 4.214
Billedkunst 2.889 35 2.013 36 541 45 5.443
Informations- teknologi 9.055 52 5.554 53 1.803 53 16.412
Drama 2.889 35 2.013 36 541 45 5.443
Elektronik 3.221 75 2.308 67 668 61 6.197
Filmkundskab 995 54 523 58 88 52 1.606
Fotolære 5.187 43 3.398 45 743 39 9.328
Fransk 2.646 41 1.826 38 389 42 4.861
Hverdags- fransk 846 37 583 41 91 47 1.520
Hjemkundskab 10.407 46 7.577 48 2.048 46 20.032
Håndarbejde 2.716 32 1.973 33 394 33 5.083
Motorlære 1.117 79 618 72 199 70 1.934
Musik 3.717 48 2.663 47 493 43 6.873
Sløjd 4.067 67 3.168 67 749 70 7.984
Spansk 110 45 114 40 29 45 253
Tekstbehandling 6.281 50 2.778 52 566 51 9.625
Tysk 2.252 49 1.713 49 962 50 4.927
Hverdagstysk 11 27 60 43 11 73 82

Note:Procentsatsen (*)angiver andelen af drenge på de enkelte valgfag.

8. Skolefritidsordning - SFO

I hele landet er der 1.715 skoler, hvoraf de 1.142 skoler som minimum har én SFO-ordning. Af disse havde 195 skoler mere end én ordning. Der er ialt etableret 1.428 SFO ordninger i 1998/99.

Ved godt 40 pct.af ordningerne (574 ordninger) er der mulighed for deltidsplads. Antallet af børn i SFO er siden starten af 1984 100-doblet.

Af det samlede antal indskrevne børn i SFO kommer knapt 1.500 (ca .1,3 %) fra en anden skole end den, hvor de får deres daglige undervisning.

49 kommuner har ikke oprettet en SFO ordning.

Skolefritidsordning

Kommunerne har siden 1984 haft mulighed for at oprette skolefritidsordninger (SFO). Det første år var der indskrevet 1.223 børn i ordningerne. Der er i 1998/99 i alt indskrevet 126.380 børn. Det fremgår af tabel 17, at 92% af børnene i skolefritidsordningerne kommer fra børnehaveklasse til og med 3. klasse, hvilket er næsten uændret siden 93/94.

Det stigende elevtal og den politiske interesse har i 5 års-perioden medført en markant udbygning. Antallet af børn, der passes i disse ordninger er i folkeskolen steget med 43 pct.og i de frie grundskoler med 46 pct. Det svarer til, at der er kommet knapt 50.000 flere børn ind i disse ordninger, heraf alene 40.000 i folkeskolen.

I skoleåret 1998/99 var der 49 primærkommuner, der ikke havde oprettet skolefritidsordninger i henhold til folkeskolelovens §3, stk.4. Dette er ikke ensbetydende med, at der ikke er pasningsordninger i de pågældende kommuner eller på skolerne, blot er de i givet fald etableret i et andet regi jf. tabel 18. Det fremgår af tabel 18, hvor mange børn, der er indskrevet i henholdsvis, aldersintegrerede institutioner og fritidshjem, sammenlignet med indskrevne børn i skolefritidsordninger. På de fire første klassetrin er der i gennemsnit knapt det dobbelte antal indskrevne børn i SFO i forhold til de sociale institutioner.

Tabel 17

Indskrevne børn i SFO fordelt på klassetrin.

År 1994/95 1995/96 1996/97 1997/98 1998/99
Børn %

Børn

% Børn % Børn % Børn %
Førskole børn 438 0,5 145 0,1 154 0,1 535 0,5 1.200 1,0
Børnehave- klasse 21.847 24,8 26.281 26,1 28.915 26,4 30.539 26,2 33.068 26,2
1.klasse 22.425 25,4 25.444 25,2 27.733 25,3 29.638 25,4 31.385 24,8
2.klasse 20.275 23,0 22.755 22,6 24.438 22,3 26.169 22,4 28.757 22,8
3.klasse 15.586 17,7 17.749 17,6 19.337 17,6 20.648 17,7 22.543 17,8
4.klasse 4.530 5,1 4.981 4,9 5.303 4,8 5.194 4,5 5.606 4,4
5.klasse 1.795 2,0 2.023 2,0 2.232 2,0 2.436 2,1 2.453 2,0
6.klasse 814 0,9 912 0,9 963 0,9 904 0,8 912 1,0
7.klasse 396 0,4 531 0,5 527 0,5 525 0,0 446 0,0
8.klasse og derover 18 0,0 27 0,0 5 0,0 11 0,0 10 0,0
Ikke fordelt 0 0 0 0,0 0 0,0 0 0 0 0,0
I alt 88.124 100 100.848 100 109.607 100 116.599 100 126.380 100

 

Tabel 18

Antal indskrevne børn.

Alder/klassetrin Aldersinte-
grerede inst.1)
Fritidshjem1) SFO*
5 år /Førskolebørn 21.334 143 1.200
6 år /Bh.klasse 9.679 7.575 33.068
7 år /1.klasse 6.504 9.629 31.385
8 år /2.klasse 5.503 9.473 28.757
9 år /3.klasse 3.841 7.787 22.543

*Indskrevne børn under 6 år i SFO er indplaceret som 5 årige
1)Kilde: Danmarks Statistikbank, Danmarks Statistik

 

Tabel 19

Antal årsværk i SFO. Kommunerne har i skoleåret 1998/99 normeret knapt 9.700 fuldtidsstillinger i ordningerne.

Stillings- type Bh. klasse Ledere Pæd. Udd. perso- nale Andre uddan- nede Ikke uddan- nede Elever Vikarer Langtids- ledige/ ungdoms- arbejds-
Årsværk 248,7 6562,4 838,1 1.941,6 136,2 147,8 156,5

 

8.1 SFO i kommunerne/personale

Der er i skoleåret 1998/99 etableret 1.428 skolefritidsordninger.

I gennemsnit er der 12,1 børn pr. fuldtidsansat i SFO-ordningerne.

69,2% af personalet i SFO-ordningerne har en pædagogisk uddannelse.

SFO i kommunerne

Langt de fleste af landets kommuner har skolefritidsordninger på mellem 50 –99 børn pr. SFO. Der er dog kommuner med mere end 200 børn i hver SFO (figur O).

Der er i skoleåret 1998/99 1.428 skolefritidsordninger. Ved 186 skoler har man valgt at organisere sin skolefritidsordning i flere selvstændige enheder. 4 skoler i henholdsvis Frederiksberg, Brøndby, Solrød og Aalborg Kommuner har således 5 tilknyttede ordninger. Årsagen kan være såvel historisk som organisatorisk betinget.

Personale i SFO

33 %af skolefritidsordningerne har mellem 15 og 20 børn pr.fuldtidsansat (figur P). 89 % af alle skolefritidsordningerne har mellem 10 og 30 børn pr. fuldtidsansat.

15% af SFO ’erne har mere end 150 børn.

Nyager skole i Rødovre Kommune har landets største SFO-ordning med 346 elever. Skolen ved Rønnebær Allé i Helsingør Kommune har den midste SFO-ordning med kun 5 børn.

Ved de 1.428 SFO ’er er der normeret i alt 10.417 fuldtidsstillinger, hvoraf 69,2% har en pædagogisk uddannelse. I gennemsnit er der 12,1 børn pr. fuldtidsansat. Der er variationer i normeringen mellem de enkelte ordninger. Figur P viser variationen i interval.

Figur O

Størrelsen på SFO i kommunerne.

 

Figur P

Børn pr. fuldtidsansat.

 

9. Pædagogisk personale i folkeskolen

64% af det samlede personale i folkeskolen er kvinder, og hele 97% børnehaveklasselederne er kvinder.

I folkeskolen er lærernes gennemsnitsalder 45,5 år. Gennemsnitsalderen for mændene er 46,3 år og for kvinderne 44,9 år.

Få lærere bliver på arbejdsmarkedet efter de er fyldt 60 år.

Pædagogisk personale i folkeskolen

Fra og med skoleåret 1997/98 har Undervisningsministeriet fået indberettet oplysninger om antallet af pædagogisk personale i folkeskolen. I landsoversigten bagerst i publikationen er der medtaget oplysninger om antallet af ledere, lærere, børnehaveklasseledere og øvrigt pædagogisk personale.
Landsoversigten viser antallet af ansatte fordelt på køn, men intet om de pågældendes ansættelsesgrad (timetal). På baggrund af kommunernes indberetning af U-, F-og Ø-tid er der foretaget en beregning af hvor mange lærerårsværk, der er ansat ved skolevæsenet.

I hele landet er der i folkeskolen ansat i alt 55.450 personer, der fordeler sig med 20.198 mænd og 35.252 kvinder. Af samtlige ansatte er knap 64 pct. kvinder, hvilket også svarer til andelen blandt lærergruppen.
Den overvejende del af de danske lærere er mellem 44-54 år. Figur Q viser, at der ikke er mange lærere, der bliver på arbejdsmarkedet efter det fyldte 60 år. I tabel 20 kan man se lærernes aldersfordeling blandt mænd og kvinder iprocent.

Ser man på de øvrige personalegrupper, kan det konstateres, at kun 26 pct.af lederne er kvinder, mens hele 97 pct.af børnehaveklasselederne er kvinder.

Elev/lærerratio

Elev/lærerratioen viser hvor mange elever der er pr. lærer i folkeskolen. 88% af landets kommuner har en elev/lærerratio på mellem 9 –11,9, heraf har 45% af kommunerne en elev/lærerratio der liggermellem 10 –10,9, jf. figur R. Elev/lærerratioen siger noget om de lærereressourcer, der er tilknyttet undervisningen.

 

Tabel 20

Lærernes alder i intervaller, fordelt på mænd og kvinder i procent.

Aldersinterval Mænd % Kvinder %
<40 31,1 68,9
40-44 35,3 64,7
45-49 38,4 61,6
50-54 37,7 62,3
55 > 40,0 60,0

Figur Q

Alderspyramide for lærerne.

 

Figur R

Elev/lærerratio i kommunerne

 

10. Øvrige ressourcer

De samlede udgifter til folkeskolen udgør 23,6 mia.kr.

29%af de samlede timeressourcer anvendes på undervisning.

De samlede udgifter til folkeskolen udgør 23,6 mia.kr.

Tidsforbrug

29% af de samlede timeressourcer anvendes på undervisning (U-tid), mens forberedelsestiden (F-tid)og øvrig tid (Ø-tid) udgør 62%. Ifølge folkeskolelærernes overenskomst giver 1 undervisningstime 1 time til forberedelse. Landkortet (figur S) viser kommunernes Ø-tidsprocent, tallene er baseret på 1.288 af landets 1.715 skoler og figur T viser, hvordan arbejdstiden på landsplan er fordelt på skolerne.

Folkeskolens udgifter

De samlede udgifter til folkeskolen udgør i finansåret 1998 23,6 mia.kr., hvoraf de 22,9 mia.kr.var driftsudgifter, mens 0,7 mia.kr.gik til anlægsudgifter, jf. tabel 21. 18,8 mia.kr.af de samlede driftsudgifter var lønudgifter, mens de resterende 4,1 mia.kr.var til øvrig drift.

I perioden 1988 -1998 er nettoudgiften faldet med 0,1 mia.kr.Lønudgifterne er faldet med 0,4 mia.kr.mens øvrige driftsudgifter er steget med 0,5 mia.kr. Det fremgår af tabellen, at anlægsudgifterne varierer betydeligt over perioden, hvilket bl.a.skyldes at et enkelt nybyggeri i en kommune betyder væsentlige udsving i anlægsudgifterne. Der er dog tegn på at kommunerne de seneste år har opprioriteret folkeskoleområdet på deres anlægsbudgetter.

Nettodriftsudgifter omfatter de samlede bruttodriftsudgifter minus mellemkommunale betalinger og betalinger til staten.

Figur S

Ø-tidsprocenter i kommunerne.
Der er ikke oplysning om Ø-tidsprocenter på de kommuner der er hvide.

 

Figur T

Arbejdstidens fordeling i skolen.

 

Tabel 21

Kommunale nettodriftsudgifter til folkeskolen 1990 –1999 (1999 – priser).

År Lånudgifter Øvrige drifts-
udgifter
Nettodrifts-
udgifter i alt
Anlægs-
udgifter**
Nettodrifts-
udgifter i alt
1988 19,2 3,8 23,0 0,9 23,9
1989 19,0 3,6 22,6 0,6 23,3
1990 18,6 3,5 22,2 0,5 22,7
1991 18,3 3,7 22,1 0,4 22,4
1992 17,8 3,6 21,5 0,4 21,9
1993 18,0 3,7 21,7 0,6 22,3
1994 18,0 3,7 21,8 0,6 22,4
1995 18,2 3,8 22,0 0,6 22,6
1996 18,4 3,9 22,3 0,8 23,2
1997 18,5 4,1 22,6 1,1 23,8
1998 18,8 4,1 22,9 0,7 23,6
1999* 18,9 4,3 23,2 1,7 24,9

*Budgettal (1999-priser)
**budg.alægsudgifter 1999 inden korrektionen i december måned 1998.Reviderede skønnes til 1,1 mia.kr. Anm.Nettodriftsudgifterne omfatter konto 3.01 –3.04 samt konto 1.22 i den kommunale kontoplan
Kilde:Kommunernes Landsforening.

 

Figur U

Udgift pr. elev i de enkelte kommuner

 

11. Nordisk overblik

I Norden er der i alt ca. 14.700 grundskoler (offentlige og private), med 2.800.000 elever.

Den gennemsnitlige nordiske klassekvotient i den offentlige skole er 19,8.

Elevtallet i de nordiske grundskoler, forventes i gennemsnit at stige med ca.6% de næste 5 år.

Grundskoler i Norden

Grundskolestrukturen i Norden er kendetegnet ved, at der er relativt mange skoler i forhold til det samlede elevtal. I Norden er der i alt ca.14.700 grundskoler, 1/3 af disse findes i Sverige, som også har mere end 1/3 af det samlede elevtal (tabel 22).

Antallet af skoler afspejler bl.a.de geografiske og befolkningsmæssige forhold. Især i Finland, men også i Norge og Island er befolkningstætheden mindre end i Danmark, og det stiller større krav til et bredmasket net af grundskoler. I et geografisk stort land med mange kommuner, er skolestrukturen nødvendigvis anderledes end i et land med kortere afstande.

Klassekvotienter

I Danmark er klassekvotienten stort set uafhængig af klassetrinnet, mens der i Island er en mindre stigning fra de mindste klassetrin til de største. I Norge er der en markant forøgelse fra 8. klassetrin, hvor den gennemsnitlige klassestørrelse stiger med 3 elever (tabel 23). Det hænger sammen med, at der sker en koncentration af eleverne efter 7.klassetrin. I Sverige findes ingen officiel statistik om klassestørrelser, og der foreligger ingen tal fra Finland.

I stadig større omfang foregår undervisningen i de nordiske lande i varierende grupperinger, som tillader større fleksibilitet. Grupperinger skal afspejle det indhold og den arbejdsmetode, der anvendes i skolen.

Elevtalsudvikling

I de kommende år forventes elevtallet i de nordiske lande fortsat at stige. Med en stigning på 16% frem til år 2009/10 har Danmark den største stigning i Norden (figur V). For at rumme denne vækst bliver det nødvendigt for skoleejerne, at bygge nye skoler eller udbygge eksisterende skoler. Alternativt kan den nuværende bygningsmasse øges eller elevtallet i de enkelte klasser forøges.

Tabel 22

Oversigt over grundskoler (private og offentlige) i de nordiske lande efter skolestørrelse.

Antal grundskoler i alt -efter skolestørrelse skoleåret 1998/99
Skole- størrelse Danmark Finland Island Norge Sverige I alt
Antal Elever Antal Elever Antal Elever Antal Elever Antal Elever Antal Elever
0 -99 318 21.106 2.407 99.937 85 3.539 1.272 59.850 1.757 91.201 5.839 275.633
100 -199 573 81.503 671 97.222 34 4.745 800 118.447 1.182 171.443 3.260 473.360
200 -399 594 179.680 862 251.428 32 9.768 985 284.771 1.418 410.776 3.891 1.136.423
400 -599 480 231.612 248 116.590 35 17.341 208 96.141 490 233.315 1.461 694.999
600 => 112 75.525 40 26.502 10 7.028 15 9.047 145 103.492 322 221.594
I alt 2.077 589.426 4.228 591.679 196 42.421 3.280 568.256 4 992 1.010.227 14.773 2.802.009

 

Tabel 23

Oversigt over klasser og klassekvotienter i de offentlige skoler i de nordiske lande.

DEL 1:

Antal klasser og klassekvotient i den offentlige grundskole -skoleåret 1998/99

Klassetrin Danmark Island
Klasser Elever Kl kvotient Klasser Elever Kl kvotient
1.klasse 2.862 54.790 19,1 247 4.258 17,2
2.klasse 2.773 51.916 18,7 230 4.071 17,7
3.klasse 2.674 49.686 18,6 234 4.315 18,4
4.klasse 2.653 48.880 18,4 204 4.036 19,8
5.klasse 2.612 47.701 18,3 208 4.191 20,1
6.klasse 2.538 46.212 18,2 191 3.777 19,8
7.klasse 2.448 44.784 18,3 190 3.537 18,6
8.klasse 2.273 43.899 19,3 188 3.598 19,1
9.klasse 2.220 40.103 18,1 201 3.830 19,1
10.klasse 1.214 22.056 18,2 214 4.069 19,0
1-10.kl. 24.267 450.027 18,5 2.107 39.682 18,8

DEL 2:

Antal klasser og klassekvotient i den offentlige grundskole -skoleåret 1998/99
Klassetrin Norge I alt
Klasser Elever Kl kvotient Klasser Elever Kl kvotient
1.klasse 2.590 53.242 20,6 5.699 112.290 19,7
2.klasse 2.593 53.532 20,6 5.596 109.519 19,6
3.klasse 2.575 53.112 20,6 5.483 107.113 19,5
4.klasse 2.507 51.876 20,7 5.364 104.792 19,5
5.klasse 2.460 50.619 20,6 5.280 102.511 19,4
6.klasse 2.346 47.605 20,3 5.075 97.594 19,2
7.klasse 2.314 46.311 20,0 4.952 94.632 19,1
8.klasse 2.161 50.906 23,6 4.622 98.403 21,3
9.klasse 2.149 50.290 23,4 4.570 94.223 20,6
10.klasse 2.108 49.677 23,6 3.536 75.802 21,4
1-10.kl. 23.803 507.170 21,4 50.177 996.879 19,9

NB:Der foreligger ikke tal for Finland og Sverige

 

Figur V

Elevprognose indeks i de Nordiske lande.

 

Landsoversigt, skoleåret 1998/99

Landstotaler

Hele landet – skoleåret 1998/99

Antal skoler Folkeskoler Antal elever pr. 5/9 - 98
Normalklasser
Folkeskoler med elever Frie grundskoler Antal klasser Antal elever Klasse- kvotient Bh.- 10kl. To-sprog- ede elever pr. 1/9-98 Antal årsværk, excl. Bh.kl. og ledelse Elev/ lærer ratio Ø-tids* procent Frie grundskoler Efterskoler
1.715 443 27.727 525.010 18.9 45.048 45.847 10.5 61% 73.436 20.186

Skolestr. og antal klasser (normalklasser)

Hele landet:
Elevtal Antal klasser
Mindste skole 4 1
Gennemsnit 314 16,7
Største skole 879 36

Personale (antal ansatte)

Mænd Kvinder
Ledere 2.657 937
Lærere 17.341 30.659
Bh.kl.le. 113 3.488
Pæd.pers 87 168
20.198 35.252

 

Antal klasser, elever og klassekvotient fordelt på klassetrin

Normal- klasser Normal- klasse- elever Normal- klasse- kvotient Ikke fuldt årgangs- delte Ældre tosprg. elever Specialkl.- elever
(§ 20. 1+2)
- heraf   spec. kl. elever (§20.2) Elever i alt - Heraf enkelt- integrerede §20.2 elever i normalkl.
Bh. klasse 3.054 60.167 19,7 361 0 540 264 61.068 51
1. klasse 2.972 57.680 19,4 278 0 1.167 502 59.125 66
2. klasse 2.934 56.174 19,1 403 0 1.131 506 57.708 82
3. klasse 2.860 54.562 19,1 287 9 1.253 459 56.111 134
4. klasse 2.754 51.532 18,7 269 0 1.449 468 53.250 128
5. klasse 2.648 49.261 18,6 367 0 1.512 531 51.140 151
6. klasse 2.596 48.256 18,6 244 0 1.397 358 49.897 141
7. klasse 2.520 47.057 18,7 157 0 1.358 362 48.572 151
8. klasse 2.235 43.073 19,3 46 144 1.288 313 44.551 97
9. klasse 2.141 38.396 17,9 42 233 1.152 284 39.823 80
10. klasse 1.013 18.852 18,6 35 280 755 180 19.942 24
1.-10. klasse 24.673 464.843 18,8 2.128 666 12.482 3.963 480.199 1.054
Bh.-10. klasse 27.727 525.010 18,9 2.489 666 13.022 4.227 541.187 1.105

 

Landstotaler

Hele landet - skoleåret 1998/99

I alt specialklasser, ikke fuldt årgangsdelte og ældre tosprogede

Elever §20.1 Klasser §20.1 Klasse kvt. §20.1 Elever §20.2 Klasser §20.2 Klasse kvt. §20.2 Ikke fuldt årgangsdelte klasser Ældre to- sprogede klasser
8.795 1.522 5,8 4.227 749 5,6 214 75

Ressourceforbrug (klokketimer pr. år)

U-tid i alt F-tid i alt Ø-tid i alt Ledelsestid Tid til Bh. klassep. U-tid*) til 50% Ø-tid*) til 50% Ferie søgne- helligdg. Øvrig Ø-tid
Hele landet
Absolut 28.081.317 29.098.093 31.029.396 4.989.772 3.725.626 20.886.458 12.826.919 11.776.063 4.516.075
Pr. elev 58,5 60,6 64,6 9,2 61,0 43,5 26,7 24,5 9,4
Pr. norm. kl. 1.138,1 1.179,3 1.257,6 180.0 1.219,9 846,5 519,9 477,3 183,0

*) Ovenstående opgørelse er baseret på indberetninger fra 1288 ud af 1715 skoler.

Skolefritidsordninger (SFO)

Antal Indskrevne børn Gns. størrelse Børn/ fuldtids- ansatte Omfang Førskole Bh. klasse 1. Klasse 2. Klasse 3. Klasse 4. Klasse
1.428 126.380 88,5 12,1 F-8 kl. 1.200 33.068 31.385 28.757 22.543 5.606

 

Denne side indgår i publikationen "Folkeskolen i tal" som hele publikationen
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top