Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Åbne læringscentre

- hvorfor og hvordan?





[Billede: Publikationens forside.] Organisering af læringsmuligheder, individualisering, ansvar for egen læring, anvendelse af IT, vejledning, skolemiljø og kvalitet er pædagogiske krav, som stilles til uddannelsesinstitutioner i dag.

Mange skoler i udlandet og herhjemme arbejder med nye fysiske rammer, indretning og ressourcer mv., som kan understøtte og skabe rum for den nye pædagogik - i forskellige former for åbne læringscentre.

Læs, om åbne læringscentre kan medvirke til at opfylde de nye pædagogiske krav - og om hvordan de kan indrettes og fungere.

Hæftet bygger på erfaringer fra skoler i England og i Danmark, og indeholder et væld af inspiration og konkrete forslag til skoler, der gerne vil i gang med at indrette åbne læringscentre. Hæftet er illustreret med fotos og layouts fra de besøgte skoler.

Indhold:

Forord
Resumé
Indledning

  1. Definition
  2. Læring
  3. Åben og fleksibel læring
  4. Ressource-baseret læring
  5. Lærerrollen
  6. Læringsmiljøer
  7. Seks cases
  8. Case: Selvstændige læringskompetencer på North Tyneside College
  9. Case: Multi-centre på Loughborough College
  10. Case: Flere får uddannelsesmuligheder på Huddersfield Technical College
  11. Case: Fagspecifikke centre på EUC Midt
  12. Case: ÅLC indtænkt fra starten i Randers
  13. Case: En overkommelig løsning i Svejseafdelingen
  14. Hvad skal der til
  15. Organisering af åbne læringscentre
  16. Åbne læringscentre: For hvem?
  17. Barrierer
  18. En strategi for udvikling af IT-baserede læringsressourcer
  19. Konklusion og anbefalinger
  20. Metodiske overvejelser og procesbeskrivelse
  21. Summary in English
  22. Bibliografi og litteraturliste

Bilag:

  1. Liste over de interviewede
  2. "Service Charter", Learning Resource Centre, North Tyneside College
  3. Evalueringsskema, Learning Resource Centre, North Tyneside College
  4. Q-Spørgeramme, Learning Resource Centre, North Tyneside College
  5. Regler for brug af Open Learning Centret på Handelsskolen i Randers
  6. Velkomspjece (uddrag), Svejseafdelingen, Frederikshavn, EUC NORD

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2000
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.

TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top