Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Danskundervisning og aktivering i samspil





[Billede: Publikationens forside.] Denne vejledning sætter fokus på samspillet imellem de enkelte elementer i det kommunale introduktionsprogram for voksne udlændinge, nemlig danskundervisning, aktivering og kursus i samfundsforståelse

Der redegøres for de relevante regelsæt og indholdet i introduktionsprogrammets tre elementer, og der gives anvisninger på muligheder, modeller og metoder for at kombinere de enkelte elementer.

Vejledningen henvender sig primært til sprogcentrene, de integrationsansvarlige kommuner og øvrige aktører involveret i tilrettelæggelse og gennemførelse af introduktionsforløb. De skitserede modeller og eksempler kan imidlertid også benyttes ved tilrettelæggelse af aktiveringsforløb i henhold til lov om aktiv socialpolitik og lov om en aktiv arbejdsmarkedspolitik.

Indhold:

Forord
Resume

  1. Regelgrundlaget
  2. Introduktionsprogrammets tre elementer
  3. Handlingsplan og vejledning
  4. Samspillet mellem introduktionsprogrammets tre delelementer
  5. Konkrete eksempler på tilrettelæggelse af introduktionsforløb, der kombinerer danskundervisning, aktivering og kursus i samfundsforståelse m.v.

Bilag:

1: Lov- og regeloversigt
2: Integrationsloven og lov om aktiv socialpolitik - en sammenlignende oversigt
3: Undervisningsmodellen for dansk som andetsprog
4: Sprogcentrenes indberetningsskema vedr. dansksprogligt standpunkt
5: Henvisningsskema for optagelse på sprogcenter
6: Beskrivelse af de særligt tilrettelagte uddannelsesaktiviteter efter integrationslovens § 23 stk. 2, pkt. 3
7: Litteratur

 

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top